Regeringsvorming 2024
Re: Regeringsvorming 2024
Het enige dat me hier verwonderde was dat we totaal niet de enigen zijn die naar achteraan in de klas moeten verhuizen :ConradR schreef: ↑19 juni 2024, 12:09 Oei, de gratis brooddozen komen in het gedrang ...
https://www.hln.be/binnenland/belgie-op ... ~a53dba04/
In een nieuw begrotingsrapport wijst de Commissie ons land - zoals verwacht - terecht. Twaalf landen werden tegen het licht gehouden, en tegen zeven daarvan wil de Commissie nu een procedure openen: waaronder ons land, Frankrijk, Italië, Malta en Slovakije in de eurozone, en de niet-eurolanden Hongarije en Polen. (tekst : HLN)
-
- Full Member
- Contacteer:
De merendeel van de mensen doen hun best om energie en water te besparen maar hun factuur zal nooit of te nimmer zakken.
Onlangs een artikel dat de watermaatschappijen door het minderverbruik plots minder inkomsten hebben maar dat ze wel "investeringen" moeten doen dus zullen ze de prijs van het water verhogen ... waardoor we door minder te verbruiken uiteindelijk nog meer zullen betalen.
Idem dito bij gas en elektriciteit, we worden gepushed om allerlei energiebesparende maatregelen te doen maar nooit of te nimmer zal je die investering terugverdienen want ook hier zullen ze hun prijzen verhogen om dezelfde omzet te kunnen draaien. Men legt zonnepanelen en binnenkort gaan we betalen voor de overtollige energie die we op het net steken.
Ik heb jaren getwijfeld om zonnepanelen te leggen, onlangs deed ik het maar ik ben er nu al van overtuigd dat ik die investering nooit of te nimmer zal terugverdienen. Ja, maar je moet maar een batterij steken voor die overtollige KW's op te slaan, ja, goe zot nog eens 10.000 euro erbij zeker !
Nota van de redactie : Het gebruik van "nooit of te nimmer" in meerdere zinnen was intentioneel, ik heb nog andere woordenschat maar het was om mijn punt te maken.
Twee en een half jaar geleden zijn we gaan wonen in onze nieuwe (kleine) vrijstaande BEN woning, ondanks het feit dat we nu toch iets groter wonen dan in ons huur appartement ervoor en we alles (verwarming, warm water, koeling, koken) geëlektrificeerd hebben geven we een pak minder uit aan energie (minder dan 1/3). Dit jaar nog komen er extra zonnepanelen en zal de rekening nog lager worden. Een batterij is inderdaad nog duur en niet altijd nodig, toch gaan we die op termijn ook aanschaffen want we willen zoveel als mogelijk onafhankelijk worden van het net. Iedereen is medeverantwoordelijk om een gezonde omgeving achter te laten voor de volgende generatie...Abatoetnie schreef: ↑19 juni 2024, 15:18De merendeel van de mensen doen hun best om energie en water te besparen maar hun factuur zal nooit of te nimmer zakken.
Onlangs een artikel dat de watermaatschappijen door het minderverbruik plots minder inkomsten hebben maar dat ze wel "investeringen" moeten doen dus zullen ze de prijs van het water verhogen ... waardoor we door minder te verbruiken uiteindelijk nog meer zullen betalen.
Idem dito bij gas en elektriciteit, we worden gepushed om allerlei energiebesparende maatregelen te doen maar nooit of te nimmer zal je die investering terugverdienen want ook hier zullen ze hun prijzen verhogen om dezelfde omzet te kunnen draaien. Men legt zonnepanelen en binnenkort gaan we betalen voor de overtollige energie die we op het net steken.
Ik heb jaren getwijfeld om zonnepanelen te leggen, onlangs deed ik het maar ik ben er nu al van overtuigd dat ik die investering nooit of te nimmer zal terugverdienen. Ja, maar je moet maar een batterij steken voor die overtollige KW's op te slaan, ja, goe zot nog eens 10.000 euro erbij zeker !
Nota van de redactie : Het gebruik van "nooit of te nimmer" in meerdere zinnen was intentioneel, ik heb nog andere woordenschat maar het was om mijn punt te maken.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Volgens de informatie van Spaarplan kunnen kerncentrales mee helpen om de CO2-uitstoot te verminderen en kunnen ze dus bijdragen om de globale opwarming van de aarde te verminderen. Kernenergie produceert een stuk minder CO2-uitstoot dan gascentrales of elektriciteit afkomstig van steenkool- of bruinkoolcentrales.croesus schreef: ↑19 juni 2024, 13:09Renovatieverplichting Vlaanderen: "Nieuwe eigenaars van energieverslindende woongebouwen (met een EPC-label E of F) worden verplicht om binnen de 5 jaar na aankoop (en andere overdrachten(open definitie)) of na vestigen van erfpacht of opstalrecht, de woning grondig energetisch te renoveren tot minimum EPC-label D." Van E of F naar D kost echt geen 100.000 euro voor een modale gezinswoning. En wie in zijn woning blijft wonen moet dus helemaal niet renoveren.vortex schreef: ↑18 juni 2024, 18:21 [Dat ze al eens beginnen met die gascentrales on hold te zetten en alle kerncentrales langer in dienst te houden. Zorg dat alle stroom zo snel mogelijk CO2 neutraal is, dan hoeft men geen €100.000 uit te geven om een oud huis te laten voldoen aan de EPC regelneverij.
Maar natuurlijk, als we gewoon de kerncentrales verlengen is alles opgelost. Kernenergie kost niks, is onuitputtelijk, schoon, veilig, en onafhankelijk van onbetrouwbare landen. We zouden goed gek zijn om nog energie te besparen.
Heb ik nergens geschreven. Wel dat we volop moeten gaan voor zon, wind, geo, hydro, opslag en op termijn voor kernfusie. Kernenergie is oud, vuil, duur en in ons klein dichtbevolkt land bovendien gevaarlijk. Asap sluiten die hap.ConradR schreef: ↑19 juni 2024, 15:56 Volgens de informatie van Spaarplan kunnen kerncentrales mee helpen om de CO2-uitstoot te verminderen en kunnen ze dus bijdragen om de globale opwarming van de aarde te verminderen. Kernenergie produceert een stuk minder CO2-uitstoot dan gascentrales of elektriciteit afkomstig van steenkool- of bruinkoolcentrales.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Kernenergie is op zijn minst veel moderner dan hydro-, wind-, gas- of steenkoolenergie. Gevaarlijk is het niet. Het enige echte nadeel is de afval, maar ook dat is een oplosbaar probleem.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ik doelde op deze informatie die je eerder in dit topic gepost hebtSpaarplan schreef: ↑19 juni 2024, 17:15Heb ik nergens geschreven. Wel dat we volop moeten gaan voor zon, wind, geo, hydro, opslag en op termijn voor kernfusie. Kernenergie is oud, vuil, duur en in ons klein dichtbevolkt land bovendien gevaarlijk. Asap sluiten die hap.ConradR schreef: ↑19 juni 2024, 15:56 Volgens de informatie van Spaarplan kunnen kerncentrales mee helpen om de CO2-uitstoot te verminderen en kunnen ze dus bijdragen om de globale opwarming van de aarde te verminderen. Kernenergie produceert een stuk minder CO2-uitstoot dan gascentrales of elektriciteit afkomstig van steenkool- of bruinkoolcentrales.
[quote=Spaarplan post_id=620200 time=<a href="tel:1718736825">1718736825</a> user_id=6167]
[/quote]
De cijfers zijn eigenlijk nog vrij hoog voor kernenergie. In realiteit komt er praktisch geen CO2 vrij bij de productie van elektriciteit aan de hand van kernenergie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kernenergie is geen hernieuwbare energie, je hebt uranium/plutonium nodig. Kernenergie is niet ongevaarlijk maar zeker wel pokkeduur. De nieuwste kerncentrale in Finland was 3 keer duurder dan begroot en in de UK gaat de overheid voor decennia stroom afnemen uit de nieuwste kerncentrales (die maar niet afgeraken) tegen een schandalig hoog tarief. Kernenergie is enkel nodig in duikboten, satellieten... maar niet meer om commercieel elektriciteit te produceren.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
We zijn ver afgeweken van het onderwerp van dit topic, de regeringsvorming 2024.
De voor- en tegenstanders van kernenergie en zon/wind hebben andere topics waar ze hun mening kwijt kunnen (voor zover die daar al niet 100x aan bod is gekomen).
Terug on topic: de stand van zaken inzake de Vlaamse en federale regeringsvorming:
* Vlaams:
Matthias Diependaele van N-VA is aangesteld als formateur bij de Vlaamse regeringsonderhandelingen. Straks spreekt hij al met de voorzitters van de 2 partijen waarmee N-VA de nieuwe Vlaamse regering wil vormen: Melissa Depraetere (Vooruit) en Sammy Mahdi (CD&V).
* federaal:
Depraetere (Vooruit): “Federaal moeten we het proberen met N-VA, CD&V, Les Engagés en MR”
De voor- en tegenstanders van kernenergie en zon/wind hebben andere topics waar ze hun mening kwijt kunnen (voor zover die daar al niet 100x aan bod is gekomen).
Terug on topic: de stand van zaken inzake de Vlaamse en federale regeringsvorming:
* Vlaams:
Matthias Diependaele van N-VA is aangesteld als formateur bij de Vlaamse regeringsonderhandelingen. Straks spreekt hij al met de voorzitters van de 2 partijen waarmee N-VA de nieuwe Vlaamse regering wil vormen: Melissa Depraetere (Vooruit) en Sammy Mahdi (CD&V).
* federaal:
Depraetere (Vooruit): “Federaal moeten we het proberen met N-VA, CD&V, Les Engagés en MR”
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Deze regering wil/moet besparen, dat gaat ze zeker niet doen door nieuwe kerncentrales te bouwen... Eerder de toekomstige generaties met een financiële last opzadelen. Dat ze maar snel laten weten wat ze gaan doen, ze hebben alvast niet meer het excuus dat de groenen hun tegenhouden.VincentVega schreef: ↑20 juni 2024, 10:36 We zijn ver afgeweken van het onderwerp van dit topic, de regeringsvorming 2024.
...
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Alles, daar gaan we weer …Spaarplan schreef: ↑20 juni 2024, 12:09Deze regering wil/moet besparen, dat gaat ze zeker niet doen door nieuwe kerncentrales te bouwen... Eerder de toekomstige generaties met een financiële last opzadelen. Dat ze maar snel laten weten wat ze gaan doen, ze hebben alvast niet meer het excuus dat de groenen hun tegenhouden.VincentVega schreef: ↑20 juni 2024, 10:36 We zijn ver afgeweken van het onderwerp van dit topic, de regeringsvorming 2024.
...
Deze regering moet vast en zeker besparen. We zitten immer op het strafbankje bij de EU of wist je dat nog niet?
Door het lakse beleid van de Vivaldi regering, mede door dramatische energiebeleid van Groen, moeten we met zijn allen de komende jaren de broeksriem aanhalen. Door Tinne en Alexander zijn de komende generaties sowieso met een zware financiële last opgezadeld. Ere aan wie ere toekomt …
Nieuwe kerncentrales? Daar is geen geld meer voor en is ook totaal geen sprake van. Maar wel van het verlengen van de reeds bestaande kerncentrales.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Dat gaat inderdaad een klimaat vriendelijker beleid mogelijk maken, als nu ook nog de sossen zichzelf uit de federale regering onderhandelen, zijn er zelfs doorgedreven besparingen in de sociale zekerheid mogelijk
Maart 2024:VincentVega schreef: ↑20 juni 2024, 12:35....Spaarplan schreef: ↑20 juni 2024, 12:09
Deze regering wil/moet besparen, dat gaat ze zeker niet doen door nieuwe kerncentrales te bouwen... Eerder de toekomstige generaties met een financiële last opzadelen. Dat ze maar snel laten weten wat ze gaan doen, ze hebben alvast niet meer het excuus dat de groenen hun tegenhouden.
Nieuwe kerncentrales? Daar is geen geld meer voor en is ook totaal geen sprake van. Maar wel van het verlengen van de reeds bestaande kerncentrales.
N-VA en Vlaams Belang zetten nieuwe kerncentrale op agenda
Ik hoop dat mevrouw Melissa de sociale zekerheid volledig beschermd tegen de afbraakcultuur van Nva.