Peiling: Kerncentrales openhouden?
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Re: Peiling: Kerncentrales openhouden?
Als zelfs de MSM er over begint te berichten:pukkie007 schreef: ↑24 december 2023, 11:28In eerdere posts meldde ik al dat de aankoop en installatie destijds een dure en foute beslissing was. Maar warmtepompen waren toen een hype, gecreëerd door de overheid en de installateurs. Een verwarming op gas ware beter geweest voor de buurvrouw, maar er ligt geen gas in onze straat ... Zelfs stookolie ware goedkoper en betrouwbaarder geweest. De arme vrouw heeft veel koude geleden en veel centjes verloren door die cinema.
CREG doet opmerkelijke vaststelling: verwarmen met een warmtepomp is niet rendabel
Opmerkelijk? Da's dan enkel voor de mensen zonder enige technische kennis en die enkel maar de MSM consulteren.
Hier hoort een welgemeende 'duh'
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Ik zal er nog ff op inpikken, Carpe.
Haar warmtepomp doet het terug prima, dus ze zit niet meer in de koude. Betaalt momenteel, maandelijks 185€ aan elektriciteit ( heb haar een andere leverancier aan de hand gedaan ). Maar ik hou mijn hart ( voor haar) al vast als straks het hele zootje vervangen moet worden. Geen gas in de straat, mazout mag niet meer en zonnepanelen op dak is geen optie (bos). Mss dan maar terug ( zo was het voor de verbouwing in 2000) een butaantank aanschaffen en heel het spel laten ombouwen? Mss dat Woz of Spaarplan straks een koopje wil doen voor kind of kleinkind en alles voor een appel en een ei up-to-date maakt volgens de richtlijnen voor 2050.
Haar warmtepomp doet het terug prima, dus ze zit niet meer in de koude. Betaalt momenteel, maandelijks 185€ aan elektriciteit ( heb haar een andere leverancier aan de hand gedaan ). Maar ik hou mijn hart ( voor haar) al vast als straks het hele zootje vervangen moet worden. Geen gas in de straat, mazout mag niet meer en zonnepanelen op dak is geen optie (bos). Mss dan maar terug ( zo was het voor de verbouwing in 2000) een butaantank aanschaffen en heel het spel laten ombouwen? Mss dat Woz of Spaarplan straks een koopje wil doen voor kind of kleinkind en alles voor een appel en een ei up-to-date maakt volgens de richtlijnen voor 2050.
Ik heb zelf gekozen voor een Daikin airco, 3000€ geplaatst.
Die staat in het stookseizoen 24/24 op 19gr.
In het begin van het stookseizoen inschakelen met de knop op de afstandsbediening en er dan niet meer aankomen.
Ik kom zelf uit op 1200kWh aan elektriciteit om een volledig stookseizoen te verwarmen. Waarvan bijvoorbeeld januari 400kWh voor zijn rekening neemt als hoogste waarde.
Aan de huidige prijzen komt dit op een goeie 300€ aan stookkosten.
Volgend stookseizoen doe ik een experiment met dynamisch tarief, ben benieuwd.
Die staat in het stookseizoen 24/24 op 19gr.
In het begin van het stookseizoen inschakelen met de knop op de afstandsbediening en er dan niet meer aankomen.
Ik kom zelf uit op 1200kWh aan elektriciteit om een volledig stookseizoen te verwarmen. Waarvan bijvoorbeeld januari 400kWh voor zijn rekening neemt als hoogste waarde.
Aan de huidige prijzen komt dit op een goeie 300€ aan stookkosten.
Volgend stookseizoen doe ik een experiment met dynamisch tarief, ben benieuwd.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Met een airco krijgen de meeste mensen hun huis niet verwarmd. Met een warmtepomp wel … maar dat blijkt nu een veel duurdere oplossing te zijn dan CV met een aardgasketel.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Een (moderne) airco is een wp. Hoeft helemaal niet duur te zijn en met wat handigheid deels zelf te plaatsen.VincentVega schreef: ↑1 juli 2024, 23:51 Met een airco krijgen de meeste mensen hun huis niet verwarmd. Met een warmtepomp wel … maar dat blijkt nu een veel duurdere oplossing te zijn dan CV met een aardgasketel.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
-
- Hero Member
- Contacteer:
Houtstoofke... Ik had er 1 in mijn vorige huis. Dat was een gezellige warmte. Moest ik in een bos wonen, ik zou niet twijfelen.pukkie007 schreef: ↑1 juli 2024, 19:59 Ik zal er nog ff op inpikken, Carpe.
Zonnepanelen hoeven niet altijd op een dak en horizontaal te liggen. Maak gebruik van micro inverters, dan heeft mogelijke schaduw minder invloed op de totale opbrengst.pukkie007 schreef: ↑1 juli 2024, 19:59 Ik zal er nog ff op inpikken, Carpe.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Hoe verenig je kerncentrales met geen fan zijn van migratie?
https://www.wattisduurzaam.nl/46505/ene ... migranten/
Als een opvangcentrum voor gezinnen met kinderen van het rode kruis al een enorm drama is voor de voorpostmannetjes, wat zullen ze dan doen met een containerdorp voor een paar duizend jonge mannen?
https://www.wattisduurzaam.nl/46505/ene ... migranten/
Als een opvangcentrum voor gezinnen met kinderen van het rode kruis al een enorm drama is voor de voorpostmannetjes, wat zullen ze dan doen met een containerdorp voor een paar duizend jonge mannen?
Het is deels bouwgrond, deels waardevol agrarisch gebied, zonnepanelen mogen dus enkel op het dak van de woning. Een houtkachel ( Oral van Brakel) is aanwezig, maar de dame is niet kranig genoeg meer om de kachel aan te maken/vullen. Ze mag mij altijd lastigvallen, maar daar is ze dan weer te trots voor ... Dan ga ik maar geregeld op visite en maak haar kachel toch aan. Met een beetje sociaal te zijn kom je soms verder dan met een nukkige warmtepomp.Spaarplan schreef: ↑2 juli 2024, 08:11Zonnepanelen hoeven niet altijd op een dak en horizontaal te liggen. Maak gebruik van micro inverters, dan heeft mogelijke schaduw minder invloed op de totale opbrengst.pukkie007 schreef: ↑1 juli 2024, 19:59 Ik zal er nog ff op inpikken, Carpe.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Een airco is niet echt geschikt als hoofdverwarming (of je moet in een studio wonen)Spaarplan schreef: ↑2 juli 2024, 03:37Een (moderne) airco is een wp. Hoeft helemaal niet duur te zijn en met wat handigheid deels zelf te plaatsen.VincentVega schreef: ↑1 juli 2024, 23:51 Met een airco krijgen de meeste mensen hun huis niet verwarmd. Met een warmtepomp wel … maar dat blijkt nu een veel duurdere oplossing te zijn dan CV met een aardgasketel.
“De warmtepomp en airco kennen dus overeenkomsten, ze kunnen beide verwarmen en koelen. De werking hiervan is nagenoeg hetzelfde. Maar er zijn ook verschillen. Een warmtepomp kan de hele woning verwarmen of verkoelen, een airco niet. Wilt u met een airco meerdere ruimtes verkoelen of verwarmen, dan heeft u voor iedere kamer een binnenunit nodig. Dit systeem wordt ook wel een multi-split genoemd.
Daarnaast wordt een warmtepomp aangesloten op het bestaande afgiftesysteem. Hierdoor wordt de warmte afgegeven aan het water in de leidingen, de radiator en de buizen van de vloerverwarming. Dit is bij een airco niet het geval. Een airco zal daarom niet de hoofdverwarming van de woning kunnen zijn, je gebruikt het als ondersteuning van de verwarming of verwarming van één of meerdere ruimtes. Dat maakt de warmtepomp dan ook duurder in aanschaf dan een airco.”
Multi split airco. Maak eerst je huiswerk...VincentVega schreef: ↑2 juli 2024, 15:33Een airco is niet echt geschikt als hoofdverwarming (of je moet in een studio wonen)
“De warmtepomp en airco kennen dus overeenkomsten, ze kunnen beide verwarmen en koelen. De werking hiervan is nagenoeg hetzelfde. Maar er zijn ook verschillen. Een warmtepomp kan de hele woning verwarmen of verkoelen, een airco niet. Wilt u met een airco meerdere ruimtes verkoelen of verwarmen, dan heeft u voor iedere kamer een binnenunit nodig. Dit systeem wordt ook wel een multi-split genoemd.
Daarnaast wordt een warmtepomp aangesloten op het bestaande afgiftesysteem. Hierdoor wordt de warmte afgegeven aan het water in de leidingen, de radiator en de buizen van de vloerverwarming. Dit is bij een airco niet het geval. Een airco zal daarom niet de hoofdverwarming van de woning kunnen zijn, je gebruikt het als ondersteuning van de verwarming of verwarming van één of meerdere ruimtes. Dat maakt de warmtepomp dan ook duurder in aanschaf dan een airco.”
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Maak zelf eerst je huiswerk in plaats van af te kijken van iemand andersSpaarplan schreef: ↑2 juli 2024, 15:38Multi split airco. Maak eerst je huiswerk...VincentVega schreef: ↑2 juli 2024, 15:33
Een airco is niet echt geschikt als hoofdverwarming (of je moet in een studio wonen)
Ik heb die multisplit eerst vermeld, jij niet.
En volgens jou is het niet duur en gemakkelijk zelf te plaatsen. Geldt dat dan ook nog voor een multisplit? Ik vrees voor de meeste mensen niet…
Met "vrees" kom je nergens. Doe rustig verder met wat je bezig bent, gelukkig zal de wetgever je op termijn wel verplichten tot aanpassingen.VincentVega schreef: ↑2 juli 2024, 15:48Maak zelf eerst je huiswerk in plaats van af te kijken van iemand anders
Ik heb die multisplit eerst vermeld, jij niet.
En volgens jou is het niet duur en gemakkelijk zelf te plaatsen. Geldt dat dan ook nog voor een multisplit? Ik vrees voor de meeste mensen niet…
Jaja, op termijn, we zullen wel zien wat er op termijn verplicht gaat worden, dit is alvast geen reden om nu al in allerlei nog veel te dure dingen zoals thuisbatterijen, warmtepompen en EV's te investeren. Dat we op termijn weer naar meer en langer draaiende kerncentrales zullen gaan is wel zeer waarschijnlijk, nog voor de nieuwe regering er is, zijn er daarover al gesprekken met het FANC. Dat is toch al zeker één zaak waarover de nieuwe regering het eens is
Geen probleem, de nieuwe regering zal waarschijnlijk voor 4 of misschien wel 7 nieuwe grote krachtige kerncentrales gaan. Voor de naievelingen: baseload aan braderieprijzen... over pakweg 20 jaar.vortex schreef: ↑3 juli 2024, 07:27Jaja, op termijn, we zullen wel zien wat er op termijn verplicht gaat worden, dit is alvast geen reden om nu al in allerlei nog veel te dure dingen zoals thuisbatterijen, warmtepompen en EV's te investeren. Dat we op termijn weer naar meer en langer draaiende kerncentrales zullen gaan is wel zeer waarschijnlijk, nog voor de nieuwe regering er is, zijn er daarover al gesprekken met het FANC. Dat is toch al zeker één zaak waarover de nieuwe regering het eens is