Bankrekening met "potjes" voor verschillende doelen
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
- voorheenCP1234
- Tijdelijk Verbannen
- Contacteer:
Re: Bankrekening met "potjes" voor verschillende doelen
Ik snap dat echt niet, ik ben ouderwets en werk nog vaak met papier maar is het zo moeilijk om te noteren in een file ( excel/ papier ) hoeveel er in een welbepaalde pot zit en dat gewoon allemaal op één rekening hebben ... ?
Make Spaargids " Great Again ! "
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Of op meer dan één rekening , kwestie van spreiding.voorheenCP1234 schreef: ↑18 juni 2024, 19:13 Ik snap dat echt niet, ik ben ouderwets en werk nog vaak met papier maar is het zo moeilijk om te noteren in een file ( excel/ papier ) hoeveel er in een welbepaalde pot zit en dat gewoon allemaal op één rekening hebben ... ?
De wonderen zijn de wereld dan toch nog niet uit dat er nog een sterveling bestaat die met """ potjes rekeningen "" wil werken...
Nou moe//// Waarom makkelijk als moeilijk ook gaat...
Nou moe//// Waarom makkelijk als moeilijk ook gaat...
@ludo: omdat sommige mensen moeilijk kunnen budgetteren en alles in potjes moeten verdelen om een overzicht te houden van hun inkomsten en uitgaven. In de tijd dat er nog voornamelijk cash betaald werd waren er mensen die enveloppen hadden voor alle soorten uitgaven.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb een potje cash, een potje zichtrekening, een potje spaarrekening en een potje beleggersrekening. ![Kiss :-*](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/kiss.gif)
![Kiss :-*](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/kiss.gif)
Ja oké, Maar toch géén 8 potjesrekeningen opendoen bij een bank...Yaris schreef: ↑19 juni 2024, 04:08 @ludo: omdat sommige mensen moeilijk kunnen budgetteren en alles in potjes moeten verdelen om een overzicht te houden van hun inkomsten en uitgaven. In de tijd dat er nog voornamelijk cash betaald werd waren er mensen die enveloppen hadden voor alle soorten uitgaven.
Je kan evengoed één aparte rekening hebben waar je maandelijks geld opstort , en een blad papier verdeeld in 8 vakjes ( potjes.) waar je bedrag kunt in opschrijven.
Zo weet je toch ook hoeveel en aan wat je kunt spenderen...
Stort je weer geld op de rekening pas je het bedrag aan de verschillende papieren potjes aan...
Beetje hetzelfde als je digitaal 8 overschrijvingen zou doen, maar nu doe je het met pen en papier..
-
- Hero Member
- Contacteer:
8 rekeningen openen met bijhorende rompslomp en kosten. Ik mag er niet aan denken.
ZO moeilijk is dat tegenwoordig ook weer niet meer.
Dit vind ik bv. veel ingewikkelder.ludo schreef: ↑19 juni 2024, 09:27
Ja oké, Maar toch géén 8 potjesrekeningen opendoen bij een bank...
Je kan evengoed één aparte rekening hebben waar je maandelijks geld opstort , en een blad papier verdeeld in 8 vakjes ( potjes.) waar je bedrag kunt in opschrijven.
-
- Full Member
- Contacteer:
Je kan toch nog steeds bij heel wat banken terecht voor een gratis zichtrekening (belfius, hellobank, keytrade, europabank, enzoverder). Gewoon wat opletten en je hebt geen kosten voor bankieren.Orakel van Brakel schreef: ↑19 juni 2024, 09:33 8 rekeningen openen met bijhorende rompslomp en kosten. Ik mag er niet aan denken.
Ik heb even snel bij Belfius gekeken , louter als voorbeeld, daar kan je een onbeperkt aantal gratis (!) spaarrekeningen openen.
De Belfius Fidelity spaarrekening is bestemd voor klanten die willen sparen op langere termijn. Bijvoorbeeld om een specifiek project te realiseren zoals een nieuwe keuken, een spaarpotje voor de kleinkinderen, een droomreis...
U mag zoveel spaarrekeningen openen als u wil. Voor elk project een andere rekening! En om ze makkelijk te herkennen, kan u elk spaardoel een unieke naam geven. Eenvoudig via uw Belfius-app!
Kosten: opening of sluiting rekening en jaarlijks kostenoverzicht is gratis;
Daar kan topicstarter toch zijn potjes openen? Ieder zijn manier. Ik kan daar geen kritiek op hebben. Als het helpt om de uitgaven beter onder controle te houden, gewoon doen.
Laatst gewijzigd door tuinder666 op 19 juni 2024, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Full Member
- Contacteer:
Zelfscan in de Jumbo of AH kan ook helpen voor budgetbeheer. Je ziet altijd het totaalbedrag en korting.vortex schreef: ↑29 april 2024, 14:43 Maar zo een potjesrekening op potjes betaal app zou toch wel gemakkelijk zijn hé. Stel dat er voor 150 euro aan eten in je kar ligt terwijl je maar €100 budget meer hebt, met zo een potjesrekening of app kan je maar voor €100 kopen, de rest laat je gewoon aan de kassa liggen, terwijl je met een huishoudboekje toch die €150 zou uitgeven om pas achteraf vast te stellen dat je €50 over budget bent gegaan![]()
![]()
Elke maand of meermaals van 1 rekening geld overschrijven naar de acht verschillende rekeningen( potjes )haelewyn schreef: ↑19 juni 2024, 09:48 ZO moeilijk is dat tegenwoordig ook weer niet meer.
Dit vind ik bv. veel ingewikkelder.ludo schreef: ↑19 juni 2024, 09:27
Ja oké, Maar toch géén 8 potjesrekeningen opendoen bij een bank...
8 rekeningen, 8 bankkaarten, welke bankkaart is dan weer voor welk potje???? en staat er genoeg saldo op voor je boodschappen gaat doen???? Op den duur zie je het bos door de bomen niet meer denk ik zo...
Je kan nog altijd een secretaresse met boekhoudkundige allures in dienst nemen die je voor je gaat winkelen je zegt welke bankkaart je moet meenemen, en hoeveel geld erop staat...
nou moe,,,,, ha ha LOL
Laatst gewijzigd door ludo op 19 juni 2024, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
tuinder666 schreef: ↑19 juni 2024, 10:19Je kan toch nog steeds bij heel wat banken terecht voor een gratis zichtrekening (belfius, hellobank, keytrade, europabank, enzoverder). Gewoon wat opletten en je hebt geen kosten voor bankieren.Orakel van Brakel schreef: ↑19 juni 2024, 09:33 8 rekeningen openen met bijhorende rompslomp en kosten. Ik mag er niet aan denken.
Ik heb even snel bij Belfius gekeken , louter als voorbeeld, daar kan je een onbeperkt aantal gratis (!) spaarrekeningen openen.
De Belfius Fidelity spaarrekening is bestemd voor klanten die willen sparen op langere termijn. Bijvoorbeeld om een specifiek project te realiseren zoals een nieuwe keuken, een spaarpotje voor de kleinkinderen, een droomreis...
U mag zoveel spaarrekeningen openen als u wil. Voor elk project een andere rekening! En om ze makkelijk te herkennen, kan u elk spaardoel een unieke naam geven. Eenvoudig via uw Belfius-app!
Kosten: opening of sluiting rekening en jaarlijks kostenoverzicht is gratis;
Daar kan topicstarter toch zijn potjes openen? Ieder zijn manier. Ik kan daar geen kritiek op hebben. Als het helpt om de uitgaven beter onder controle te houden, gewoon doen.
Van een spaarrekening kan je enkel geld overschrijven naar je hoofdrekening. Betalen in een supermarkt vanuit je spaarrekening gaat niet..
-
- Full Member
- Contacteer:
ja en wat is het probleem juist?
Topicstarter kan bv in realtime met de app overschrijven van de betreffende spaarrekening (potje X) naar de zichtrekening. Ik heb bv zelf relatief weinig cash op de zichtrekening staan. Bij eventueel grotere aankoop schrijf ik gewoon over via de app.
Lijkt mij allemaal niet zo moeilijk. En zijn probleem met potjes opgelost.
Topicstarter kan bv in realtime met de app overschrijven van de betreffende spaarrekening (potje X) naar de zichtrekening. Ik heb bv zelf relatief weinig cash op de zichtrekening staan. Bij eventueel grotere aankoop schrijf ik gewoon over via de app.
Laatst gewijzigd door tuinder666 op 19 juni 2024, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben van mening dat hij er meer tijd in gaat steken om dat allemaal werkende te houden, dan het gewoon met blad en papier te doen... Denk dat hij ni goed weet waar hij mee begint.. Theorie en praktijk kunnen mijlenver verschillen.. Maar ieder zijn pleziertje...tuinder666 schreef: ↑19 juni 2024, 11:01 ja en wat is het probleem juist?
Topicstarter kan bv in realtime met de app overschrijven van de spaarrekening naar de zichtrekening. Ik heb bv zelf relatief weinig cash op de zichtrekening staan. Bij eventueel grotere aankoop schrijf ik gewoon over via de app.
Ik vul zelf mijn potje maandelijks met een doorlopende opdracht.
Om de zoveel tijd heb ik overschotten omdat ik de potjes nogal ruim bereken. Die stort ik dan door naar mijn spaarrekening.
Hoe kom ik aan mijn potjes... ik heb bij nogal wat banken een spaarrekening. Liefst ook een gratis zichtrekening daarbij om vlot over het geld van de spaarrekening te kunnen beschikken.
Tot spijt van wie er niet mee overweg kan : ik heb momenteel 10 zichtrekeningen.
1 is de hoofdrekening. Bij dezelfde bank heb ik een tweede rekening waar ik inkomende facturen van betaal, grotendeels met domiciliering. Daar stort ik maandelijks een vast bedrag op.
Dan gebruikte ik nog een rekening bij ing om snel en vlot over te schrijven met flitsoverschrijvingen. En om eender waar zonder bijbetalen geld af te halen.
Die snelle betalingen worden wat algemener dus.. wordt die ing rekening minder nuttig. Het nieuwe aantal mogelijke afhalingen in eender welke automaat zijn nu ook ruim voldoende.
Één rekening gebruik ik voor de lol als tankkaart. Daardoor hou ik een goed overzicht van wat tanken me kost ... als iemand die ik vervoer uit vriendschap me daar iets voor betaalt stort ik dat op die rekening en daar betaal ik het tanken mee.
Een kaart met rekening van revolut gebruik ik al eens om makkelijk en zonder kosten in vreemde munten te betalen.
Één spaarrekening gebruik ik voor ontvangst van een huishuur. De zichtrekening bij die bank gebruik ik om kosten ivm een verhuurde woning te betalen.
De andere rekeningen : daar heb ik geen specifiek gebruik voor. Maar zolang ze niets kosten... waarom niet.
Het kan best zijn dat anderen dit geen goed systeem vinden maar.... wat maakt mij dat uit.
Ik vind het goed zo, het zijn mijn centen en dat is alles wat telt.
Om de zoveel tijd heb ik overschotten omdat ik de potjes nogal ruim bereken. Die stort ik dan door naar mijn spaarrekening.
Hoe kom ik aan mijn potjes... ik heb bij nogal wat banken een spaarrekening. Liefst ook een gratis zichtrekening daarbij om vlot over het geld van de spaarrekening te kunnen beschikken.
Tot spijt van wie er niet mee overweg kan : ik heb momenteel 10 zichtrekeningen.
1 is de hoofdrekening. Bij dezelfde bank heb ik een tweede rekening waar ik inkomende facturen van betaal, grotendeels met domiciliering. Daar stort ik maandelijks een vast bedrag op.
Dan gebruikte ik nog een rekening bij ing om snel en vlot over te schrijven met flitsoverschrijvingen. En om eender waar zonder bijbetalen geld af te halen.
Die snelle betalingen worden wat algemener dus.. wordt die ing rekening minder nuttig. Het nieuwe aantal mogelijke afhalingen in eender welke automaat zijn nu ook ruim voldoende.
Één rekening gebruik ik voor de lol als tankkaart. Daardoor hou ik een goed overzicht van wat tanken me kost ... als iemand die ik vervoer uit vriendschap me daar iets voor betaalt stort ik dat op die rekening en daar betaal ik het tanken mee.
Een kaart met rekening van revolut gebruik ik al eens om makkelijk en zonder kosten in vreemde munten te betalen.
Één spaarrekening gebruik ik voor ontvangst van een huishuur. De zichtrekening bij die bank gebruik ik om kosten ivm een verhuurde woning te betalen.
De andere rekeningen : daar heb ik geen specifiek gebruik voor. Maar zolang ze niets kosten... waarom niet.
Het kan best zijn dat anderen dit geen goed systeem vinden maar.... wat maakt mij dat uit.
Ik vind het goed zo, het zijn mijn centen en dat is alles wat telt.