Vrijstelling van belastingen op spaarboekje stijgt tot 1.020 euro per jaar
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Vrijstelling van belastingen op spaarboekje stijgt tot 1.020 euro per jaar
Bron?Torro schreef: ↑20 juli 2024, 13:20 Wat is het nut van die vrijstelling tot 980€ of 1020€ per jaar? Er is blijkbaar toch geen controle op. Als ik hoor dat er banken aanraden om een tweede spaarrekening te openen om zo onder de vrijgestelde grens te blijven, waar zijn we dan mee bezig. Je zou al spijt krijgen als je alles correct hebt aangegeven. Ik hoop dat er meer controle op komt.
Wat bedoel je juist met bron?guest0306 schreef: ↑26 juli 2024, 20:48Bron?Torro schreef: ↑20 juli 2024, 13:20 Wat is het nut van die vrijstelling tot 980€ of 1020€ per jaar? Er is blijkbaar toch geen controle op. Als ik hoor dat er banken aanraden om een tweede spaarrekening te openen om zo onder de vrijgestelde grens te blijven, waar zijn we dan mee bezig. Je zou al spijt krijgen als je alles correct hebt aangegeven. Ik hoop dat er meer controle op komt.
Is dit effectief zo? Ik zie mezelf het niet halen tegen de fiscus met als reden dat spaargids.be de bron is:p.
Het is wel ingewikkeld. BNP berekent de basisrente nog op 31/12 en Argenta pas op 1/1. Het zou wel logisch zijn dat het in het vorige jaar viel, maar hoe kan een mens dat weten?
Ik kan zeker gelijk hebben hoor, maar hoe kan je er nog aan uit met verschillende rekeningen bij verschillende banken.
Meer dan 2000 lijkt me wel wat overdreven;-)jeff schreef: ↑23 december 2023, 12:10 Nieuwsbericht van gisteren hier op Spaargids:
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... -jaar.htmlOpnieuw indexering, goed voor een stijging van het vrijgesteld bedrag met €40.Vanaf volgend jaar zijn de intresten op een spaarrekening tot 1.020 euro per persoon vrijgesteld van roerende voorheffing, tegenover 980 euro nu. Dat is een gevolg van de indexering die opnieuw wordt doorgevoerd. De voorbije vier jaar was die indexering nog opgeschort.
Elk jaar worden een aantal fiscale grensbedragen aangepast aan de index om ze aan de gestegen levensduurte aan te passen. Maar in 2000 besliste de regering om besparingsredenen om voor een aantal ervan gedurende vier jaar een blokkering op het niveau van 2019 in te voeren.
Vanaf 2024 komt er opnieuw een indexering voor een aantal fiscale grensbedragen die van belang zijn voor spaarders en beleggers.
Zo worden de intresten op spaarboekjes voortaan tot 1.020 euro per persoon en per jaar vrijgesteld van roerende voorheffing. Bij een rente van 2% komt dat overeen met een spaartegoed van 51.000 euro. Bij een rente van 1,50% kan er tot 68.000 euro worden gespaard vooraleer belastingen worden geheven. Boven dit bedrag geldt een roerende voorheffing van 15%.
Niet vergeten dat behalve de niet-indexering gedurende 4 jaar, kort voordien het vrijgesteld bedrag gehalveerd werd.
Als die halvering niet was doorgevoerd en indexeringen de afgelopen jaren wel waren toegepast, dan zou het vrijgesteld bedrag voor volgend jaar, i.p.v. € 1020, al aanzienlijk meer dan € 2000 geweest zijn!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja. Zie bepaling-inkomstenjaar-ontvangen-intres ... 30132.html
Dat gebeurt allemaal op exact dezelfde manier. Datum "van berekening" heeft trouwens geen enkele betekenis.guest0306 schreef: ↑26 juli 2024, 22:38 Het is wel ingewikkeld. BNP berekent de basisrente nog op 31/12 en Argenta pas op 1/1. Het zou wel logisch zijn dat het in het vorige jaar viel, maar hoe kan een mens dat weten?
Ik kan zeker gelijk hebben hoor, maar hoe kan je er nog aan uit met verschillende rekeningen bij verschillende banken.
bepaling-inkomstenjaar-ontvangen-intres ... ml#p510994
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, wie zou de oorzaak zijn van het niet meer weten ?
Een rekensommetje ook blijkbaar heel moeilijk.
Estate Guru believer.