Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
TIP
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
stockpick van Danny Reweghs voor 2024 (kanaal-z / Inside Beleggen
1/ Albemarle
“Het Amerikaanse Albemarle Corp. is onder meer de grootste lithiumproducent ter wereld. We denken dat het een kwestie van tijd is voordat de prijs van lithium weer hoger schiet. Daar zou Albemarle enorm van profiteren. Het bedrijf denkt dat het de lithiumomzet in de komende vijf jaar met 20 à 30 procent per jaar kan laten groeien. Voor de vergroening van het transport is lithium een essentiële grondstof, onmisbaar in de krachtige batterijen van auto’s, laptops, smartphones of powerbanks. De meeste rapporten gaan uit van een verviervoudiging van de vraag naar lithium tegen 2030. Om aan die vraag te kunnen voldoen, staat het aanbod voor een gigantische uitdaging. Er is wereldwijd voldoende lithium, maar om het economisch verantwoord te exploiteren, komt maar een klein deel van de voorraad in de bodem in aanmerking. Er worden nieuwe batterijfabrieken gebouwd, zonder dat de aanvoer van lithium verzekerd is. Ook de bestaande producenten hebben maar een beperkte pijplijn aan nieuwe projecten. Schaarste dreigt dus de komende vijf tot tien jaar een reëel probleem te worden, en dat lijkt ons uitstekend nieuws voor Albemarle, dat we nu tegen een heel redelijke koers kunnen oppikken.”
Lijkt me ook uitstekend nieuws voor AMG
1/ Albemarle
“Het Amerikaanse Albemarle Corp. is onder meer de grootste lithiumproducent ter wereld. We denken dat het een kwestie van tijd is voordat de prijs van lithium weer hoger schiet. Daar zou Albemarle enorm van profiteren. Het bedrijf denkt dat het de lithiumomzet in de komende vijf jaar met 20 à 30 procent per jaar kan laten groeien. Voor de vergroening van het transport is lithium een essentiële grondstof, onmisbaar in de krachtige batterijen van auto’s, laptops, smartphones of powerbanks. De meeste rapporten gaan uit van een verviervoudiging van de vraag naar lithium tegen 2030. Om aan die vraag te kunnen voldoen, staat het aanbod voor een gigantische uitdaging. Er is wereldwijd voldoende lithium, maar om het economisch verantwoord te exploiteren, komt maar een klein deel van de voorraad in de bodem in aanmerking. Er worden nieuwe batterijfabrieken gebouwd, zonder dat de aanvoer van lithium verzekerd is. Ook de bestaande producenten hebben maar een beperkte pijplijn aan nieuwe projecten. Schaarste dreigt dus de komende vijf tot tien jaar een reëel probleem te worden, en dat lijkt ons uitstekend nieuws voor Albemarle, dat we nu tegen een heel redelijke koers kunnen oppikken.”
Lijkt me ook uitstekend nieuws voor AMG
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Wat is er aan het fout lopen met AMG, serieus gezakt de laatste tijd.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Om even kort te reageren.
Er is niets fout gelopen met AMG. Met het bedrijf AMG.
Uitbreidingen, ( o.a. verdubbeling Vanadium productie - Ohio 2 is klaar, sinds Q4 ) lopen gelijk geplant, en gaan in productie ( lithiumhydroxide plant in Bitterfeld ), verhoging van Spodumeen productie / en analoog hiermee verhoging van de Tantalium productie klaar in Q1van dit jaar.
Lithiumcarbonaat conversiefabriek, nabij hun Mibhra mijn, Brazilië, komt er ook.
AMG is zoveel meer dan Lithium.
Bedrijf momenteel opgedeeld in 4 afzonderlijke entiteiten ( en evt. klaar voor afsplitising / verkoop of dergelijks ) :
AMG Lithium / Clean Tech materials / Critical Materials en als laatste ( maar welhaast grootste entiteit ) AMG Technologies ( ruimtevaart en vliegtuigmotoren )
Bedrijf blijft zich verder ontwikelen, maar : Lithium prijs is ( onder invloed van China / door China gemanipuleerd / gecontroleerd en naar beneden gezet ) zo goed als ingestort.
www. tradingeconomics/commodity/lithium
Lithiumcarbonaatprijs ( China ) van 595.000 yuan / ton naar nu momenteel - op een jaar - 95.500 yuan / ton
AMG als low cost aanbieder van lithium ( is voor hun een bijproduct van de Tantaan productie in hun Mibhra mijn in Brazilië ) kan door nog mee weg komen, maar de EBIDTA en winst zijn nagenoeg volkomen verdwenen bij deze lithium prijzen
( AMG levert spodumeen ( 6,5 % Li ), prijs van dit goedje, al evenzeer, en analoog mee naar omlaag gedirigeerd
Lithiumprijzen, momenteel al een 4 / 5 maanden, zou schrijven vastgezet op deze zeer lage niveau's. Geen enkele beweging erin te bespeuren.
Maar, en wil hier nu enkel over hem schrijven, Danny Rewehgs ( Trends / Inside Beleggen ) verwacht beterschap.
Is optimistisch over Lithiumsector / lithium bedrijven.
Is optimistisch over herstel van de prijzen.
Heeft o.a. daarom Albemarle op koop staan, en afgelopen donderdag dacht ik het % van de lithium ETF in zijn portefeuille nog opgehoogd.
Verwachtingen zien er heel erg goed uit, wat aandelenkoers betreft, maar ...... daar moet eerst de lithiumprijs heel wat terug naar boven gaan.
Wanneer zou China de prijs loslaten, uit hun controle ? Want het kan niet anders of dat zij een rol hier in spelen, in deze zeer lage lithium prijzen )
Er is niets fout gelopen met AMG. Met het bedrijf AMG.
Uitbreidingen, ( o.a. verdubbeling Vanadium productie - Ohio 2 is klaar, sinds Q4 ) lopen gelijk geplant, en gaan in productie ( lithiumhydroxide plant in Bitterfeld ), verhoging van Spodumeen productie / en analoog hiermee verhoging van de Tantalium productie klaar in Q1van dit jaar.
Lithiumcarbonaat conversiefabriek, nabij hun Mibhra mijn, Brazilië, komt er ook.
AMG is zoveel meer dan Lithium.
Bedrijf momenteel opgedeeld in 4 afzonderlijke entiteiten ( en evt. klaar voor afsplitising / verkoop of dergelijks ) :
AMG Lithium / Clean Tech materials / Critical Materials en als laatste ( maar welhaast grootste entiteit ) AMG Technologies ( ruimtevaart en vliegtuigmotoren )
Bedrijf blijft zich verder ontwikelen, maar : Lithium prijs is ( onder invloed van China / door China gemanipuleerd / gecontroleerd en naar beneden gezet ) zo goed als ingestort.
www. tradingeconomics/commodity/lithium
Lithiumcarbonaatprijs ( China ) van 595.000 yuan / ton naar nu momenteel - op een jaar - 95.500 yuan / ton
AMG als low cost aanbieder van lithium ( is voor hun een bijproduct van de Tantaan productie in hun Mibhra mijn in Brazilië ) kan door nog mee weg komen, maar de EBIDTA en winst zijn nagenoeg volkomen verdwenen bij deze lithium prijzen
( AMG levert spodumeen ( 6,5 % Li ), prijs van dit goedje, al evenzeer, en analoog mee naar omlaag gedirigeerd
Lithiumprijzen, momenteel al een 4 / 5 maanden, zou schrijven vastgezet op deze zeer lage niveau's. Geen enkele beweging erin te bespeuren.
Maar, en wil hier nu enkel over hem schrijven, Danny Rewehgs ( Trends / Inside Beleggen ) verwacht beterschap.
Is optimistisch over Lithiumsector / lithium bedrijven.
Is optimistisch over herstel van de prijzen.
Heeft o.a. daarom Albemarle op koop staan, en afgelopen donderdag dacht ik het % van de lithium ETF in zijn portefeuille nog opgehoogd.
Verwachtingen zien er heel erg goed uit, wat aandelenkoers betreft, maar ...... daar moet eerst de lithiumprijs heel wat terug naar boven gaan.
Wanneer zou China de prijs loslaten, uit hun controle ? Want het kan niet anders of dat zij een rol hier in spelen, in deze zeer lage lithium prijzen )
-
- Full Member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 01 mar 2021
- Contacteer:
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Ik heb ook een deel van mijn posities in uranium (Cameco) verkocht en ingeruild voor Lithium (Albemarle). De lithium ETF van global X is ook een mogelijkheid. MAAR geduld zal wel nodig zijn. Ik verwacht niet dat de lithiumprijzen op korte termijn veel zullen stijgen.lanciared schreef: ↑3 februari 2024, 18:52 Om even kort te reageren.
Er is niets fout gelopen met AMG. Met het bedrijf AMG.
Uitbreidingen, ( o.a. verdubbeling Vanadium productie - Ohio 2 is klaar, sinds Q4 ) lopen gelijk geplant, en gaan in productie ( lithiumhydroxide plant in Bitterfeld ), verhoging van Spodumeen productie / en analoog hiermee verhoging van de Tantalium productie klaar in Q1van dit jaar.
Lithiumcarbonaat conversiefabriek, nabij hun Mibhra mijn, Brazilië, komt er ook.
AMG is zoveel meer dan Lithium.
Bedrijf momenteel opgedeeld in 4 afzonderlijke entiteiten ( en evt. klaar voor afsplitising / verkoop of dergelijks ) :
AMG Lithium / Clean Tech materials / Critical Materials en als laatste ( maar welhaast grootste entiteit ) AMG Technologies ( ruimtevaart en vliegtuigmotoren )
Bedrijf blijft zich verder ontwikelen, maar : Lithium prijs is ( onder invloed van China / door China gemanipuleerd / gecontroleerd en naar beneden gezet ) zo goed als ingestort.
www. tradingeconomics/commodity/lithium
Lithiumcarbonaatprijs ( China ) van 595.000 yuan / ton naar nu momenteel - op een jaar - 95.500 yuan / ton
AMG als low cost aanbieder van lithium ( is voor hun een bijproduct van de Tantaan productie in hun Mibhra mijn in Brazilië ) kan door nog mee weg komen, maar de EBIDTA en winst zijn nagenoeg volkomen verdwenen bij deze lithium prijzen
( AMG levert spodumeen ( 6,5 % Li ), prijs van dit goedje, al evenzeer, en analoog mee naar omlaag gedirigeerd
Lithiumprijzen, momenteel al een 4 / 5 maanden, zou schrijven vastgezet op deze zeer lage niveau's. Geen enkele beweging erin te bespeuren.
Maar, en wil hier nu enkel over hem schrijven, Danny Rewehgs ( Trends / Inside Beleggen ) verwacht beterschap.
Is optimistisch over Lithiumsector / lithium bedrijven.
Is optimistisch over herstel van de prijzen.
Heeft o.a. daarom Albemarle op koop staan, en afgelopen donderdag dacht ik het % van de lithium ETF in zijn portefeuille nog opgehoogd.
Verwachtingen zien er heel erg goed uit, wat aandelenkoers betreft, maar ...... daar moet eerst de lithiumprijs heel wat terug naar boven gaan.
Wanneer zou China de prijs loslaten, uit hun controle ? Want het kan niet anders of dat zij een rol hier in spelen, in deze zeer lage lithium prijzen )
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Dan moet je eerst de vraag: waarom drukt China de prijs van Lithium beantwoorden (doen ze trouwens ook voor een hele reeks grondstoffen en intermediats). Een eerste mogelijkheid is dat ze met overcapaciteit zitten door een vertraging in eigen economie maar hun productie niet willen afbouwen waardoor er nog meer terugval zou ontstaan en daarom aan dumping doen. Een tweede mogelijk is een strategie om de concurrentie uit de markt te duwen, door lage prijzen gaat men elders niet snel geneigd zijn te investeren in nieuwe projecten en gaan er op termijn onrendabele bedrijven dicht, onze productie capaciteit stagneert of krimpt terwijl China stilaan een groter deel van de markt inpalmt. Ik vrees dat beiden spelen en dat wij, het Westen, dringend onze markt gaan moeten afschermen om niet nog meer afhankelijk te worden.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Uit Nl krant Trouw, van 1 febr :
De prijs van lithium is ingestort en dus trappen mijnbouwers op de rem:
Schone energie vijf vragen • Sterk schommelende prijzen horen bij de internationale handel in grondstoffen. Toch zal er de komende tijd nog heel veel lithium nodig zijn, denken experts.
Nog niet zo lang geleden heette lithium de 'nieuwe olie' te zijn. Autofabrikanten probeerden elkaar de loef af te steken bij de inkoop van de batterijgrondstof. Politici reisden naar lithiumrijke landen om deals te sluiten. De prijs van het metaal steeg naar grote hoogte.
Op 7 november 2022 kostte een ton lithium ongeveer 82.000 euro. Inmiddels kost dezelfde hoeveelheid nog maar 12.500 euro. Het instorten van de prijs heeft gevolgen. De grootste lithiummijn van Australië kondigde onlangs aan dat de productie omlaag gaat. De grootste lithiumproducent van de wereld, Albemarle, wil 4 procent van zijn personeel ontslaan. Bankiers vertellen zakenmedium Bloomberg dat autofabrikanten afzien van eerder besproken deals.
1. Waarom is de prijs ingestort?
Hoogleraar industriële ecologie René Kleijn van de Universiteit Leiden zegt dat zulke sterk schommelende prijzen horen bij de internationale handel in grondstoffen. Als de prijzen hoog zijn, gaan ondernemers mijnen openen of raffinagecapaciteit bijbouwen. Maar tussen de zoektocht naar grondstoffen en het openen van een mijn zit gemiddeld zeventien jaar. "Er is sprake van vertraging, waardoor de markt vaak anders blijkt te zijn tegen de tijd dat nieuwe productielocaties klaar zijn", zegt Kleijn.
Dat is nu ook zo. Lithium is een cruciale grondstof voor autobatterijen, maar juist de markt voor elektrische auto's groeit wereldwijd minder hard dan voorspeld. De verkoop in China, de grootste markt, groeide vorig jaar 'slechts' met 25 procent, volgens de Financial Times. Een jaar eerder was de groei nog 84 procent.
2. Is de prijsdaling schadelijk voor de energietransitie?
Het ligt er maar aan hoe lang de daling aanhoudt. Die heeft ook voordelen voor consumenten, zegt grondstoffenexpert Ewa Manthey van ING. "Autofabrikanten hoeven minder te betalen en dat zou ook tot lagere prijzen voor consumenten kunnen leiden." Nu zijn elektrische auto's voor veel consumenten nog te duur.
3. En op de langere termijn?
Als de prijzen lang laag blijven, kan dat de energietransitie wel schaden. Bijvoorbeeld als bedrijven en investeerders geen heil meer zien in het openen van nieuwe mijnen of raffinaderijen. Manthey verwacht dat niet. De energietransitie is een grote opgave. "Wij gaan er van uit dat dit op termijn weer tot hogere prijzen leidt." Overigens is de prijs van lithium nog altijd drie keer zo hoog als in 2020.
4. Hoe zit het met die andere batterijmetalen?
Lithium mag dan het hoofdingrediënt zijn, bijna alle autobatterijen bevatten ook nikkel en kobalt. De prijs van die grondstoffen is met zo'n 40 procent gedaald. De bulk van het nikkel wordt gebruikt voor staalproductie, tegenvallers in de bouw en infrastructuur drukken die prijs. Daarnaast is onzeker hoe de technologie zich ontwikkelt, zegt Kleijn. Zoals het er nu uitziet, bevatten nieuwe generaties batterijen veel minder, of zelfs helemaal geen nikkel en kobalt meer. "Dat maakt dat geldschieters zich nu achter de oren krabben. Is het nog wel verstandig om in die twee grondstoffen te investeren?"
5. Raakt dit de plannen van Europa om zelf meer lithium te produceren?
De productie van grondstoffen in Europa is vaak duurder, bijvoorbeeld omdat de grondstoffen in lagere hoeveelheden voorkomen en omdat de energieprijzen hier hoog zijn. Mijnbouw en raffinage zijn energie-intensieve industrieën. Kleijn raadt aan vooral naar de lange termijn te kijken. Dan zijn er twee trends: er is nog veel meer lithium nodig en de technologische ontwikkeling zet door. "Het is dus heel dynamisch. Het kan niet anders dan dat er hoge pieken en diepe dalen in de prijs van die grondstoffen zullen zijn."
Voor Europese projecten helpt het dat er vanuit de EU en de lidstaten een 'duidelijke push' is om meer grondstoffen uit Europa te halen, zegt Kleijn. Zo willen EU-landen het makkelijker maken om vergunningen te verlenen. Om minder afhankelijk te zijn van de grillen van investeerders zouden overheden er meer geld in kunnen steken, zegt Kleijn.
De prijs van lithium is ingestort en dus trappen mijnbouwers op de rem:
Schone energie vijf vragen • Sterk schommelende prijzen horen bij de internationale handel in grondstoffen. Toch zal er de komende tijd nog heel veel lithium nodig zijn, denken experts.
Nog niet zo lang geleden heette lithium de 'nieuwe olie' te zijn. Autofabrikanten probeerden elkaar de loef af te steken bij de inkoop van de batterijgrondstof. Politici reisden naar lithiumrijke landen om deals te sluiten. De prijs van het metaal steeg naar grote hoogte.
Op 7 november 2022 kostte een ton lithium ongeveer 82.000 euro. Inmiddels kost dezelfde hoeveelheid nog maar 12.500 euro. Het instorten van de prijs heeft gevolgen. De grootste lithiummijn van Australië kondigde onlangs aan dat de productie omlaag gaat. De grootste lithiumproducent van de wereld, Albemarle, wil 4 procent van zijn personeel ontslaan. Bankiers vertellen zakenmedium Bloomberg dat autofabrikanten afzien van eerder besproken deals.
1. Waarom is de prijs ingestort?
Hoogleraar industriële ecologie René Kleijn van de Universiteit Leiden zegt dat zulke sterk schommelende prijzen horen bij de internationale handel in grondstoffen. Als de prijzen hoog zijn, gaan ondernemers mijnen openen of raffinagecapaciteit bijbouwen. Maar tussen de zoektocht naar grondstoffen en het openen van een mijn zit gemiddeld zeventien jaar. "Er is sprake van vertraging, waardoor de markt vaak anders blijkt te zijn tegen de tijd dat nieuwe productielocaties klaar zijn", zegt Kleijn.
Dat is nu ook zo. Lithium is een cruciale grondstof voor autobatterijen, maar juist de markt voor elektrische auto's groeit wereldwijd minder hard dan voorspeld. De verkoop in China, de grootste markt, groeide vorig jaar 'slechts' met 25 procent, volgens de Financial Times. Een jaar eerder was de groei nog 84 procent.
2. Is de prijsdaling schadelijk voor de energietransitie?
Het ligt er maar aan hoe lang de daling aanhoudt. Die heeft ook voordelen voor consumenten, zegt grondstoffenexpert Ewa Manthey van ING. "Autofabrikanten hoeven minder te betalen en dat zou ook tot lagere prijzen voor consumenten kunnen leiden." Nu zijn elektrische auto's voor veel consumenten nog te duur.
3. En op de langere termijn?
Als de prijzen lang laag blijven, kan dat de energietransitie wel schaden. Bijvoorbeeld als bedrijven en investeerders geen heil meer zien in het openen van nieuwe mijnen of raffinaderijen. Manthey verwacht dat niet. De energietransitie is een grote opgave. "Wij gaan er van uit dat dit op termijn weer tot hogere prijzen leidt." Overigens is de prijs van lithium nog altijd drie keer zo hoog als in 2020.
4. Hoe zit het met die andere batterijmetalen?
Lithium mag dan het hoofdingrediënt zijn, bijna alle autobatterijen bevatten ook nikkel en kobalt. De prijs van die grondstoffen is met zo'n 40 procent gedaald. De bulk van het nikkel wordt gebruikt voor staalproductie, tegenvallers in de bouw en infrastructuur drukken die prijs. Daarnaast is onzeker hoe de technologie zich ontwikkelt, zegt Kleijn. Zoals het er nu uitziet, bevatten nieuwe generaties batterijen veel minder, of zelfs helemaal geen nikkel en kobalt meer. "Dat maakt dat geldschieters zich nu achter de oren krabben. Is het nog wel verstandig om in die twee grondstoffen te investeren?"
5. Raakt dit de plannen van Europa om zelf meer lithium te produceren?
De productie van grondstoffen in Europa is vaak duurder, bijvoorbeeld omdat de grondstoffen in lagere hoeveelheden voorkomen en omdat de energieprijzen hier hoog zijn. Mijnbouw en raffinage zijn energie-intensieve industrieën. Kleijn raadt aan vooral naar de lange termijn te kijken. Dan zijn er twee trends: er is nog veel meer lithium nodig en de technologische ontwikkeling zet door. "Het is dus heel dynamisch. Het kan niet anders dan dat er hoge pieken en diepe dalen in de prijs van die grondstoffen zullen zijn."
Voor Europese projecten helpt het dat er vanuit de EU en de lidstaten een 'duidelijke push' is om meer grondstoffen uit Europa te halen, zegt Kleijn. Zo willen EU-landen het makkelijker maken om vergunningen te verlenen. Om minder afhankelijk te zijn van de grillen van investeerders zouden overheden er meer geld in kunnen steken, zegt Kleijn.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
ING verlaagt koersdoel AMG
Door ABM Financial News op woensdag 7 februari 2024
(ABM FN-Dow Jones) ING heeft het koersdoel voor AMG verlaagd van 40,00 naar 32,00 euro met handhaving van het koopadvies. Dit bleek uit een rapport van de bank.
Analist Stijn Demeester stelde vast dat er nog steeds geen herstel te zien is in de lithiumprijzen, waardoor ING de EBITDA-ramingen voor 2024 en 2025 met circa 30 procent verlaagde. AMG mikt voor 2024 zelf op een EBITDA van 200 miljoen dollar, maar de bank ziet hier een neerwaarts risico van meer dan 25 procent. Voor 2024 werd door ING de raming met 28 procent verlaagd naar 145 miljoen dollar, voor 2025 met 32 procent naar 225 miljoen dollar.
Voor het vierde kwartaal gaat ING uit van een recurrente EBITDA van 46 miljoen dollar, een afname van 15 procent op kwartaalbasis en 56 procent op jaarbasis, voornamelijk door lagere prijzen voor lithium en vanadium. De nadruk bij de cijfers ligt wat ING betreft op de outlook en de operationele updates.
AMG noteerde woensdag op een vlak Damrak 1,7 procent lager op 18,74 euro. Op 21 februari komt AMG met kwartaalcijfers.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vandaag dalen we op het bericht van ING, maar wat er ook gewoon staat is dat AMG geld verdient in een hele slechte markt, dit is wel eens anders geweest. Sterker nog, AMG blijft rustig doorbouwen aan zijn plan voor de toekomst. De bedrijfsvoering is heel solide, alleen de lithiumprijs niet en de aandelenkoers niet.
Door ABM Financial News op woensdag 7 februari 2024
(ABM FN-Dow Jones) ING heeft het koersdoel voor AMG verlaagd van 40,00 naar 32,00 euro met handhaving van het koopadvies. Dit bleek uit een rapport van de bank.
Analist Stijn Demeester stelde vast dat er nog steeds geen herstel te zien is in de lithiumprijzen, waardoor ING de EBITDA-ramingen voor 2024 en 2025 met circa 30 procent verlaagde. AMG mikt voor 2024 zelf op een EBITDA van 200 miljoen dollar, maar de bank ziet hier een neerwaarts risico van meer dan 25 procent. Voor 2024 werd door ING de raming met 28 procent verlaagd naar 145 miljoen dollar, voor 2025 met 32 procent naar 225 miljoen dollar.
Voor het vierde kwartaal gaat ING uit van een recurrente EBITDA van 46 miljoen dollar, een afname van 15 procent op kwartaalbasis en 56 procent op jaarbasis, voornamelijk door lagere prijzen voor lithium en vanadium. De nadruk bij de cijfers ligt wat ING betreft op de outlook en de operationele updates.
AMG noteerde woensdag op een vlak Damrak 1,7 procent lager op 18,74 euro. Op 21 februari komt AMG met kwartaalcijfers.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vandaag dalen we op het bericht van ING, maar wat er ook gewoon staat is dat AMG geld verdient in een hele slechte markt, dit is wel eens anders geweest. Sterker nog, AMG blijft rustig doorbouwen aan zijn plan voor de toekomst. De bedrijfsvoering is heel solide, alleen de lithiumprijs niet en de aandelenkoers niet.
-
- Full Member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 01 mar 2021
- Contacteer:
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Er zal geduld nodig zijn tot de lithiumprijzen stijgen. Maar op de lange termijn is dat wel een zekerheid. Ik heb een kleine positie AMG en Albemarle. Als je liever een ETF koopt, is LI7U wel interessant.lanciared schreef: ↑7 februari 2024, 11:48 ING verlaagt koersdoel AMG
Door ABM Financial News op woensdag 7 februari 2024
(ABM FN-Dow Jones) ING heeft het koersdoel voor AMG verlaagd van 40,00 naar 32,00 euro met handhaving van het koopadvies. Dit bleek uit een rapport van de bank.
Analist Stijn Demeester stelde vast dat er nog steeds geen herstel te zien is in de lithiumprijzen, waardoor ING de EBITDA-ramingen voor 2024 en 2025 met circa 30 procent verlaagde. AMG mikt voor 2024 zelf op een EBITDA van 200 miljoen dollar, maar de bank ziet hier een neerwaarts risico van meer dan 25 procent. Voor 2024 werd door ING de raming met 28 procent verlaagd naar 145 miljoen dollar, voor 2025 met 32 procent naar 225 miljoen dollar.
Voor het vierde kwartaal gaat ING uit van een recurrente EBITDA van 46 miljoen dollar, een afname van 15 procent op kwartaalbasis en 56 procent op jaarbasis, voornamelijk door lagere prijzen voor lithium en vanadium. De nadruk bij de cijfers ligt wat ING betreft op de outlook en de operationele updates.
AMG noteerde woensdag op een vlak Damrak 1,7 procent lager op 18,74 euro. Op 21 februari komt AMG met kwartaalcijfers.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vandaag dalen we op het bericht van ING, maar wat er ook gewoon staat is dat AMG geld verdient in een hele slechte markt, dit is wel eens anders geweest. Sterker nog, AMG blijft rustig doorbouwen aan zijn plan voor de toekomst. De bedrijfsvoering is heel solide, alleen de lithiumprijs niet en de aandelenkoers niet.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Nu niets bepaald met AMG te maken, maar geeft wel de richting aan, wat in de toekomst te verwachten is.
NB : Chinese auto's zijn allen electrisch.
Ook in deze context moet je de uitspraak van de Ceo van Ford zien/
Hij vertelde eerder dat de EV's van Ford niet goed verkopen. Dat alles wat tegen zit ( bij ford althans )
Maar gisteren dus nog eens herhaalde hij : " De toekomst zal electrisch zijn. Laat daar geen misverstand over zijn "
Ja, En dit waren zijn woorden.
---------------------------------------------------
Opmars Chinese auto's niet te stuiten, experts vrezen 'zonnepanelen-scenario’
Ruim tien jaar geleden was Europa nog de grootste autoproducent ter wereld. Zo werd in 2011 ruim een kwart (28,2 procent) van alle personenauto's ter wereld in Europa geproduceerd. China was op dat moment goed voor 20,1 procent van de auto's, voornamelijk bestemd voor de lokale markt.
China nummer 1
Vandaag is dat beeld precies omgekeerd. In nog geen vijftien jaar tijd heeft China de koppositie in een van de belangrijkste industriële sectoren helemaal overgenomen. Volgens de meest recente cijfers van S&P Global Mobility komt in 2022 ruim een derde (34,1 procent) van alle nieuwe auto's uit China. Daarmee is het de wereldwijde nummer 1. In Europa wordt nog slechts 19,4 procent van de personenauto's geassembleerd. En dat aandeel daalt. Recentelijk bleek ook dat China vorig jaar voor het eerst ook ’s werelds grootste auto-exporteur is.
13 miljoen jobs
Daarmee dreigt een rampscenario voor Europa, zo wordt gewaarschuwd. Allianz wijst erop dat de automobielsector de grootste industriële sector van Europa is en bovendien een belangrijke afnemer van andere sectoren, zoals die voor metaal, kunststof en elektronica. In heel Europa is de auto-industrie direct en indirect goed voor zo’n dertien miljoen banen.
,,Straks komen alle auto’s uit China, hetzij geproduceerd door een Chinees merk, hetzij van een Amerikaans of Europees merk dat in China produceert”, zegt Johan Geeroms, director risk underwriting Benelux van Allianz Trade. ,,De Chinese opmars betekent niet alleen een enorme klap voor de Europese auto-industrie, maar ook voor de Europese economie als geheel. Nu worden nog vier op de vijf auto’s die in Europa worden verkocht hier ook geassembleerd. Dat zal voor een groot deel verdwijnen.”
www.ad.nl/auto/opmars-chinese-auto-s-...
NB : Chinese auto's zijn allen electrisch.
Ook in deze context moet je de uitspraak van de Ceo van Ford zien/
Hij vertelde eerder dat de EV's van Ford niet goed verkopen. Dat alles wat tegen zit ( bij ford althans )
Maar gisteren dus nog eens herhaalde hij : " De toekomst zal electrisch zijn. Laat daar geen misverstand over zijn "
Ja, En dit waren zijn woorden.
---------------------------------------------------
Opmars Chinese auto's niet te stuiten, experts vrezen 'zonnepanelen-scenario’
Ruim tien jaar geleden was Europa nog de grootste autoproducent ter wereld. Zo werd in 2011 ruim een kwart (28,2 procent) van alle personenauto's ter wereld in Europa geproduceerd. China was op dat moment goed voor 20,1 procent van de auto's, voornamelijk bestemd voor de lokale markt.
China nummer 1
Vandaag is dat beeld precies omgekeerd. In nog geen vijftien jaar tijd heeft China de koppositie in een van de belangrijkste industriële sectoren helemaal overgenomen. Volgens de meest recente cijfers van S&P Global Mobility komt in 2022 ruim een derde (34,1 procent) van alle nieuwe auto's uit China. Daarmee is het de wereldwijde nummer 1. In Europa wordt nog slechts 19,4 procent van de personenauto's geassembleerd. En dat aandeel daalt. Recentelijk bleek ook dat China vorig jaar voor het eerst ook ’s werelds grootste auto-exporteur is.
13 miljoen jobs
Daarmee dreigt een rampscenario voor Europa, zo wordt gewaarschuwd. Allianz wijst erop dat de automobielsector de grootste industriële sector van Europa is en bovendien een belangrijke afnemer van andere sectoren, zoals die voor metaal, kunststof en elektronica. In heel Europa is de auto-industrie direct en indirect goed voor zo’n dertien miljoen banen.
,,Straks komen alle auto’s uit China, hetzij geproduceerd door een Chinees merk, hetzij van een Amerikaans of Europees merk dat in China produceert”, zegt Johan Geeroms, director risk underwriting Benelux van Allianz Trade. ,,De Chinese opmars betekent niet alleen een enorme klap voor de Europese auto-industrie, maar ook voor de Europese economie als geheel. Nu worden nog vier op de vijf auto’s die in Europa worden verkocht hier ook geassembleerd. Dat zal voor een groot deel verdwijnen.”
www.ad.nl/auto/opmars-chinese-auto-s-...
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
IEX Premium - Betalende Content :
Door Hildo Laman op woensdag 21 februari 2024
Blijft groeiverhaal AMG nog overeind na teleurstellende outlook ?
AMG Critical Materials: BUY KOERS: €19,07 KOERSDOEL: €23 UPSIDE: 21%
Samenvatting:
Omzetdaling in Q4 van 6%, maar nettowinst bijna geheel weggevaagd
Lithiumprijzen fors gedaald, ook sinds de laatste update in november
Outlook 2024 verlaagd: Adjusted ebitda $130 miljoen ipv $200 miljoen
Koersdoel verlaagd naar €23, maar advies blijft Buy
Het vierde kwartaal heeft AMG niet al te beste resultaten opgeleverd. De omzet is met 5,8% gedaald naar $367,2 miljoen. Deze daling valt op zich nog mee. Maar hoe lager in de kwartaalrekening we komen, hoe groter de minnen: de bruto winst is met 53,9% gedaald naar $55,3 miljoen en netto blijft er al helemaal weinig over: $2,2 miljoen, een daling van 96,4%. Per aandeel is de nettowinst over het kwartaal $0,07.
AMG ziet de adjusted ebitda als de beste maatstaf voor de winstgevendheid. Die is met 31,6% gedaald naar $71,1 miljoen.
Het concern had ook in het vierde kwartaal last van fors lagere lithiumprijzen. De prijs van lithiumcarbonaat daalde volgens het bedrijf met 76% ten opzichte van een jaar eerder en die van ferrovanadium daalde met 24%. Ook andere prijzen lagen lager. Ondanks de lagere omzet stegen de kosten in het vierde kwartaal behoorlijk. De directe kosten stegen met 15,5% en de overheadkosten namen toe met 24,6%. Dat komt door hogere loonkosten, een toename van het personeelsbestand vanwege productie-uitbreidingen en onderzoek- en ontwikkelingskosten.
Voor heel 2023 ziet het er beter uit, door de hoge prijsniveaus in de eerste helft van het jaar. De omzetdaling was maar 1,0% over het hele jaar. De nettowinst nam flink af met 46,0%, maar dat is nog altijd beter dan het bijna wegvagen van de winst, zoals in de laatste paar kwartalen.
Door de lagere winst is het voorgestelde slotdividend €0,20, waardoor het totaal over 2023 €0,60 wordt. Dat is minder dan de verwachting van in totaal €0,80.
Lagere outlook 2024
De outlook voor 2024 was teleurstellend. Na een verlaging in november, wordt de verwachte aangepaste ebitda verlaagd van $200 miljoen naar $130 miljoen. De prijzen van lithiumcarbonaat en spodumeen zijn verder gedaald sinds november. Dat lijkt te kloppen, kijkend naar de grafiek voor lithiumcarbonaat (zie hieronder). De prijzen zijn de laatste weken gestabiliseerd.
Taxaties neerwaarts bijgesteld
Taxaties maken voor een cyclisch bedrijf dat zo afhankelijk is van grondstofprijzen, is bepaald geen exacte wetenschap. De lithiumprijs is de laatste twee maanden gestabiliseerd. Het is in ieder geval een hoopvol teken dat de laatste outlook houdbaar is, maar met nog tien maanden te gaan in het jaar, is het verre van zeker. Bij een verdere daling zal de outlook vrijwel zeker verder omlaag moeten.
Wij hebben onze taxaties voor de komende drie jaren verlaagd. We rekenen nog wel op een herstel van de markt vanaf 2025, en daarmee de resultaten. De vraag naar batterijen zal naar alle waarschijnlijkheid op de lange termijn toenemen. Dat zou gunstig moeten zijn voor AMG.
De precieze draai van de markt is moeilijk te voorspellen. Alternatieve batterijtechnieken (zonder lithium, of met minder) zouden een bedreiging kunnen zijn, maar dat is vooral een zorg voor de lange termijn.
AMG 2022A 2023A 2024E 2025E 2026E
Omzet ($ mln) 1.643 1.626 1.599 1.810
1980
Ebitda (adjusted, $ mln) 343 351 130 280 320
Nettowinst ($ mln) 188 101 30 81 99
Nettowinst per aandeel ($) 5,87 3,15 0,85 2,49 3,00
K/w verhouding (omgerekend €)
3,5 6,6 22,5 8,3 6,9
Dividend per aandeel ($) 0,70 0,60 0,40 0,80 1,00
Dividendrendement 3,7% 3,1% 2,1% 4,2% 5.2%
Geen reden tot zorg over de financiën
De nettoschuld inclusief leaseverplichtingen is $375 miljoen. Dat is een verslechtering van $45 miljoen ten opzichte van de halfjaarcijfers in 2023. Dit komt geheel voor rekening van de daling van de cash op de balans. Dat wordt weer veroorzaakt door de uitgaven aan de uitbreidingsplannen.
Desondanks is er geen reden tot zorg over de financiën. De cashpositie is ruim genoeg om een moeilijke periode te doorstaan. Het is wel opvallend dat AMG geen signaal geeft de expansieplannen te matigen, of uit te stellen. Dat kan gunstig uitpakken bij een snel herstel van de markt. Maar als de tegenslag langer duurt, geeft uitbreiding alleen maar meer problemen voor de resultaten.
Koersdoel omlaag, maar advies blijft Buy
Dit jaar zal moeilijk worden en beleggers zullen nog een tijd geduld moeten hebben. Maar het is goed om naar de hele cyclus te kijken, niet alleen naar de moeilijke periode. AMG kent al lang golven in de resultaten.
De gemiddelde winst per aandeel de afgelopen jaren was ongeveer $1,40. De komende jaren zou dat hoger moeten kunnen uitkomen door de structurele vraag naar batterijen en de grotere capaciteit van AMG. Wij schatten een gemiddelde voor de komende jaren van $1,75, met een valutakoers van 1,10 komt dat in euro neer op (afgerond) €1,60.
De gemiddelde k/w de afgelopen 10 jaar was 14,5. Dit keer 1,60 geeft een koersdoel van €23 (wat neerkomt op een verlaging van €2). We waarschuwen dat deze berekening zeer onzeker is, vanwege de bekende volatiliteit van de markten van AMG. Het kan een stuk minder worden, maar meer is ook zeker niet uit te sluiten.
Het advies blijft Buy, vanwege het potentieel. Het zou nog een tijd kunnen duren voordat beleggers weer vooruit durven te kijken, na de reeks teleurstellingen.
Door Hildo Laman op woensdag 21 februari 2024
Blijft groeiverhaal AMG nog overeind na teleurstellende outlook ?
AMG Critical Materials: BUY KOERS: €19,07 KOERSDOEL: €23 UPSIDE: 21%
Samenvatting:
Omzetdaling in Q4 van 6%, maar nettowinst bijna geheel weggevaagd
Lithiumprijzen fors gedaald, ook sinds de laatste update in november
Outlook 2024 verlaagd: Adjusted ebitda $130 miljoen ipv $200 miljoen
Koersdoel verlaagd naar €23, maar advies blijft Buy
Het vierde kwartaal heeft AMG niet al te beste resultaten opgeleverd. De omzet is met 5,8% gedaald naar $367,2 miljoen. Deze daling valt op zich nog mee. Maar hoe lager in de kwartaalrekening we komen, hoe groter de minnen: de bruto winst is met 53,9% gedaald naar $55,3 miljoen en netto blijft er al helemaal weinig over: $2,2 miljoen, een daling van 96,4%. Per aandeel is de nettowinst over het kwartaal $0,07.
AMG ziet de adjusted ebitda als de beste maatstaf voor de winstgevendheid. Die is met 31,6% gedaald naar $71,1 miljoen.
Het concern had ook in het vierde kwartaal last van fors lagere lithiumprijzen. De prijs van lithiumcarbonaat daalde volgens het bedrijf met 76% ten opzichte van een jaar eerder en die van ferrovanadium daalde met 24%. Ook andere prijzen lagen lager. Ondanks de lagere omzet stegen de kosten in het vierde kwartaal behoorlijk. De directe kosten stegen met 15,5% en de overheadkosten namen toe met 24,6%. Dat komt door hogere loonkosten, een toename van het personeelsbestand vanwege productie-uitbreidingen en onderzoek- en ontwikkelingskosten.
Voor heel 2023 ziet het er beter uit, door de hoge prijsniveaus in de eerste helft van het jaar. De omzetdaling was maar 1,0% over het hele jaar. De nettowinst nam flink af met 46,0%, maar dat is nog altijd beter dan het bijna wegvagen van de winst, zoals in de laatste paar kwartalen.
Door de lagere winst is het voorgestelde slotdividend €0,20, waardoor het totaal over 2023 €0,60 wordt. Dat is minder dan de verwachting van in totaal €0,80.
Lagere outlook 2024
De outlook voor 2024 was teleurstellend. Na een verlaging in november, wordt de verwachte aangepaste ebitda verlaagd van $200 miljoen naar $130 miljoen. De prijzen van lithiumcarbonaat en spodumeen zijn verder gedaald sinds november. Dat lijkt te kloppen, kijkend naar de grafiek voor lithiumcarbonaat (zie hieronder). De prijzen zijn de laatste weken gestabiliseerd.
Taxaties neerwaarts bijgesteld
Taxaties maken voor een cyclisch bedrijf dat zo afhankelijk is van grondstofprijzen, is bepaald geen exacte wetenschap. De lithiumprijs is de laatste twee maanden gestabiliseerd. Het is in ieder geval een hoopvol teken dat de laatste outlook houdbaar is, maar met nog tien maanden te gaan in het jaar, is het verre van zeker. Bij een verdere daling zal de outlook vrijwel zeker verder omlaag moeten.
Wij hebben onze taxaties voor de komende drie jaren verlaagd. We rekenen nog wel op een herstel van de markt vanaf 2025, en daarmee de resultaten. De vraag naar batterijen zal naar alle waarschijnlijkheid op de lange termijn toenemen. Dat zou gunstig moeten zijn voor AMG.
De precieze draai van de markt is moeilijk te voorspellen. Alternatieve batterijtechnieken (zonder lithium, of met minder) zouden een bedreiging kunnen zijn, maar dat is vooral een zorg voor de lange termijn.
AMG 2022A 2023A 2024E 2025E 2026E
Omzet ($ mln) 1.643 1.626 1.599 1.810
1980
Ebitda (adjusted, $ mln) 343 351 130 280 320
Nettowinst ($ mln) 188 101 30 81 99
Nettowinst per aandeel ($) 5,87 3,15 0,85 2,49 3,00
K/w verhouding (omgerekend €)
3,5 6,6 22,5 8,3 6,9
Dividend per aandeel ($) 0,70 0,60 0,40 0,80 1,00
Dividendrendement 3,7% 3,1% 2,1% 4,2% 5.2%
Geen reden tot zorg over de financiën
De nettoschuld inclusief leaseverplichtingen is $375 miljoen. Dat is een verslechtering van $45 miljoen ten opzichte van de halfjaarcijfers in 2023. Dit komt geheel voor rekening van de daling van de cash op de balans. Dat wordt weer veroorzaakt door de uitgaven aan de uitbreidingsplannen.
Desondanks is er geen reden tot zorg over de financiën. De cashpositie is ruim genoeg om een moeilijke periode te doorstaan. Het is wel opvallend dat AMG geen signaal geeft de expansieplannen te matigen, of uit te stellen. Dat kan gunstig uitpakken bij een snel herstel van de markt. Maar als de tegenslag langer duurt, geeft uitbreiding alleen maar meer problemen voor de resultaten.
Koersdoel omlaag, maar advies blijft Buy
Dit jaar zal moeilijk worden en beleggers zullen nog een tijd geduld moeten hebben. Maar het is goed om naar de hele cyclus te kijken, niet alleen naar de moeilijke periode. AMG kent al lang golven in de resultaten.
De gemiddelde winst per aandeel de afgelopen jaren was ongeveer $1,40. De komende jaren zou dat hoger moeten kunnen uitkomen door de structurele vraag naar batterijen en de grotere capaciteit van AMG. Wij schatten een gemiddelde voor de komende jaren van $1,75, met een valutakoers van 1,10 komt dat in euro neer op (afgerond) €1,60.
De gemiddelde k/w de afgelopen 10 jaar was 14,5. Dit keer 1,60 geeft een koersdoel van €23 (wat neerkomt op een verlaging van €2). We waarschuwen dat deze berekening zeer onzeker is, vanwege de bekende volatiliteit van de markten van AMG. Het kan een stuk minder worden, maar meer is ook zeker niet uit te sluiten.
Het advies blijft Buy, vanwege het potentieel. Het zou nog een tijd kunnen duren voordat beleggers weer vooruit durven te kijken, na de reeks teleurstellingen.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Beursbox - Tom Lassing ; 22.02.2024 :
Batterij-Opslag wordt het cruciale item, wereldwijd, en dit voor de eerstkomende 10 jaar :
Het Nederlandse elektriciteitsnet is overbelast en moet dringend aangepast worden. Echter... we missen nogal wat om dat snel voor elkaar te krijgen.
Al was het maar dat we de mensen en de bedrijven niet hebben om die aanpassing snel te realiseren.
Hoe we elektriciteit opwekken en waar we het gebruiken is de laatste jaren enorm snel veranderd. Van een centrale opwekking zijn we in sneltreinvaart naar een decentrale opwekking gegaan. Waar we dus voorheen een centrale en stabiele aanvoer van elektriciteit kenden, zijn we naar een enorm sterk wisselend aanbod van energie gegaan. Ondertussen is ons elektriciteitsverbruik enorm toegenomen en de vraag naar elektriciteit veranderde ook.
Er moet dus veel aan het elektriciteitsnet veranderd worden.
We redden het niet alleen met alleen een nieuw netwerk.
We zullen ook veel meer met energie opslag moeten gaan werken.
Daarbij is het van belang te kijken naar wat voor behoefte er is. Immers hebben we soms een acute piekvraag die energie in een fractie van een seconde vraagt en we hebben een basisvraag die vooral de levering van een enorme hoeveelheid aan energie vraagt.
Met snelle batterijen kunnen we een piekvraag binnen een fractie van een seconde opvangen. Die batterijen moeten dan overal in het land aanwezig zijn.
Alleen al dat probleem duurt jaren om op te lossen. Al was het maar vanwege de vergunning om ergens een enorme batterijpark neer te mogen zetten.
De aanvraag moet gedaan worden, de gemeenteraad moet er akkoord mee gaan. Er moeten geen bezwaren op toegekend worden, en als je dat allemaal doorlopen hebt, dan pas kan je met de energiepartijen om de tafel gaan. Je hebt je vergunde terrein, maar wie gaat de batterij bouwen, exploiteren en aan wie ga je onder welke voorwaarden de energie leveren en opslaan?
Dit is al even in enkele zinnen de uitdaging waar de energie sector voor staat.
1. Aanpassing van het netwerk
2. Vergunningaanvragen
3. Toevoeging van batterijen aan het netwerk
4. Afspraken over de regels rondom die batterijen
5. Opstarten van de toepassing van batterijen
Zoals u weet, ben ik me aan het inlezen in de energie sector in Nederland. Die batterij oplossing is iets waar we nu naar gaan werken. Het is de oplossing voor de wisselende opbrengsten en vraag vanuit duurzame energie vormen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En dit met o.a. ( schrijf er wel bij : o.a.) een bedrijf gelijk AMG, dat deel maakt van deze energie-transitie - oplossingen wereldwijd en met zijn grondstoffen en met zijn technologie toepassingen met de Vanadium Redox Batteries en LIVA batteries in het middelpunt zit van deze transitie.
En, ..... met een koers welhaast op een dieptepunt.
Batterij-Opslag wordt het cruciale item, wereldwijd, en dit voor de eerstkomende 10 jaar :
Het Nederlandse elektriciteitsnet is overbelast en moet dringend aangepast worden. Echter... we missen nogal wat om dat snel voor elkaar te krijgen.
Al was het maar dat we de mensen en de bedrijven niet hebben om die aanpassing snel te realiseren.
Hoe we elektriciteit opwekken en waar we het gebruiken is de laatste jaren enorm snel veranderd. Van een centrale opwekking zijn we in sneltreinvaart naar een decentrale opwekking gegaan. Waar we dus voorheen een centrale en stabiele aanvoer van elektriciteit kenden, zijn we naar een enorm sterk wisselend aanbod van energie gegaan. Ondertussen is ons elektriciteitsverbruik enorm toegenomen en de vraag naar elektriciteit veranderde ook.
Er moet dus veel aan het elektriciteitsnet veranderd worden.
We redden het niet alleen met alleen een nieuw netwerk.
We zullen ook veel meer met energie opslag moeten gaan werken.
Daarbij is het van belang te kijken naar wat voor behoefte er is. Immers hebben we soms een acute piekvraag die energie in een fractie van een seconde vraagt en we hebben een basisvraag die vooral de levering van een enorme hoeveelheid aan energie vraagt.
Met snelle batterijen kunnen we een piekvraag binnen een fractie van een seconde opvangen. Die batterijen moeten dan overal in het land aanwezig zijn.
Alleen al dat probleem duurt jaren om op te lossen. Al was het maar vanwege de vergunning om ergens een enorme batterijpark neer te mogen zetten.
De aanvraag moet gedaan worden, de gemeenteraad moet er akkoord mee gaan. Er moeten geen bezwaren op toegekend worden, en als je dat allemaal doorlopen hebt, dan pas kan je met de energiepartijen om de tafel gaan. Je hebt je vergunde terrein, maar wie gaat de batterij bouwen, exploiteren en aan wie ga je onder welke voorwaarden de energie leveren en opslaan?
Dit is al even in enkele zinnen de uitdaging waar de energie sector voor staat.
1. Aanpassing van het netwerk
2. Vergunningaanvragen
3. Toevoeging van batterijen aan het netwerk
4. Afspraken over de regels rondom die batterijen
5. Opstarten van de toepassing van batterijen
Zoals u weet, ben ik me aan het inlezen in de energie sector in Nederland. Die batterij oplossing is iets waar we nu naar gaan werken. Het is de oplossing voor de wisselende opbrengsten en vraag vanuit duurzame energie vormen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En dit met o.a. ( schrijf er wel bij : o.a.) een bedrijf gelijk AMG, dat deel maakt van deze energie-transitie - oplossingen wereldwijd en met zijn grondstoffen en met zijn technologie toepassingen met de Vanadium Redox Batteries en LIVA batteries in het middelpunt zit van deze transitie.
En, ..... met een koers welhaast op een dieptepunt.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
ING : 22.02.2024 :
In heel 2023 boekte AMG op een omzet van 1,63 miljard dollar een aangepaste EBITDA van 350,5 miljoen dollar, een stijging van 2 procent ten opzichte van 2022. Dat is de hoogste winst in de zestienjarige historie van bet bedrijf, benadrukte CEO Heinz Schimmelbusch. Wel werden de omstandigheden gedurende 2023 alleen maar slechter, voegde de topman toe.
AMG heeft in het vierde kwartaal van 2023 de winstgevendheid zien dalen, vooral door de lagere prijzen voor lithium, en waarschuwde dat de marktomstandigheden in 2024 nog slechter zullen zijn. Dit bleek woensdag uit de cijfers die AMG nabeurs publiceerde.
AMG boekte in het vierde kwartaal een omzet van 367,2 miljoen dollar en een aangepaste EBITDA van 71,1 miljoen dollar. In het derde kwartaal kwam de EBITDA uit op circa 54 miljoen dollar en in het vierde kwartaal van 2022 op 104 miljoen dollar.
ING rekende voor de laatste drie maanden van 2023 op een EBITDA van 46 miljoen dollar.
De outlook van AMG ging uit van een EBITDA van 320 miljoen dollar. Dat was overigens een neerwaartse bijstelling van de 350 tot 380 miljoen dollar waarop AMG aanvankelijk rekende. In 2022 werd een EBITDA behaald van bijna 343 miljoen dollar.
ING rekende voor 2023 op een min of meer stabiele omzet van 1,6 miljard dollar met een EBITDA van 325 miljoen dollar.
In 2023 bedroeg de nettowinst van AMG 101 miljoen dollar, een daling van 46 procent ten opzichte van 2022.
Over 2023 wil AMG een dividend uitkeren van 0,60 euro per aandeel, waarvan tussentijds al 0,40 euro is uitbetaald.
Outlook
AMG waarschuwde bij de cijfers over het derde kwartaal dat het een uitdaging zou worden “om duidelijke richtlijnen te geven voor 2024”, gezien de “opvoering van de strategische projecten en de volatiliteit van de belangrijkste materiaalprijzen, met name lithium.”
Woensdagavond voegde AMG toe dat de prijsdruk alleen maar erger is geworden en dat op basis van de prijzen van vandaag de winst van lithium en vanadium 60 miljoen en 10 miljoen dollar lager zal uitkomen. Op basis hiervan voorziet AMG een aangepaste EBITDA in 2024 van ongeveer 130 miljoen dollar.
Voor 2024 rekende ING op een EBITDA van 145 miljoen dollar op een omzet van minder dan 1,4 miljard dollar.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Je kan er negatief over denken, gezien de lage Lithium prijzen nu, maar je kan ook denken: prima gedaan met een resultaat 2% hoger onder enorm verslechterde omstandigheden. Outlook is laag, ja, maar wel veilig en kan naar boven worden bijgesteld.
Projecten lijken voorspoedig te verlopen en qua financiering ziet het er ook goed uit.
Glas half vol, of half leeg ?
Prima resultaat in een erg lastige markt.
Als je in lastige tijden kan investeren en nog winstgevend kan blijven dan zit je goed.
Het tij gaat een keer keren. En dan zijn er veel concurrenten omgevallen, gestopt of afgeschaald. Dan kan er geoogst worden.
Zoals altijd moet je deze lastige tijd als bedrijf, en ook als aandeelhouder uitzitten.
Op de bodem uitstappen kan ook. Maar dan moet je later weer veel hoger instappen.
In heel 2023 boekte AMG op een omzet van 1,63 miljard dollar een aangepaste EBITDA van 350,5 miljoen dollar, een stijging van 2 procent ten opzichte van 2022. Dat is de hoogste winst in de zestienjarige historie van bet bedrijf, benadrukte CEO Heinz Schimmelbusch. Wel werden de omstandigheden gedurende 2023 alleen maar slechter, voegde de topman toe.
AMG heeft in het vierde kwartaal van 2023 de winstgevendheid zien dalen, vooral door de lagere prijzen voor lithium, en waarschuwde dat de marktomstandigheden in 2024 nog slechter zullen zijn. Dit bleek woensdag uit de cijfers die AMG nabeurs publiceerde.
AMG boekte in het vierde kwartaal een omzet van 367,2 miljoen dollar en een aangepaste EBITDA van 71,1 miljoen dollar. In het derde kwartaal kwam de EBITDA uit op circa 54 miljoen dollar en in het vierde kwartaal van 2022 op 104 miljoen dollar.
ING rekende voor de laatste drie maanden van 2023 op een EBITDA van 46 miljoen dollar.
De outlook van AMG ging uit van een EBITDA van 320 miljoen dollar. Dat was overigens een neerwaartse bijstelling van de 350 tot 380 miljoen dollar waarop AMG aanvankelijk rekende. In 2022 werd een EBITDA behaald van bijna 343 miljoen dollar.
ING rekende voor 2023 op een min of meer stabiele omzet van 1,6 miljard dollar met een EBITDA van 325 miljoen dollar.
In 2023 bedroeg de nettowinst van AMG 101 miljoen dollar, een daling van 46 procent ten opzichte van 2022.
Over 2023 wil AMG een dividend uitkeren van 0,60 euro per aandeel, waarvan tussentijds al 0,40 euro is uitbetaald.
Outlook
AMG waarschuwde bij de cijfers over het derde kwartaal dat het een uitdaging zou worden “om duidelijke richtlijnen te geven voor 2024”, gezien de “opvoering van de strategische projecten en de volatiliteit van de belangrijkste materiaalprijzen, met name lithium.”
Woensdagavond voegde AMG toe dat de prijsdruk alleen maar erger is geworden en dat op basis van de prijzen van vandaag de winst van lithium en vanadium 60 miljoen en 10 miljoen dollar lager zal uitkomen. Op basis hiervan voorziet AMG een aangepaste EBITDA in 2024 van ongeveer 130 miljoen dollar.
Voor 2024 rekende ING op een EBITDA van 145 miljoen dollar op een omzet van minder dan 1,4 miljard dollar.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Je kan er negatief over denken, gezien de lage Lithium prijzen nu, maar je kan ook denken: prima gedaan met een resultaat 2% hoger onder enorm verslechterde omstandigheden. Outlook is laag, ja, maar wel veilig en kan naar boven worden bijgesteld.
Projecten lijken voorspoedig te verlopen en qua financiering ziet het er ook goed uit.
Glas half vol, of half leeg ?
Prima resultaat in een erg lastige markt.
Als je in lastige tijden kan investeren en nog winstgevend kan blijven dan zit je goed.
Het tij gaat een keer keren. En dan zijn er veel concurrenten omgevallen, gestopt of afgeschaald. Dan kan er geoogst worden.
Zoals altijd moet je deze lastige tijd als bedrijf, en ook als aandeelhouder uitzitten.
Op de bodem uitstappen kan ook. Maar dan moet je later weer veel hoger instappen.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Ach, Lithium werd een tijdje terug steevast, en overal in de media aangekondigt als het nieuwe Goud.
Na een prijs van rond de 595.000 Yuan / ton Lithiumcarbonaat prijs ineen gestort tot 95.500 Yuan / ton, afgelopen najaar 2023.
Met alle gevolg voor AMG, en tesamen met zoal alle andere grote Lithium mijnbouwbedrijven.
- Maar hoe betrouwbaar is / was deze prijsstelling van het product Lithium eigenlijk ?
Prijs werd gemaakt en bepaald in China.
Prijs lijkt dus helemaal niet zo eerlijk / transparant verlopen te zijn.
https://www.mining.com/web/column-albem ... m-pricing/
Albemarle, 's werelds grootste producent van lithium, heeft aangekondigd dat het een reeks veilingen voor zijn producten zal houden op het digitale handelsplatform Metalshub.
Het eerste "biedingsevenement" zal zijn voor 10.000 ton spodumeenerts en staat gepland voor 26 maart.
MELD U AAN VOOR DE BATTERY METALS DIGEST
Het doel, volgens de kennisgeving van Albemarle aan klanten, is om "prijsontdekking te onderzoeken en tegelijkertijd een eerlijk en transparant proces voor alle klanten te garanderen".
Het sleutelwoord in die zin is "transparant". De hele toeleveringsketen van lithium is opgeschrikt door de ineenstorting van de prijzen in het afgelopen jaar.
Maar hoe betrouwbaar zijn die prijzen eigenlijk? Het besluit van Albemarle om een reeks online veilingen te houden, suggereert dat het denkt dat de lithiumindustrie het beter zou kunnen doen.
Na een prijs van rond de 595.000 Yuan / ton Lithiumcarbonaat prijs ineen gestort tot 95.500 Yuan / ton, afgelopen najaar 2023.
Met alle gevolg voor AMG, en tesamen met zoal alle andere grote Lithium mijnbouwbedrijven.
- Maar hoe betrouwbaar is / was deze prijsstelling van het product Lithium eigenlijk ?
Prijs werd gemaakt en bepaald in China.
Prijs lijkt dus helemaal niet zo eerlijk / transparant verlopen te zijn.
https://www.mining.com/web/column-albem ... m-pricing/
Albemarle, 's werelds grootste producent van lithium, heeft aangekondigd dat het een reeks veilingen voor zijn producten zal houden op het digitale handelsplatform Metalshub.
Het eerste "biedingsevenement" zal zijn voor 10.000 ton spodumeenerts en staat gepland voor 26 maart.
MELD U AAN VOOR DE BATTERY METALS DIGEST
Het doel, volgens de kennisgeving van Albemarle aan klanten, is om "prijsontdekking te onderzoeken en tegelijkertijd een eerlijk en transparant proces voor alle klanten te garanderen".
Het sleutelwoord in die zin is "transparant". De hele toeleveringsketen van lithium is opgeschrikt door de ineenstorting van de prijzen in het afgelopen jaar.
Maar hoe betrouwbaar zijn die prijzen eigenlijk? Het besluit van Albemarle om een reeks online veilingen te houden, suggereert dat het denkt dat de lithiumindustrie het beter zou kunnen doen.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Ik heb alvast vandaag afscheid genomen van AMG. Weliswaar met 20 procent verlies maar ik heb het gehad met dit aandeel. Ik geloof er niet meer in dus tijd voor ander en beter.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
De promotors van dit aandeel blijven oorverdovend stil.