Nulcoupons overzicht
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Nulcoupons overzicht
Net antwoord gekregen van Bolero:
Bedankt voor uw bericht.
Ons fiscaal team is momenteel bezig met een onderzoek omtrent de aangerekende taks bij aankoop van Europese lineaire obligaties. Van zodra zij hun akkoord geven wordt een correctieboeking uitgevoerd.
Wij volgen dit verder mee voor u op.
Bedankt voor uw bericht.
Ons fiscaal team is momenteel bezig met een onderzoek omtrent de aangerekende taks bij aankoop van Europese lineaire obligaties. Van zodra zij hun akkoord geven wordt een correctieboeking uitgevoerd.
Wij volgen dit verder mee voor u op.
Goedenavond,
Iemand die een leek als mij even kan helpen of ik het correct voor heb met een obligatie. (puur informatief)
Stel je koopt de obligatie DE0001141802 aan voor 10.000 euro.
kosten makelaarsloon (bolero): 0.16%
duur tot vervaldag: 3 maanden en 15 dagen
uitgifteprijs: 103.59%
terugbetalingsprijs: 100%
aankoopprijs: 99.04%
-> ik kwam uit op een rendement van 2.83% via de calculator van spaarvarkens.be
mijn vragen:
- hoe bereken ik dit het beste zelf? en klopt de 2.83% rendement?
- klopt het dat ik in dit voorbeeld geen RV betaal omdat de uitgifteprijs boven de terugbetalingsprijs plaatsvindt? En er aangekocht is aan 99.04%.
- verstandige investering om een rendement te nemen onder de 3%?
Iemand die een leek als mij even kan helpen of ik het correct voor heb met een obligatie. (puur informatief)
mijn vragen:
- klopt het dat ik in dit voorbeeld geen RV betaal omdat de uitgifteprijs boven de terugbetalingsprijs plaatsvindt? En er aangekocht is aan 99.04%.
Beste,jedier schreef: ↑4 juli 2024, 02:33 Goedenavond,
mijn vragen:
even kort:
- makelaarsloon bij Bolero beurs van Frankfurt 30 euro bij order van 10.000 (0,3%). Max 60 kosten bij order t/m 70.000.
- uitgifteprijs ok.
- aankoopprijs evt. ja.
- geen R.V. of TOB.
- Aankoop incl. kosten 99,04% x 1,003= 99,337%.
Winst 0.663% op 3,5 maand is 2,273% op jaarbasis. Is 2,273 : 0.99337 = 2,288% t.o.v. investering.
N.m.m. beter kijken naar het volgende:
- Als je inderdaad voor een order van 10.000 nominaal gaat beter kijken naar:
a. goedkopere broker. B.v. de Giro, kosten altijd 4 euro. Dus op order van 10.000 0,025%.
b. iets langere looptijd nemen. B.v. DE00014001810, AT0000A2QRW0 of FR0014007TY9. Met deze 0% obligaties haal je 3% netto op jaarbasis.
Wat natuurlijk ook enorm helpt als je bij Bolero blijft, is je ordergrootte aanzienlijk verhogen.
Succes
Waarom kijk je hier naar het rendement op jaarbasis? Beter naar het effectief rendement kijken, dat is 0,6% ofte 66 euro. Wat schiet je daarmee op ?
Ach ik snap het al. Als jij 10.000 hebt en je kunt op jaarbasis 48% krijgen. Je kunt het echter maar 1 maand missen, dan zou jij dat niet, want je krijgt effectief maar 400 euro.
Als je 100.000 had en je kon het maar 1 maand missen, dan zou je consequent zijn en het ook niet doen waarschijnlijk. Want ergens anders kon je 4,5% op een jaar krijgen.
Ik zou denken dan zet ik het na die maand wel op lagere rente voor een langere periode.
Maar goed, de obligaties die ik aanraadde lopen nog zo'n 7,5, tot 9,5 maand.
Als je betere ideeën hebt voor de vraagsteller, zou ik zeggen: post ze even, daar is hij vast blij mee.
Laatst gewijzigd door JOKER247 op 4 juli 2024, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Het was een 'puur informatieve' vraag. Dus 100k of 48% erbij sleuren is zinloos, Joker.
Zijn berekeningen kloppen min of meer, en dat is het belangrijkste.
Of het een verstandige keuze is, net wel of net geen 3% ? Euh, wat maakt het uit op die 3 maanden zou ik zeggen.
Of het een verstandige keuze is, net wel of net geen 3% ? Euh, wat maakt het uit op die 3 maanden zou ik zeggen.
Lezen valt niet mee. Ik zei in mijn voorstel: obligaties met een looptijd van 7,5 à 9,5 maand.pukkie007 schreef: ↑4 juli 2024, 19:04 Het was een 'puur informatieve' vraag. Dus 100k of 48% erbij sleuren is zinloos, Joker.
En wat het uit maakt is voor de een niet hetzelfde als voor de ander.
Rustig, Joker. Lezen valt heus wel mee.
Er werd niet naar een alternatief gevraagd, maar jij gaf het wel ... Steeds zo gedienstig, onze Joker.
Er werd niet naar een alternatief gevraagd, maar jij gaf het wel ... Steeds zo gedienstig, onze Joker.
Dat is inderdaad duidelijk, bedankt voor de goede tips! Ga ik zeker meenemen.JOKER247 schreef: ↑4 juli 2024, 11:45Beste,jedier schreef: ↑4 juli 2024, 02:33 Goedenavond,
mijn vragen:
even kort:
- makelaarsloon bij Bolero beurs van Frankfurt 30 euro bij order van 10.000 (0,3%). Max 60 kosten bij order t/m 70.000.
- uitgifteprijs ok.
- aankoopprijs evt. ja.
- geen R.V. of TOB.
- Aankoop incl. kosten 99,04% x 1,003= 99,337%.
Winst 0.663% op 3,5 maand is 2,273% op jaarbasis. Is 2,273 : 0.99337 = 2,288% t.o.v. investering.
N.m.m. beter kijken naar het volgende:
- Als je inderdaad voor een order van 10.000 nominaal gaat beter kijken naar:
a. goedkopere broker. B.v. de Giro, kosten altijd 4 euro. Dus op order van 10.000 0,025%.
b. iets langere looptijd nemen. B.v. DE00014001810, AT0000A2QRW0 of FR0014007TY9. Met deze 0% obligaties haal je 3% netto op jaarbasis.
Wat natuurlijk ook enorm helpt als je bij Bolero blijft, is je ordergrootte aanzienlijk verhogen.
Succes
Ik was wel blij met zijn alternatief, geeft me een beter zicht op de obligaties die nog lopen op de markt. Als jij ook alternatieven hebt mag je ze ook gerust even delen als je wil?
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik volg dit forum ook al enkele maanden. Weten jullie of het mogelijk is bij Keytrade of bij Lynx om die obligaties te kopen? Iemand die ook één van deze brokers heeft?
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: 450%
Best via Saxo Bank of Bolero gaan. Keytrade heeft een beperkt aanbod aan obligaties.koenvhaver schreef: ↑4 juli 2024, 23:16 Ik volg dit forum ook al enkele maanden. Weten jullie of het mogelijk is bij Keytrade of bij Lynx om die obligaties te kopen? Iemand die ook één van deze brokers heeft?
Qua kosten ben je het best bij Saxo Bank.