GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
TIP
Re: GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
Ik zou nu niet stellen dat ze de laatste 5 jaar enkel maar gedaald zijn. In 2020 was er een correctie en smeet Covid ook nog wat roet in het eten. Nadien steeg het terug en dan was de fun er al snel terug af met de oplopende inflatie/rente. We mogen zeer voorzichtig stellen dat de zwaarste correctie nu achter de rug is bij de vastgoedaandelen en dat de ommekeer er wel zal aankomen als de inflatie en dus ook rente daalt. De ommekeer is misschien zelfs al voor een stukje bezig...
Ik zet in ieder geval momenteel een groot deel van de portefeuille in op vastgoed.
Ik zet in ieder geval momenteel een groot deel van de portefeuille in op vastgoed.
Gisteren op Kanaal Z inflatie op hoogste peil sinds 10 maanden in België. Voor wie denkt dat de rente verder zal zakken zou wel eens rare snuiten kunnen trekken... de olieprijs is weer aan het aantrekken, de groentjes zullen duurder zijn enz...
De rente wordt niet bepaald op basis van wat er specifiek in Belgie gebeurt. Belgie is immers een specifiek geval waarbij inflatie een stuk hardnekkiger kan zijn ten gevolge van automatische loonindexering.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Niemand kan de toekomst voorspellen maar idd. de gvv's hebben de laatste jaren al zware stormen moeten doorstaan. Zoals de meeste aandelen zijn gvv's gevoelig voor stijgende rentes. De meeste andere aandelen hebben die correctie naar beneden niet doorgemaakt...
En net die gvv's noteren nu zelfs onder hun boekwaarde, wat van veel andere aandelen zeker niet kan gezegd worden. Bovendien kan je er gif op nemen dat de rentes door de centrale banken naar beneden zullen gemanipuleerd zodra de gelegenheid zich voordoet, inflatie of niet. De enorme schuldenbergen door overheden en politieke instabiliteit zullen daarvoor wel zorgen.
Bovendien als Trump aan de macht komt is de kans groot dat FED-voorzitter Powell afgedankt zal worden en vervangen zal worden door een getrouwe die bereid is om de rentes te beknotten. Vergeet niet : Trump is zowat opgegroeid met de vastgoedlobby..
En net die gvv's noteren nu zelfs onder hun boekwaarde, wat van veel andere aandelen zeker niet kan gezegd worden. Bovendien kan je er gif op nemen dat de rentes door de centrale banken naar beneden zullen gemanipuleerd zodra de gelegenheid zich voordoet, inflatie of niet. De enorme schuldenbergen door overheden en politieke instabiliteit zullen daarvoor wel zorgen.
Bovendien als Trump aan de macht komt is de kans groot dat FED-voorzitter Powell afgedankt zal worden en vervangen zal worden door een getrouwe die bereid is om de rentes te beknotten. Vergeet niet : Trump is zowat opgegroeid met de vastgoedlobby..
Vanwege de hoge rente zijn deze aandelen gedaald.
Deze aandelen koop je ook niet voor koersstijgingen maar voor de mooie jaarlijkse dividenden.
De 10 jaarsrente in Duitsland is stevig aan het oplopen. Gaat hard daar.
De Nederlandse inflatie is in juni flink opgelopen. Dit bleek dinsdag uit een snelle raming van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
De prijzen stegen in juni met 3,2 procent, terwijl dit in mei nog 2,7 procent was.
Een benchmark van de returnindex van de vastgoedwaarden t.o.v de Bel 20 netto return. Cijfers sedert april 2021 tonen eerst het betere werk maar sinds de zomer van 2022 speelt de vastgoedindex alle voorsprong kwijt en gaat daarna verder lager. Alleen eind 2023 wordt wat van het verlies goedgemaakt, maar 2024 begint weer slecht. De Bel-20 doet het opnieuw beter (ondanks...). (Cijfers tot mei 2024)
Als de inflatie koppig blijft, zal de lange rente ook geen krimp geven. Het ziet er dus niet naar uit dat de trend in die analyse zal omkeren.
Als de inflatie koppig blijft, zal de lange rente ook geen krimp geven. Het ziet er dus niet naar uit dat de trend in die analyse zal omkeren.
Ik heb 6 jaar geleden op aanraden van een vastgoedanalist aandelen Immo Mechelen City Center aangekocht.
Mijn aandelen zijn intussen met 40% gedaald maar vanwege de hoge dividenden sta ik nog steeds op een +€300.
Twee vraagjes hierover.
Zou ik deze aandelen bijhouden of toch maar verkopen ?
Elk jaar wordt er een mooi dividend + extra uitkering(verkoop aandelen) op de rekening gestort.
Heeft iemand een idee wat die uitkering "verkoop aandelen" betekend ?
Mijn aandelen zijn intussen met 40% gedaald maar vanwege de hoge dividenden sta ik nog steeds op een +€300.
Twee vraagjes hierover.
Zou ik deze aandelen bijhouden of toch maar verkopen ?
Elk jaar wordt er een mooi dividend + extra uitkering(verkoop aandelen) op de rekening gestort.
Heeft iemand een idee wat die uitkering "verkoop aandelen" betekend ?
Maar vroeg of laat zal die rente onvermijdelijk wel zakken. Dat bepaalde sectoren in bepaalde periodes outperformen en tijdens andere periodes underperformen is toch de normaalheid zelve?
Maar als er hier en daar een verwatering tussen komt voor het zover is, wordt het soms een ander verhaal. GVV's hebben risico's die andere aandelen niet hebben.
Dat is absoluut niet specifiek voor GVVs, maar algemeen voor alle bedrijven met een hoge schuldgraad. Het grote "voordeel" is dat alle concurenten in de vastgoedsector met exact hetzelfe probleem zitten (al dan niet in dezelfde mate).
Ja, die schuldgraad meer specifiek is het probleem. Ik vind het geen geruststelling dat de hele vastgoedsector in hetzelfde bedje ziek is. En ik hoor van Gert De Mesure dat de NBB aan verzekeringsinstellingen vraagt om hun exposure aan GVV's te verlagen. Het is niet zomaar een sector die eventjes underperformt en straks weer outperformt lijkt mij. We zullen moeten zien.
Daarom dat ik het woord tussen aanhalingstekens plaatste.
Vastgoed is gewoon risicovoller geworden.
Ik incasseer de dividenden tot het renteklimaat keert. Naarmate rente daalt (en alternatieven zoals obligaties en staatsbonnen weer minder interessant worden) komen de investeerders wel schoorvoetend terug naar vastgoed.
Vastgoed is gewoon risicovoller geworden.
Ik incasseer de dividenden tot het renteklimaat keert. Naarmate rente daalt (en alternatieven zoals obligaties en staatsbonnen weer minder interessant worden) komen de investeerders wel schoorvoetend terug naar vastgoed.
Ik help het je hopen. Hoelang de opportunity cost ons parten zal spelen, zullen we ook maar moeten afwachten. Als je ziet hoe sommige andere aandelen het doen, dan zijn die dividenden ook maar een schrale troost.
En ja, ik weet het, GVV's zijn in principe meer een alternatief voor obligaties enz. dan voor Big Tech. Ze hadden de naam van rustige aandelen, waar je niet rijk mee zou worden, maar wel relatief "safer" mee zat, maar dat hebben ze de laatste paar jaren toch niet waar kunnen maken.
En ja, ik weet het, GVV's zijn in principe meer een alternatief voor obligaties enz. dan voor Big Tech. Ze hadden de naam van rustige aandelen, waar je niet rijk mee zou worden, maar wel relatief "safer" mee zat, maar dat hebben ze de laatste paar jaren toch niet waar kunnen maken.