De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Ik weet hoe exponentiële groei werkt. Zoals sintorama zegt: je kan niet gewoon extrapoleren. En je negeert er vlot de helft van mijn betoog mee...
https://www.businessinsider.nl/aan-je-e ... iteitsnet/
Facts matter, maar niet op spaargids.
https://www.businessinsider.nl/aan-je-e ... iteitsnet/
& op post hierboven: Het zijn net Chinese wagens die de Europese kunstmatig uit de markt prijzen wegens ongeoorloofde Chinese staatssteun aan de constructeurs. Dat is de reden van die voorgestelde hogere importtarieven.Als voorbeeld van waar het mis gaat geeft ze aan dat mensen nu massaal zonnepanelen kopen. "Maar de kabel in jouw wijk is te dun, die kan dat allemaal niet aan. Daardoor kan er niet worden teruggeleverd en kan je dus ook niet terugverdienen. Het kan ook gebeuren dat hierdoor lampen gaan flikkeren of dat je bijvoorbeeld je auto niet kan opladen."
Facts matter, maar niet op spaargids.
Re: De Beurs vandaag part 2
We zullen het jaar na jaar exact kunnen aflezen in de cijfers op de website van statbel hoe de zaken evolueren
Importtarieven zijn de klassieke dreigementen om iedereen bij de les te houden en meestal van korte duur of met allerhande uitzonderingen als het er op aan komt in de praktijk.
Europa dreigt nu met importtarieven op ev’s, China zal terugdreigen met hogere importtarieven op franse kaas of zo. En uiteindelijk zullen de diplomaten er nog eens over babbelen.
Importtarieven zijn de klassieke dreigementen om iedereen bij de les te houden en meestal van korte duur of met allerhande uitzonderingen als het er op aan komt in de praktijk.
Europa dreigt nu met importtarieven op ev’s, China zal terugdreigen met hogere importtarieven op franse kaas of zo. En uiteindelijk zullen de diplomaten er nog eens over babbelen.
-
- Full Member
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 06 dec 2021
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag part 2
Ik heb te weinig kennis van zaken en weet niet precies er ongeoorloofd is aan de Chinese staatssteun. Als de grote autoconstructeurs in België een fabriek willen openen of sluiten, dan wordt er met de overheid óók onderhandeld over potentiële fiscale gunstregimes. Is die staatssteun dan wél geoorloofd?Rise schreef: ↑17 juni 2024, 14:10 Ik weet hoe exponentiële groei werkt. Zoals sintorama zegt: je kan niet gewoon extrapoleren. En je negeert er vlot de helft van mijn betoog mee...
https://www.businessinsider.nl/aan-je-e ... iteitsnet/
& op post hierboven: Het zijn net Chinese wagens die de Europese kunstmatig uit de markt prijzen wegens ongeoorloofde Chinese staatssteun aan de constructeurs. Dat is de reden van die voorgestelde hogere importtarieven.Als voorbeeld van waar het mis gaat geeft ze aan dat mensen nu massaal zonnepanelen kopen. "Maar de kabel in jouw wijk is te dun, die kan dat allemaal niet aan. Daardoor kan er niet worden teruggeleverd en kan je dus ook niet terugverdienen. Het kan ook gebeuren dat hierdoor lampen gaan flikkeren of dat je bijvoorbeeld je auto niet kan opladen."
Facts matter, maar niet op spaargids.
Re: De Beurs vandaag part 2
Chinese staatssteun aan de constructeurs?
Wanneer een product op de buitenlandse markt (Europa) veel duurder verkocht wordt dan op de binnenlandse (Chine) is er dan sprake van ongeoorloofde staatssteun?
Bekijk de specs en prijs van de Xiaomi SU7 in China?
Om van achterover te vallen. De Europese constructeurs weten hoe laat het is.
Re: De Beurs vandaag part 2
Inderdaad ongelooflijk voor wat je allemaal krijgt.
De SU7 begint bij omgerekend krap €28.000(in China) en dan heb je de 299 pk sterke instapper.
De instapper beschikt over een 73,6 kWh accupakket, een actieradius van 668 km (Chinese testcyclus) en laden verloopt via een 400V-architectuur.
Het resultaat? In 24 uur na de verkooplancering is de Xiaomi SU7 uitverkocht in China voor 2024. Het bedrijf zegt 88.898 orders te hebben ontvangen in de eerste 24 uur. Na 48 uur passeerde het merk de 100.000 orders. Het merk verkoopt de auto’s met verlies door deze zo laag geprijsd in de markt te zetten, wat het een gedurfde strategie maakt. (Xiaomi verliest 9.000 euro per auto, maar dat maakt niet uit)
Grote nadeel aan al de merken momenteel lijkt me vandaag kopen morgen al voorbijgestreefd.
De Japanse batterijspecialist TDK, die onder andere iPhones van energie voorziet, claimt een grote doorbraak met zijn vastestofbatterijen. Die moeten straks 100 keer krachtiger worden, waardoor almaar kleinere batterijen langer meegaan.
Re: De Beurs vandaag part 2
Ja. De volledige ontwikkeling van de wagen is gesponsord door de chinese overheid. 't Is te zeggen, die chinese EV bedrijven ZIJN de chinese overheid.
Inderdaad, maar als je dezelfde boekhoudkundige standaarden zou hanteren, dan wordt die xiaomi verkocht met verlies. Bedoeling is om eerst de europese concurrentie uit de weg te ruimen, en dan pas winst te gaan maken.
De interne chinese vraag naar EVs is overigens stilgevallen, waardoor er in china een overaanbod is. Die wagens worden aan dunpingprijzen naar europa gestuurd.
Nu, die importtarieven lossen uiteraard niks op. De europese autoindustrie heeft china nodig, voor de eigen ontwikkeling, fabricage en afzetmarkt.
Re: De Beurs vandaag part 2
Vooral de Duitse. Stellantis is Italiaans-Frans-Amerikaans. 'Beperkte Chinese aanwezigheid' en 'Beperkte blootstelling aan totale APAC' staat zelfs als een negatief punt bij de samenvatting die mijn broker geeft.
Re: De Beurs vandaag part 2
Uw broker heeft misschien zelf belangen in Stellantis
Geen blootstelling in china betekent ook geen blootstelling aan de opportuniteiten.
Re: De Beurs vandaag part 2
sintorama schreef: ↑17 juni 2024, 15:54 Inderdaad, maar als je dezelfde boekhoudkundige standaarden zou hanteren, dan wordt die xiaomi verkocht met verlies. Bedoeling is om eerst de europese concurrentie uit de weg te ruimen, en dan pas winst te gaan maken.
Waarom wordt hij dan ook in China met verlies verkocht ? (Xiaomi verliest 9.000 euro per auto)
De interne chinese vraag naar EVs is overigens stilgevallen, waardoor er in china een overaanbod is. Die wagens worden aan dunpingprijzen naar europa gestuurd.
Lijkt me toch zo slecht niet voor een nieuwkomer.
In 24 uur na de verkooplancering is de Xiaomi SU7 uitverkocht in China voor 2024.
Re: De Beurs vandaag part 2
Dat is een vrij normale gang van zaken bij een nieuwe fabriek, merk of model. Een nieuwe auto fabriek die geen volume kan draaien of geen markt creëert zal nog meer dan 9000 euro per auto verliezen. Hoe hoger het volume hoe lager de vaste kosten per stuk, men rekent er op dat dergelijk verlies een tijdelijk opstart verlies is. Tesla heeft ook meerdere jaren met verlies gedraaid, productie efficiëntie en afzet doen groeien is bij aanvang belangrijker dan winst maken.
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag part 2
Exponentiële groeipatronen kunnen soms ook wel eens plots stoppen.
De beurskoers van bvb. Lernout & Hauspie kende ook een exponentiële groei … tot de zomer van 2020. Toen was het gedaan.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: De Beurs vandaag part 2
Het probleem is als Amerikaanse merken onze markt (agressief) overnemen. Dan moeten we dat maar "Ok" vinden.
Als Chinese producenten of merken dat doen, dan is het altijd alle hens aan dek. Blijkbaar kan de Amerikaan veel beter lobbyen...
Waar blijven de heffingen op Apple, Tesla, Meta etc...
Maar goed, we zitten met grote waarschijnlijkheid isn een soort van "semi"bubble. Ik pas heel goed op met mijn aankopen en ben heel selectief.
Ik koop nog liever iets niet sexy momenteel dan een of andere AI stock waar je volgend jaar met een beetje pech 60-70-80% lager staat (per individueel aandeel wel te verstaan).
Als Chinese producenten of merken dat doen, dan is het altijd alle hens aan dek. Blijkbaar kan de Amerikaan veel beter lobbyen...
Waar blijven de heffingen op Apple, Tesla, Meta etc...
Maar goed, we zitten met grote waarschijnlijkheid isn een soort van "semi"bubble. Ik pas heel goed op met mijn aankopen en ben heel selectief.
Ik koop nog liever iets niet sexy momenteel dan een of andere AI stock waar je volgend jaar met een beetje pech 60-70-80% lager staat (per individueel aandeel wel te verstaan).
Re: De Beurs vandaag part 2
- Ze nemen misschien vooral marktaandeel weg bij andere (al dan niet chinese) fabrikanten?
- Kan xiaomi wel aan de vraag voldoen?
- Behalve het aantal PK en de grootte van de batterij zijn er natuurlijk nog andere zaken die de kwaliteit van een auto bepalen.
- En dan valt het nog te bezien in hoeverre deze nieuwe fabrikant ook jaren na de verkoop service kan of wilt leveren, herstellingen wilt uitvoeren, vervangonderdelen in stock ilt houden etc.
Ander nieuws: Fisker is nog maar eens failliet.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Re: De Beurs vandaag part 2
Jep. Ik las gisteren een artikel op SA over Paypal met volgend argument:Galactic schreef: ↑18 juni 2024, 08:05Maar goed, we zitten met grote waarschijnlijkheid isn een soort van "semi"bubble. Ik pas heel goed op met mijn aankopen en ben heel selectief.
Ik koop nog liever iets niet sexy momenteel dan een of andere AI stock waar je volgend jaar met een beetje pech 60-70-80% lager staat (per individueel aandeel wel te verstaan).
Wat iedereen plots vergeten schijnt te zijn is dat de halfgeleidersector cyclische bedrijven zijn. Er loopt momenteel een Capex-supercyclus voor AI-GPUs en in mindere mate residual pent-up demand door allerhande chiptekorten en nearshoring ivm Taiwan-gerelateerd geopolitiek risico. Er worden massaal fabrieken bijgebouwd en dus machines geleverd. Maar dat is geen lineair/oneindig exponentieel gegeven. Al was het maar door de randvoorwaarden (materialen, capaciteit, beschikbaarheid van energie).I believe we are at risk of an unusual type of correction ahead. Arguably, we are in it now. Put simply - investors are waking up to the fact that they hold stocks that are more expensive than Nvidia… but they are growing at a slower rate. So they dump that stock and buy $NVDA.
Fun fact: als Nvidia vandaag 2% stijgt komt er 64 miljard market cap bij, oftewel de totale market cap van Paypal. Tja. Je hoeft geen wiskundige te zijn om in te zien wat er gaat gebeuren als de liquiditeit bij Nvidia omgekeerd gaat beginnen evolueren.
Vroeg of laat gaat Nvidia veranderen van stock market darling naar de meest obvious short ooit, maar wie weet duurt dat nog twee jaar. Totaal onbegonnen werk om in te schatten hoe ver big tech zijn budgetten wil uitrekken om kost wat kost rekenkracht te blijven kopen in de hoop dat die winstgevend benut gaat worden.
Met andere woorden: koop Nvidia want dat gaat waarschijnlijk naar €200 tegen eind dit jaar.
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag part 2
Heeft Amerika een zwaar gesubsidieerde (semi-)staatseconomie zoals China?Galactic schreef: ↑18 juni 2024, 08:05 Het probleem is als Amerikaanse merken onze markt (agressief) overnemen. Dan moeten we dat maar "Ok" vinden.
Als Chinese producenten of merken dat doen, dan is het altijd alle hens aan dek. Blijkbaar kan de Amerikaan veel beter lobbyen...
Waar blijven de heffingen op Apple, Tesla, Meta etc...
Maar goed, we zitten met grote waarschijnlijkheid isn een soort van "semi"bubble. Ik pas heel goed op met mijn aankopen en ben heel selectief.
Ik koop nog liever iets niet sexy momenteel dan een of andere AI stock waar je volgend jaar met een beetje pech 60-70-80% lager staat (per individueel aandeel wel te verstaan).
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid