Wat is uw YTD?
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Wat is uw YTD?
Imo "te veel "omdat het haast onmogelijk wordt om de index te verslaan - anderzijds ook lastiger om significant slechter te presteren - maar besluit is dan in feite dat ik beter alles zou verkopen en gewoon de index kopen, maar dat neemt wat de fun van beleggen weg.NVSTR schreef: ↑2 juni 2024, 15:36
Waarom "te veel"? Er is veel te zeggen voor focus, zoals veel bekenelde beleggers, maar evengoed voor spreiding, zoals bv. Peter Lynch deed. Meer posities vermindert het risico, en verhoogt de kans op een uitzonderlijke winnaar. Voorbeeld: stel dat je 50 evenwaardige posities hebt, en 49 ervan blijven 10 jaar lang ter plaatse trappelen. Eentje gaat maal 300. Dan is je portefeuille in 10 jaar gestegen met net geen factor 7, goed voor een CAGR van ruim 21 procent.
Ik begrijp dat elke positie wat management impliceert, en ik probeer daarom eveneens het aantal posities te beperken, maar als ik een goed idee denk tegen te komen wil ik wel overwegen een extra positie openen.
Laat mij dan een ander voorbeeld geven: Je hebt een portefeuille met slechts 2 aandelen. Eentje ervan blijft 10 jaar lang ter plaatse trappelen. Maar eentje gaat, niet maal 300 zoals in jouw portefeuille, maar slechts maal 30. Ik zou wel weten welke portefeuille ik verkies
Uiteraard vergroot je kans op een uitzonderlijk aandeel. Maar je vergroot evengoed je kans op een zwaar verlieslatend aandeel. En hoe groter de portefeuille, hoe groter ook de noodzaak om een uitzonderlijke performer te hebben om de volledige portefeuille op niveau te krijgen.
Wil je graag een gemiddelde prestatie (waar helemaal niks mis mee is, integendeel), koop dan een maximaal gespreide portefeuille . Makkelijkste manier: een indextracker. Wil je uitzonderlijke resultaten dan zul je geen andere optie hebben dan een geconcentreerde portefeuille. Maar het risico neemt uiteraard toe.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Koop een indextracker als basis, dat is je verzekerings-portefeuille. Deze verzekert je van een marktconforme return.contextbinder schreef: ↑3 juni 2024, 10:02 maar besluit is dan in feite dat ik beter alles zou verkopen en gewoon de index kopen, maar dat neemt wat de fun van beleggen weg.
Start dan een andere portefeuille (op een andere effectenrekening of desnoods bij een andere broker). Dat is je fun-portefeuille . Daarin leef je je uit met het selecteren van individuele aandelen.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
YTD: 5,62%
+/-
ETF 43%
Aandelen 16%
Cash 40%
crypto 1%
Totaalrendement ETF vs aandelen
ETF: 9,55%
Aandelen: 11,83%
Reden dat mijn aandelenportefeuille momenteel YTD beter presteert is omdat IWDE, ZPRV, EMIM en IPRV allemaal op 19/02 werden aangekocht.
IWDA 64%
IWDE 11%
ZPRV 11%
EMIM 10%
IPRV 4%
+/-
ETF 43%
Aandelen 16%
Cash 40%
crypto 1%
Totaalrendement ETF vs aandelen
ETF: 9,55%
Aandelen: 11,83%
Reden dat mijn aandelenportefeuille momenteel YTD beter presteert is omdat IWDE, ZPRV, EMIM en IPRV allemaal op 19/02 werden aangekocht.
IWDA 64%
IWDE 11%
ZPRV 11%
EMIM 10%
IPRV 4%
Als ik in % van port op 1 januari een grote nieuwe bijdrage doe naar de beleggersrekening. Hoe bereken je dan het 'eerlijkst' je YTD resultaat? Ik weet dat er reeds discussies over zijn gevoerd en ken de XIRR formule, maar ik snap er eigenlijk niets van en krijg in Excel rare uitkomsten.
Stel (fictief voorbeeld) :
Overigens Basic-Fit gebodemvist op €20,58 met alle resterende €. Ofwel is er fraude ofwel is de markt retarded. Wil graag nog 2 nieuwe $ posities maar behalve (misschien) Accenture is er nu eens niets dat interessant lijkt.
Stel (fictief voorbeeld) :
Hoe voer je dit dan in? Wat is de correcte uitkomst?1/1/24: €30.000
12/4/24: €31.500 + nieuwe bijdrage €550 van loon
8/6/24: €41.500 + nieuwe bijdrage €3.000 van loon
Vandaag: €45.000
Overigens Basic-Fit gebodemvist op €20,58 met alle resterende €. Ofwel is er fraude ofwel is de markt retarded. Wil graag nog 2 nieuwe $ posities maar behalve (misschien) Accenture is er nu eens niets dat interessant lijkt.
Code: Selecteer alles
01/01/24 -30.000,00
12/04/24 -550,00
08/06/24 -3.000,00
01/01/25 45.000,00
=35,7%
Merci! Voor de beste vergelijking met IWDA, reken je dan:
- hoeveel deelbewijzen je zou hebben gehad met je beginwaarde op 1/1/24 100% in IWDA
- daarna op de dag van elke cash bijdrage opnieuw uitrekenen hoeveel deelbewijzen dat zijn
- voor eindwaarde: aantal hypothetische deelbewijzen x koers op die dag
- en dan zelfde XIRR berekening?
Lijkt me op zich te doen, maar begin daar niet mee als ik een denkfout blijk te maken
Ja daarmee vergelijk idd het rendement met gelijke cashflowRise schreef: ↑11 juni 2024, 18:01Merci! Voor de beste vergelijking met IWDA, reken je dan:
- hoeveel deelbewijzen je zou hebben gehad met je beginwaarde op 1/1/24 100% in IWDA
- daarna op de dag van elke cash bijdrage opnieuw uitrekenen hoeveel deelbewijzen dat zijn
- voor eindwaarde: aantal hypothetische deelbewijzen x koers op die dag
- en dan zelfde XIRR berekening?
Lijkt me op zich te doen, maar begin daar niet mee als ik een denkfout blijk te maken
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Even corrigeren dan: YTD rendement komt enkele procenten lager uit volgens XIRR: +15,6%.
Optimistische vergelijking met 100% IWDA-strategie (niet afgerond: bv aankoop 34,35 deelbewijzen, exclusief kosten): +11,4%
Duidelijke outperformance dus. Zeer tevreden aangezien ik denk (uiteraard ) dat mijn huidige portefeuille nog zeer veel opwaarts potentieel heeft. Enkel Zoetis is duur, en zelfs die gaan nog stijgen. Donderdag nog halfjaarcijfers Norcros als mogelijke trigger.
Daarnaast nog wat dollars om ergens een leuk dipje te kunnen kopen, maar wil voor de verandering eens geduldig zijn.
Recent dus nog Ulta erin, BAT eruin, klein beetje Paypal getrimd op €67,24 en veel Basic Fit bijgekocht.
Optimistische vergelijking met 100% IWDA-strategie (niet afgerond: bv aankoop 34,35 deelbewijzen, exclusief kosten): +11,4%
Duidelijke outperformance dus. Zeer tevreden aangezien ik denk (uiteraard ) dat mijn huidige portefeuille nog zeer veel opwaarts potentieel heeft. Enkel Zoetis is duur, en zelfs die gaan nog stijgen. Donderdag nog halfjaarcijfers Norcros als mogelijke trigger.
Daarnaast nog wat dollars om ergens een leuk dipje te kunnen kopen, maar wil voor de verandering eens geduldig zijn.
Recent dus nog Ulta erin, BAT eruin, klein beetje Paypal getrimd op €67,24 en veel Basic Fit bijgekocht.
Ik eindig met mijn favoriete uitspraak, in de woorden van Jonathan Blackacre:20% Paypal +6,3%
20% Norcros +22,8%
19% Alphabet +24,7%
15% Basic-Fit -0,9%
7,5% Ulta Beauty +0,5%
7% Zoetis +17,3%
11% cash
"Indexbeleggen is voor de schapen, en ik zen ne wolf gast"
-
- Full Member
- Contacteer:
YTD momenteel : 9,43%
Verlies genomen op Umicore afgelopen week
Cofinimmo zonet wat bijgekocht, daar zit ik ook op verlies momenteel.
Zeer grote uitschieters in mijn portfolio afgelopen half jaar:
CLSK (Cleanspark) verkocht op een piek, gekocht aan 3,70 USD en Guardant Health (GH) in 4 golven gekocht, want ze bleven maar dalen. Staan nu op een mooie winst.
Clean Energy Fuels doet het ook goed op dit moment, deze heb ik recentelijk gekocht en zijn ook mooi gestegen.
Ik ben ook nog op zoek naar wat koopkansen, maar heb ze nog niet gevonden. We wachten geduldig af :-)
Verdeling:
22% obligaties
78% aandelen (waarvan 66% USD, 34 % EURO)
Afgezien van de dividenden (Cofinimmo en Vonovia) staat mijn portfolio in euro net op verlies, mijn winsten heb ik dit jaar gemaakt bij de Amerikaanse aandelen.
Verlies genomen op Umicore afgelopen week
Cofinimmo zonet wat bijgekocht, daar zit ik ook op verlies momenteel.
Zeer grote uitschieters in mijn portfolio afgelopen half jaar:
CLSK (Cleanspark) verkocht op een piek, gekocht aan 3,70 USD en Guardant Health (GH) in 4 golven gekocht, want ze bleven maar dalen. Staan nu op een mooie winst.
Clean Energy Fuels doet het ook goed op dit moment, deze heb ik recentelijk gekocht en zijn ook mooi gestegen.
Ik ben ook nog op zoek naar wat koopkansen, maar heb ze nog niet gevonden. We wachten geduldig af :-)
Verdeling:
22% obligaties
78% aandelen (waarvan 66% USD, 34 % EURO)
Afgezien van de dividenden (Cofinimmo en Vonovia) staat mijn portfolio in euro net op verlies, mijn winsten heb ik dit jaar gemaakt bij de Amerikaanse aandelen.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
YTD: 12%
53% MSCI World
10% US Value Smallcap
15% Goud
22% Cash
53% MSCI World
10% US Value Smallcap
15% Goud
22% Cash
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Code: Selecteer alles
Year XIRR Weight
Total Cash M-Funds ETFs Stocks Coops P2P-BE P2P-nBE Crypto Total Cash M-Funds ETFs Stocks Coops P2P-BE P2P-nBE Crypto
YTD 0,42% 0,69% 4,78% 13,46% -3,36% 2,93% 1,77% 1,85% 11,07% 100,00% 12,42% 10,99% 6,11% 44,51% 5,55% 16,83% 2,77% 0,82%
ETF-portefeuilles: +12,86%
Pensioensparen Tak-23: +6,64%
Pensioensparen Tak-21: +1,45%
Cash: +1,04%
Globaal resultaat: +7,21%
Pensioensparen Tak-23: +6,64%
Pensioensparen Tak-21: +1,45%
Cash: +1,04%
Globaal resultaat: +7,21%
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
YTD 9,34%, vooral te danken aan het ETF-gedeelte. Het plan blijft dus om de maandelijkse IMIE/SWRD aankopen verder te zetten.
Overige handelingen zijn E-Depo & TAK21 afgesloten, en omgezet in een VW-nulcoupon.
Gedeeltelijk winst genomen op Wolters Kluwer wegens positie te groot geworden en een gokje gedaan op Basic Fit, was geen goede zet
Overige handelingen zijn E-Depo & TAK21 afgesloten, en omgezet in een VW-nulcoupon.
Gedeeltelijk winst genomen op Wolters Kluwer wegens positie te groot geworden en een gokje gedaan op Basic Fit, was geen goede zet
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024