Wat zou u doen met 300.000 euro reserve?
TIP
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Wat zou u doen met 300.000 euro reserve?
Tuurlijk. Investeren in een tracker van S&P 500 is een goed idee. Niet in fondsen met vrij hoge kosten. Of een andere wereldwijde tracker type VWCE of IWDA.Quantum schreef: ↑27 juni 2024, 20:43 Ik beschik over een reservekapitaal van 300.000 sinds de verkoop van mijn vastgoed.
Ik zou mijn geld willen investeren in fondsen ipv vastgoed en vastgoed huren ipv kopen.
Ik ben ook klant van Keytrade bank maar ik zie dat er toch wel extra kosten aan verbonden zijn.
Ik zat persoonlijk te denken om de 300.000 euro volledig te gaan investeren in de S&P 500 (CSPX).
Ik zoek eenvoudigheid maar ben ook bereid om wat extra onderhoudswerk te willen verrichten voor extra rendement.
Mijn plan is om het geld minimum 20/30 jaar te laten rijpen. Wat zouden jullie doen met 300.000 euro reservekapitaal?
Maar hetgeen je voorstelt is zonder meer een goed idee.
Je kan in het forum wat snuisteren over indexbeleggen en ETF's (wat je waarschijnlijk al gedaan hebt).
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
-
- Full Member
- Contacteer:
Goed rendementMatroos1958 schreef: ↑28 juni 2024, 17:33opnieuw ne tak 21
goed rendement en weinig tot geen zorgen

Hoeveel was de inflatie vandaag, was dat geen 4,9%

Ik dacht net hetzelfde te schrijven... Als je uw geld wenst zien te verdampen moet je zeker uw geld blokkeren via een TAK 21 

Ik zou dat geld zeker in tak21 steken. Nu staan de gewaarborgde rendementen het hoogst in lange tijd en dat zal hoogstwaarschijnlijk niet zo lang meer zo hoog blijven. Ik ga bv. zelf inteken bij Ethias. Zekerheid, geen omkijken naar, minder stress, enz.
Met aandelen kunt ge ook een rendement onder de inflatie krijgen, meer zelf, ge kunt er een groot deel van uw kapitaal mee verliezen; dat risico wil ik niet nemen.
Met aandelen kunt ge ook een rendement onder de inflatie krijgen, meer zelf, ge kunt er een groot deel van uw kapitaal mee verliezen; dat risico wil ik niet nemen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tak21, spreken we over +-2%, neem dan tenminste een veilige obligatie die je 3% oplevert.lucas123 schreef: ↑29 juni 2024, 13:09 Ik zou dat geld zeker in tak21 steken. Nu staan de gewaarborgde rendementen het hoogst in lange tijd en dat zal hoogstwaarschijnlijk niet zo lang meer zo hoog blijven. Ik ga bv. zelf inteken bij Ethias. Zekerheid, geen omkijken naar, minder stress, enz.
Met aandelen onder de inflatie gaan ok, met etf's heb ik nog niet gezien of je moet een mediabelegger zijn, duur kopen en laag verkopen.
Met een dergelijke som zou ik met mondjesmaat in diverse indexfondsen beleggen, S&P 500, wereldindexfonds, Semi conductors.
Misschien toch ook een klein percentage in goud en/of zilver, vastgoed. Zorg voor een divers portofolio.
Niet alles in de S&P 500, want daar zijn enkel bedrijven wel héél hard gestegen de laatste tijd, dus eigenlijk stel je je dan toch iets meer bloot aan die bedrijven.
NVIDIA, Amazon, Google,..
Lees je ook goed in over welke broker je gaat gebruiken en wat daar de voor en nadelen van zijn.
Geduld hebben en je inzet spreiden over sectoren en in tijd.
Misschien toch ook een klein percentage in goud en/of zilver, vastgoed. Zorg voor een divers portofolio.
Niet alles in de S&P 500, want daar zijn enkel bedrijven wel héél hard gestegen de laatste tijd, dus eigenlijk stel je je dan toch iets meer bloot aan die bedrijven.
NVIDIA, Amazon, Google,..
Lees je ook goed in over welke broker je gaat gebruiken en wat daar de voor en nadelen van zijn.
Geduld hebben en je inzet spreiden over sectoren en in tijd.
Dat stellen ze voor:
Zie hieronder
Is wel terug voor 8 jaar, die fix 21 is wel interessant, 3.03 netto
Geachte heer en mevrouw,
Uw contract heeft de achtste verjaardag bereikt. U kan het contract laten verderlopen met een jaarlijks variabele intrestvoet, maar mocht u interesse hebben in een herbelegging van uw gelden, dan zend ik u graag de verschillende mogelijkheden toe met betrekking tot kosteloos herbeleggen bij Patronale.
Herbeleggen van uw contract bij Patronale is het interessantste aangezien u geen enkele kost betaalt omdat de gelden reeds bij hen geïnvesteerd zijn. Er is geen wettelijke taks van 2% noch dossierkosten of instapkosten verschuldigd.
Er zijn op vandaag drie producten beschikbaar in het TAK21-segment:
Fix21
Dit product biedt een gegarandeerde intrestvoet van 3.03% voor acht jaar, er is geen winstdeelname voorzien in dit product. Aangezien u geen enkele kost betaalt bij een herbelegging is het rendement van 3.03%, netto!
Starfix
Dit product biedt een gegarandeerde intrestvoet van 2% voor acht jaar, er is een jaarlijkse winstdeelname mogelijk.
Secure21
Dit product biedt een levenslang gegarandeerde intrestvoet van 1% aangevuld met een jaarlijks variabele intrestvoet (voor 2024 vastgelegd op 1.1%) en een mogelijke winstdeelname.
Indien u een kosteloze herbelegging wenst van uw gelden, laat dit gerust weten en dan bezorgen wij u de nodige documenten.
Bij vragen, steeds tot uw dienst,
Fijne dag toegewenst,
Zie hieronder
Is wel terug voor 8 jaar, die fix 21 is wel interessant, 3.03 netto
Geachte heer en mevrouw,
Uw contract heeft de achtste verjaardag bereikt. U kan het contract laten verderlopen met een jaarlijks variabele intrestvoet, maar mocht u interesse hebben in een herbelegging van uw gelden, dan zend ik u graag de verschillende mogelijkheden toe met betrekking tot kosteloos herbeleggen bij Patronale.
Herbeleggen van uw contract bij Patronale is het interessantste aangezien u geen enkele kost betaalt omdat de gelden reeds bij hen geïnvesteerd zijn. Er is geen wettelijke taks van 2% noch dossierkosten of instapkosten verschuldigd.
Er zijn op vandaag drie producten beschikbaar in het TAK21-segment:
Fix21
Dit product biedt een gegarandeerde intrestvoet van 3.03% voor acht jaar, er is geen winstdeelname voorzien in dit product. Aangezien u geen enkele kost betaalt bij een herbelegging is het rendement van 3.03%, netto!
Starfix
Dit product biedt een gegarandeerde intrestvoet van 2% voor acht jaar, er is een jaarlijkse winstdeelname mogelijk.
Secure21
Dit product biedt een levenslang gegarandeerde intrestvoet van 1% aangevuld met een jaarlijks variabele intrestvoet (voor 2024 vastgelegd op 1.1%) en een mogelijke winstdeelname.
Indien u een kosteloze herbelegging wenst van uw gelden, laat dit gerust weten en dan bezorgen wij u de nodige documenten.
Bij vragen, steeds tot uw dienst,
Fijne dag toegewenst,
Ik denk dat je de link naar het overzicht van tak21 contracten niet gezien hebt.
vb.: Ethias: 3,2% bruto - 2% taks = bijna 3% netto
vb.: Fix van Patronale: 3,03 % bruto - 2% taks = bijna 2,8% netto
Ps Interesten brengen op hun beurt ook interest op.
Waar je die 2% dus haalt is me niet duidelijk.
Trouwens een (bedrijfs)obligatie heeft geen staatswaarborg, een tak21 wel.
En met ETF's niet onder inflatie gaan: misschien onwaarschijnlijk, maar natuurlijk niet uit te sluiten, anders zou iedereen niets anders kopen he.
vb.: Ethias: 3,2% bruto - 2% taks = bijna 3% netto
vb.: Fix van Patronale: 3,03 % bruto - 2% taks = bijna 2,8% netto
Ps Interesten brengen op hun beurt ook interest op.
En met ETF's niet onder inflatie gaan: misschien onwaarschijnlijk, maar natuurlijk niet uit te sluiten, anders zou iedereen niets anders kopen he.
lucas123 schreef: ↑30 juni 2024, 09:02 Ik denk dat je de link naar het overzicht van tak21 contracten niet gezien hebt.
Niet bekeken nee, maar wanneer ze 3% beloven kunnen ze er zelf ook meer voor krijgen of verwachten ze meer.
Die 3% is binnen 5 jaar misschien 5%.
Ik heb er zelf nog één lopen(voor het fiscaal voordeel) die maar 2% geeft en waar ik nu aan vast zit nog enkele jaren.
We spreken over staatsobligaties van 3% en meer. Betere waarborg ga je niet vinden.
Daar zit de grote fout die ik al eerder schreef. Er zijn heel veel mediabeleggers die kopen aan hoge beurzen en verkopen(weglopen) bij lage beurzen.
Dat geldt voor aandelen, etf's, fondsen, enz.