Regeringsvorming 2024
Re: Regeringsvorming 2024
Het staat u vrij er ook aan deel te nemen.VincentVega schreef: ↑24 juni 2024, 07:30Je bedoelt ontvangen fiscale voordelen zoals tax shelter constructies?
Is voor mij compensatie voor alle salariswagens en hun voordelen.
Blijkbaar hebben sommigen alleen maar recht op voordelen.
Terwijl mijn inleg in startende ondernemen gaat.(dus risico kapitaal)
Eens gaan kijken op Ecco Nova, daar wordt op 5 dagen 1,4 miljoen euro opgehaald. (daar belangrijk eens kijken naar aantal inschrijvingen om dat op te halen)en daarna eens delen.
Blijkbaar is er voor de overheid nog veel ruimte voor nieuwe belastingen, niet dat ik er om vraag hoor.
Estate Guru believer.
Van mij mogen ze dergelijke koterijen afschaffen, stuk voor stuk zijn dat luxe voordelen waar een staat met veel te veel schulden en begrotingstekorten zich beter niet mee bezig houdt. De kerntaak ligt in de gezondheidszorg, onderwijs, sociale zekerheid, infrastructuur, enz.., niet in het risico afdekken van riskante investeringen of mensen goedkoop met een premium auto te laten rijden op kosten van de gemeenschap. Dat zijn allemaal leuke dingen indien er geld op overschot zou zijn. Beter daar besparen dan in onderwijs, gezondheidszorg,...
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Afgeven op de fiscale voordelen die sommigen krijgen maar tegelijkertijd zelf maximaal profiteren van andere fiscale voordelenplatin schreef: ↑24 juni 2024, 11:12Het staat u vrij er ook aan deel te nemen.VincentVega schreef: ↑24 juni 2024, 07:30
Je bedoelt ontvangen fiscale voordelen zoals tax shelter constructies?
Is voor mij compensatie voor alle salariswagens en hun voordelen.
Blijkbaar hebben sommigen alleen maar recht op voordelen.
Terwijl mijn inleg in startende ondernemen gaat.(dus risico kapitaal)
Eens gaan kijken op Ecco Nova, daar wordt op 5 dagen 1,4 miljoen euro opgehaald. (daar belangrijk eens kijken naar aantal inschrijvingen om dat op te halen)en daarna eens delen.
Blijkbaar is er voor de overheid nog veel ruimte voor nieuwe belastingen, niet dat ik er om vraag hoor.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
-
- Full Member
- Contacteer:
Ikzelf heb geen bedrijfsvoertuig, nooit gehad en zal er ook nooit één krijgen.
De bedrijfsvoertuigen zijn ingevoerd geweest om de bedrijven toe te laten bepaalde van hun werknemers een stuk loon te geven in de vorm van een bedrijfsvoertuig. Dit stuk loon wordt inderdaad lager belast dan mocht het gewoon loon geweest zijn MAAR stel dat dit voordeel wordt afgeschaft dan zal er een heel fikse brutoloonverhoging nodig zijn om deze werknemers weer te brengen tot het niveau van het loon dat ze kregen met inbegrip van hun bedrijfsvoertuig. Om concurrentieel te blijven zullen bedrijven dit niet kunnen.
De hele bedrijfsvoertuigenketen brengt rechtstreeks en onrechtstreeks ook geld in de staatskas, de autoindustrie draait daardoor een stukje hoger waardoor er weer extra werk wordt gecreeërd. En voor het "milieu" zou het ook geen goede zaak zijn want bedrijfsvoertuigen zijn verplicht EV ... mochten al die werknemers nu zelf hun auto moeten kopen denk je dat ze dan allemaal zo'n EV zouden aankopen ? Afgaande op het marktaandeel bij zuivere particulieren denk ik dat je het antwoord ook al weet.
Moraal van het verhaal : als je iets afschaft is er heel wat collateral damage waar je in eerste instantie niet aan zou denken.
Tax shelter : ook nog zoiets. Is dit nodig ? Nee, eigenlijk niet maar er hangt ook een hele sector af van deze "constructie".
Restaurantkosten voor bedrijven/zelfstandigen/KMO's : Moet dit fiscaal aftrekbaar zijn ? Nee, ik als gewone brave burger moet ook mijn eigen eten betalen maar ook hier hangt een hele industrie af van mogelijke beslissingen hieromtrent ... langs de andere kant, die bedrijfsleiders gaan waarschijnlijk geen broodje bij de Panos halen 's middags dus die zullen wel blijven eten
Ik gebruik mijn eigen auto voor professionele verplaatsingen en krijg daarvoor van de werkgever de officiële kilometervergoeding (momenteel 0,4265€/km, 4x per jaar wordt deze geïndexeerd, kan zowel naar boven als naar beneden).
Als je de motivatie hebt om zuinig om te gaan met je auto en zuinig te rijden dan doe je daar wat meer voordeel mee dan te kiezen voor een bedrijfswagen.
Je maakt je eigen keuzes en je neemt er ook de risico's bij.
Als je de motivatie hebt om zuinig om te gaan met je auto en zuinig te rijden dan doe je daar wat meer voordeel mee dan te kiezen voor een bedrijfswagen.
Je maakt je eigen keuzes en je neemt er ook de risico's bij.
-
- Full Member
- Contacteer:
Bij de meeste werkgevers is het niet "kiezen" voor een bedrijfswagen, die zit in het loonpakket of die zit niet in het loonpakket.
En ik denk niet dat je door zelf een auto te kopen je "goedkoper" zal uitkomen dan de bedrijfswagen.
There is no way dat je aankoopprijs + taksen + verzekering + onderhoud + benzinekosten + diverse kostenkan terugverdienen met je 0,42 cent per professioneel verreden kilometer.
Daarnaast kan je met je bedrijfswagen ook in het weekend een toertje doen terwijl jij dat toertje op eigen kosten moet maken.
Je weet dat je op een bedrijfswagen VAA moet betalen? Dat verloning in auto niet meetelt voor vakantiegeld, pensioenopbouw?
https://www.tijd.be/netto/analyse/pensi ... 91811.html
En iedere keuze moet je voor jezelf narekenen; ik ben privé geen veelrijder maar een eigen auto standby is wel gemakkelijk.
En de meer rechtsgetinte topicdeelnemers zijn toch voorstander van meer zelfredzaamheid? Dat vloekt wel een beetje met de sociaal gesubsidieerde bedrijfswagen.
Ik vermoed wel dat er wat zal gesleuteld worden aan het concept van bedrijfswagens maar dat het op het eerste zicht toch nog wat voordeliger zal blijven dan een eigen auto. Tot je begint te rekenen en afwegen.
En iedere keuze moet je voor jezelf narekenen; ik ben privé geen veelrijder maar een eigen auto standby is wel gemakkelijk.
En de meer rechtsgetinte topicdeelnemers zijn toch voorstander van meer zelfredzaamheid? Dat vloekt wel een beetje met de sociaal gesubsidieerde bedrijfswagen.
Ik vermoed wel dat er wat zal gesleuteld worden aan het concept van bedrijfswagens maar dat het op het eerste zicht toch nog wat voordeliger zal blijven dan een eigen auto. Tot je begint te rekenen en afwegen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ja, ik weet dat er "iets" moet betaald worden op die bedrijfswagen.Woz schreef: ↑24 juni 2024, 17:48 Je weet dat je op een bedrijfswagen VAA moet betalen? Dat verloning in auto niet meetelt voor vakantiegeld, pensioenopbouw?
Hoeveel euro's op maandbasis (of maak er misschien jaarbasis van) zal dat verschil maken op vakantiegeld/pensioenopbouw ? Nagenoeg niks !
Het is ook de eerste keer dat ik lees op SG dat ik rechtsgetint ben !
Nogmaals, ikzelf heb geen bedrijfswagen en zal er nooit één krijgen maar ze zouden het me geen twee keer moeten vragen of ik er één wil ... zelfs als het zo'n afgrijselijke EV zou zijn
Ik denk dat je mag afwegen en rekenen wat je wil, alleen al de initiële aankoopprijs maakt het voor mij duidelijk dat je niet eens moet rekenen.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Voor de meeste werknemers zit de auto in het cafetariaplan. Dat wil zeggen dat je naast VAA en de andere reeds vermelde zaken ook de gewoon de leasing uit je eigen zak betaalt. Dat is weliswar met je brutowedde, waardoor het in veel gevallen nog steeds interessant blijft, maar de keuze is niet altijd zo zwart-wit als jij stelt. De leasingprijs is immers samengesteld uit een afschrijvingskost (die torenhoog is voor een EV), een omniumverzekering (leasingrijders zijn brokkenpiloten), en... een flink stuk rente. Wanneer je zelf een auto koopt dan:Abatoetnie schreef: ↑24 juni 2024, 18:38 Nogmaals, ikzelf heb geen bedrijfswagen en zal er nooit één krijgen maar ze zouden het me geen twee keer moeten vragen of ik er één wil ... zelfs als het zo'n afgrijselijke EV zou zijn
Ik denk dat je mag afwegen en rekenen wat je wil, alleen al de initiële aankoopprijs maakt het voor mij duidelijk dat je niet eens moet rekenen.
1. Ben je niet verplicht een EV te nemen
2. Ben je niet verplicht om elke 4 jaar met een splinternieuwe auto te rijden
3. Ben je niet verplicht om steeds met een omnium verzekering te rijden
4. Ben je niet verplicht om rente te betalen (je kunt de auto immers gewoon cash betalen)
5. Ben je niet verplicht om een auto te kiezen uit de (meestal sterk beperkende) wagenlijst
De werkelijke vergelijking tussen firmawagen en eigen wagen is een stuk minder scherp omlijnd dan jij stelt.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Zoals tijdens de coronahysterie gaan we dus ook hier 'anders' tellen
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Meen gelezen te hebben meeste topic deelnemers.Abatoetnie schreef: ↑24 juni 2024, 18:38
Het is ook de eerste keer dat ik lees op SG dat ik rechtsgetint ben !
Estate Guru believer.
Oosterweel verbinding is ook niet in de Vlaamse begroting opgenomen.
Was een rechtse beslissing.
Als een linkse zoiets voorstelt, is het wereldnieuws op spaargids.
Estate Guru believer.
Gevaarlijke mens, echt.CarpeNoctem schreef: ↑16 juli 2024, 12:07
Zoals tijdens de coronahysterie gaan we dus ook hier 'anders' tellen
Een verstandig standpunt van Connor. Zelfs de Oosterweel werken in de provincie Antwerpen worden buiten de begroting gehouden. Maar omdat BDW er burgermeester is (naast zijn jobs als formateur , partijvoorzitter , parlementslid) ligt dat natuurlijk anders… Ik zou persoonlijk ook een bedrijfswagen weigeren. De Dacia Spring staat meestal niet op de lijst ook.