Peiling: Kerncentrales openhouden?
Re: Peiling: Kerncentrales openhouden?
400 a 500 euro plus herkeuring van je installatie betalen, ja waarom niet, kan er na de thuisbatterij, prosumenten taks, warmtepompen, enz... ook nog wel bij
Kost niet altijd extra, de optie om niet te exporteren is al aanwezig in vele bestaande installaties (instellingen omvormer). Hoe dan ook, de optie om niet te exporteren is altijd mogelijk (verplicht volgens regelgeving voor omvormers - als ik goed ingelicht ben).vortex schreef: ↑19 juli 2024, 07:35400 a 500 euro plus herkeuring van je installatie betalen, ja waarom niet, kan er na de thuisbatterij, prosumenten taks, warmtepompen, enz... ook nog wel bij
Over het al of niet aanwezig zijn van kerncentrales heb ik minder "opties"...
Trouwens, zoals je weet ga ik nooit voor de duurste optie:
https://www.solar-outlet.nl/growatt-sma ... -fase.html
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Zonder zo een sturing "controller" gaan die omvormers dat niet vanzelf doen. Zo een controller doet minstens twee dingen, meten hoeveel er geïnjecteerd wordt en vervolgens vertellen aan de omvormer(s) hoeveel ze moeten verminderen. Als je het ook nog wat intelligent wil, dus enkel verminderen wanneer er negatieve prijzen zijn, dan moet die controller ook nog net data kunnen ophalen (wellicht via een betalende service). En zo een intelligent systeem ga je echt wel nodig hebben want anders ga je gemiddeld 70% (doorsnee gezin heeft slechts 30% eigen direct verbruik) van de opbrengst aftoppen. Of je moet er nog een dikke thuisbatterij bij zetten.
Laatst gewijzigd door vortex op 19 juli 2024, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Er wordt wel veel gevraagd van de doorsnee burger - ook qua investeringen - om gewoon een beetje elektriciteit te hebben.vortex schreef: ↑19 juli 2024, 07:35400 a 500 euro plus herkeuring van je installatie betalen, ja waarom niet, kan er na de thuisbatterij, prosumenten taks, warmtepompen, enz... ook nog wel bij
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Vind je? Ik betaal gewoon mijn maandelijkse factuur en gebruik stroom wanneer en zoveel ik nodig heb, hier geen bijkomende investeringen, of ingewikkelde verbruiksplanning, enz... Ik ga de vuile was niet op sparen tot wanneer de zon schijnt, of mij een anti klimaat gevoel laten aanpraten omdat er geen zonnepanelen liggen. Ik wordt vanzelf CO2 neutraal wanneer de stroom CO2 neutraal wordt opgewekt, het komt met andere woorden vanzelf allemaal in orde. En gezien het exponentiële tempo waarmee het evolueert volgens onze eigenste klimaatverbeteraars zal dat niet lang meer durenVincentVega schreef: ↑19 juli 2024, 08:50 Er wordt wel veel gevraagd van de doorsnee burger - ook qua investeringen - om gewoon een beetje elektriciteit te hebben.
Een slimme meter kan ook sturen. Hoe dan ook, het is mogelijk om niet te exporteren!vortex schreef: ↑19 juli 2024, 08:42Zonder zo een sturing "controller" gaan die omvormers dat niet vanzelf doen. Zo een controller doet minstens twee dingen, meten hoeveel er geïnjecteerd wordt en vervolgens vertellen aan de omvormer(s) hoeveel ze moeten verminderen. Als je het ook nog wat intelligent wil, dus enkel verminderen wanneer er negatieve prijzen zijn, dan moet die controller ook nog net data kunnen ophalen (wellicht via een betalende service). En zo een intelligent systeem ga je echt wel nodig hebben want anders ga je gemiddeld 70% (doorsnee gezin heeft slechts 30% eigen direct verbruik) van de opbrengst aftoppen. Of je moet er nog een dikke thuisbatterij bij zetten.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Plannen en sturen wanneer je elektriciteit produceert met zonnepanelen.Spaarplan schreef: ↑19 juli 2024, 09:22Een slimme meter kan ook sturen. Hoe dan ook, het is mogelijk om niet te exporteren!vortex schreef: ↑19 juli 2024, 08:42
Zonder zo een sturing "controller" gaan die omvormers dat niet vanzelf doen. Zo een controller doet minstens twee dingen, meten hoeveel er geïnjecteerd wordt en vervolgens vertellen aan de omvormer(s) hoeveel ze moeten verminderen. Als je het ook nog wat intelligent wil, dus enkel verminderen wanneer er negatieve prijzen zijn, dan moet die controller ook nog net data kunnen ophalen (wellicht via een betalende service). En zo een intelligent systeem ga je echt wel nodig hebben want anders ga je gemiddeld 70% (doorsnee gezin heeft slechts 30% eigen direct verbruik) van de opbrengst aftoppen. Of je moet er nog een dikke thuisbatterij bij zetten.
Plannen en sturen wanneer je jouw overschotten afstaat aan het net (via een controller).
Plannen en sturen wanneer je elektriciteit mag verbruiken (wasmachine, droogkast enz… ).
Voorwaar, een échte vooruitgang!
Ik weet niet waar jullie allemaal mee bezig zijn, maar ik doe gewoon het licht aan of uit, heb een meter en krijg wel een afrekening in de bus.
Kan mijn tijd wel beter gebruiken met wat centjes te verdienen op de beurs.
Kan mijn tijd wel beter gebruiken met wat centjes te verdienen op de beurs.
En toch zul je tussen die slimme meter en de omvormer(s) nog een "controller" moeten zetten, zo simplistisch als jij het telkens maar weer voorstelt is het niet.
En wat die "hoe dan ook" betreft; natuurlijk is het mogelijk, niemand heeft dat ook maar ergens tegen gesproken. Of het zinvol is om middels een bijkomende investering 70% van de opbrengst af te toppen is natuurlijk weer een andere kwestie hé.
Besparen kost wat moeite, anders moet je maar betalen en stoppen met klagen en zagen.VincentVega schreef: ↑19 juli 2024, 09:28Plannen en sturen wanneer je elektriciteit produceert met zonnepanelen.
Plannen en sturen wanneer je jouw overschotten afstaat aan het net (via een controller).
Plannen en sturen wanneer je elektriciteit mag verbruiken (wasmachine, droogkast enz… ).
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Ok, bedankt voor je advies. Ik zal dan wel gebruik maken van groene kernenergie, dankjewelSpaarplan schreef: ↑19 juli 2024, 09:35Besparen kost wat moeite, anders moet je maar betalen en stoppen met klagen en zagen.VincentVega schreef: ↑19 juli 2024, 09:28
Plannen en sturen wanneer je elektriciteit produceert met zonnepanelen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ok, doe maar... als je maar niet komt klagen dat de stroom te duur geworden is.VincentVega schreef: ↑19 juli 2024, 09:40Ok, bedankt voor je advies. Ik zal dan wel gebruik maken van groene kernenergie, dankjewel
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220120_98521163
https://www.vvsg.be/nieuws/tendenzen-bi ... r-en-ocmws
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03/11 ... en-energi/ ...enz.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Klagen en zagen is meer iets voor jouSpaarplan schreef: ↑19 juli 2024, 15:18Ok, doe maar... als je maar niet komt klagen dat de stroom te duur geworden is.VincentVega schreef: ↑19 juli 2024, 09:40
Ok, bedankt voor je advies. Ik zal dan wel gebruik maken van groene kernenergie, dankjewel
Net zoals oude artikels citeren die dan blijken te gaan over de energiecrisis van 2021-2023.
Lees misschien je bijdragen (of afbraken) er nog eens op na...VincentVega schreef: ↑19 juli 2024, 16:10Klagen en zagen is meer iets voor jouSpaarplan schreef: ↑19 juli 2024, 15:18
Ok, doe maar... als je maar niet komt klagen dat de stroom te duur geworden is.
Net zoals oude artikels citeren die dan blijken te gaan over de energiecrisis van 2021-2023.
Ik kom tenminste met een oplossing voor de energiecrisis terwijl jij alleen maar alle oplossingen komt afbreken.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Een oplossing voor de energiecrisis? LOLSpaarplan schreef: ↑19 juli 2024, 16:27Lees misschien je bijdragen (of afbraken) er nog eens op na...VincentVega schreef: ↑19 juli 2024, 16:10
Klagen en zagen is meer iets voor jou
Ik kom tenminste met een oplossing voor de energiecrisis terwijl jij alleen maar alle oplossingen komt afbreken.
Een beetje bescheidenheid zou je sieren. Je hebt enkel een paar oude artikels over de energiecrisis 2021-2023 gepost. That’s it.
Waar we vooral in verschillen is dat jij een idealist ben en ik een realist. Jij wil - net zoals Tinne dat wou - alle kerncentrales onmiddellijke dicht, ongeacht of daardoor de energievoorziening in het gedrang komt of niet. Ik ben voorstander van een geleidelijke transitie, waarbij we eerst moeten afraken van fossiele brandstoffen. En daarvoor hebben we nog een tijdje kernenergie nodig.