Peiling: Kerncentrales openhouden?
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Peiling: Kerncentrales openhouden?
De knoeiboel is inderdaad 25 jaar geleden beginnen, nl. in 1999 bij de vorming van de regering Verhofstadt 1. Toen wilde Groen meedoen (en was onmisbaar) … maar enkel op voorwaarde dat in het regeerakkoord een kernuitstap werd opgenomen. Verhofstadt heeft toen toegegeven. En de kernuitstap werd dan ook gestemd in 2003, weliswaar met tegenzin door Open VLD en andere regeringspartners.Spaarplan schreef: ↑4 juli 2024, 10:10Nogmaals, als we snel handelen en de juiste keuze maken hebben we geen nieuwe kerncentrales nodig en kunnen de oude asap dicht. Alle schuld steken op "groen links" en vooral "Tinne" over de knoeiboel van de laatste 25 jaar is gewoonweg oneerlijk en ook imbeciel. Er zijn genoeg landen in de wereld die bewijzen dat je voor 100 procent hernieuwbare energie kan kiezen. Mijn belangrijkste beweegreden om voor hernieuwbare energie te gaan is de kostprijs eerder nog dan het milieu, and i put my money where my mouth is bij mij thuis.vortex schreef: ↑4 juli 2024, 08:51
Wat jij gelooft doet er niet toe, feit is dat België (nog) niet zonder kerncentrales en door het stilleggen van 5 kerncentrales zelfs niet zonder de Tinne en andere gascentrales kan. Wind en zon leveren nog geen 30% van het jaarlijks elektriciteitsverbruik, wie minstens 5 gram hersens heeft zal wel beseffen dat er daarnaast nog andere energie bronnen noodzakelijk zijn. Dat is nu eenmaal de realiteit, anders zou anti kernenergie Tinne echt niet gaan bedelen zijn om twee kerncentrales te verlengen. Tegen 2030 zal de industrie door elektrificatie 50% meer stroom verbruiken, alleen al het CO2 neutraal maken van Arcelor zal de capaciteit van 1 kerncentrale vergen.
In 2019 vond een gelijkaardig scenario plaats: Groen wou de Vivaldi regering van Alexander De Croo depanneren … maar enkel als tegen het einde van de regeerperiode de kernuitstap zou worden gerealiseerd. Met het gekende resultaat tot gevolg …
De geschiedenis herhaalt zich dus: 2 x een blauwe premier die zich laat “chanteren” door Groen. Dat is de waarheid. Of jij het anders ziet of niet, doet er niet toe.
Laatst gewijzigd door VincentVega op 4 juli 2024, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Ja lol, honderdduizenden die windmolens die globaal nodig zijn liggen ergens te wachten in een magazijn tot iemand ze wil installeren Je kan je eigen kleine thuis situatie niet projecteren op de globale omschakeling naar duurzaam. Vergeet niet dat niet enkel België een transitie moet doormaken, dat kost gewoon veel tijd, infrastructuur en heel veel geld. En vermits dat geld van privaat investeerders moet komen, zal er een goeie risk reward moeten zijn, anders gebeurd er gewoon niks. De staat kan daar bergen subsidies tegenaan gooien om het iet of wat interessant te maken en het wat te pushen maar je zult ook wel weten dat overheden nogal krap bij kas zitten. En ja, het laten voortbestaan van de kernuitstap die in 2003 is beslist, is inderdaad niet de schuld van Groen, daar is de rest van onze politiekers verantwoordelijk voor. De knoeiboel die Tinne en de Croo ervan gemaakt hebben zet ons vele jaren achteruit en kost massa's geld die beter in duurzaam geïnvesteerd was, wie dergelijk back to fossil beleid goedpraat is al even dwaas dan Tinne. In plaats van een uitgestelde kernuitstap met uitsluitend investeringen in duurzaam zitten we nu met gascentrales en de komende jaren een te kort aan capaciteit. Bovendien is de publieke opinie totaal omgeslagen naar pro kernenergie en zit de kans erin dat er weer nieuwe veel te dure kerncentrales komen. En dat is wel allemaal de schuld van Tinne, zij had de kans om een duurzaam beleid te voeren en uitsluitend CO2 neutraal te stimuleren en ondertussen nog een tiental jaar kernenergie te gedogen, maar nee, die kern uitstap moest er tegen beter weten in komen.Spaarplan schreef: ↑4 juli 2024, 10:10 Nogmaals, als we snel handelen en de juiste keuze maken hebben we geen nieuwe kerncentrales nodig en kunnen de oude asap dicht. Alle schuld steken op "groen links" en vooral "Tinne" over de knoeiboel van de laatste 25 jaar is gewoonweg oneerlijk en ook imbeciel. Er zijn genoeg landen in de wereld die bewijzen dat je voor 100 procent hernieuwbare energie kan kiezen. Mijn belangrijkste beweegreden om voor hernieuwbare energie te gaan is de kostprijs eerder nog dan het milieu, and i put my money where my mouth is bij mij thuis.
The proof of the pudding is in the eating. Dat ze snel hun onmisbare kerncentrales plannen, financieren, bouwen en verzekeren. Ik voorspel nu al dat ze hun stroom aan de straatstenen niet kwijt raken. Kernenergie die gaat moeten concurreren met steeds goedkopere hernieuwbare energie... ik lach me nu al een breuk.vortex schreef: ↑4 juli 2024, 18:51Ja lol, honderdduizenden die windmolens die globaal nodig zijn liggen ergens te wachten in een magazijn tot iemand ze wil installeren Je kan je eigen kleine thuis situatie niet projecteren op de globale omschakeling naar duurzaam. Vergeet niet dat niet enkel België een transitie moet doormaken, dat kost gewoon veel tijd, infrastructuur en heel veel geld. En vermits dat geld van privaat investeerders moet komen, zal er een goeie risk reward moeten zijn, anders gebeurd er gewoon niks. De staat kan daar bergen subsidies tegenaan gooien om het iet of wat interessant te maken en het wat te pushen maar je zult ook wel weten dat overheden nogal krap bij kas zitten. En ja, het laten voortbestaan van de kernuitstap die in 2003 is beslist, is inderdaad niet de schuld van Groen, daar is de rest van onze politiekers verantwoordelijk voor. De knoeiboel die Tinne en de Croo ervan gemaakt hebben zet ons vele jaren achteruit en kost massa's geld die beter in duurzaam geïnvesteerd was, wie dergelijk back to fossil beleid goedpraat is al even dwaas dan Tinne. In plaats van een uitgestelde kernuitstap met uitsluitend investeringen in duurzaam zitten we nu met gascentrales en de komende jaren een te kort aan capaciteit. Bovendien is de publieke opinie totaal omgeslagen naar pro kernenergie en zit de kans erin dat er weer nieuwe veel te dure kerncentrales komen. En dat is wel allemaal de schuld van Tinne, zij had de kans om een duurzaam beleid te voeren en uitsluitend CO2 neutraal te stimuleren en ondertussen nog een tiental jaar kernenergie te gedogen, maar nee, die kern uitstap moest er tegen beter weten in komen.Spaarplan schreef: ↑4 juli 2024, 10:10 Nogmaals, als we snel handelen en de juiste keuze maken hebben we geen nieuwe kerncentrales nodig en kunnen de oude asap dicht. Alle schuld steken op "groen links" en vooral "Tinne" over de knoeiboel van de laatste 25 jaar is gewoonweg oneerlijk en ook imbeciel. Er zijn genoeg landen in de wereld die bewijzen dat je voor 100 procent hernieuwbare energie kan kiezen. Mijn belangrijkste beweegreden om voor hernieuwbare energie te gaan is de kostprijs eerder nog dan het milieu, and i put my money where my mouth is bij mij thuis.
Als ze beslissen om ze te bouwen zal ik alvast nog wat extra zonnepanelen op mijn dak leggen, tegenwoordig zijn die goedkoper dan dakpannen. Misschien moet ik dan toch maar beginnen aan die diy batterij van 20kWh ipv 10kWh.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Jij valt in herhaling, dan ik ook …
Nu was niet het momentum om een kernuitstap te doen, misschien komt dat moment er in 2040 (of op een ander tijdstip). Tot dan moeten we sommige van de huidige kerncentrales hun levensduur verlengen want hebben we kernenergie nodig …Spaarplan schreef:Laten we eerst al eens beginnen met de huidige kerncentrales nog wat langer open te houden (2040?). Tegen dan zullen de hernieuwbare energiebronnen en opslagmogelijkheden (lees: batterijen) misschien voldoende ontwikkeld zijn …VincentVega schreef:
Dat ze nu maar hun woord houden en vliegensvlug die nieuwe sossenstroom centrales plannen, financieren, bouwen en verzekeren. Sossenstroom aan braderieprijzen die ze waarschijnlijk aan de straatstenen niet kwijtraken. Ik ga hem alvast niet kopen.
Maar het momentum voor een kernenergievrij België was zeker niet 2025. Eerst zorgen voor voldoende alternatieven om aan de elektriciteitsvraag te kunnen voldoen.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
In Nederland was in het verleden een projectie gemaakt hoeveel windmolens of zonnepanelen ze nodig zouden hebben om alle elektriciteitsproductie van die ene energiebron te laten afhangen: 268.500 windmolens of 6.545 km2 zonnepanelen !vortex schreef: ↑4 juli 2024, 18:51Ja lol, honderdduizenden die windmolens die globaal nodig zijn liggen ergens te wachten in een magazijn tot iemand ze wil installeren Je kan je eigen kleine thuis situatie niet projecteren op de globale omschakeling naar duurzaam. Vergeet niet dat niet enkel België een transitie moet doormaken, dat kost gewoon veel tijd, infrastructuur en heel veel geld. En vermits dat geld van privaat investeerders moet komen, zal er een goeie risk reward moeten zijn, anders gebeurd er gewoon niks. De staat kan daar bergen subsidies tegenaan gooien om het iet of wat interessant te maken en het wat te pushen maar je zult ook wel weten dat overheden nogal krap bij kas zitten. En ja, het laten voortbestaan van de kernuitstap die in 2003 is beslist, is inderdaad niet de schuld van Groen, daar is de rest van onze politiekers verantwoordelijk voor. De knoeiboel die Tinne en de Croo ervan gemaakt hebben zet ons vele jaren achteruit en kost massa's geld die beter in duurzaam geïnvesteerd was, wie dergelijk back to fossil beleid goedpraat is al even dwaas dan Tinne. In plaats van een uitgestelde kernuitstap met uitsluitend investeringen in duurzaam zitten we nu met gascentrales en de komende jaren een te kort aan capaciteit. Bovendien is de publieke opinie totaal omgeslagen naar pro kernenergie en zit de kans erin dat er weer nieuwe veel te dure kerncentrales komen. En dat is wel allemaal de schuld van Tinne, zij had de kans om een duurzaam beleid te voeren en uitsluitend CO2 neutraal te stimuleren en ondertussen nog een tiental jaar kernenergie te gedogen, maar nee, die kern uitstap moest er tegen beter weten in komen.Spaarplan schreef: ↑4 juli 2024, 10:10 Nogmaals, als we snel handelen en de juiste keuze maken hebben we geen nieuwe kerncentrales nodig en kunnen de oude asap dicht. Alle schuld steken op "groen links" en vooral "Tinne" over de knoeiboel van de laatste 25 jaar is gewoonweg oneerlijk en ook imbeciel. Er zijn genoeg landen in de wereld die bewijzen dat je voor 100 procent hernieuwbare energie kan kiezen. Mijn belangrijkste beweegreden om voor hernieuwbare energie te gaan is de kostprijs eerder nog dan het milieu, and i put my money where my mouth is bij mij thuis.
Ter vergelijking: België is een goede 30.000 km2 groot.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Dat Spaarplan nog maar honderden panelen bijlegt, kan hij spoedig zoals in Nederland nu al het geval is, betalen voor als er een overaanbod van stroom is; hebben we direct een sponsor voor de nieuwe kerncentrales ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Ja, we mogen spaarplan eigenlijk best wel eens bedanken dat hij zo voor ons spaart.voorheenCP1234 schreef: ↑4 juli 2024, 22:16 Dat Spaarplan nog maar honderden panelen bijlegt, kan hij spoedig zoals in Nederland nu al het geval is, betalen voor als er een overaanbod van stroom is; hebben we direct een sponsor voor de nieuwe kerncentrales ...
Zero export controller. Maak eerst je huiswerk. Trouwens ik moet niet betalen voor export, dat kan veranderen maar dat is zo opgelost. Ik heb hier al meerdere keren geschreven dat het geen goed idee is om te proberen geld te verdienen met zp, die tijd is voorbij. Dat leveranciers van stroom moeten betalen voor het gebruik van het netwerk is ook normaal, waarmee ik niet heb geschreven dat de kosten doorzichtig zouden zijn.voorheenCP1234 schreef: ↑4 juli 2024, 22:16 Dat Spaarplan nog maar honderden panelen bijlegt, kan hij spoedig zoals in Nederland nu al het geval is, betalen voor als er een overaanbod van stroom is; hebben we direct een sponsor voor de nieuwe kerncentrales ...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
We kunnen niet allemaal egoïsten zijn, daar gaat een samenleving aan kapot.JOKER247 schreef: ↑4 juli 2024, 22:41Ja, we mogen spaarplan eigenlijk best wel eens bedanken dat hij zo voor ons spaart.voorheenCP1234 schreef: ↑4 juli 2024, 22:16 Dat Spaarplan nog maar honderden panelen bijlegt, kan hij spoedig zoals in Nederland nu al het geval is, betalen voor als er een overaanbod van stroom is; hebben we direct een sponsor voor de nieuwe kerncentrales ...
Nog een goede reden om snel die nieuwe kerncentrales te bouwen!VincentVega schreef: ↑4 juli 2024, 19:45 ....
In Nederland was in het verleden een projectie gemaakt hoeveel windmolens of zonnepanelen ze nodig zouden hebben om alle elektriciteitsproductie van die ene energiebron te laten afhangen: 268.500 windmolens of 6.545 km2 zonnepanelen !
Ter vergelijking: België is een goede 30.000 km2 groot.
IMG_1377.jpeg
Laat ze maar komen, a baseload of bullshit, ik lach me nu al te pletter...
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik herhaal niet iets voor de 3e keer … maar bereid gewoon mijn negeerlijstje uit
Jaja, dat dachten ze bij Groen ook, kerncentrales dicht in 2025, we zullen wel zien waar het landt, en kijk waar we nu staan, back to fossil, kerncentrales weer open, te kort aan capaciteit vanaf 2026 en amper geïnvesteerd in duurzaam.
Ik nodig de experten van het forum uit om ook eens te luisteren naar wat hun collega-experten van Energyville zeggen over het openhouden van bijkomende kerncentrales of het bouwen van nieuwe kerncentrales:
10-current-energy-climate-topics-in-the-spotlight
"Building new nuclear power plants is an alternative track being explored in the Netherlands, for example. A nuclear power plant could be ready roughly between 2035 and 2040 and produce climate-friendly power for decades to come. However, this requires a risky investment with a long payback period. Investors will therefore expect some form of state guarantee, for example in the shape and form of guaranteed off-take prices for the power produced. The decision to build new nuclear power plants is not simply a yes or no question. It also involves considering the extent and financial conditions under which the state is willing to take part of the investment risk.
Ik dacht dat vele voorstanders hier het niet zo begrepen hebben op staatsbemoeienis? Maar in dit geval mag het wel zeker?
10-current-energy-climate-topics-in-the-spotlight
"Building new nuclear power plants is an alternative track being explored in the Netherlands, for example. A nuclear power plant could be ready roughly between 2035 and 2040 and produce climate-friendly power for decades to come. However, this requires a risky investment with a long payback period. Investors will therefore expect some form of state guarantee, for example in the shape and form of guaranteed off-take prices for the power produced. The decision to build new nuclear power plants is not simply a yes or no question. It also involves considering the extent and financial conditions under which the state is willing to take part of the investment risk.
Ik dacht dat vele voorstanders hier het niet zo begrepen hebben op staatsbemoeienis? Maar in dit geval mag het wel zeker?
Of je het nu leuk vindt of niet, er voor of tegen bent, windmolens, gascentrales, CO2 captatie, enz... worden ook niet zonder tussenkomst van de staat gebouwd, ook daar staan vette subsidies en of garanties en ondersteunende infrastructuur investeringen tegenover. Dat is nu juist een van de grote problemen met de transitie naar duurzaam, voor de vrije markt zijn dit investeringen met een te onzeker lange termijn rendement, dus zonder overheidsbemoeienis gaat er niet veel gebeuren of gaat het in elk geval veel te traag. En het helpt natuurlijk ook niet dat er elke vier jaar een ander beleid wordt gevoerd en dat met tegen iedere windmolen eindeloos procedures kan voeren, dat geeft nog meer investeringsonzekerheid. En uiteindelijk is energie voorziening net als wegeninfrastructuur, enz.. een staatsverantwoordelijkheid, men heeft dat wel allemaal geprivatiseerd maar of het daarmee gemakkelijker is om een transitie door te voeren is nog wat anders. Zeggen dat de privaat sector windmolens moet bouwen is gemakkelijk, wie ze zal betalen, waar ze mogen staan en wie er voor de infrastructuur zorgt is al iets moeilijker wanneer je het niet zelf in de hand hebt.
We hebben geen reaktors nodig in België, buiten de reaktor in mol/Dessel uiteraard. Het bouwen van nieuwe "commerciële" kerncentrales in België is ronduit idioot, als je weet dat de productie van zonnestroom nog goedkoper gaat worden (0,02 eurocent per kWh). Dat een land als Finland toch nog kiest voor kernenergie kan ik nog wel begrijpen (dat heeft niet alleen met minder zon en wind te maken denk ik) maar voor een klein land als België is dat onbegrijpelijk. Ik ben echt benieuwd welke beslissing ze gaan nemen in Brussel, ik vrees dat het nog meer van hetzelfde gaat zijn, aanmodderen.vortex schreef: ↑5 juli 2024, 10:59Of je het nu leuk vindt of niet, er voor of tegen bent, windmolens, gascentrales, CO2 captatie, enz... worden ook niet zonder tussenkomst van de staat gebouwd, ook daar staan vette subsidies en of garanties en ondersteunende infrastructuur investeringen tegenover. Dat is nu juist een van de grote problemen met de transitie naar duurzaam, voor de vrije markt zijn dit investeringen met een te onzeker lange termijn rendement, dus zonder overheidsbemoeienis gaat er niet veel gebeuren of gaat het in elk geval veel te traag. En het helpt natuurlijk ook niet dat er elke vier jaar een ander beleid wordt gevoerd en dat met tegen iedere windmolen eindeloos procedures kan voeren, dat geeft nog meer investeringsonzekerheid. En uiteindelijk is energie voorziening net als wegeninfrastructuur, enz.. een staatsverantwoordelijkheid, men heeft dat wel allemaal geprivatiseerd maar of het daarmee gemakkelijker is om een transitie door te voeren is nog wat anders. Zeggen dat de privaat sector windmolens moet bouwen is gemakkelijk, wie ze zal betalen, waar ze mogen staan en wie er voor de infrastructuur zorgt is al iets moeilijker wanneer je het niet zelf in de hand hebt.