Yield curve inversion - recessie
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Yield curve inversion - recessie
Spread ondertussen gezakt (eigenlijk gestegen, zie de curve ) naar -20.huisjetuintjefiets schreef: ↑1 januari 2024, 17:28Het ziet er niet naar uit dat de US in recessie gaat. De strijd tegen de inflatie is zo goed als gewonnen door de FED. Ze kunnen binnenkort hun rente weer laten zakken, wat goed is voor de economie en de beurzen.
In de geschiedenis is het ook niet zo dat een inversie altijd gevolgd wordt door een recessie. Het is dus niet vreemd dat deze inversie wegsmelt zonder dat er een recessie is geweest.
Spoedige recessie in de US lijkt ondertussen nog onwaarschijnlijker. Het zou niet de eerste keer zijn dat een diep negatieve spread niet gevolgd wordt door een recessie.
https://fred.stlouisfed.org/series/T10Y2Y
Correlatie tussen negatieve spread en recessie mag in de vuilbak
FED hoeft zelfs de rente niet meer te laten dalen. De economie doet het goed ondanks de hoge KT rente.
Als ze dan wel de rente gaan beginnen laten zakken: nog beter voor de economie. Knallende beurzen!
Binnenkort vieren we 2 jaar negatieve rente.
Even de beginpost van deze thread in herinnering roepen:
We zijn nu twee jaar verder en nog altijd geen recessie. Dus die wetmatigheid kan ook de vuilbak in zoals huisjetuintjefiets al schreef.TrX schreef: ↑28 maart 2022, 10:12 De eerste tekenen van een komende recessie worden duidelijk.
US30Y-US05Y yield curve inverted vorige week −0.050%.
US10Y-US02Y staat momenteel op 0.104%, die vermoedelijk komende weken ook zal inverten.
Na een yield curve inversion duurt het ongeveer 6 tot 24 maanden voor we effectief in een recessie belanden.
huisjetuintjefiets schreef: ↑26 januari 2024, 17:47 Correlatie tussen negatieve spread en recessie mag in de vuilbak.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Inverted yield curves doen zich niet zomaar voor.Yaris schreef: ↑30 mei 2024, 15:37 Even de beginpost van deze thread in herinnering roepen:
We zijn nu twee jaar verder en nog altijd geen recessie. Dus die wetmatigheid kan ook de vuilbak in zoals huisjetuintjefiets al schreef.TrX schreef: ↑28 maart 2022, 10:12 De eerste tekenen van een komende recessie worden duidelijk.
US10Y-US02Y staat momenteel op 0.104%, die vermoedelijk komende weken ook zal inverten.
Na een yield curve inversion duurt het ongeveer 6 tot 24 maanden voor we effectief in een recessie belanden.
huisjetuintjefiets schreef: ↑26 januari 2024, 17:47 Correlatie tussen negatieve spread en recessie mag in de vuilbak.
Ik verwacht wat animo op de aandelenmarkten wanneer de ECB / Federal Reserve effectief aan hun rate cuts gaan beginnen.
Dat is meestal de moment waarop centrale banken zich realiseren "Ow shit, what did we do".
We zijn ondertussen 28 maanden verder. Als dit de recessie is waarvoor gevreesd werd, dan zit ik graag in een recessie. Wereldwijde indexen zijn sinds dit bericht met 50% gestegen.TrX schreef: ↑28 maart 2022, 10:12 De eerste tekenen van een komende recessie worden duidelijk.
I stand corrected.
Vroeger was de curve inderdaad een degelijke indicator. Ondertussen is de wereld en het monetaire beleid wezenlijk veranderd (lees, bepaalde zaken worden gemanipuleerd zoals bv QT, QE ea)... Er zijn zelfs regio's waar centrale banken rechtstreeks aandelen opkopen om de "economie te ondersteunen". Dat zijn allemaal zaken die een weerspiegeling hebben op deze curve. Daarom denk ik dat de curve als indicator niet meer de beste maatstaf is.
Ik zou nu naar andere factoren kijken zoals, zitten we in een AI bubble (volgens mij wel). De vraag is enkel in welk stadium van de bubble zitten wij. Dit is zeer moeilijk/niet te "voorspellen" maar naar mijn inziens al eerder in de eindfase. Maar dat is een appart onderwerp en daar zijn hele artikels over te schrijven.
Ik zou nu naar andere factoren kijken zoals, zitten we in een AI bubble (volgens mij wel). De vraag is enkel in welk stadium van de bubble zitten wij. Dit is zeer moeilijk/niet te "voorspellen" maar naar mijn inziens al eerder in de eindfase. Maar dat is een appart onderwerp en daar zijn hele artikels over te schrijven.
Idd. renteontwikkelingen (en yieldcurves) hadden vroeger relatief voorspellende waarde. Tegenwoordig is het blind afwachten wat de centrale banken uit hun hoed gaan toveren en eigenlijk kan je daar alles van verwachten. Alle overheden zijn overladen met schulden dus dat alleen al is voldoende om terug over te gaan tot massale opkoop van obligaties door de centrale banken. Hoor je trouwens nog iets van de verdere afbouw van de immense obligatieportefeuilles v/d centrale banken? Officiële Inflatiecijfers kunnen -indien nodig- een handje geholpen worden, enz...
ALLES heeft een voorspellende waarde tot het dat niet meer heeft.