Peiling: Kerncentrales openhouden?
Re: Peiling: Kerncentrales openhouden?
+1vortex schreef: ↑8 juni 2024, 07:31Woz schreef: ↑7 juni 2024, 21:50 Kort filmpje over energie-efficiëntie:
https://youtu.be/EVJkq4iu7bk?si=JbD30kDebyOjNBkL
Ter info: rendement kerncentrale = 37%
Blijft grappig hoe groenen die zichzelf als verdedigers van het klimaat uitroepen de voorkeur blijven geven aan fossiel boven kernenergie
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Bij Groen beseffen ze langzamerhand ook dat we kernenergie nog een tijdje nodig zullen hebben. Pas tegen 2050 willen ze 100% “hernieuwbare energie. Ze hebben- in tegenstelling tot de die hards op dit forum- - hun fout ingezien. Helaas te laat, zoals morgen zal blijken. Maar beter laat dan ooit …
Dit is hun programma terzake bij de verkiezingen van zondag:
- Uitstoot van broeikasgassen in ons land verminderen met minstens 55 procent tegen 2030 en met 95 procent tegen 2040. Neutraliteit wordt bereikt in 2050.
- Drie keer meer Belgische zonne- en windenergie en 65 procent hernieuwbare elektriciteit tegen 2030. Tegen 2050 gaan we naar 100% hernieuwbare energie.
En Open VLD heeft zijn kar volledig keer:
- We kiezen resoluut voor de kernenergie van de toekomst. Die technologie is veilig en biedt ons onafhankelijkheid. Concreet zal de levensduur van Doel 4 en Tihange 3 met 10 jaar extra verlengd worden tot 2045. De wet op de kernuitstap wordt geschrapt om de commerciële exploitatie van reactoren van de nieuwste generatie zoals small modular reactors mogelijk te maken.
En wat zeggen de andere partijen?
- N-VA: Kernenergie is een essentieel onderdeel van onze toekomstige energiemix. Daarom moet de wet op de kernuitstap op de schop zodat de bestaande centrales verlengd kunnen worden en nieuwe centrales gebouwd kunnen worden.
- VB: Met hernieuwbare energie alleen kunnen we de klimaatdoelstellingen nooit halen. Het Vlaams Belang pleit daarom voor groene kerncentrales. Deze zijn niet alleen goed voor het klimaat, maar ook goed voor onze energieveiligheid.
- CD&V: Inzetten op kernenergie: Levensduurverlenging van de reactoren Doel 4 en Tihange 3 tot 2045 (dus nog eens 10 jaar extra). De wet op de kernuitstap moet aangepast worden om kleine kernreactoren te bouwen.
- Vooruit: We beslisten om de kerncentrales Doel 4 en Tihange 3 minstens tien jaar langer open te houden om op korte termijn energiezekerheid te garanderen. We evalueren tijdig of we ze nog langer moeten openhouden. We leggen zonnepanelen op elk geschikt dak en zorgen voor een verdubbeling van windturbines.
- PVDA: We nemen de energiesector terug in publieke handen. Tegen 2030 moet minstens 70 procent van onze elektriciteitsproductie uit hernieuwbare energiebronnen komen. Dat doen we met grootschalige publieke investeringen. Enerzijds met een nationaal publiek energiebedrijf op dat investeert in windmolens op zee en waterstof, anderzijds met lokale publieke energiebedrijven voor zonne- en windenergie, batterijen en warmtenetten.
Dit is hun programma terzake bij de verkiezingen van zondag:
- Uitstoot van broeikasgassen in ons land verminderen met minstens 55 procent tegen 2030 en met 95 procent tegen 2040. Neutraliteit wordt bereikt in 2050.
- Drie keer meer Belgische zonne- en windenergie en 65 procent hernieuwbare elektriciteit tegen 2030. Tegen 2050 gaan we naar 100% hernieuwbare energie.
En Open VLD heeft zijn kar volledig keer:
- We kiezen resoluut voor de kernenergie van de toekomst. Die technologie is veilig en biedt ons onafhankelijkheid. Concreet zal de levensduur van Doel 4 en Tihange 3 met 10 jaar extra verlengd worden tot 2045. De wet op de kernuitstap wordt geschrapt om de commerciële exploitatie van reactoren van de nieuwste generatie zoals small modular reactors mogelijk te maken.
- N-VA: Kernenergie is een essentieel onderdeel van onze toekomstige energiemix. Daarom moet de wet op de kernuitstap op de schop zodat de bestaande centrales verlengd kunnen worden en nieuwe centrales gebouwd kunnen worden.
- VB: Met hernieuwbare energie alleen kunnen we de klimaatdoelstellingen nooit halen. Het Vlaams Belang pleit daarom voor groene kerncentrales. Deze zijn niet alleen goed voor het klimaat, maar ook goed voor onze energieveiligheid.
- CD&V: Inzetten op kernenergie: Levensduurverlenging van de reactoren Doel 4 en Tihange 3 tot 2045 (dus nog eens 10 jaar extra). De wet op de kernuitstap moet aangepast worden om kleine kernreactoren te bouwen.
- Vooruit: We beslisten om de kerncentrales Doel 4 en Tihange 3 minstens tien jaar langer open te houden om op korte termijn energiezekerheid te garanderen. We evalueren tijdig of we ze nog langer moeten openhouden. We leggen zonnepanelen op elk geschikt dak en zorgen voor een verdubbeling van windturbines.
- PVDA: We nemen de energiesector terug in publieke handen. Tegen 2030 moet minstens 70 procent van onze elektriciteitsproductie uit hernieuwbare energiebronnen komen. Dat doen we met grootschalige publieke investeringen. Enerzijds met een nationaal publiek energiebedrijf op dat investeert in windmolens op zee en waterstof, anderzijds met lokale publieke energiebedrijven voor zonne- en windenergie, batterijen en warmtenetten.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Zelfs bij Groen beseft men onvoldoende hoe snel de zaken evolueren op gebied van stroom uit zon/wind/batterij.
Waarom denk je dat bedrijven zoals Deme zo hard inzetten op kabels plaatsen?
Maakt op zich voor mij weinig uit. Ik weet wat ik als gewoon huishouden moet doen. Hier geen eigen zonnepanelen of batterij. Wel een paar honderd euro investeren in automatisch sturen op dynamisch tarief en tegen pakweg 2030 is mijn eigen stroomfactuur zo goed als te verwaarlozen.
En voor de volledigheid: ik zie elke dag via mijn werk dat bedrijven ook weten en begrijpen wat ze moeten doen. En dit ook bezig aan het doen zijn.
Waarom denk je dat bedrijven zoals Deme zo hard inzetten op kabels plaatsen?
Maakt op zich voor mij weinig uit. Ik weet wat ik als gewoon huishouden moet doen. Hier geen eigen zonnepanelen of batterij. Wel een paar honderd euro investeren in automatisch sturen op dynamisch tarief en tegen pakweg 2030 is mijn eigen stroomfactuur zo goed als te verwaarlozen.
En voor de volledigheid: ik zie elke dag via mijn werk dat bedrijven ook weten en begrijpen wat ze moeten doen. En dit ook bezig aan het doen zijn.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Omdat het hun “business” is en ze er goed voor betaald worden?
Het is hun business omdat ze er over nagedacht hebben in hun langetermijnvisie.
Het nodige materiaal en expertise komt er niet vanzelf.
Naar aanleiding van je link over plankton heb ik nog wat verder gezocht:
https://multimedia.tijd.be/noordzee-afval/
Bij windmolens is de betonsokkel ook best wel een vervelend ding om weer af te breken maar er lijkt mij toch al iets meer preventief over nagedacht te zijn. En de uitbaters zijn juridisch verantwoordelijk om hun boel op te ruimen.
Ik denk wel dat we uiteindelijk zullen evolueren naar nog veel grotere drijvende windmolens die nog veel dieper in zee liggen. Dan is er geen betonsokkel meer nodig.
https://youtu.be/PUlfvXaISvc?si=h-m1Ck5_4B-amKMz
Het nodige materiaal en expertise komt er niet vanzelf.
Naar aanleiding van je link over plankton heb ik nog wat verder gezocht:
https://multimedia.tijd.be/noordzee-afval/
Bij windmolens is de betonsokkel ook best wel een vervelend ding om weer af te breken maar er lijkt mij toch al iets meer preventief over nagedacht te zijn. En de uitbaters zijn juridisch verantwoordelijk om hun boel op te ruimen.
Ik denk wel dat we uiteindelijk zullen evolueren naar nog veel grotere drijvende windmolens die nog veel dieper in zee liggen. Dan is er geen betonsokkel meer nodig.
https://youtu.be/PUlfvXaISvc?si=h-m1Ck5_4B-amKMz
Als dit "essentieel onderdeel" stroom aan minder dan 8 eurocent per kWh kan leveren wil ik denken over afname...VincentVega schreef: ↑8 juni 2024, 08:27 ...
...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Is geen probleem, forward prijs bedrijven is voor juli2024 is momenteel €58,74/MWh of 5,9 eurocent per kWh en daarmee maken de kerncentrales nog winst
Dat ze dit gaan vragen aan de eindgebruiker geloof je toch zelf niet!?
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Nee maar je voorwaarde was: ... dit "essentieel onderdeel" stroom aan minder dan 8 eurocent per kWh kan leveren
Dat de stroomfactuur een verdoken belastingbrief is, is een feit, zo betalen wij ook +/- 30 eurocent voor zon of windenergie terwijl de productie kost rond de 5 eurocent ligt. De stroom uit kerncentrales zonder capex afschrijving kost nog minder.
Leg dat allemaal maar uit aan de gemiddelde gebruiker die in Vlaanderen 27 eurocent /kWh moet betalen. Hoe dan ook, zal ik de stroom hier wel aan 8 cent uit de lucht plukken en waarschijnlijk nog goedkoper in de toekomst.vortex schreef: ↑8 juni 2024, 14:24Nee maar je voorwaarde was: ... dit "essentieel onderdeel" stroom aan minder dan 8 eurocent per kWh kan leveren
Dat de stroomfactuur een verdoken belastingbrief is, is een feit, zo betalen wij ook +/- 30 eurocent voor zon of windenergie terwijl de productie kost rond de 5 eurocent ligt. De stroom uit kerncentrales zonder capex afschrijving kost nog minder.
Misschien moet ik hem maar doorverkopen aan mijn buren...
Dat doe je wellicht al, het teveel wordt geïnjecteerd, jij krijgt daar peanuts voor en je buur betaalt de volle pot. Je kunt zelfs aan energie delen doen, met een zelf vastgestelde prijs, klein nadeel de distributie kosten en de energie leveranciers zien dat niet graag en rekenen daar absurde kosten voor aan. Het zal dus eigen paneeltjes + batterij + toch nog stroom uit het net halen + zien wanneer je stroom gebruikt + toch nog een stroom factuur worden
Op land in Saudi Arabië en een nieuw prijs record. Onze offshore kost een flink pak meer, alleen al aan ondersteuning tussen de 7 a 11 eurocent per kWhWoz schreef: ↑8 juni 2024, 15:06 1,6 €c/kWh voor stroom uit windmolens.
https://www.wattisduurzaam.nl/46489/ene ... di-arabie/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nuclear power and net zero: Too little, too late, too expensive
Hier wil de nva en het vb dit nog eens overdoen, terwijl de consumenten gewoon vragen om goedkope duurzame stroom.
Hier wil de nva en het vb dit nog eens overdoen, terwijl de consumenten gewoon vragen om goedkope duurzame stroom.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
De consument vraagt vooral voldoende stroom. En daarvoor hebben we nog steeds kernenergie nodig.Spaarplan schreef: ↑8 juni 2024, 16:28 Nuclear power and net zero: Too little, too late, too expensive