roerende voorheffing terugvorderen
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
roerende voorheffing terugvorderen
mijn vriendin krijgt een heel klein pensioen van ongeveer 3500 € per jaar. Ik heb geleerd dat , omdat ze onder de belastingvrijstellingsdrempel zit, ze de roerende voorheffing op haar beleggingen waarmee ze leeft, kan terugvorderen.
Hoe bepaalt ze het bedrag dat ze kunt terugvorderen? Bijvoorbeeld de roerende voorheffing op termijnrekeningen die over twee jaar lopen? Als ze een termijnrekening heeft die loopt van 1 juli van het jaar x tot 30 juni van het jaar x+1, en ze ontvangt dus de interesten op 30 juni van het jaar x+1, kunt ze toch proportioneel de interesten berekenen van 1 juli tot 31 december van het jaar x en de roerende voorheffing terugvorderen die berekend (maar niet ontvangen) werd op deze interesten voor deze periode van 6 maanden, terwijl ze in feite de totale interesten zal ontvangen alleen op 30 juni van het jaar x+1?
Hoe bepaalt ze het bedrag dat ze kunt terugvorderen? Bijvoorbeeld de roerende voorheffing op termijnrekeningen die over twee jaar lopen? Als ze een termijnrekening heeft die loopt van 1 juli van het jaar x tot 30 juni van het jaar x+1, en ze ontvangt dus de interesten op 30 juni van het jaar x+1, kunt ze toch proportioneel de interesten berekenen van 1 juli tot 31 december van het jaar x en de roerende voorheffing terugvorderen die berekend (maar niet ontvangen) werd op deze interesten voor deze periode van 6 maanden, terwijl ze in feite de totale interesten zal ontvangen alleen op 30 juni van het jaar x+1?
Re: roerende voorheffing terugvorderen
Dat kan allicht inderdaad. Simuleer dat eens op Tax-on-Web, of eventueel Tax-calc (https://financien.belgium.be/nl/E-services/Tax-calc).jeanpierrecs schreef: ↑18 juni 2024, 22:36 mijn vriendin krijgt een heel klein pensioen van ongeveer 3500 € per jaar. Ik heb geleerd dat , omdat ze onder de belastingvrijstellingsdrempel zit, ze de roerende voorheffing op haar beleggingen waarmee ze leeft, kan terugvorderen.
Volgens mij dien je die "onterecht" belaste inkomsten aangeven in vak 1160.
Mij lijkt dat het tijdstip van uitkering telt, net zoals bij spaarrekeningen de getrouwheidspremie ook maar na een jaar uitbetaald (en eventueel belast) wordt.jeanpierrecs schreef: ↑18 juni 2024, 22:36 Hoe bepaalt ze het bedrag dat ze kunt terugvorderen? Bijvoorbeeld de roerende voorheffing op termijnrekeningen die over twee jaar lopen? Als ze een termijnrekening heeft die loopt van 1 juli van het jaar x tot 30 juni van het jaar x+1, en ze ontvangt dus de interesten op 30 juni van het jaar x+1, kunt ze toch proportioneel de interesten berekenen van 1 juli tot 31 december van het jaar x en de roerende voorheffing terugvorderen die berekend (maar niet ontvangen) werd op deze interesten voor deze periode van 6 maanden, terwijl ze in feite de totale interesten zal ontvangen alleen op 30 juni van het jaar x+1?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Full Member
- Contacteer:
Het woord "terugvorderen" zegt het toch zelf. Hoe zou je RV terugvorderen als je het zelf nog niet hebt betaald ?jeanpierrecs schreef: ↑18 juni 2024, 22:36 Hoe bepaalt ze het bedrag dat ze kunt terugvorderen? Bijvoorbeeld de roerende voorheffing op termijnrekeningen die over twee jaar lopen? Als ze een termijnrekening heeft die loopt van 1 juli van het jaar x tot 30 juni van het jaar x+1, en ze ontvangt dus de interesten op 30 juni van het jaar x+1, kunt ze toch proportioneel de interesten berekenen van 1 juli tot 31 december van het jaar x en de roerende voorheffing terugvorderen die berekend (maar niet ontvangen) werd op deze interesten voor deze periode van 6 maanden, terwijl ze in feite de totale interesten zal ontvangen alleen op 30 juni van het jaar x+1?
De RV die je hebt ontvangen op 30.06 van het jaar x+1 (laat ons nu eens 2024 zeggen) zal je in je belastingsaangifte kunnen steken die je moet invullen tegen 30.06.25 (inkomsten 2024) en zal je terugkrijgen als je geluk hebt tegen eind 2025 of voorjaar 2026.
Dat probleem heb je niet als je een termijnrekening neemt die jaarlijks rente uitkeert in plaats van kapitaliseert. Er is geen enkel voordeel aan een kapitaliserende termijnrekening: niet alleen moet je langer op je rente wachten maar als de regering de RV ondertussen verhoogt (wat de komende regering waarschijnlijk zal doen) betaal je hogere RV op de hele interest van alle jaren.
Niet on topic, maar ik ben zo vrij de stelling dat er geen enkel voordeel aan een kapitaliserende termijnrekening is te betwisten. Naast de reeds opgesomde nadelen (die er zeker en vast zijn! ) zie ik volgende voordelen: de interesten worden automatisch en direct herbelegd (gezien het over bescheiden interesten gaat bij mij vind ik dat een gemak). Daarnaast zijn de interesten dan beschermd tegen eventuele rentedalingen (het omgekeerde klopt natuurlijk ook, bij een renteverhoging zitten de interesten vast aan de oorspronkelijke rentevoet). Persoonlijk laat ik - indien mogelijk- momenteel kapitaliseren. Hopend dat - als overheid RV zou aanpassen - dit na mijn vervaldagen is
.
Volledigheidshalve nog iets pro interesten laten uitbetalen: als je tegen de 100K deposito garantie aanschurkt en je hecht belang aan deze regeling, dan kan je de interesten wegtrekken als ze uitbetaald worden.

Volledigheidshalve nog iets pro interesten laten uitbetalen: als je tegen de 100K deposito garantie aanschurkt en je hecht belang aan deze regeling, dan kan je de interesten wegtrekken als ze uitbetaald worden.
Ik vind inderdaad kapitalisatie op een termijnrekeningen ook niet interessant. En heb dat meegemaakt bij een van de vorige verhogingen van de RV; was toen wat blij dat ik voor maandelijkse rente koos. (Was het van 15 naar 25 en uiteindelijk 30procent... ).
Bovendien wat veel mensen uit het oog verliezen is dat de kapitalisatie niet noodzakelijk aan dezelfde rentevoet loopt als je ingeschreven kapitaal. Enkele maanden geleden bood Europabank goede termijnrekeningen van 4procent bruto maar de kapitalisatie van de intresten kreeg maar 2,4 (of 2,8) bruto... Altijd goed de voorwaarden daaromtrent lezen.
Bovendien wat veel mensen uit het oog verliezen is dat de kapitalisatie niet noodzakelijk aan dezelfde rentevoet loopt als je ingeschreven kapitaal. Enkele maanden geleden bood Europabank goede termijnrekeningen van 4procent bruto maar de kapitalisatie van de intresten kreeg maar 2,4 (of 2,8) bruto... Altijd goed de voorwaarden daaromtrent lezen.
Klopt idd, ben hier ook ingetraptDCM78 schreef: ↑19 juni 2024, 22:03 Bovendien wat veel mensen uit het oog verliezen is dat de kapitalisatie niet noodzakelijk aan dezelfde rentevoet loopt als je ingeschreven kapitaal. Enkele maanden geleden bood Europabank goede termijnrekeningen van 4procent bruto maar de kapitalisatie van de intresten kreeg maar 2,4 (of 2,8) bruto... Altijd goed de voorwaarden daaromtrent lezen.