Zo lang mogelijk lenen?
TIP
Op zoek naar de laagste rente? Vergelijk alle aanbieders van kredieten
-
- Newbie
- Contacteer:
Zo lang mogelijk lenen?
Situatie: mijnverbouwlening vlaamse overheid. Deze is net van 0% rentevoet naar 2,25% rentevoet gestegen. Eigenlijk willen we die hoofdzakelijk gebruiken om een periode van een paar jaar te overbruggen tot we voldoende extra liquide middelen hebben en dan deze lening in 1x volledig af te lossen (meest gunstige schatting na 3 jaar, minst gunstige na 5 jaar).
Nu heb ik wat zitten rekenen op basis van lening van 30.000€ en kom aan de volgende resultaten (afgerond):
10 jaar : maand. aflossing = 279€ / totale kost = 33492 / totale kost volledig aflossen na 3 jaar = 31858 / na 5 jaar = 32668
15 jaar : maand. aflossing = 196€ / totale kost = 35317 / totale kost volledig aflossen na 3 jaar = 31975 / na 5 jaar = 32979
20 jaar : maand. aflossing = 155€ / totale kost = 37202 / totale kost volledig aflossen na 3 jaar = 32032 / na 5 jaar = 33134
25 jaar : maand. aflossing = 130€ / totale kost = 39150 / totale kost volledig aflossen na 3 jaar = 32066 / na 5 jaar = 33226
De totale kost bij vroeger aflossen is berekend als som van reeds betaalde maandelijkse aflossingen + openstaand kapitaal + 3 maand intrest die je op dat moment betaald (dus intrest van maand 36 en maand 60)
Moraal van het verhaal is dat het erop lijkt dat de initiële lengte weinig impact heeft op de totale kostprijs zolang je na 5 jaar vervroegd volledig aflost. Met dit in het achterhoofd, lijkt de langere periode zelfs interessanter wegens lagere maandaflossing (zelfs al is dat in verhouding meer interest)?
Nu heb ik wat zitten rekenen op basis van lening van 30.000€ en kom aan de volgende resultaten (afgerond):
10 jaar : maand. aflossing = 279€ / totale kost = 33492 / totale kost volledig aflossen na 3 jaar = 31858 / na 5 jaar = 32668
15 jaar : maand. aflossing = 196€ / totale kost = 35317 / totale kost volledig aflossen na 3 jaar = 31975 / na 5 jaar = 32979
20 jaar : maand. aflossing = 155€ / totale kost = 37202 / totale kost volledig aflossen na 3 jaar = 32032 / na 5 jaar = 33134
25 jaar : maand. aflossing = 130€ / totale kost = 39150 / totale kost volledig aflossen na 3 jaar = 32066 / na 5 jaar = 33226
De totale kost bij vroeger aflossen is berekend als som van reeds betaalde maandelijkse aflossingen + openstaand kapitaal + 3 maand intrest die je op dat moment betaald (dus intrest van maand 36 en maand 60)
Moraal van het verhaal is dat het erop lijkt dat de initiële lengte weinig impact heeft op de totale kostprijs zolang je na 5 jaar vervroegd volledig aflost. Met dit in het achterhoofd, lijkt de langere periode zelfs interessanter wegens lagere maandaflossing (zelfs al is dat in verhouding meer interest)?
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Zo lang mogelijk lenen?
2,25% op 25j is een erg mooie rentevoet op vandaag... Ik zou hiervoor kiezen en niet vervroegd terugbetalen indien anders geen kosten en indien de maandelijkse aflossingen van je krediet(en) comfortabel genoeg is. Heb wel gehoord dat men soms in jouw plaats het krediet vroegtijdig vereffend wanneer je geld terug krijgt via de belastingen (dit zou ik straf vinden) of achterstallig bent (kan ik wel nog geloven)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Heb je dossier al ingediend? Ik wacht ondertussen al 3 maanden....DJSirMatthew schreef: ↑2 februari 2023, 20:03 Situatie: mijnverbouwlening vlaamse overheid. Deze is net van 0% rentevoet naar 2,25% rentevoet gestegen. Eigenlijk willen we die hoofdzakelijk gebruiken om een periode van een paar jaar te overbruggen tot we voldoende extra liquide middelen hebben en dan deze lening in 1x volledig af te lossen (meest gunstige schatting na 3 jaar, minst gunstige na 5 jaar).
we zitten in tijden van hoge inflatie. Dit betekent dat de lonen stijgen terwijl de last van je lening gelijkblijft. De lening zal dus steeds een kleiner deel van je budget uitmaken. Zeker niet terugbetalen als je het gespaarde geld aan een hogere intrestvoet kan beleggen.
-
- Newbie
- Contacteer:
bedankt voor de reacties! Inderdaad, het is nog steeds een mooie lening (vast 2,25% , mogelijks op 25 jaar). We kunnen binnen 5 jaar inderdaad kijken of het op dat moment interessanter is om vervroegd af te lossen (kan blijkbaar kosteloos) of inderdaad de eigen middelen beter belegd worden voor een hogere opbrengst.
En nee, dossier is nog niet ingediend, wachten nog op een tweetal offertes. Als ik nu in het andere topic lees dat de doorlooptijd ondertussen 10 maanden geworden is in het energiehuis van Gent... vraag me af of dit voor alle regio's zo is (hier regio Waasland)
En nee, dossier is nog niet ingediend, wachten nog op een tweetal offertes. Als ik nu in het andere topic lees dat de doorlooptijd ondertussen 10 maanden geworden is in het energiehuis van Gent... vraag me af of dit voor alle regio's zo is (hier regio Waasland)
Een totale kost berekenen van een lening zoals hier wordt gedaan (en zoals meestal wordt gedaan) is eigenlijk niet helemaal correct. Je zou zoals met aandelen bv wordt gedaan ivm toekomstige winsten ook hier moeten bedragen verdisconteren...
Ik zou denk ik ook voor de 25jaar gaan en dan binnen 3 of 5 jaar bekijken in hoeverre het zinvol/interessant is om vervroegd af te betalen of niet.
Ik zou denk ik ook voor de 25jaar gaan en dan binnen 3 of 5 jaar bekijken in hoeverre het zinvol/interessant is om vervroegd af te betalen of niet.
Waarom zou je in hemelsnaam gratis geld terugbetalen?