P2P Lending
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: P2P Lending
mijn portefeuille bij L&F en ecconova is momenteel een ramp
bij L&F komen enkele dossier op eindvervaldag, maar van die dossier komt een vraag tot uitstel...
In totaal 30 verschillende projecten
21 bij l&f en 9 bij ecconova
bij l&f 2 'ziekenwagens' + 1 die ook ziekenwagen gaat worden.
daarnaast twee waarvoor een voting loopt om uit te stellen.
en nog een oranje dossier
bij ecconova nu een eerste project waar wanbetaling op zit
van de 30 lopen er dus al 7 verkeerd. Wat ben je met 8% brutorendement als ongeveer een vierde van de dossier in faling gaat en je mogelijks 100% verliest (van dit laatste ga ik nog niet uit maar soit).
bij L&F komen enkele dossier op eindvervaldag, maar van die dossier komt een vraag tot uitstel...
van de 30 lopen er dus al 7 verkeerd. Wat ben je met 8% brutorendement als ongeveer een vierde van de dossier in faling gaat en je mogelijks 100% verliest (van dit laatste ga ik nog niet uit maar soit).
Tja. Wat had je gedacht van ontleners die bereid zijn om 2x de marktintreet te betalen omdat ze bij de bank geen lening kunnen krijgen wegens "te risicovol".
"We told you so".
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
als dat op L&F A+/A dossiers zijn zou ik me niet teveel zorgen maken.nuyttie schreef: ↑30 mei 2024, 14:57 mijn portefeuille bij L&F en ecconova is momenteel een ramp
Ik heb er ook een aantal lopen waar L&F beslag aan het leggen is op de gehypothekeerde panden.
Komt wel goed al is lang wachten niet leuk.
Mag ik vragen waarom jullie dit doen? Ik begrijp het niet zo goed waarom je meer risico wenst te nemen terwijl uw bruto rendement al lager ligt dan gewoon uw geld te beleggen in een index. Is dat dan eerder uit goedaardigheid om projecten te steunen?
ik vind de rendementen op L&F helemaal niet verkeerd
- dossiers met verzekerd kapitaal via Atradius = 5,50 à 6,25% bruto
- dossiers met hypotheekwaarborgen = 7 à 8% bruto
Uiteraard niet volledig risicoloos maar toch niet hetzelfde als indexbeleggen waar de koersen alle kanten uitgaan.
Ik zie dergelijke dossiers als een aanvulling op mijn obligatieportefeuille, niet als proxy voor ETFs.
- dossiers met verzekerd kapitaal via Atradius = 5,50 à 6,25% bruto
- dossiers met hypotheekwaarborgen = 7 à 8% bruto
Uiteraard niet volledig risicoloos maar toch niet hetzelfde als indexbeleggen waar de koersen alle kanten uitgaan.
Ik zie dergelijke dossiers als een aanvulling op mijn obligatieportefeuille, niet als proxy voor ETFs.
Dus uit goedaardigheid ...
Een ETF in de wapenindustrie brengt veel meer op. Ik heb deze in portefeuille: EQM NATO+ Future of Defence
Rendement: +23,43% op 6 maanden tijd.
nuyttie schreef: ↑30 mei 2024, 14:57 mijn portefeuille bij L&F en ecconova is momenteel een ramp
Zoek eens een bond met 8% rendement, dan kijk je in de junk categorie.
Hoger rendement = hoger risico. Klaar.
'gehypothekeerde panden', allemaal goed en wel, tot het pand eens een lagere waarde blijkt te hebben dan verwacht. Allemaal vergeten wat er in 2008 is gebeurd zeker?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Rustig.
Die aanpassingen aan dossiers is niet abnormaal.
Sommige projecten lopen bv. vertraging op. Anderen zijn sneller voltooid en dan wordt de lening vervroegd terugbetaald.
't Is maar wat je "verkeerd lopen" vindt natuurlijk.
Daarna noem je het "in faling gaan", maar dan spreek je dus helemaal niet over een vierde van de dossiers!
Ik zou ook zeker L&F en Ecconova niet zomaar samen over dezelfde kam scheren.
En had je dergelijke bedenkingen niet op voorhand gemaakt dat je nu plots zo uit de lucht valt ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 31 mei 2024, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat mij betreft is dat wel bij L&F maar niet bij Ecconova en is (of was) dit als alternatief voor een obligatiefonds.
Er zijn er hier op forum die het allemaal veel beter weten.EarthNvstr1 schreef: ↑31 mei 2024, 19:01
En had je dergelijke bedenkingen niet op voorhand gemaakt dat je nu plots zo uit de lucht valt ?
Hun hoera verhalen .....
Hun misbaksels .......
Volgens sommigen is iets anders altijd veel beter.
En blindelings een forum volgen .....
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Momenteel bij Look&Fin:
6 premium A+/A dossiers (10/10 geïnvesteerd, 4 volledig terugbetaald)
39 premium B+/B/C+/C dossiers (45/50 geïnvesteerd, 5 volledig terugbetaald, 1 geweigerd)
13 losse A+ dossiers (5 A+ dossiers volledig terugbetaald)
15 losse A dossiers (12 A dossiers volledig terugbetaald)
totaal: 73 dossiers
3 dossiers aanmaning (2 A+ FR, 1 B+ BE)
7 dossiers invordering (5 A FR, 2 C FR)
Gewogen gemiddelde rentevoet (zonder wanbetalingen) 4,21% netto momenteel.
Ik heb 17 dossiers.
1 ervan is failliet gegaan.
1 ervan is afgelost en betaalde systematisch ruim een maand te laat
al de andere lopen nog en meestal is er een vertraging van enkele dagen tot enkele weken.
De intrestvoeten zijn veel hoger dan termijnrekeningen. En dat is de compensatie voor het risico.
Aandelenfondsen leveren op lange termijn waarschijnlijk iets meer op. Maar er is geen beurstaks en meestal ook geen commissie voor het P2p lending platform.
1 ervan is failliet gegaan.
1 ervan is afgelost en betaalde systematisch ruim een maand te laat
al de andere lopen nog en meestal is er een vertraging van enkele dagen tot enkele weken.
De intrestvoeten zijn veel hoger dan termijnrekeningen. En dat is de compensatie voor het risico.
Aandelenfondsen leveren op lange termijn waarschijnlijk iets meer op. Maar er is geen beurstaks en meestal ook geen commissie voor het P2p lending platform.
Zelf 130 dossiers wat zegt dit noppes.
Wat zou wel iets vertellen welke totaal som in die dossiers.
Failliet voor welk bedrag nog zoiets.
4 % netto nog zoiets op 10.000 of 200.000 € klein verschil.
En over mijn estate hoor je me niet klagen.
Wat zou wel iets vertellen welke totaal som in die dossiers.
Failliet voor welk bedrag nog zoiets.
4 % netto nog zoiets op 10.000 of 200.000 € klein verschil.
En over mijn estate hoor je me niet klagen.
Estate Guru believer.
Het zou leuk zijn mocht je jouw persoonlijk rendement op deze beleggingen kunnen berekenen; XIRR().EarthNvstr1 schreef: ↑16 juni 2024, 13:10totaal: 73 dossiers
3 dossiers aanmaning (2 A+ FR, 1 B+ BE)
7 dossiers invordering (5 A FR, 2 C FR)
Gewogen gemiddelde rentevoet (zonder wanbetalingen) 4,21% netto momenteel.
Hoe je de dossiers met problemen moet waarderen weet ik niet.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.