Peiling: Kerncentrales openhouden?
Re: Peiling: Kerncentrales openhouden?
Frankrijk heeft EDF genationaliseerd en de energieprijzen geblokkeerd.vortex schreef: ↑3 juli 2024, 12:59Heb het even voor je gecorrigeerd, vergelijk liever eens onze stroomprijs met die van Frankrijk, de onze is dubbel zo hoog!!! En kijk ook eens naar Duitsland, die zijn ook zo "slim" geweest om hun kerncentrales te sluiten en vol in te zetten op wind. In Frankrijk hebben ze vooral kerncentrales en daardoor hebben ook particulieren een lage CO2 uitstoot op hun totaal energie verbruik, het gros van de huizen wordt daar immers elektrisch verwarmd met CO2 vrije stroom uit kerncentrales.
https://www.hln.be/buitenland/stroompri ... riefschild.
Dan lijkt het allemaal stabiel en goedkoop tot het plots op een dag niet meer zo is.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Kijk naar de verkiezingsuitslagen om te zien wie de kiezer verantwoordelijk acht.
Bartje de bedelaar die er voor gezorgd heeft dat Ineos in Vlaanderen investeert of Trien Van ‘t Straat die het Franse Engie graag dubbel betaalt om eerst kernreactoren te sluiten en nadien nog eens om ze toch maar open te houden.
Al 2 maal heeft Groen een zware verkiezingsnederlaag opgelopen nadat ze in de federale regering het Belgische energiebeleid wilden verkloten hervormen: in 2003 na deelname in de regering Verhofstadt 1 en in 2024 na Vivaldi.
Een ezel stoot zich geen 3e keer aan dezelfde steen …
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Misschien omdat de meeste mensen helemaal niets weten over elektriciteitsvoorziening?
Dat hun woning met een rechtstreeks kabeltje ingeplugd zit in de kernreactor.
Dat hun woning met een rechtstreeks kabeltje ingeplugd zit in de kernreactor.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Net zoals die van Groen onderschat je de “gewone burger” en vind je jezelf moreel superieur: alles beter weten en dat de meerderheid tegen hun zin willen opleggen.
De waarheid zal eerder zijn dat de meeste burgers het geklungel van Groen (alle kerncentrales willen sluiten, vaststellen dat er onvoldoende alternatieven zijn, gascentrales willen bijbouwen en dan Engie smeken om tegen veel geld 2 kerncentrales open te willen houden …) meer dan beu waren. Met het gekende kiesresultaat tot gevolg …
Ik ben niet moreel superieur.
Ik weet wel iets van elektriciteit. Het is mijn werk.
Maar voor sommigen is kennis van iets hebben bij voorbaat al verdacht.
Ik weet wel iets van elektriciteit. Het is mijn werk.
Maar voor sommigen is kennis van iets hebben bij voorbaat al verdacht.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Tegen zelf enige kennis hebben van wat dan ook is niks tegen. Maar tegen je laatdunkend uitlaten over (het gebrek aan) kennis van anderen wel
Trouwens om het geklungel van Groen in Vivaldi - in het bijzonder op het vlak van energievoorziening - te herkennen was geen technische kennis vereist
Denk dat bijv. in de West Vlaandres het onder het Nva bewind uitgevoerde beleid in verband met De Lijn veel woede heeft opgewekt
Men woont afgelegen en er is geen bus meer.
Hoe geraken deze nog aan voedsel, zal wel met een elektrische salaris wagen zijn zeker.
Hoe ver denkwijze van sommige ver af staat van de realiteit.
Brugpensioen op de schop en plots meer langdurig zieken nog zo een ver afstaan van de realiteit van de burger.
Denk voorgaande meer aan de kiezer besteed.
Maar ja, nog nooit in weer en wind, jaar in en uit en het allemaal weten.
Och, arme de NVA-verkozenen, de NVA-kleedjes show gemist gisteren in Vlaams Parlement.
N-VA'ers waren er simpel uit te pikken.
Ja, ons zatte, leur, is daar toch weer voorzitter.
Hopelijk gaan de oogjes ooit eens open.
Als die uit Rome op bezoek komt in september zullen ze wel op de eerste rij staan om vergiffenis te vragen voor hun daden.
Estate Guru believer.
Ooit nog samen met Sir Jim op een voetbal veld gestaan in België.
Allebei in korte broek en voetbal schoenen aan.
Ha ha
Estate Guru believer.
Dat ze nu maar hun woord houden en vliegensvlug die nieuwe sossenstroom centrales plannen, financieren, bouwen en verzekeren. Sossenstroom aan braderieprijzen die ze waarschijnlijk aan de straatstenen niet kwijtraken. Ik ga hem alvast niet kopen.VincentVega schreef: ↑3 juli 2024, 14:58Kijk naar de verkiezingsuitslagen om te zien wie de kiezer verantwoordelijk acht.
Bartje de bedelaar die er voor gezorgd heeft dat Ineos in Vlaanderen investeert of Trien Van ‘t Straat die het Franse Engie graag dubbel betaalt om eerst kernreactoren te sluiten en nadien nog eens om ze toch maar open te houden.
Al 2 maal heeft Groen een zware verkiezingsnederlaag opgelopen nadat ze in de federale regering het Belgische energiebeleid wilden verkloten hervormen: in 2003 na deelname in de regering Verhofstadt 1 en in 2024 na Vivaldi.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Laten we eerst al eens beginnen met de huidige kerncentrales nog wat langer open te houden (2040?). Tegen dan zullen de hernieuwbare energiebronnen en opslagmogelijkheden (lees: batterijen) misschien voldoende ontwikkeld zijn …Spaarplan schreef: ↑3 juli 2024, 21:56Dat ze nu maar hun woord houden en vliegensvlug die nieuwe sossenstroom centrales plannen, financieren, bouwen en verzekeren. Sossenstroom aan braderieprijzen die ze waarschijnlijk aan de straatstenen niet kwijtraken. Ik ga hem alvast niet kopen.VincentVega schreef: ↑3 juli 2024, 14:58
Kijk naar de verkiezingsuitslagen om te zien wie de kiezer verantwoordelijk acht.
Maar het momentum voor een kernenergievrij België was zeker niet 2025. Eerst zorgen voor voldoende alternatieven om aan de elektriciteitsvraag te kunnen voldoen.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Wijze woorden waar ik hoop ieder zich in kan vinden !VincentVega schreef: ↑3 juli 2024, 22:40Laten we eerst al eens beginnen met de huidige kerncentrales nog wat langer open te houden (2040?). Tegen dan zullen de hernieuwbare energiebronnen en opslagmogelijkheden (lees: batterijen) misschien voldoende ontwikkeld zijn …
Maar het momentum voor een kernenergievrij België was zeker niet 2025. Eerst zorgen voor voldoende alternatieven om aan de elektriciteitsvraag te kunnen voldoen.
Make Spaargids " Great Again ! "
Momentum? We kunnen niet zonder kernenergie (sossenstroom), heb ik dikwijls mogen lezen hier! Ik zou aldus voor sossenstroom gaan mocht ik dat echt geloven, of was het alleen maar om groen links te kunnen bashen?VincentVega schreef: ↑3 juli 2024, 22:40Laten we eerst al eens beginnen met de huidige kerncentrales nog wat langer open te houden (2040?). Tegen dan zullen de hernieuwbare energiebronnen en opslagmogelijkheden (lees: batterijen) misschien voldoende ontwikkeld zijn …
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Wat jij gelooft doet er niet toe, feit is dat België (nog) niet zonder kerncentrales en door het stilleggen van 5 kerncentrales zelfs niet zonder de Tinne en andere gascentrales kan. Wind en zon leveren nog geen 30% van het jaarlijks elektriciteitsverbruik, wie minstens 5 gram hersens heeft zal wel beseffen dat er daarnaast nog andere energie bronnen noodzakelijk zijn. Dat is nu eenmaal de realiteit, anders zou anti kernenergie Tinne echt niet gaan bedelen zijn om twee kerncentrales te verlengen. Tegen 2030 zal de industrie door elektrificatie 50% meer stroom verbruiken, alleen al het CO2 neutraal maken van Arcelor zal de capaciteit van 1 kerncentrale vergen.
Nogmaals, als we snel handelen en de juiste keuze maken hebben we geen nieuwe kerncentrales nodig en kunnen de oude asap dicht. Alle schuld steken op "groen links" en vooral "Tinne" over de knoeiboel van de laatste 25 jaar is gewoonweg oneerlijk en ook imbeciel. Er zijn genoeg landen in de wereld die bewijzen dat je voor 100 procent hernieuwbare energie kan kiezen. Mijn belangrijkste beweegreden om voor hernieuwbare energie te gaan is de kostprijs eerder nog dan het milieu, and i put my money where my mouth is bij mij thuis.vortex schreef: ↑4 juli 2024, 08:51Wat jij gelooft doet er niet toe, feit is dat België (nog) niet zonder kerncentrales en door het stilleggen van 5 kerncentrales zelfs niet zonder de Tinne en andere gascentrales kan. Wind en zon leveren nog geen 30% van het jaarlijks elektriciteitsverbruik, wie minstens 5 gram hersens heeft zal wel beseffen dat er daarnaast nog andere energie bronnen noodzakelijk zijn. Dat is nu eenmaal de realiteit, anders zou anti kernenergie Tinne echt niet gaan bedelen zijn om twee kerncentrales te verlengen. Tegen 2030 zal de industrie door elektrificatie 50% meer stroom verbruiken, alleen al het CO2 neutraal maken van Arcelor zal de capaciteit van 1 kerncentrale vergen.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Wat begrijp je niet over “het momentum”?Spaarplan schreef: ↑4 juli 2024, 07:47Momentum? We kunnen niet zonder kernenergie (sossenstroom), heb ik dikwijls mogen lezen hier! Ik zou aldus voor sossenstroom gaan mocht ik dat echt geloven, of was het alleen maar om groen links te kunnen bashen?VincentVega schreef: ↑3 juli 2024, 22:40
Laten we eerst al eens beginnen met de huidige kerncentrales nog wat langer open te houden (2040?). Tegen dan zullen de hernieuwbare energiebronnen en opslagmogelijkheden (lees: batterijen) misschien voldoende ontwikkeld zijn …
We kunnen NU nog niet zonder kernenergie om aan de elektriciteitsvraag te voldoen. Maar in de toekomst kan dat plaatje er helemaal anders uitzien. Maar nu dus nog niet en moeten we nog even kernenergie blijven gebruiken.