ETF'S
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: ETF'S
Best veel. Zeker 20% van mijn portefeuille.
De laatste jaren verkoop ik nooit om een crash te voorkomen. Soms top ik wel af.Woz schreef: ↑18 juni 2024, 19:23Maart 2020 was een moment waarop alles in vrije val ging zonder enig zicht op dat het ooit nog ging goed komen?
Aandelen, goud, commodities,... alles door het putje. 50% er af in 3 weken. Ik ben blijven cash omzetten in iwda.
Heb jij op tijd verkocht Alfonds? En dan weer ingestapt op het dieptepunt?
Vroeger deed ik dat w"el en dan moest ik tot mijn scha en schande soms duurder terugkopen. Ook veel transactiekosten.
Een voorbeeld maakt veel duidelijk: begin jan 2023 kocht ik SXRV (Nasdaqtracker). Vandaag heb ik bijna 75% meerwaarde. Een crash ga ik wel kunnen verdragen en wie weet koop ik dan nog wel bij. Als je op de goeie momenten aankoopt, dan ben je zeker dat je eerst een mooie hausse meemaakt....
Koop je op een slecht moment dan zit je mogelijk spoedig in het rood en als je dat dan eindelijk verteerd hebt, dan volgt er misschien nog een correctie.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben niet bang voor een crash en blijf dus belegd. Daardoor pik ik ook de volgende hausse mee voor de volledige stijging. Ook geen nutteloze kosten.
Ik top af ( de laatste 5 jaar twee maal gedaan) als een tracker of een fonds (want ik heb ook zeer goeie fondsen die beter presteren dan het zwakke IWDA) meer dan 10% gaat uitmaken van mijn portefeuille.
Ik top af ( de laatste 5 jaar twee maal gedaan) als een tracker of een fonds (want ik heb ook zeer goeie fondsen die beter presteren dan het zwakke IWDA) meer dan 10% gaat uitmaken van mijn portefeuille.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Juiste moment instappen = marktiming = bestaat niet.
Enkel de grote jongens die er met hun neus opzitten kunnen dit gedeeltelijk.
Heb zelf ook enkele jaren GOGI gevolgd en telkens maar wachten en wachten en de stijgingen zien passeren. Het gedeelte winst verzilveren was telkens leuk maar daarna wachten en de koersen verder zien stijgen minder leuk.
Was ik gewoon blijven zitten was mijn resultaat in die jaren beter geweest.
Ik zit momenteel 100% in IWDA. Ondertussen begint dat op te lopen.
Via IWDA heb ik wel veel spreiding met aandelen, maar welke ETF neem ik het beste voor obligaties?
Welk % hou ik best aan in aandelen en hoeveel % in de obligatie ETF? Ik ben 40 jaar.
Via IWDA heb ik wel veel spreiding met aandelen, maar welke ETF neem ik het beste voor obligaties?
Welk % hou ik best aan in aandelen en hoeveel % in de obligatie ETF? Ik ben 40 jaar.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ben benieuwd. Ik ben er 51.
De meeste beleggers kunnen niet wachten om rijk te worden. De mensen van Fire spelen daar momenteel handig op in. Ook daar gaan er velen een teleurstelling oplopen.karine schreef: ↑18 juni 2024, 21:19Juiste moment instappen = marktiming = bestaat niet.
Enkel de grote jongens die er met hun neus opzitten kunnen dit gedeeltelijk.
Heb zelf ook enkele jaren GOGI gevolgd en telkens maar wachten en wachten en de stijgingen zien passeren. Het gedeelte winst verzilveren was telkens leuk maar daarna wachten en de koersen verder zien stijgen minder leuk.
Was ik gewoon blijven zitten was mijn resultaat in die jaren beter geweest.
Met mijn eigen portefeuille bewijs ik dat markttiming wel kan. Geduld is een mooie deugd.
Waarom zou je daar obligaties aan toe voegen ? Wil je absoluut minder rendement ?
Die zogezegde veiligheid is een drogreden: de portefeuille zakt misschien iets minder bij een correctie, maar het duurt ook veel langer om weer terug op niveau te komen.
Voeg als diversificatie toe: Healthcare, Consuming en Technology...
Bedankt voor je antwoord.
Dat is meer en meer de bedenking die ik me ook maak.
Ik heb een aantal ETF obligaties (VGEA - VDTE - AGGH) bekeken en deze staan allemaal negatief in een periode van 3-5 jaar.
Dan kan ik het even goed op een spaarrekening laten staan.
Sowieso zit ook niet al mijn vermogen in ETF's. Dat zal zo'n 25% zijn. Dus mocht het echt crashen dan neem ik gewoon de tijd.
Dat is meer en meer de bedenking die ik me ook maak.
Ik heb een aantal ETF obligaties (VGEA - VDTE - AGGH) bekeken en deze staan allemaal negatief in een periode van 3-5 jaar.
Dan kan ik het even goed op een spaarrekening laten staan.
Sowieso zit ook niet al mijn vermogen in ETF's. Dat zal zo'n 25% zijn. Dus mocht het echt crashen dan neem ik gewoon de tijd.
Een spaarrekening bouw je ook niet op om die dan op een bepaald moment in 1 keer leeg te halen (tenzij in heel extreme uitzonderlijke omstandigheden).
Hetzelfde idee kan je toepassen op een brede wereld etf.
Als je er zelfs in een slecht jaar maar een beetje van nodig hebt dan maakt het niet veel uit dat je een stukje met verlies of minder winst verkoopt.
Het is wel vooral leren de knop omdraaien in je hoofd. Ik ben daar zelf al redelijk ver in opgeschoven maar ben er nog niet helemaal.
Hetzelfde idee kan je toepassen op een brede wereld etf.
Als je er zelfs in een slecht jaar maar een beetje van nodig hebt dan maakt het niet veel uit dat je een stukje met verlies of minder winst verkoopt.
Het is wel vooral leren de knop omdraaien in je hoofd. Ik ben daar zelf al redelijk ver in opgeschoven maar ben er nog niet helemaal.
Aandelen zijn volatiel. Gemiddeld is er om de 2 jaar of zo een correctie (-10%), die zich ongeveer 1 op 3 uitdiept tot een beermarkt (-20%,-30%). In je carrière moet je rekening houden met een of meerdere crashes (-50%). Ook na vele jaren kunnen aandelen nog met verlies staan.
Aandelen zijn geen belegging voor de korte termijn (5 jaar of minder).
Wat de beleggers denken en doen bij een crash kan je hier op dit forum lezen in de posts van maart 2020. Er was niets onverwacht aan de situatie toen; maar toch hebben sommige toen hun volledige strategie omgeworpen. Een beleggingsstrategie baseren op de vorige 5 jaar is bijna een garantie op bendengemiddelde resultaten.
Daarom is het niet aangeraden om 100% van je beleggingen in aandelen te steken. Zorg voor een stabiel gedeelte. Voor het stabiel gedeelte is rendement niet het hoofddoel. Er zijn verschillende manieren om dit stabiel gedeelte te beleggen, elk met hun eigen risico/verwachtrendement verhouding.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Hier valt het boekje "the weird portfolio" aan te raden https://valuestockgeek.medium.com/the-w ... c0154d1c4aAlFonds schreef: ↑19 juni 2024, 08:09 Waarom zou je daar obligaties aan toe voegen ? Wil je absoluut minder rendement ?
Die zogezegde veiligheid is een drogreden: de portefeuille zakt misschien iets minder bij een correctie, maar het duurt ook veel langer om weer terug op niveau te komen.
Voeg als diversificatie toe: Healthcare, Consuming en Technology...
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."