Startadvies ETF beleggen
TIP
Re: Startadvies ETF beleggen
Vreemd eigenlijk dat de registratie van een fonds in België nadelig is voor de Belgische belegger. Je zou het omgekeerde verwachten.
Bij mijn weten en volgens "De hangmatbelegger" blz.120/121:
Indien geregistreerd in België:
1. Uitkerend fonds: 0.12%
2. Kapitaliserend fonds: 1.32%
Indien niet geregistreerd in België:
2. Kapitaliserend fonds: 0.12%
Registratie in België lijkt dus enkel negatief te zijn voor kapitaliserende fondsen of compartimenten.
Indien geregistreerd in België:
2. Kapitaliserend fonds: 1.32%
Indien niet geregistreerd in België:
2. Kapitaliserend fonds: 0.12%
Registratie in België lijkt dus enkel negatief te zijn voor kapitaliserende fondsen of compartimenten.
Logica is inderdaad weer ver zoeken.
Iemand nog een alternatief voor iShares S&P 500 acc maar dan aan een lagere koers genoteerd?
Iemand nog een alternatief voor iShares S&P 500 acc maar dan aan een lagere koers genoteerd?
Volgens DEGIRO behoren onderstaande tot de meestverhandelde:
iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc) IE00B5BMR087
Vanguard S&P 500 UCITS ETF USD Acc IE00BFMXXD54
Vanguard S&P 500 UCITS ETF USD IE00B3XXRP09
Lyxor S&P 500 VIX Futures Enhcd Roll UCITS ETF C-E LU0832435464
Lyxor S&P 500 Daily (-2x) Inverse UCITS ETF-Acc LU1327051279
De eerste twee staan ook op de zogenaamde playlist van Bolero
Dat kan interessant zijn als je regelmatig voor kleine bedragen aankoopt want het makelaarsloon is 2,50€ voor orders tot 250€ en 5€ tot 1000€
Tarieven
iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc) IE00B5BMR087
Vanguard S&P 500 UCITS ETF USD Acc IE00BFMXXD54
Vanguard S&P 500 UCITS ETF USD IE00B3XXRP09
Lyxor S&P 500 VIX Futures Enhcd Roll UCITS ETF C-E LU0832435464
Lyxor S&P 500 Daily (-2x) Inverse UCITS ETF-Acc LU1327051279
De eerste twee staan ook op de zogenaamde playlist van Bolero
Dat kan interessant zijn als je regelmatig voor kleine bedragen aankoopt want het makelaarsloon is 2,50€ voor orders tot 250€ en 5€ tot 1000€
Tarieven
SPDR S&P 500 UCITS ETF USD Unhedged (Acc): IE000XZSV718
Noteert in Amsterdam, Frankfurt en Milaan. TER is 0,03%
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
De naam doet het wat raar lijken omdat “unhedged” normaal niet vernoemd wordt. Maar het is wel degelijk een standaard S&P 500 ETF.
Ik vermoed dat men “unhedged” heeft toegevoegd omdat er ook een “EUR hedged” share class is binnen dezelfde ETF.
Ik vermoed dat men “unhedged” heeft toegevoegd omdat er ook een “EUR hedged” share class is binnen dezelfde ETF.
Hedged fondsen zijn duurder dan unhedged. Is hedging zijn kostprijs wel waard? Het is een beveiliging tegen een daling van de dollar, maar anderzijds profiteer je ook niet van een stijging.
De algemene theorie is:
Hedging van vastrentende producten: ja
Hedging van aandelen: nee
De volatiliteit van wisselkoersen is groter dan die van bv. obligaties. Vandaar dat je die meestal wil hedgen omdat je risico daar toeneemt terwijl je dat net wil uitsluiten met die asset class.
De volatiliteit van aandelen daarentegen is groter, vooral op lange termijn, dus dan heeft hedging niet veel zin.
Maar de SPDR S&P 500 Unhedged is dus wat je wil. Een Acc ETF die de S&P 500 volgt zonder hedging.
De volatiliteit van wisselkoersen is groter dan die van bv. obligaties. Vandaar dat je die meestal wil hedgen omdat je risico daar toeneemt terwijl je dat net wil uitsluiten met die asset class.
De volatiliteit van aandelen daarentegen is groter, vooral op lange termijn, dus dan heeft hedging niet veel zin.
Maar de SPDR S&P 500 Unhedged is dus wat je wil. Een Acc ETF die de S&P 500 volgt zonder hedging.
Er zijn veel etfs die de S&P 500 volgen. Justetf vindt er 82.
Hangt er vooral van af om welke munt het gaat, voor USD die je wellicht permanent in portefeuille houdt, is hedging een nutteloze kost.borgie schreef: ↑12 juni 2024, 08:29 De algemene theorie is:
Het antwoord dat ik begin dit jaar van hen ontving: "We hebben voorlopig een wachtlijst ingesteld omdat we werken aan een aantal grote verbeteringen van de app om nieuwe en bestaande leden beter van dienst te kunnen zijn. We hebben onze seed round van €500k opgehaald en mijn medeoprichter Yoran heeft ook De Hangmat Belleger geschreven dat erg goed verkoopt in Vlaanderen. Daarom hebben we besloten om de communicatie rond Curvo voor nieuwe leden te pauzeren terwijl we werken aan deze verbeteringen aan de app. We hebben onze leden voortdurend op de hoogte gehouden met updates, maar dat is intern (in de app en per e-mail).
Ik weet dat het van buitenaf misschien niet zo geweldig lijkt, maar we kijken ernaar uit om in de nabije toekomst nieuwe leden te verwelkomen met een nieuwe set functies in de app, waaronder meerdere portfolio's."
Ze zeiden daarna nog dat het toen (in januari) wel nog 'enkele maanden' zou kunnen duren eer ze nieuwe leden toestaan.
Maar bij bv Curvo (de andere weet ik momenteel niet) kan je (maandelijks) fractionele aandelen kopen. Mijn budget is onvoldoende groot om maandelijks voor €500 - €1.000 volle aandelen te kopen. Als ik ga opsparen, ga ik (meer) voorbij aan het feit van gespreide aankoop op vaste tijdstippen...t'is te zeggen, mijn aankoopmomenten gaan minder zijn en meer gespreid in tijd.