Peiling federale verkiezingen 2024
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Re: Peiling federale verkiezingen 2024
Misshien is je post al goedgekeurd?vortex schreef: ↑10 juni 2024, 08:48Wel wat geduld hebben, had gisteren morgen vlak na opening van de kiesbureau's een exit poll geopend, komt hopeloos te laat mocht die nu nog goedgekeurd geraken door de mod, @Vaganza; voer maar af hé, heeft geen zin meer. Een draadje nieuwe regering zal misschien nog wel voor de vorming van een nieuwe regering goedgekeurd worden
Er zit nog een bug in het systeem. Niet enkel duurt het een tijdje vooraleer het goedgekeurd raakt, maar op het moment dat het goedgekeurd raakt is de datum van indienen van tel. Dit betekent dat je nieuwe post ondergesneeuwd raakt door recentere berichten. Je dient deze zelf weer naar voren te brengen er door nog eens op te reageren.
De draad over de regeringsvorming is onderweg
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Er valt iets voor te zeggen dat wanneer je Wallonië serieuze sociaal-economische hervormingen wil opleggen, je dat beter door een Waal zelf laat doen, toch?
Daarenboven is de familie CD&V/Les Engagés groter dan de N-VA in kamerzetels...
Komt daarbij nog dat ik niet denk dat BDW staat te springen om als Vlaams-nationalist premier van België te worden en het schoon verdiep in Antwerpen te verlaten op enkele weken van de gemeenteraadsverkiezingen...
Als je alles welbeschouwt kom je tot de optelsom dat DBW formateur wordt maar in de laatste rechte lijn de post van eerste-minister afgeeft aan Prevot eens alle hervormingen -inclusief die rond de staatshervorming- binnen zijn: mission accomplished dan toch? EN bouchez, die evacueren ze als MP in Wallonië....
En dan kan hij gewoon burgemeester en voorzitter blijven, want wie anders dan hij kan bij N-VA de meubelen redden?
Laat ons eerlijk zijn: gisteren hebben ongeveer 300.000 Vlamingen in het stemhokje zelf opeens beslist om toch voor N-VA te stemmen ipv voor VB en dat kan je volledig op zijn conto schrijven of heeft u iemand anders in de debatten gezien de laatste week?
Wat PVDA betreft, blijf toch niet altijd in herhaling vallen. Mijn tegenargumenten zijn nog altijd dezelfde en daar verandert de uitslag niets aan en je weet het.vortex schreef: ↑10 juni 2024, 07:56Tja, alleen al op Vlaams niveau zijn ze feitelijk onmisbaar, idem voor CD&V en NVA, tenminste als ze een regering zonder VB en PVDA willen. Groen en VLD gaan na hun nederlaag niet depanneren. Vanuit die positie zullen Vooruit en CD&V wel een aantal van hun agenda punten binnen halen, wat die zijn kon je gisteren in het debat na de verkiezingen al horen van hun partij voorzitters. Toont trouwens hoe strategisch onervaren die twee zijn, De wever weet nu al waar het gevoelig ligt, de rest van hun programma kan bij wijze van spreken al van tafel geveegd worden. En wat PVDA betreft, je wist op voorhand dat dit een verloren stem zou zijn, wie voor een linkse agenda is, had ondanks alles toch beter op vooruit gestemd. De stemmen op VB geven op zijn minst nog wat momentum aan het Vlaams nationalisme van de NVA en wie weet als het echt niet wil lukken met Vooruit en CD&V en er federaal toch voor een soort Vivaldi 2 gekozen wordt, een Vlaamse V coalitie is geen onmogelijkheid in de cijfers.mver schreef: ↑10 juni 2024, 07:13 Vooruit ging geen centrum-rechtse regering depanneren. 2 % minder dan in de laatste peilingen (als ik het mij goed herinner) maar eens zien hoe snel en schaamteloos ze hun kiezers nu weer weten te bedriegen. Kiezersbedrog zal ook wel mooi passen in hun lange traditie van fraude en ander bedrog.
Uiteraard blijven de mantra's en argumenten dezelfde maar daar blijft het ook bij, ze gaan niet in beleid omgezet worden. En ja wellicht zal er een fiscale hervorming zijn waarbij de lasten op arbeid wat richting kapitaal verschuiven maar dat zal met een winst belasting binnen de fiscale hervorming van Van Peteghem blijven, de vermogenstaks zoals PVDA ze voorstelt maakt imo geen kans.
Kan allemaal zijn, maar dat betekent voor mij nog altijd niet dat ik beter voor Vooruit had gestemd. Iedereen heeft recht op zijn eigen redenen om al dan niet voor een partij te stemmen.vortex schreef: ↑10 juni 2024, 10:12Uiteraard blijven de mantra's en argumenten dezelfde maar daar blijft het ook bij, ze gaan niet in beleid omgezet worden. En ja wellicht zal er een fiscale hervorming zijn waarbij de lasten op arbeid wat richting kapitaal verschuiven maar dat zal met een winst belasting binnen de fiscale hervorming van Van Peteghem blijven, de vermogenstaks zoals PVDA ze voorstelt maakt imo geen kans.
Prevot? Pas 3e partij in Wallonië moet dan de eerste minister leveren? Prevot die met maar 20% van de stemmen in Wallonië al meent te moeten eisen dat BDW geen eerste minister wordt? Nee, zie ik (hopelijk) nooit gebeuren. Doe dan maar Sophie Wilmès!inquirer schreef: ↑10 juni 2024, 09:55 Als je alles welbeschouwt kom je tot de optelsom dat DBW formateur wordt maar in de laatste rechte lijn de post van eerste-minister afgeeft aan Prevot eens alle hervormingen -inclusief die rond de staatshervorming- binnen zijn: mission accomplished dan toch? EN bouchez, die evacueren ze als MP in Wallonië....
Dat ze eerst maar eens een regeer akkoord trachten op te stellen ipv nu al veto's over postjes te stellen.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb het niet gezien maar de cartoonisten steken er al de draak mee:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Dat bedoelde ik dus met mijn schrijfsel. Inquirer wil dat dan ineens kaderen en ons de logica ervan doen inzien. Wat zijn goed recht is natuurlijk. Maar BDW heeft gelijk dat het not done is, om de ochtend na de verkiezing, al met veto's te zwaaien en plein public.
De positieve comments waren volgens een artikel op vrt.be een reactie op het resultaat dat ze haalden in Brussel.CarpeNoctem schreef: ↑10 juni 2024, 10:37
Ik heb het niet gezien maar de cartoonisten steken er al de draak mee:
Vrt tekende het als volgt op :
"""""""Het was ons de campagne wel", voegt de Groen-vicepremier toe. "Het was wind op kop en soms ook bergop. En dus vanavond nemen we een welverdiend avondje rust. Maar vanaf morgen gaan we er weer voluit voor. De eerste plaats richting oktober. Want wij zijn alvast vastbesloten om in oktober bij de lokale verkiezingen nog meer mensen te overtuigen van een stem voor Groen."
"""""""
Ik heb trouwens ook (3x) PvdA gestemd. Zoals gezegd omdat ik vind dat de cocktail iets meer links mocht worden. Omdat ook hun idee mag wegen op hoe een wetsvoorstel gemaakt wordt en de goedkeuring ervan.
De rijkentaks gaat er niet komen.
Zou de beknibbeling op uitkeringen er komen ? De afschaffing van de voordelen die mensen met een uitkering nog krijgen ?
En is dat zoveel meer fair dan de rijkentaks ?
Voor de haters alleszins wel
We zullen het wel zien..
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Jajahaelewyn schreef: ↑10 juni 2024, 12:02De positieve comments waren volgens een artikel op vrt.be een reactie op het resultaat dat ze haalden in Brussel.CarpeNoctem schreef: ↑10 juni 2024, 10:37Ik heb het niet gezien maar de cartoonisten steken er al de draak mee:
Nog een paar:
Je eerlijkheid siert je.
Ik had ook beloofd om de N-VA niet te belonen voor haar zwak verzet tegen de coronahysterie, maar ten langen leste heb ik tweemaal VB en toch ook één bolletje bij de N-VA gekleurd.
Bwa, we gaan nog veel kunnen discussiëren over de regeringsvorming.
We zullen inderdaad wel zien. This is Belgium
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb 2x vooruit gestemd(kamer en europees) en 1 keer Vlaams maar dat is vooral vanwege Hilde Crevits.
Haar domein van Welzijn ligt heel dicht bij me dus ik volg de vlaamse welzijnscommissies vaak op.
Haar domein van Welzijn ligt heel dicht bij me dus ik volg de vlaamse welzijnscommissies vaak op.
Het zal je wellicht plezieren dat De Wever op het schoon verdiep een nog moeilijkere formatie wacht indien huidige uitslag zich herhaalt bij de gemeenteraadsverkiezingen
De democratie zal zijn gang gaan.. en zo moet het zijn.CarpeNoctem schreef: ↑10 juni 2024, 12:17
Bwa, we gaan nog veel kunnen discussiëren over de regeringsvorming.
We zullen inderdaad wel zien. This is Belgium
Ik heb respect voor dat proces maar ik ga niet per se voor de winnaar stemmen
Ik kwam iemand tegen (een kennis) die dacht dat het opzet van de stemming is : stemmen voor de winnaar. Een soort Tiercé dus. Hij was van dat idee niet gauw af te brengen ook.
Één iemand die kwam stemmen vroeg of het de bedoeling was om in alle lijsten één of meerdere keuzes te maken (gemeend).
Niet iedereen is precies 'mee' waarom we eigenlijk verkiezingen houden.