De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Dividend is maar 3,75 euro bij D'Ieteren. Zeven analisten zeggen kopen maar koersdoel van ING (274 euro) lijkt me toch serieus overdreven. Degroof is dan toch realistischer waarbij koersdoel al bijna bereikt was.
Re: De Beurs vandaag part 2
Vergeef mij dat ik de link niet meer terug heb gevonden. Maar onderstaand ook iets om rekening mee te houden.
"Ook de Duitse autosector is beducht voor de heffing, China is immers een zeer belangrijke afzetmarkt. Voor Volkswagen, BMW en Mercedes is het de grootste nationale markt.
Volgens sectorkoepel Verband der Automobilindustrie (VDA) is de maatregel een hindernis voor samenwerking en zorgt hij voor een “hoger risico op een mondiale handelsoorlog”, klinkt het in een persbericht. “De potentiële schade van de vandaag aangekondigde maatregelen zou hoger kunnen uitkomen dan de potentiële voordelen voor de Europese auto-industrie - en de Duitse in het bijzonder”, stelt topvrouw Hildegard Müller."
Re: De Beurs vandaag part 2
Eigenlijk is de auto-sector niet beleggingswaardig, maar na dit nieuws begint Stellantis er echt wel als een contrarian multibagger uit te zien. Amper blootstelling aan China (en dus weinig last van eventuele handelsoorlog), de Duitse merken daarentegen hangen daar allemaal aan het infuus. Het marktaandeel dat zou vrijkomen als zo'n Duits merk omvalt... Duitsland is duidelijk al in paniek. Zelfs al komt het niet zo ver, Stellantis zou daar sowieso als winnaar uitkomen. China is vandaag wat Rusland 15 jaar geleden was en die wake-up call komt vroeg of laat nog wel. Ik ben ook uiterst kritisch over de elektrische ambities van Europa omwille van 1) betaalbaarheid (nog discutabel) maar vooral 2) totale mathematische onmogelijkheid dat het elektrisch net én de "groene" opwekking snel genoeg kunnen opschalen om én elektrisch rijden én warmtepompen én AI én elektrische chemieprocessen te bedienen. Dat verbod op verbrandingsmotoren na 2035 gaat mettertijd de vuilbak in, net als het doel van 1,5°C opwarming, want dat gaat gewoon niet lukken.
Stellantis zit nog wel een decennia of twee goed met zen autos op verbrandingsmotoren (zéker in de VS), ze hebben met voorsprong de beste balans van alle concurrenten (cashberg van >20 miljard vs Volkswagen met iets van 150 miljard schulden) en de hoogste marges. Desondanks een van de goedkoopste large caps op de hele beurs, en de laagst gewaardeerde autofabrikant. Qua sentiment doet het me denken aan de oliesector in 2020, met het verschil dat er maar twee(?) groepen zijn die niet gebukt gaan onder een schuldenberg. Stellantis is daar één van.
Stellantis zit nog wel een decennia of twee goed met zen autos op verbrandingsmotoren (zéker in de VS), ze hebben met voorsprong de beste balans van alle concurrenten (cashberg van >20 miljard vs Volkswagen met iets van 150 miljard schulden) en de hoogste marges. Desondanks een van de goedkoopste large caps op de hele beurs, en de laagst gewaardeerde autofabrikant. Qua sentiment doet het me denken aan de oliesector in 2020, met het verschil dat er maar twee(?) groepen zijn die niet gebukt gaan onder een schuldenberg. Stellantis is daar één van.
Re: De Beurs vandaag part 2
Klopt in principe, al kan je er mits goede timing wel aardige multibaggers in scoren. Ik ging een jaar of 9 geleden eens mee met Daimler, ongeveer maal 4 van eind 2008 tot begin 2015, een cagr van 25%. Peter Lynch deed natuurlijk veel beter, met bv. Chrysler maal 15 tussen 1982 en 1987.
Ik begrijp je thesis, maar wat zien we over het hoofd? Waarom zulke lage waardering? Daar moeten ook valabele argumenten voor zijn.Rise schreef: ↑16 juni 2024, 09:48maar na dit nieuws begint Stellantis er echt wel als een contrarian multibagger uit te zien. Amper blootstelling aan China (en dus weinig last van eventuele handelsoorlog), de Duitse merken daarentegen hangen daar allemaal aan het infuus. Het marktaandeel dat zou vrijkomen als zo'n Duits merk omvalt... Duitsland is duidelijk al in paniek. Zelfs al komt het niet zo ver, Stellantis zou daar sowieso als winnaar uitkomen. China is vandaag wat Rusland 15 jaar geleden was en die wake-up call komt vroeg of laat nog wel. Ik ben ook uiterst kritisch over de elektrische ambities van Europa omwille van 1) betaalbaarheid (nog discutabel) maar vooral 2) totale mathematische onmogelijkheid dat het elektrisch net én de "groene" opwekking snel genoeg kunnen opschalen om én elektrisch rijden én warmtepompen én AI én elektrische chemieprocessen te bedienen. Dat verbod op verbrandingsmotoren na 2035 gaat mettertijd de vuilbak in, net als het doel van 1,5°C opwarming, want dat gaat gewoon niet lukken.
Stellantis zit nog wel een decennia of twee goed met zen autos op verbrandingsmotoren (zéker in de VS), ze hebben met voorsprong de beste balans van alle concurrenten (cashberg van >20 miljard vs Volkswagen met iets van 150 miljard schulden) en de hoogste marges. Desondanks een van de goedkoopste large caps op de hele beurs, en de laagst gewaardeerde autofabrikant. Qua sentiment doet het me denken aan de oliesector in 2020, met het verschil dat er maar twee(?) groepen zijn die niet gebukt gaan onder een schuldenberg. Stellantis is daar één van.
Re: De Beurs vandaag part 2
Misschien omdat de groei van het aantal ev’s bijvoorbeeld in België de afgelopen 5j exponentieel met gemiddeld 70% per jaar stijgt?
https://statbel.fgov.be/nl/themas/mobil ... tuigenpark
Ik zie niet waarom dit in andere landen niet gelijkaardig zou zijn.
Als die exponentiële groei zich verderzet dan ben je er als autofabrikant best bij met een degelijk aanbod in het gamma.
https://statbel.fgov.be/nl/themas/mobil ... tuigenpark
Ik zie niet waarom dit in andere landen niet gelijkaardig zou zijn.
Als die exponentiële groei zich verderzet dan ben je er als autofabrikant best bij met een degelijk aanbod in het gamma.
Re: De Beurs vandaag part 2
En in het Umicore draadje wordt juist geklaagd dat de introductie van EVs te traag gaat....Woz schreef: ↑17 juni 2024, 10:40 Misschien omdat de groei van het aantal ev’s bijvoorbeeld in België de afgelopen 5j exponentieel met gemiddeld 70% per jaar stijgt?
https://statbel.fgov.be/nl/themas/mobil ... tuigenpark
Ik zie niet waarom dit in andere landen niet gelijkaardig zou zijn.
Als die exponentiële groei zich verderzet dan ben je er als autofabrikant best bij met een degelijk aanbod in het gamma.
Re: De Beurs vandaag part 2
Dat heb je met exponentiële groei.
In eerste instantie lijkt het allemaal traag te gaan en de volgende keer dat je met je ogen knippert ziet de wereld er helemaal anders uit.
In eerste instantie lijkt het allemaal traag te gaan en de volgende keer dat je met je ogen knippert ziet de wereld er helemaal anders uit.
Re: De Beurs vandaag part 2
Exponentiële groei heb je met alle beleggingen: hoe langer je een belegging aanhoudt hoe sneller die in waarde stijgt.


Re: De Beurs vandaag part 2
Er is geen exponentiële groei, meer nog de groei gaat veel te traag en op wereld schaal stelt de Belgische auto verkoop, die vrijwel uitsluitend door de overheid gesubsidieerde bedrijfsleasing gedragen wordt, niks voor. Tal van bedrijven die actief zijn in deze sector zitten of komen in de problemen, auto constructeurs zitten met overproductie waar geen markt voor is, idem in de grondstoffen sector, hebben allemaal opgeschaald maar de vraag blijft ver achter. Vandaag een artikel in de tijd over het waarom het veel te traag gaat.Woz schreef: ↑17 juni 2024, 10:40 Misschien omdat de groei van het aantal ev’s bijvoorbeeld in België de afgelopen 5j exponentieel met gemiddeld 70% per jaar stijgt?
https://statbel.fgov.be/nl/themas/mobil ... tuigenpark
Ik zie niet waarom dit in andere landen niet gelijkaardig zou zijn.
Als die exponentiële groei zich verderzet dan ben je er als autofabrikant best bij met een degelijk aanbod in het gamma.
Re: De Beurs vandaag part 2
2018: 9244
2019: 15338 ev’s
2020: 23983
2021: 40851
2022: 71651
2023: 138749
Als we even uitgaan van 70% per jaar, zoals het ongeveer de 5 vorige jaren was (met corona en energiecrisis)
2024: 223128
2025: 379317
2026: 644838
2027: 1096226
2028: 1863584
2029: 3168093
2030: 5385759
Dan is tegen pakweg 2030 ’ne fossiele’ een rariteit in het straatbeeld.
Maar zo’n dingen gaan altijd tegelijk te traag en te snel.
2019: 15338 ev’s
2020: 23983
2021: 40851
2022: 71651
2023: 138749
Als we even uitgaan van 70% per jaar, zoals het ongeveer de 5 vorige jaren was (met corona en energiecrisis)
2024: 223128
2025: 379317
2026: 644838
2027: 1096226
2028: 1863584
2029: 3168093
2030: 5385759
Dan is tegen pakweg 2030 ’ne fossiele’ een rariteit in het straatbeeld.
Maar zo’n dingen gaan altijd tegelijk te traag en te snel.
Re: De Beurs vandaag part 2
Een ander probleem met exponentiele groei, is dat ze niet kan blijven duren. De wereldbevolking, de konijnen in een kooi, het onkruid in je tuin,... Ooit stagneert de zaak.
Dat zomaar eventjes extrapoleren is te eenvoudig.
Dat zomaar eventjes extrapoleren is te eenvoudig.
-
- Full Member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 06 dec 2021
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag part 2
En als men dan nog eens de Chinese auto's kunstmatig uit de markt gaat prijzen, wordt het helemaal moeilijk om de doelstellingen te halen.
Re: De Beurs vandaag part 2
We zullen wel zien.
Ik ben zelf geen autofabrikant en ik kan privé ook wel zonder auto indien nodig.
Dus ik hoef er niet van wakker te liggen.
Ik kijk gewoon af en toe eens naar de cijfertjes op statbel.
Ik ben zelf geen autofabrikant en ik kan privé ook wel zonder auto indien nodig.
Dus ik hoef er niet van wakker te liggen.
Ik kijk gewoon af en toe eens naar de cijfertjes op statbel.