Quality-beleggen
TIP
Re: Quality-beleggen
Heb ik gezegd dat Apple 'doomed' is?
De aversie die mensen hier tonen als je met Google of Amazon afkomt, ondanks waanzinnige groeicijfers en acceptabele multiples, is opvallend.
Nog opvallender is dan dit: fanboy-kuddegedrag wanneer Apple wat "AI-features" aankondigt in een IOS update (overigens nog op te wachten tot de herfst), terwijl de omzet al enkele kwartalen aan het krimpen is en dat waardering nu hoger is (gecorrigeerd voor groei) dan Microsoft.
Spaargids is imo een uitstekende contra-indicator want de meesten spreken hier 'uit gevoel' ipv feiten en cijfers.
Is er eigenlijk iemand die Tim Cook zijn presentatie heeft gezien? Want ik heb zo'n "gevoel" van niet
De aversie die mensen hier tonen als je met Google of Amazon afkomt, ondanks waanzinnige groeicijfers en acceptabele multiples, is opvallend.
Nog opvallender is dan dit: fanboy-kuddegedrag wanneer Apple wat "AI-features" aankondigt in een IOS update (overigens nog op te wachten tot de herfst), terwijl de omzet al enkele kwartalen aan het krimpen is en dat waardering nu hoger is (gecorrigeerd voor groei) dan Microsoft.
Spaargids is imo een uitstekende contra-indicator want de meesten spreken hier 'uit gevoel' ipv feiten en cijfers.
Is er eigenlijk iemand die Tim Cook zijn presentatie heeft gezien? Want ik heb zo'n "gevoel" van niet
De AI-features zullen alleen werken op de nieuwste toestellen. Vanaf de 15 pro max en toestellen met m1 chip. Veel mensen zullen dus een nieuw toestel moeten aankopen als ze er gebruik van willen maken.
De markt is weer verkeerd zeker, rise?
Als ik naar de koers van Apple kijk zie alleen maar rise, rise en rise.
De markt gelooft blijkbaar in een nieuwe upgradecyclus. Niet enkel enkele domme spaargidsers.
De markt is weer verkeerd zeker, rise?
Als ik naar de koers van Apple kijk zie alleen maar rise, rise en rise.
De markt gelooft blijkbaar in een nieuwe upgradecyclus. Niet enkel enkele domme spaargidsers.
Het is ook met de nadruk op 'als ze er gebruik van willen maken'. Dat is een zeer grote 'als', want:
De meest recente cijfers (één maand geleden) bevestigden een duidelijk dalende trend voor iPhone sales (-10%), terwijl de globale markt voor smartphones in diezelfde periode 10% groeide.
Analist Gil Luria verklaarde hierover: "There haven't been any significant improvements to the handset since the iPhone 12 was launched four years ago"
CEO Tim Cook opperde: "Any time consumers get the choice and have the resources, they're going to buy an iPhone, that's not different in China"
Onderlijnde stukje is cruciaal, wetende dat de meeste recente data wijst op toenemende consumer pullback en een nieuwe iPhone €969-1200 kost (en dat zijn nog iPhone 15 prijzen btw).
Kan je me even vertellen welke wereldschokkende nieuwe mogelijkheden worden toegevoegd met deze AI-update, waardoor plots tientallen miljoenen mensen halsoverkop hun toestel zouden gaan vervangen, terwijl ze dat eigenlijk niet van plan waren? Want ik zie ze niet.
Daarnaast wil ik ook even wijzen op het feit dat die features voorlopig uitsluitend beschikbaar zijn in het Engels. De Chinezen zullen dus al niet staan te springen.
Heel gevat hoor.
Rise rise rise aka multiple expansion.
Ja, ik denk inderdaad dat de markt overdrijft en zweeft op AI-optimisme. Inconsistenties of structurele over/onderwaardering in de markt zijn de hele premisse van valuebeleggen en stockpicking, en ja dat komt regelmatig voor (Meta 2022, Occidental 2021, Solvay begin dit jaar, Alphabet na Q1, om er enkele te noemen. Paypal heeft ooit op $300 gestaan). Daarover discussieren met mensen die in efficiënt markets geloven is echter water naar de zee dragen. Heb je trouwens niet zelf de dip gekocht op Zoetis toen die >10% onderuit gingen door een artikeltje over huisdiereigenaars die klaagden over bijwerkingen met 0 directe impact op de cijfers? Wat een schoolvoorbeeld van een efficiënte markt was dat hé /s
Op basis van jouw redenering (de koersgrafiek) is de plotse ommekeer in winstverwachtingen, tegen de trend in, rechtstreeks te verklaren door de AI-aankondiging. Even aan herinneren dat Apple 5 van de 6 laatste kwartalen een omzetdaling heeft gerapporteerd
De markt gelooft juist niks. Of had 'de markt' gewoon eerst een nachtje slapen nodig om tot die conclusie te komen en te beseffen dat Apple na die presentatie eigenlijk 15% meer waard moest zijn ipv 2% minder?
Apple is imo door zijn multiple in dit renteklimaat, en op basis van de meest recente cijfers en vooruitzichten een onaantrekkelijke belegging. Ik garandeer je ook dat Buffett nu massaal aan het verkopen is. Dat is geen voorspelling over de koers binnen 3 weken. Zo is bv. Tesla imo altijd een onaantrekkelijke belegging geweest. Dat wil daarom niet zeggen dat sommigen daar geen massa's geld aan hebben verdiend.
Apple is nu bijna duurder dan Microsoft, organische omzet ontwikkeling is negatief en AI-related revenue is momenteel speculatief. Blijft heel afhankelijk van zijn merk (was jij het ook niet die luxemerken niet investable vond omdat de consument 'vroeg of laat verstand krijgt en de markup niet meer wil betalen' ofzoiets?).
Nu, begrijp me niet verkeerd, doe vooral je ding en proficiat met je Apple-winsten. Maar dit forum diende ooit om ideeën uit te wisselen en je eigen visie af te toetsen door met onderbouwde meningen van anderen te vergelijken. Wordt natuurlijk moeilijk als iedereen "de markt" een soort onfeilbare alwetendheid schijnt toe te kennen, waardoor koersvorming op zich een argument is geworden. Dan verzand je namelijk in een welles-nietes spelletje dat vnl sentimentgedreven is en daar heeft niemand wat aan.
Ik veronderstel dat Buffet dit stilaan ook door heeft en zijn aandelen Apple afbouwt.
Het zijn vooral de jongens als Alphabet en Microsoft die geld uit AI weten te halen.
Wat denken jullie op dat vlak trouwens over het onlangs afgestrafte Dell ? (Dell Technologies is in het afgelopen kwartaal gegroeid, onder meer dankzij een flink hogere omzet bij de tak die AI-servers maakt.)
Ik heb zelf geen enkel aandeel van Apple dus heb ik geen enkele financiele presentatie of kwartaalverslag gelezen. Ik neem aan dat Warren Buffett zich beter informeert dan een snelle scroll door het spaargids forum. Vanuit technisch standpunt heb ik natuurlijk wel interesse, maar ik had geen tijd om het hele WWDC event (dit is een event van verschillende dagen) te volgen.Rise schreef: ↑12 juni 2024, 13:48 Nog opvallender is dan dit: fanboy-kuddegedrag wanneer Apple wat "AI-features" aankondigt in een IOS update (overigens nog op te wachten tot de herfst), terwijl de omzet al enkele kwartalen aan het krimpen is en dat waardering nu hoger is (gecorrigeerd voor groei) dan Microsoft.
(...)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zelf heb ik nog maar een paar keer een Apple toestel in mijn handen gehad (ondanks dat ik IT-er ben) en ik ben niet meteen fan. Maar kopen jullie maar flink iPhones en MacBooks, want ik heb wel een mooie positie in Berkshire.
Dat is exact wat ik hier al 15 jaar lees. Elke iteratie lijkt weinig nieuws toe te voegen.Rise schreef: ↑13 juni 2024, 02:40 (...)
Analist Gil Luria verklaarde hierover: "There haven't been any significant improvements to the handset since the iPhone 12 was launched four years ago"
(...)
Kan je me even vertellen welke wereldschokkende nieuwe mogelijkheden worden toegevoegd met deze AI-update, waardoor plots tientallen miljoenen mensen halsoverkop hun toestel zouden gaan vervangen, terwijl ze dat eigenlijk niet van plan waren? Want ik zie ze niet.
- Zucht, ze hebben video opgnames toegevoegd
- Zucht, hun scherm heeft een hogere resolutie
- Zucht, het scherm is een halve inch groter geworden
- Zucht, ze hebben de knop weggelaten
- Zucht, ze hebben de camera verbeterd
- Zucht ze hebben nieuwe kleurtjes
- Zucht ze hebben nu 3 camera'sipv 2
-...
En zo gaat dat maar door. Al 15 jaar lang klaagt iedereen dat een nieuwe iteratie niets wereldschokkends nieuws brengt.
Daarnaast wil ik ook even wijzen op het feit dat die features voorlopig uitsluitend beschikbaar zijn in het Engels. De Chinezen zullen dus al niet staan te springen.
Toen Apple als eerste bedrijf de 1 trillion cap overshreed dan was het meest gehoorde woord "overgewaardeerd". Sinsdien...
Ooh, daar ben ik het volledig mee eens.
Maar specifiek over Apple: ze gaan eindelijk die Siri (die naar huidige normen echt dom geworden is) verbeteren. Dat kan enkel maar positief zijn. Ik zie ook de integratie in heel hun ecosysteem. Je kunt aan je iPhone vragen om je te navigeren naar het restaurant dat je zonet had opgezocht op je computer. Ik zie ook goeie zaken op vak van privacy (veel on-edge calculatie) en ik zie samenwerking met andere partijen zoals chatgpt. Gaan ze daarmee hun omzet doen stijgen? I dunno.
Ik leg mensen altijd uit dat bvb MacBooks gratis zijn. De meeste mensen kunnen een peperdure maxed-out macbook via hun cafetariaplan aanschaffen, wat netto neerkomt op halve prijs (de VAA is niet hoger dan bij een plastieken laptop van 500 euro). Je steekt dat ding in de kast (of gebruikt het op een beschaafde manier). Na het aflopen van het contract verkoop je dat toestel in 1 dag aan ongeveer de halve prijs op tweedehandspuntBE. Maw je hebt je geld minstens terug. Daarna: rinse&repeat. Er zijn ook snoodaards die de laptop meteen verkopen en er een dikke cent aan verdienen, maar dat mag natuurlijk niet.Orakel van Brakel schreef: ↑13 juni 2024, 09:37 Zelf heb ik nog maar een paar keer een Apple toestel in mijn handen gehad (ondanks dat ik IT-er ben) en ik ben niet meteen fan. Maar kopen jullie maar flink iPhones en MacBooks, want ik heb wel een mooie positie in Berkshire.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
LVMH neemt positie van 10% in Moncler (ook eigenaar van Stone Island). Neemt een deel van de aandelen van Ruffini over. Wou begin deze week men positie nog uitbreiden aan 47€ maar ben eraan voor de moeite. Het bedrijf presteert zeer goed, zelfs in dit klimaat en heeft een enorme exposure aan China. Dus als die markt terug draait schiet de turbo aan.
Uit De Tijd:
'Moncler is één van de meest significante ondernemerssuccessen geweest in onze industrie in de voorbije 20 jaar', zei LVMH-topman Bernard Arnault in een mededeling, eraan toevoegend dat hij 'de onafhankelijkheid van de Moncler Group zal steunen'.
Via het akkoord zal LVMH zijn investering in Double R verhogen tot 22 procent, waardoor dat investeringsvehikel zijn belang in Moncler over de komende 18 maanden kan optrekken tot 18,5 procent, aldus Bloomberg.
Moncler-CEO Ruffini zal de ontwikkeling van het Italiaanse label ook in de toekomst blijven trekken. Het Italiaanse label liet in de eerste jaarhelft een omzetgroei van 11 procent optekenen, tot ruim 1 miljard euro, mede dankzij een dubbelcijferige (19 procent) groei in Azië.
-
Ik heb getwijfeld om in te stappen in Burberry. Maar als je vergelijkt op strategisch vlak, dan zie je dat Moncler veel meer focust op het behoud van de brand value / exclusiviteit. Met hun DTC transitie (ook van Stone Island) en vermijden van kortingen (die vaak eigen zijn aan wholesale channels) houden ze hun merkwaarde op peil. Dat is trouwens een van de kwaliteiten waar Europese bedrijven veel beter in zijn dan hun Amerikaanse peers. Daar wordt snel gekozen voor volume / omzetgroei waardoor het merk wordt uitgehold. Kijk bv. naar Tommy Hilfiger.
Die jas gezien die Moncler recent heeft uitgebracht? Samenwerking met Lovefrom van Jony Ive (vroeger head of design bij Apple). Eenvoudig maar slim concept! Dat soort samenwerkingen zijn echt uniek.
Uit De Tijd:
'Moncler is één van de meest significante ondernemerssuccessen geweest in onze industrie in de voorbije 20 jaar', zei LVMH-topman Bernard Arnault in een mededeling, eraan toevoegend dat hij 'de onafhankelijkheid van de Moncler Group zal steunen'.
Via het akkoord zal LVMH zijn investering in Double R verhogen tot 22 procent, waardoor dat investeringsvehikel zijn belang in Moncler over de komende 18 maanden kan optrekken tot 18,5 procent, aldus Bloomberg.
Moncler-CEO Ruffini zal de ontwikkeling van het Italiaanse label ook in de toekomst blijven trekken. Het Italiaanse label liet in de eerste jaarhelft een omzetgroei van 11 procent optekenen, tot ruim 1 miljard euro, mede dankzij een dubbelcijferige (19 procent) groei in Azië.
-
Ik heb getwijfeld om in te stappen in Burberry. Maar als je vergelijkt op strategisch vlak, dan zie je dat Moncler veel meer focust op het behoud van de brand value / exclusiviteit. Met hun DTC transitie (ook van Stone Island) en vermijden van kortingen (die vaak eigen zijn aan wholesale channels) houden ze hun merkwaarde op peil. Dat is trouwens een van de kwaliteiten waar Europese bedrijven veel beter in zijn dan hun Amerikaanse peers. Daar wordt snel gekozen voor volume / omzetgroei waardoor het merk wordt uitgehold. Kijk bv. naar Tommy Hilfiger.
Die jas gezien die Moncler recent heeft uitgebracht? Samenwerking met Lovefrom van Jony Ive (vroeger head of design bij Apple). Eenvoudig maar slim concept! Dat soort samenwerkingen zijn echt uniek.