Vrijstelling van belastingen op spaarboekje stijgt tot 1.020 euro per jaar
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Vrijstelling van belastingen op spaarboekje stijgt tot 1.020 euro per jaar
En indien een bank er RV afhoudt gebruik je 980€ om mee door te rekenen want op de rente daarboven zal je dan al RV betaald hebben.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Hier is eigenlijk geen beginnen aan.nestor1970 schreef: ↑25 december 2023, 11:03En indien een bank er RV afhoudt gebruik je 980€ om mee door te rekenen want op de rente daarboven zal je dan al RV betaald hebben.
Misschien een domme vraag maar, je krijgt op 1.1.2024 rente uitbetaald voor spaargeld dat je had lopen van ergens in 2022 tot 2023. Moet je dit aangeven op je belastingbrief van volgend jaar? Ik zit bij medirect boven het vrijgestelde bedrag, maar er is denk ik (nog) geen RV afgehouden.
Je moet denk ik ook niet alle totale rentes optellen, stel dat medirect de RV heeft afgehouden, en santander niet omdat je niet aan 980€ komt, moet je het bedrag van medirect toch niet meer meetellen?
-
- Full Member
- Contacteer:
Hier is eigenlijk geen beginnen aan.
Misschien een domme vraag maar, je krijgt op 1.1.2024 rente uitbetaald voor spaargeld dat je had lopen van ergens in 2022 tot 2023. Moet je dit aangeven op je belastingbrief van volgend jaar? Ik zit bij medirect boven het vrijgestelde bedrag, maar er is denk ik (nog) geen RV afgehouden.
Je moet denk ik ook niet alle totale rentes optellen, stel dat medirect de RV heeft afgehouden, en santander niet omdat je niet aan 980€ komt, moet je het bedrag van medirect toch niet meer meetellen?
[/quote]
Ik vind bij MeDirect ook nergens terug hoeveel RV er is afgehouden. Zijn de banken dit niet verplicht eens je boven die 980€ rente per jaar uitkomt?
[/quote]
Ik vind bij MeDirect ook nergens terug hoeveel RV er is afgehouden. Zijn de banken dit niet verplicht eens je boven die 980€ rente per jaar uitkomt?
Ik vind bij MeDirect ook nergens terug hoeveel RV er is afgehouden. Zijn de banken dit niet verplicht eens je boven die 980€ rente per jaar uitkomt?nestor1970 schreef: ↑30 december 2023, 10:59 Hier is eigenlijk geen beginnen aan.
[/quote]
Die belastingvrije som van Medirect blijft; dit betekent dat je het volle bedrag van Santander moet aangeven in de belastingaangifte.
Op 1/1/24 rente ontvangen hoort nog bij inkomensjaar 2023, aanslagjaar 2024.
Bron: al meermaals gelezen op dit forum.
Bron: al meermaals gelezen op dit forum.
Enkel als jouw spaarrekeningen op beide namen staan. Als je afzonderlijke rekeningen hebt, geldt alleen de 1020 euro vrijstelling per persoon.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat klopt niet helemaal. Het geld op een rekening kan tot het gemeenschappelijk vermogen horen, en toch maar op één naam staan.
Als de grens overschreden wordt voor 1 persoon, zal de bank rv afhouden (want ze kunnen niet weten dat het geld tot het gemeenschappelijk vermogen hoort).
Maar die RV kun je terugvorderen indien het totaal voor de 2 personen onder de grens van 2 personen zit.
Maar eigenlijk moet je het apart per persoon zien: elke persoon moet zijn persoonlijk vermogen bekijken + helft van gemeenschappelijk vermogen. Dat moet voor elke persoon onder de 980 blijven.
Als persoon A hierbij aan 100 euro intresten komt, en persoon B aan 1500, zal B RV moeten betalen voor 1500-980.
Je mag dus niet zomaar A en B bij mekaar tellen, en besluiten dat ze samen onder de 1960 blijven.
Je mag het alleen optellen als alle gereglementeerde spaarrekeningen tot het gemeenschappelijk vermogen van A en B behoren.
Klopt helemaal. Je moet dus kijken naar het al dan niet gemeenschappelijk vermogen en ook of er al dan niet een huwelijkscontract is.
Het enige dat telt is
Rekening op een naam is 1020 €
Rekening op naam koppel = 2040 €
Al de rest doet niet ter zake.
En als spaarrekening op naam minderjarige kinderen is het alles optellen aan rentes.
Wat is het nut van die vrijstelling tot 980€ of 1020€ per jaar? Er is blijkbaar toch geen controle op. Als ik hoor dat er banken aanraden om een tweede spaarrekening te openen om zo onder de vrijgestelde grens te blijven, waar zijn we dan mee bezig. Je zou al spijt krijgen als je alles correct hebt aangegeven. Ik hoop dat er meer controle op komt.
Meer controle is geen oplossing, dat kost alleen maar veel meer geld.Torro schreef: ↑20 juli 2024, 13:20 Wat is het nut van die vrijstelling tot 980€ of 1020€ per jaar? Er is blijkbaar toch geen controle op. Als ik hoor dat er banken aanraden om een tweede spaarrekening te openen om zo onder de vrijgestelde grens te blijven, waar zijn we dan mee bezig. Je zou al spijt krijgen als je alles correct hebt aangegeven. Ik hoop dat er meer controle op komt.
Minder onzinnige regeltjes bespaart veel controleurs en dus geld.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Niet doen. Veel werk en je krijgt het pas veel later terug.EarthNvstr1 schreef: ↑20 juli 2024, 14:51Gewoon de bank RV laten afhouden op alle intrest en de vrijstelling laten terugkrijgen via de persoonsbelasting. Klaar.
Doe dan 10% R.V. op alle spaarrekeningen (niet alleen die idiote z.g. gereglementeerde) en laat de banken 10% over alles inhouden.
EarthNvstr1 schreef: ↑20 juli 2024, 14:51Gewoon de bank RV laten afhouden op alle intrest en de vrijstelling laten terugkrijgen via de persoonsbelasting. Klaar.
Goed voor de staatskas want zo krijgt de overheid meer dan een jaar lang een renteloze lening van ... 1020 Euro x het aantal Belgen dat minimaal deze intrest bijeenspaart (weet niet hoeveel er zo zijn maar bij 500.000 spaarders kom je zo al aan minimaal een half miljard euro). Dit gezegd zijnde, nee, kan hiermee niet echt akkoord gaan, we betalen tenslotte al meer dan genoeg. Dit hoeft er niet nog eens bij te komen.