Kannibalen
TIP
Kannibalen
Krijg al gans de week reclame in mijn mailbox van beleggingsbladenfirma " valuejagers" en specifiek om een abonnement te nemen op hun blad "Kannibalen".
Wat zijn kannibalen,nu juist ? Wel,bedrijven die zeer actief eigen aandelen opkopen en naar mijn vermoeden die dan vernietigen (anders heeft het niet veel zin). En zodoende aandeelhouderswaarde produceren.
Zijn er hier mensen die een portfolio opgebouwd hebben op dit principe?
Hoe selecteren ze hun aandelen? (websites,podcasts die dit thema behandelen).
Welke namen komen daarvoor in aanmerking ?
Is voor Belgen een interessantere beleggingsstrategie dan de winst uitkeren in dividend. Zo ontloop je de roerende voorheffing .
Lijkt me leuk om hier eens een draadje over te openen.
Wat zijn kannibalen,nu juist ? Wel,bedrijven die zeer actief eigen aandelen opkopen en naar mijn vermoeden die dan vernietigen (anders heeft het niet veel zin). En zodoende aandeelhouderswaarde produceren.
Zijn er hier mensen die een portfolio opgebouwd hebben op dit principe?
Hoe selecteren ze hun aandelen? (websites,podcasts die dit thema behandelen).
Welke namen komen daarvoor in aanmerking ?
Is voor Belgen een interessantere beleggingsstrategie dan de winst uitkeren in dividend. Zo ontloop je de roerende voorheffing .
Lijkt me leuk om hier eens een draadje over te openen.
Re: Kannibalen
Check de aflevering van de podcast jong beleggen met daarin Pieter Slegers als gast, hij geeft antwoord op jouw bovenstaande vragen. (Spotify gratis te luisteren.
Een dergelijk aandeel dat aan bod komt = Ulta beauty
Een dergelijk aandeel dat aan bod komt = Ulta beauty
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Typisch zijn dat bedrijven met hoge free cashflows en liefst een lage waardering. Aandelen inkopen aan hoge waarderingen is een typische valkuil bij sommige 'quality' bedrijven omdat dat, afhankelijk van de premium waarmee dat bedrijf noteert, een slechte kapitaalallocatie is.
Zoals hier al vermeld werd is Ulta Beauty een goed voorbeeld. PE ~15 (discount tov markt en historische waardering), geen schulden, lopende buyback authorisation >10% van de uitstaande aandelen aan een tempo van ~5% per jaar.
Paypal, again, ook. Multiple van 12,5, $17,7 miljard cash op de balans en $6,7 miljard nettokas na aftrek schulden. Buybacks ~8% per jaar (kans bestaat dat dat nog stijgt).
Alphabet. Vooral in absolute bedragen zijn buybacks hier gigantisch (3,5% yield ofzo?). Geen schulden, een van de grootste cashbergen ter wereld en daar komt elk kwartaal weer een massa FCF bovenop.
In tijden van ontembaar optimisme en bubbelvorming koop ik maar al te graag bedrijven wiens cashflows niet gewaardeerd worden door de beurs. Er is zo'n uitspraak: "low prices cure low prices".
Zoals hier al vermeld werd is Ulta Beauty een goed voorbeeld. PE ~15 (discount tov markt en historische waardering), geen schulden, lopende buyback authorisation >10% van de uitstaande aandelen aan een tempo van ~5% per jaar.
Paypal, again, ook. Multiple van 12,5, $17,7 miljard cash op de balans en $6,7 miljard nettokas na aftrek schulden. Buybacks ~8% per jaar (kans bestaat dat dat nog stijgt).
Alphabet. Vooral in absolute bedragen zijn buybacks hier gigantisch (3,5% yield ofzo?). Geen schulden, een van de grootste cashbergen ter wereld en daar komt elk kwartaal weer een massa FCF bovenop.
In tijden van ontembaar optimisme en bubbelvorming koop ik maar al te graag bedrijven wiens cashflows niet gewaardeerd worden door de beurs. Er is zo'n uitspraak: "low prices cure low prices".
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Er zijn geen kannibalen meer ik heb de laatste opgegeten.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Pieter Slegers koopt morgen een nieuw aandeel. Betreft een kannibaal.
Over welk bedrijf heeft hij het?
Is een speler in de financiële sector. Veel aasets under managment.
Over welk bedrijf heeft hij het?
Is een speler in de financiële sector. Veel aasets under managment.
-
- Newbie
- Contacteer:
Eddy Merckx leeft toch nog? Hij heeft zijn fietsfabriek wel verkocht.
Laatst gewijzigd door couchsurfer op 12 augustus 2024, 06:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik volg vooral zijn kannibaal "LVMH" op.
Gelukkig niet gekocht maar blijf het zeer interessant vinden.
Zijn instap rond de 650 was perfect, daarna stijging tot 872 om vandaag op 636 te staan.
Misschien één van de 2 Nederlandse verzekeraars ?
Zowel ASR als NN-group starten een stevig buy-back programma op voor de komende jaren
Werd overgenomen door Remcocouchsurfer schreef: ↑11 augustus 2024, 15:11Eddy Merckx leeft toch nog? Hij heeft zijn fietsfabriek wel verkocht.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Mohnish Pabrai gevolgd en heb een kleine positie genomen in Alpha Metalurgical Resources, de grootste cokes kool ontginner van de VS. Die cokes kolen aandelen zijn effectief heel laag gewaardeerd en het kind wordt met het badwater weggegooid (thermal coal). Terwijl er geen deftig alternatief is om staal te produceren dan met cokes.
Dividend ging op de schop en alles is nu gefocust op buybacks, hoera! De voorbije 3 jaar (sinds eind ‘21) heeft AMR 30% van zijn aandelen ingekocht. En gezien de lage multiple is dit zeer wenselijk. Eigenlijk zijn dit soort aandelen een perfecte hedge bij een recessie. Ze blijven cash produceren (contracten zijn van tevoren grotendeels vastgeklikt) en wanneer het stormt kunnen ze aandelen inkopen aan bodemprijzen.
Zie hieronder de Wagons Fund update. Heel boeiend!
https://m.youtube.com/watch?v=AxbgsBpL7 ... 4ncyBmdW5k
Die car dealerships zijn ook kannibalen. Misschien ook de moeite om eens van dichterbij te bekijken. Een simpel formuletje voor de kannibalen die ik van Pabrai leerde is onderstaande:
Earnings Growth x (100/share %left) x Multiple = X
Dus in het geval van AMR. Er van uitgaande dat de boel niet groeit en de multiple hetzelfde blijft:
1 x 1,42 (want 100% / 70% die over blijft) x 1 = 42% op 3 jaar
Nu in de praktijk hebben ze hun earnings meer dan verdubbeld en is hun multiple ook gestegen waardoor ze maal 5 gegaan zijn in die periode. Maar het is een leuke formule om een ruwe inschatting te krijgen van het effect van de buybacks. Waar je wel op moet letten is dat er liefst groei is en dat de multiple laag gewaardeerd staat. Anders werkt de formule natuurlijk in je nadeel. Dan vermenigvuldig je met 0,95 bv. Als multiple met 5% afneemt.
Iemand als Pabrai zal zeker zorgen dat die drie parameters tezamen gunstig ogen.
Gezien de lage cokes prijzen in het huidige klimaat is de FCF van AMR gezakt naar een laag niveau. Maar nog steeds positief met netto kaspositie. Wanneer die terug aantrekt (H2?) zal 100% van de FCF gaan naar buybacks en kunnen we weer beginnen rekenen / dromen.
Dividend ging op de schop en alles is nu gefocust op buybacks, hoera! De voorbije 3 jaar (sinds eind ‘21) heeft AMR 30% van zijn aandelen ingekocht. En gezien de lage multiple is dit zeer wenselijk. Eigenlijk zijn dit soort aandelen een perfecte hedge bij een recessie. Ze blijven cash produceren (contracten zijn van tevoren grotendeels vastgeklikt) en wanneer het stormt kunnen ze aandelen inkopen aan bodemprijzen.
Zie hieronder de Wagons Fund update. Heel boeiend!
https://m.youtube.com/watch?v=AxbgsBpL7 ... 4ncyBmdW5k
Die car dealerships zijn ook kannibalen. Misschien ook de moeite om eens van dichterbij te bekijken. Een simpel formuletje voor de kannibalen die ik van Pabrai leerde is onderstaande:
Earnings Growth x (100/share %left) x Multiple = X
Dus in het geval van AMR. Er van uitgaande dat de boel niet groeit en de multiple hetzelfde blijft:
1 x 1,42 (want 100% / 70% die over blijft) x 1 = 42% op 3 jaar
Nu in de praktijk hebben ze hun earnings meer dan verdubbeld en is hun multiple ook gestegen waardoor ze maal 5 gegaan zijn in die periode. Maar het is een leuke formule om een ruwe inschatting te krijgen van het effect van de buybacks. Waar je wel op moet letten is dat er liefst groei is en dat de multiple laag gewaardeerd staat. Anders werkt de formule natuurlijk in je nadeel. Dan vermenigvuldig je met 0,95 bv. Als multiple met 5% afneemt.
Iemand als Pabrai zal zeker zorgen dat die drie parameters tezamen gunstig ogen.
Gezien de lage cokes prijzen in het huidige klimaat is de FCF van AMR gezakt naar een laag niveau. Maar nog steeds positief met netto kaspositie. Wanneer die terug aantrekt (H2?) zal 100% van de FCF gaan naar buybacks en kunnen we weer beginnen rekenen / dromen.
- MeneerParmentier
- Jr. Member
- Contacteer:
Belangrijk te beseffen is dat Monish Pabrai een heel ander risico profiel heeft dan de gemiddelde belegger. Interessant als inspiratie, maar geen materiaal om domweg te copy-pasten.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Iets domweg nadoen is inderdaad niet slim. Bedankt voor deze wijze raad.MeneerParmentier schreef: ↑29 augustus 2024, 08:31 Belangrijk te beseffen is dat Monish Pabrai een heel ander risico profiel heeft dan de gemiddelde belegger. Interessant als inspiratie, maar geen materiaal om domweg te copy-pasten.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Verder zou ik durven stellen dat Pabrai een zeer goed inzicht heeft in risk-reward. En waarschijnlijk zelfs minder risicovol belegt dan de gemiddelde spaargidser. Hij staat dan ook niet voor niets bekend voor zijn concept ‘heads I win, tails I don’t lose much’.MeneerParmentier schreef: ↑29 augustus 2024, 08:31 Belangrijk te beseffen is dat Monish Pabrai een heel ander risico profiel heeft dan de gemiddelde belegger. Interessant als inspiratie, maar geen materiaal om domweg te copy-pasten.
Waarmee ik niet wil insinueren dat je zelf je huiswerk niet moet doen. Maar kopiëren van superinvesteerders is een zeer goede ‘mental model’. Er is namelijk al een extra shifting/filtering gebeurd voordat jij jezelf erin hebt verdiept.