Getrouwheidspremie belastingbrief
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Getrouwheidspremie belastingbrief
Bank B heeft me op het bedrag boven de € 980 euro 15% ingehouden dus ben ik toch maar op die 980 R.V. verschuldigd?
Laat het ons anders stellen.
Bij bank A heb ik reeds kunnen genieten van de vrijstelling van de R.V. en boven dat bedrag werd er 15% R.V. ingehouden dus die mogen we buiten beschouwing laten.
Bij bank B zoals hierboven vermeld moet ik op die 980 nog 15% betalen aan de fiscus. Het bedrag daarboven is de R.V. reeds ingehouden.
Bij de andere banken ben ik ook op de gekregen rentes 15 % verschuldigd.
Laat het ons anders stellen.
Bij bank A heb ik reeds kunnen genieten van de vrijstelling van de R.V. en boven dat bedrag werd er 15% R.V. ingehouden dus die mogen we buiten beschouwing laten.
Bij bank B zoals hierboven vermeld moet ik op die 980 nog 15% betalen aan de fiscus. Het bedrag daarboven is de R.V. reeds ingehouden.
Bij de andere banken ben ik ook op de gekregen rentes 15 % verschuldigd.
Dan is je eerste berekening fout want daarin betaal je RV op de volledige 1700 euro bij bank B terwijl je zegt dat de bank al op 720 euro RV heeft ingehouden. Je betaalt in scenario 1 dus 720*0,15 = 108 euro RV te veel.
Klopt.
Dus berekening 2 is correct.
Thx.
Dus berekening 2 is correct.
Thx.
Neen want bij berekening 2 betaal je 78€ rv teveel. Je telt de reeds betaalde rv van bank A dubbel. De reeds betaalde rv moet je niet aangeven.
Je moet in totaal nog op 1130€ rv bijbetalen of 169,50€ aan rv bijbetalen. Op die 78€ van bank A is reeds rv ingehouden.
Berekening 1 geeft je totaal te betalen RV. Om de nog bij te betalen rv te kennen trek je daarvan uw betaalde rv af.
Bij te betalen rv: 355,50 - (520* 15% = 78) - (720 * 15% = 108) = 169,50
Aan te geven rente: 0€ (bank A vrijstelling + rv reeds ingehouden) + 980 (onterechte vrijstelling bank B) + 50 + 30 + 70 = 1130€
Je moet in totaal nog op 1130€ rv bijbetalen of 169,50€ aan rv bijbetalen. Op die 78€ van bank A is reeds rv ingehouden.
Berekening 1 geeft je totaal te betalen RV. Om de nog bij te betalen rv te kennen trek je daarvan uw betaalde rv af.
Bij te betalen rv: 355,50 - (520* 15% = 78) - (720 * 15% = 108) = 169,50
Aan te geven rente: 0€ (bank A vrijstelling + rv reeds ingehouden) + 980 (onterechte vrijstelling bank B) + 50 + 30 + 70 = 1130€
Eigenlijk als ik het nu goed begrepen heb is de simpelste berekening...
1. Maak de som van alle bruto interesten van alle banken.(X)
2 Maak de som van alle bedragen waar je al R.V. hebt op betaald en tel daar dan ook de vrijstelling R.V. bij ( €980 euro voor 2023) (Y)
Maak de berekening X-Y en vul dat bedrag in op je belastingbrief. Op dat bedrag ben je dus nog 15% R.V. verschuldigd aan vadertje staat.
Right? :-)
2 Maak de som van alle bedragen waar je al R.V. hebt op betaald en tel daar dan ook de vrijstelling R.V. bij ( €980 euro voor 2023) (Y)
Maak de berekening X-Y en vul dat bedrag in op je belastingbrief. Op dat bedrag ben je dus nog 15% R.V. verschuldigd aan vadertje staat.
Right, in totaal moet je 355,5 euro RV betalen maar wat banken A en B al hebben ingehouden (resp. 78 en 108 euro) mag je in mindering brengen, je betaalt dus nog: 355,5 - 78 - 108 = 169,5 euroSonja57 schreef: ↑11 juni 2024, 22:48 Eigenlijk als ik het nu goed begrepen heb is de simpelste berekening...
Of volgens jouw methode:
- X = alle ontvangen intresten = 3.350 euro
- Y = bedragen waarop RV al is betaald + vrijstelling = 520 euro (bank A) + 720 euro (bank b) + 980 euro (vrijstelling) = 2.220 euro
- in te vullen bedrag = X - Y = 3.350 euro - 2.220 euro = 1.130 euro
- je betaalt dan nog 1.130 euro * 0,15 = 169,5 euro aan RV via je belastingaangifte
Ik vraag me eigelijk af hoeveel mensen dit ingeven op hun personenbelasting. Je ziet door de bomen het bos niet meer om het te berekenen. Ik kan me niet inbeelden dat een gepensioneerde met 3 spaarrekeningen bij grootbanken en mischien 2 per bank dan nog en 4 x per jaar een rente uitkering dit correct berekent, laat staan dat hij al weet dat dit moet ingegeven worden. Zolang er geen vermogenkadaster is, weet de overheid ook niet welke rv van welke persoon komt, dit wordt namelijk door de bank naamloos doorgegeven.
De overheid weet exact welke rekeningen je hebt,en weet ook de standen op geregelde tijdstippen. Zie maar eens op de rekeningen database bij de nbb.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Vooral dat. Ik denk dat veel spaarders nog niet eens weten dat ze de interesten boven 980 euro moeten aangeven. Door de lage rente-inkomsten hebben ze dat tien jaar lang niet meer moeten doen. Tien jaar geleden was het vrijgestelde bedrag ook dubbel zo hoog als ik me goed herinner.
De vraag is als je het niet aangeeft en dus in principe fiscale fraude pleegt wat de consequenties zullen zijn? Ik ben alleszins van plan om dit correct aan te geven voor mijn gemoedsrust alleen al.
Ook is het raar waarom dat achterpoortje door de fiscus niet wordt afgesloten. Laat banken vanaf de eerste eurocent de R.V. afhouden net zoals dit het geval is bij de R.V. bij aandelen. Laat de burger er zelf achteraan gaan bij het invullen van de belastingaangifte als die R.V. te recupereren heeft.
Ook is het raar waarom dat achterpoortje door de fiscus niet wordt afgesloten. Laat banken vanaf de eerste eurocent de R.V. afhouden net zoals dit het geval is bij de R.V. bij aandelen. Laat de burger er zelf achteraan gaan bij het invullen van de belastingaangifte als die R.V. te recupereren heeft.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Die consequenties vallen zeer goed mee. Maar beter correct doen, ja.
Volledig akkoord met je voorstel. Dat is echter niet aan de fiscus, maar aan de wetgever om te bepalen. Eén van de redenen om het niet te doen is omdat velen (meestal minder kapitaalkrachtigen die niet goed op de hoogte zijn) dan de recuperatie niet zouden doen.Sonja57 schreef: ↑12 juni 2024, 09:05 Ook is het raar waarom dat achterpoortje door de fiscus niet wordt afgesloten. Laat banken vanaf de eerste eurocent de R.V. afhouden net zoals dit het geval is bij de R.V. bij aandelen. Laat de burger er zelf achteraan gaan bij het invullen van de belastingaangifte als die R.V. te recupereren heeft.
Hoe het simpel zou kunnen zijn.
Men houdt altijd 15 % af.
Daarna vult men teveel betaald in en recupereert zoals bij dividenden. (en de fiscus vult het automatisch in)
Men houdt altijd 15 % af.
Daarna vult men teveel betaald in en recupereert zoals bij dividenden. (en de fiscus vult het automatisch in)
Estate Guru believer.
Als je ziet dat je meer interesten op je spaarrekeningen zult krijgen dan het fiscaal vrijgestelde bedrag, zet dan een deel om in een termijnrekening op één jaar. Fiscaal geen zorgen meer, hogere netto-opbrengst en je geld is na een jaar alweer beschikbaar.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Maar je betaalt dan wel 30% RV ipv 15%, weliswaar zonder al die rompslomp want de RV wordt dan ingehouden aan de bron.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid