Ervaringen met Saxo Bank
TIP
Re: Ervaringen met Saxo Bank
In het geval van obligaties zit ik nu ook met een groot vraagteken.
Voor het eerst heb ik bij Saxo een obligatie gekocht, maar deze is maar voor 60% uitgevoerd (ik had met een limietorder gewerkt).
De 40% die nog open staat doet me twijfelen of ik dit order zou houden of niet. Gaan ze hier een 2e keer kosten voor aanrekenen ? Of wordt dit als een eenmalige aankoop gezien ?
Voor het eerst heb ik bij Saxo een obligatie gekocht, maar deze is maar voor 60% uitgevoerd (ik had met een limietorder gewerkt).
De 40% die nog open staat doet me twijfelen of ik dit order zou houden of niet. Gaan ze hier een 2e keer kosten voor aanrekenen ? Of wordt dit als een eenmalige aankoop gezien ?
Eenmalig.annetje schreef: ↑14 juni 2024, 10:15 In het geval van obligaties zit ik nu ook met een groot vraagteken.
Bij Bolero wordt dit tweemaal aangerekend maar achteraf teruggestort.
Anders even via chat de vraag stellen en dan heb je 100% zekerheid.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Bij aandelen hangt het er bij Saxo van af. Indien 2 deelorders dezelfde dag, dan 1x kosten. Indien gespreid over meerdere dagen, meerdere keren kosten.
Ik heb er een discussie over gehad met een truttemie van hun helpdesk. Toen ik zei dat ik bij Binck dan maar 1x kosten had, zei ze: Je zit niet meer bij Binck, maar bij Saxo nu...
Ik mis Binck...
Ik heb er een discussie over gehad met een truttemie van hun helpdesk. Toen ik zei dat ik bij Binck dan maar 1x kosten had, zei ze: Je zit niet meer bij Binck, maar bij Saxo nu...
Ik mis Binck...
Saxo handelt hun obligaties op de beurs in Milaan. Zij handelen niet op Frankfurt. Waarschijnlijk is de koers bij Bolero de koers op de beurs van Frankfurt.Barryke schreef: ↑14 juni 2024, 08:53 Wat ik dus wel bijna gangsterpraktijken vind zijn die obligaties. Je kan dus niet kopen aan de beste bid en offer. Bij Bolero stond gisteren een obligatie bvb bied 97.95 en laat 97.975. Bij Saxo stond diezelfde obligatie aan 97.84 en laat 98.08 ongeveer.
“Spreadkosten” staat daar dan bij (0.22). Je kan dus niet de op de markt aangeboden obligaties kopen! Je moet van hen kopen en die spreadkosten aan hen betalen. Is dat echt legaal? Wat met de best execution policies? En de Mifid enzo? Je moet toch voor de klant de best mogelijke prijs zoeken op de beurzen? Saxo doet het omgekeerd. Ze vinden een goede prijs, ZIJ kopen aan die prijs, en dan verkopen ze door aan u met een marge!
Ik wist zelfs niet dat dit soort praktijken bestond. Nog nooit gezien. Eigenlijk wordt het orderboek vervalst he. Want er is een betere bid en een betere ask, maar ze tonen die gewoon niet aan u.
Net even de beurzen van Frankfurt, Parijs en Milaan vergeleken voor de Franse staatsobligatie FR0013508470:
om 15.56h : Frankfurt 94.965/95.038 BID/ASK
Parijs en Milaan 95.00/95.26 BID/ASK
Dus lagere spread op Frankfurt.
Als ik dan de historische aankoopdata van deze week bekijk, dan zie ik dat er op Frankfurt de laatste 4 dagen geen omzet geweest is voor deze obligatie, en in Milaan voor 1.377.000 € verhandeld is op dezelfde 4 dagen.
Frankfurt is dus niet the place to be om die obligatie te verhandelen.
https://www.home.saxo/nl-be/accounts/op ... 2384d5d729
heb ook nog een link om een vriend aan te brengen ( voor elk 100 euro )
heb ook nog een link om een vriend aan te brengen ( voor elk 100 euro )
Bij Saxo staat bij mijn obligatie “consolidated” en dat betekent dat ze op verschillende beurzen kan verhandeld worden, dat ze de bied- en laatkoersen samenbrengen om u zo de best mogelijke aan te bieden… Er staat ook een Duits vlaggetje bij. Wat dat wil zeggen weet ik niet. Die geniepige spreadkosten zijn trouwens compleet verwaarloosbaar (0.02) bij de obligatie die tot 2025 loopt (DE0001141810). Maar wel stevig (0.215) voor eentje die tot 2031 loopt (DE0001102564). Geen idee wat de reden daarachter is.
Ik heb de FSMA gevraagd of dat is toegestaan, rekening houdend met de Best Execution-verplichting die MiFID oplegt.
@ Barryke : heb dat bedrog met die “spread” ook opgemerkt en aangekaart bij Saxo. Daar deden ze alsof het niet bestond en een andere keer dat ze het niet begrepen. Ik hoop dat fsma actie wil ondernemen. Ben benieuwd wat fsma zal antwoorden. Laat het aub zeker weten. Hoe heb je trouwens klacht ingediend ? Ik overweeg het ook te doen maar weet niet juist waar en hoe (email ?)
Ik heb niet echt klacht ingediend. Ik heb de vraag gesteld of die praktijk toegelaten is. Misschien wacht je best even tot ik antwoord gekregen heb. Vorige keer had ik dat redelijk snel. Ik heb gewoon het contactformulier voor consumenten gebruikt (https://www.fsma.be/nl/contactformulier-consumenten).debacker schreef: ↑14 juni 2024, 20:31 @ Barryke : heb dat bedrog met die “spread” ook opgemerkt en aangekaart bij Saxo. Daar deden ze alsof het niet bestond en een andere keer dat ze het niet begrepen. Ik hoop dat fsma actie wil ondernemen. Ben benieuwd wat fsma zal antwoorden. Laat het aub zeker weten. Hoe heb je trouwens klacht ingediend ? Ik overweeg het ook te doen maar weet niet juist waar en hoe (email ?)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Werkt de nieuwe app bij jullie? Meeste knoppen doen helemaal niks wanneer ik er op klik. Als ik al eens iets geopend krijg, loopt het daarna vast. Sorteren doet ook niks.
Ik kan zelfs niet meer aan mijn 2e rekening!!
Ze hebben er weer een soepke van gemaakt. Hopelijk niet dezelfde miserie als bij overgang Binck > Saxo.
Ik kan zelfs niet meer aan mijn 2e rekening!!
Ze hebben er weer een soepke van gemaakt. Hopelijk niet dezelfde miserie als bij overgang Binck > Saxo.
Hier geen problemen met de app.
Alles werkt goed!