vergelijking Medirect,saxo en keytrade
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: vergelijking Medirect,saxo en keytrade
Ja, omdat die volgens mij niet "betreffend" is, vermits het specifiek over Belgische instellingen ging.
Wat jij aanhaalt, is gewoon het algemeen Europees principe. België gaat verder dan dat, Frankrijk bv. ook.
Zie op dezelfde webpagina:
De bescherming van beleggingstegoeden
Welke zijn de beschermde beleggingsondernemingen?
Alle beleggingsondernemingen in de Europese Economische Ruimte. In België is de bescherming goed voor een bedrag van 100.000 euro. In de andere lidstaten is de bescherming minimaal € 20.000.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Sorry, met beleggingsTEGOEDEN wordt het geld bedoeld, in afwachting van er evt. beleggingen mee te kopen.
Met beleggingsINSTRUMENTEN bedoelt met de aandelen en etf's zelf, die men laat bewaren.
instrumenten versus geld
In Europa heeft men het over 'Deposit guarantee and investor protection'.
Met beleggingsINSTRUMENTEN bedoelt met de aandelen en etf's zelf, die men laat bewaren.
Trouwens het Beschermingsfonds en (Deposito)Garantiefonds zijn 2 verschillende dingen:De bescherming van het Garantiefonds
DE BESCHERMING VAN DEPOSITO'S
DE BESCHERMING VAN BELEGGINGSTEGOEDEN
DE BESCHERMING VAN LEVENSVERZEKERINGEN
De bescherming van het Beschermingsfonds
DE BESCHERMING VAN FINANCIËLE INSTRUMENTEN
Deze bescherming is van toepassing op financiële instrumenten die de cliënt bij zijn instelling in bewaring heeft gegeven.
instrumenten versus geld
In Europa heeft men het over 'Deposit guarantee and investor protection'.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hm, inderdaad. My bad.spaarfreakje schreef: ↑21 juli 2024, 23:27 Sorry, met beleggingsTEGOEDEN wordt het geld bedoeld, in afwachting van er evt. beleggingen mee te kopen.
IK ga er vanuit dat de beleggingen bij elke bank gescheiden zijn van de geldrekeningen en dat de FSMA en anderen hier ook op toekijken.
Verder stel ik mij de vraag wat het garantiefonds kan doen wanneer een grote bank zou failliet gaan?
Misschien ook om rekening mee te houden is om rekeningen die over de €100.000 gezamenlijk te maken indien mogelijk.
Verder stel ik mij de vraag wat het garantiefonds kan doen wanneer een grote bank zou failliet gaan?
Misschien ook om rekening mee te houden is om rekeningen die over de €100.000 gezamenlijk te maken indien mogelijk.
Als een grote bank failliet is, dan kan het garantiefonds het niet betalen.
In feite wat boerenbedrog
( of ze laten wat geld bijdrukken en schuiven de schuldenberg verder op naar de volgende generatie/regering )
In feite wat boerenbedrog
( of ze laten wat geld bijdrukken en schuiven de schuldenberg verder op naar de volgende generatie/regering )
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ach ... die laten ze dan niet failliet gaan, maar daarvoor zoeken ze dan een andere oplossing ... zoals het met Dexia is gegaan bv.
De praktijk in België van de afgelopen 10-tallen jaren is de volgende:
De grote banken (vb. Dexia, KBC, Fortis, Ethias) werden gered met staatsgarantie. Klanten van die banken zijn geen enkele Euro kwijt geraakt.
De kleine banken (Kaupthing, Max Fischer, Optima-bank) werden niet gered en gingen failliet.
Daarbij kregen de klanten het geld terug dat gegarandeerd werd (vroeger was dat 20.000 €, nu is dat 100.000 €).
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik weet het niet van de andere 2, maar bij Kauphting kreeg iedereen uiteindelijk toch zijn geld terug?
Het mag ook wel eens gezegd worden dat indertijd test-aankoop en andere organisaties bij hun aanbevelingen van bijv die Kauphting Bank altijd zeer duidelijk schreven dat er maar een staatsgarantie was tot 20.000 euro. Diegenen die meer op zo'n spaarrekening zetten zouden normalerwijze zeer goed op de hoogte moeten geweest zijn dat ze een risico namen. In feite mogen ze zeer blij zijn dat de overheid toch 100.000 euro terugbetaalde, met dan nog de interesten erbovenop. Toen Kauphting overgenomen werd door Keytrade kreeg iedereen uiteindelijk alles terug.
Ik ga het niet natrekken, maar volgens mij is Kaupthing overgenomen (door Keytrade ?) en is daar dus ook niemand iets kwijt.Tissik9 schreef: ↑22 juli 2024, 19:28De praktijk in België van de afgelopen 10-tallen jaren is de volgende:
De grote banken (vb. Dexia, KBC, Fortis, Ethias) werden gered met staatsgarantie. Klanten van die banken zijn geen enkele Euro kwijt geraakt.
De kleine banken (Kaupthing, Max Fischer, Optima-bank) werden niet gered en gingen failliet.
Daarbij kregen de klanten het geld terug dat gegarandeerd werd (vroeger was dat 20.000 €, nu is dat 100.000 €).
Optima is, dacht ik, wel failliet gegaan, maar ook daar hebben ze iedereen alles vergoed, ook boven de 100 K. De belastingbetaler betaalt wel, zoals altijd.
Klopt.mver schreef: ↑23 juli 2024, 10:27Ik ga het niet natrekken, maar volgens mij is Kaupthing overgenomen (door Keytrade ?) en is daar dus ook niemand iets kwijt.Tissik9 schreef: ↑22 juli 2024, 19:28 De praktijk in België van de afgelopen 10-tallen jaren is de volgende:
"De Belgische spaar- en zichtrekeningen werden op 16 juli 2009 overgeheveld naar Keytrade Bank, zodat de tegoeden na negen maanden weer vrijkwamen voor de spaarders. In februari waren al de effectenrekeningen naar Landbouwkrediet verhuisd."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kaupthing_Bank
Optima Bank is inderdaad failliet gegaan.Optima is, dacht ik, wel failliet gegaan, maar ook daar hebben ze iedereen alles vergoed, ook boven de 100 K.
"De ex-topman voert aan dat alle spaarders van Optima Bank vergoed werden."
13-03-2024 De Tijd
Blijkbaar toch niet?De belastingbetaler betaalt wel, zoals altijd.
"Zoals de zaken er nu voor staan, denkt curator Hans De Meyer het Garantiefonds kan worden terugbetaald. "Als u mij vraagt of de belastingbetaler vandaag opdraait voor de schulden van Optima Bank, dan moet ik daar negatief op"
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2016/09/06 ... 1-2760199/
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik overweeg ook om een rekening te openen bij Saxo, onder andere door de 100 euro aan transactietegoed bij referral. Alleen zou het om een gezamenlijke rekening gaan, iemand die kan bevestigen dat het transactietegoed ook verkregen kan worden bij referral?
Dat geldt ook voor een gezamenlijke rekening ja.GuillaumeGreen schreef: ↑24 juli 2024, 12:31 Ik overweeg ook om een rekening te openen bij Saxo, onder andere door de 100 euro aan transactietegoed bij referral. Alleen zou het om een gezamenlijke rekening gaan, iemand die kan bevestigen dat het transactietegoed ook verkregen kan worden bij referral?
De overheid heeft ook geld verdiend aan heel deze historie. KBC heeft een lening gekregen met een heel hoge intrestvoet. De instrestvoet was hoger dan de intrestvoet die de staat moet betalen op haar schulden. Dus dat was winst?mver schreef: ↑23 juli 2024, 10:27Ik ga het niet natrekken, maar volgens mij is Kaupthing overgenomen (door Keytrade ?) en is daar dus ook niemand iets kwijt.Tissik9 schreef: ↑22 juli 2024, 19:28
De praktijk in België van de afgelopen 10-tallen jaren is de volgende:
Optima is, dacht ik, wel failliet gegaan, maar ook daar hebben ze iedereen alles vergoed, ook boven de 100 K. De belastingbetaler betaalt wel, zoals altijd.
Om Fortis te redden heeft de Belgische staat kapitaal ingebracht in de nieuwe bank BNP Paribas Fortis. Het gevolg is wel dat de Belgische staat aandeelhouder is van de nieuwe constructie. Zo krijgt de staat ieder jaar dividendinkomsten van de nieuwe bank.
Ook Ehtias betaalt nu dividenden aan de overheid.
De overheid heeft ook niet veel garantie moeten uitbetalen voor de "bad bank" Dexia.
En de bankencrisis is ook gebruikt om een extra bankentaks in te voeren en die jaarlijks te verhogen.
De eindconclusie is dat 16 jaar na de kredietcrisis de Belgische staat geen verlies gedaan heeft met alle constructies om de banken te redden.
-
- Newbie
- Contacteer:
De Belgische staat heeft vooral veel geluk gehad. Niets was zeker in 2008. Men maakte toen een enorme gok, ze hadden geen keuze. Was de economie niet ten goede gekeerd, dan was een groot stuk van de welvaart hier verdwenen. Geen enkele bankier werd veroordeeld tot een gevangenisstraf. Dat zou er toch minimaal geweest moeten zijn.