Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Gelukkig heb ik geen overburen. Van mij ga je het dus niet gehoord hebben, Brembos.
Er is niks mis met een Dacia op LPG, zoals er ook niks mis is met een Siebener. Allebei gebouwd in het oude Europa, dat is al heel wat. Het is wel goedkoper fabriceren in Roemenië dan in Duitsland, dat scheelt ook.
De nieuwe M5 is hybride. Je zal dus amper verkeersbelasting en BIV betalen. Interessant maar ook belachelijk, gewoon omdat er bij de V8 een elektromotor zit. Zonder dat extra motortje zou je duizenden euro extra aan taksen betalen.
Er is niks mis met een Dacia op LPG, zoals er ook niks mis is met een Siebener. Allebei gebouwd in het oude Europa, dat is al heel wat. Het is wel goedkoper fabriceren in Roemenië dan in Duitsland, dat scheelt ook.
De nieuwe M5 is hybride. Je zal dus amper verkeersbelasting en BIV betalen. Interessant maar ook belachelijk, gewoon omdat er bij de V8 een elektromotor zit. Zonder dat extra motortje zou je duizenden euro extra aan taksen betalen.
Re: Rijden met EV vs ICE
244 voor een onderhoud met oliewissel bij een Bmw dealer is onwaarschijnlijk goedkoop.
Voor een Toyota Yaris is het al meer dan 300 euro, al is daar altijd wel een jaar pechverhelping bij (goed abonnement ook) en een jaar garantieverlenging na 5 jaar.
Een Dacia verliest inderdaad maar gering zijn waarde maar dat was zo toen je veel auto's van dat merk nog kon kopen voor rond 10.000 euro.
Nu de gemiddelde aankoopprijs eerder naar de 20.000 begint te gaan, gaat de restwaarde ook misschien niet dezelfde blijven. Dat moeten we nog zien in de nabije toekomst.
Voor een Toyota Yaris is het al meer dan 300 euro, al is daar altijd wel een jaar pechverhelping bij (goed abonnement ook) en een jaar garantieverlenging na 5 jaar.
Een Dacia verliest inderdaad maar gering zijn waarde maar dat was zo toen je veel auto's van dat merk nog kon kopen voor rond 10.000 euro.
Nu de gemiddelde aankoopprijs eerder naar de 20.000 begint te gaan, gaat de restwaarde ook misschien niet dezelfde blijven. Dat moeten we nog zien in de nabije toekomst.
Re: Rijden met EV vs ICE
Als er geen startwaarde is kun je idd weinig waarde verliezen.
Voor regulier onderhoud (dat omvat overigens wel wat meer dan enkel oliewissel) wordt mij toch ook een kleine 300 euro aangerekend, en dat is buiten het officiele dealernet (waar het uiteraard nog duurder is).
Re: Rijden met EV vs ICE
Een offerte bij een 'keten' leverde me al bij twee verschillende merken een hogere kostprijs op dan bij de merkgarage zonder de voordelen die het merkt zelf geeft.
Re: Rijden met EV vs ICE
https://gocar.be/nl/tweedehands-auto/tesla/model-3
Lijken mij geen uitzonderlijke bedragen als je het mij vraagt?
Wel bijvoorbeeld en tesla s voor iets van een 18.000€, maar ook wel al van 2014. Dat is de tol van een rijke early-adopter zijn.
De markt voor tweedehands elektrisch lijkt mij zich op een heel normale rustige manier te ontwikkelen:
https://www.traxio.be/artikels/persberi ... -een-boost
’We merken ook een sterke stijging van het aantal inschrijvingen van elektrische tweedehandswagens door particulieren ten opzichte van de eerste vijf maanden van 2023 : van 1.681 eenheden naar 4.107, hetzij een stijging van 144,3%.
De particuliere klanten zijn de markt voor tweedehandse elektrische auto’s stilaan aan het inpalmen. Ze zijn nu goed voor 49,4% van de markt tegen 39,1% in 2023. De bedrijven, die in 2023 nog het grootste marktaandeel hadden, zien hun aandeel in 2024 dalen naar 48,0%. Verhuur en langetermijnlease vertegenwoordigen een relatief klein deel van de inschrijvingen van tweedehandse elektrische voertuigen met slechts 2,6% in 2024.’
Lijken mij geen uitzonderlijke bedragen als je het mij vraagt?
Wel bijvoorbeeld en tesla s voor iets van een 18.000€, maar ook wel al van 2014. Dat is de tol van een rijke early-adopter zijn.
De markt voor tweedehands elektrisch lijkt mij zich op een heel normale rustige manier te ontwikkelen:
https://www.traxio.be/artikels/persberi ... -een-boost
’We merken ook een sterke stijging van het aantal inschrijvingen van elektrische tweedehandswagens door particulieren ten opzichte van de eerste vijf maanden van 2023 : van 1.681 eenheden naar 4.107, hetzij een stijging van 144,3%.
De particuliere klanten zijn de markt voor tweedehandse elektrische auto’s stilaan aan het inpalmen. Ze zijn nu goed voor 49,4% van de markt tegen 39,1% in 2023. De bedrijven, die in 2023 nog het grootste marktaandeel hadden, zien hun aandeel in 2024 dalen naar 48,0%. Verhuur en langetermijnlease vertegenwoordigen een relatief klein deel van de inschrijvingen van tweedehandse elektrische voertuigen met slechts 2,6% in 2024.’
Re: Rijden met EV vs ICE
Nieuwe elektrische auto zijn zo onbetrouwbaar als wat
Van de merken die wij in Nederland ook hebben, scoren Hyundai en Kia het beste, met in de eerste drie maanden respectievelijk 162 en 163 problemen per 100 voertuigen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Clickbait.
Eerste alinea:
’Dat heeft overigens niks te maken met de aandrijflijn, maar alles met de bediening, die in elektrische auto’s vaak nog meer digitaal is dan in conventionele modellen.’
Eerste alinea:
’Dat heeft overigens niks te maken met de aandrijflijn, maar alles met de bediening, die in elektrische auto’s vaak nog meer digitaal is dan in conventionele modellen.’
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik moet met mij “stinker” slechts om de 2 jaar binnenkomen voor een onderhoudsbeurt
Tot daar het fabeltje van veel onderhoud aan ICE wagens …
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
Ga eens het origineel onderzoek lezen daar blijkt immers dat het niet enkel wat bedieningsproblemen zijn.
En het riedeltje dat ICE's stinken en EV's niet, kan ook al op de schop, dan toch liever eentje die aan de buitenkant stinktProponents of battery electric vehicles (BEVs) often state these vehicles should be less problematic and require fewer repairs than gas-powered vehicles since they have fewer parts and systems. However, newly incorporated repair data shows BEVs, as well as plug-in hybrid electric vehicles (PHEVs), require more repairs than gas-powered vehicles in all repair categories. “Owners of cutting edge, tech-filled BEVs and PHEVs are experiencing problems that are of a severity level high enough for them to take their new vehicle into the dealership at a rate three times higher than that of gas-powered vehicle owners,” Hanley said.
One problem area that stinks: While, figuratively, all vehicle problems stink, there is one problem that is increasingly prevalent: unpleasant interior smell. This issue has worsened the most from 2023, with every brand except Kia and Nissan having an increase in unpleasant interior smell problems. Problem odors are described by owners to be emanating from their vehicle’s heating, ventilating and air conditioning systems.
Re: Rijden met EV vs ICE
Kinderziektes dus. Dat is van alle tijden.
En ik zie ook nergens in uw citaten dat het specifiek over meer problemen met de aandrijflijn gaat.
Ongetwijfeld zullen er daar wel problemen mee voorkomen maar niet meer dan bij andere soorten aandrijflijnen.
En ik zie ook nergens in uw citaten dat het specifiek over meer problemen met de aandrijflijn gaat.
Ongetwijfeld zullen er daar wel problemen mee voorkomen maar niet meer dan bij andere soorten aandrijflijnen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Elke twee jaar een verplicht , en veel te duur , onderhoud is waarbij je allerlei vloeistoffen en filters moet vervangen is toch niet meer van deze tijd. Hoog tijd dat ze een longlife remvloeistof , die geen water meer aantrekt , voor ev ontwikkelen zodat ook die driejaarlijkse kost met bijbehorend tijdsverlies verleden tijd is.
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Kan je dat laatste ook onderbouwen met cijfers?
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
Tja, ik heb dan ook nergens gezegd dat het specifiek over problemen met de aandrijflijn ging, dat is iets wat jij er hebt bij gesleurd. Gebeurt trouwens wel vaker dat je anderen dingen in de mond legt om toch maar een puntje te kunnen scoren hé.