Telenet
TIP
Re: Telenet
Juist omdat 5G (en zelfs 4G) ontvangst nog verre van volledig is en nog nergens in de buurt komt van wat potentieel mogelijk is qua snelheid, zouden ze beter daar in investeren in plaats van in glasvezel tot in de woonkamer. Voor 99% van de huidige klanten is de coax meer dan snel en duur genoeg, waarom zou je dan nog sneller en duurder willen? Dezelfde (of meer) snelheid mobiel, daar is wel een markt voor.haelewyn schreef: ↑21 augustus 2022, 17:58 Ik denk persoonlijk niet dat 5G de vaste aansluitingen en dus glasvezel volledig gaat vervangen.
De 5G lijkt me blijvend een aanvulling op de vaste aansluiting.
Als de 5G de vaste aansluiting moet veranderen, moet er nog veel veranderen.
Een voorbeeld waarom :
2G en 3G ontvangst van in het centrum van mijn gemeente was vroeger altijd zeer goed bij mij thuis.
4G is theoretisch minder goed te ontvangen maar nog altijd mogelijk (binnen).
5G kan ik, alhoewel ik in vogelvlucht minder dan een km van een antenne woon, zo goed als niet ontvangen.
Overal 5G ? Dan moet zeker gezocht worden naar een dubbel aantal antennelocaties.
En waarom niet? De ether heeft veel meer bandbreedte dan een coax of koperdraad, zelfs veel meer dan glasvezel
We zijn het weer niet eens, vrees ik.
Hoe komt de inhoud bij de 5G antenne ?
Via glasvezel.. dat netwerk blijft bestaan dus. 5G kan nog niet zonder glasvezel..
Glasvezel uitbouwen tot aan de huisaansluiting is de logische stap.
5G meer capaciteit (!) Dan glasvezel ? Eerst zien en dan geloven voor mij.
Glasvezel tot 400 Gbit / s.
5G is theoretisch maximum 20 Gbit / s.
Dat zegt niet alles.... Je moet ook een aantal verbindingen kunnen halen.
Penetratie in gebouwen is met 5G niet van de baan dus voor velen niet bruikbaar.
Glasvezel ... Je kan een kabel of meer per straat trekken.
Eén zendlocatie dient nog altijd voor een gebied. Niet voor een straat.
Imho : 5G is geen vervanger van glasvezel. Enkel een aanvulling. KPN bv schijnt het daar al mee eens te zijn.
Hoe komt de inhoud bij de 5G antenne ?
Via glasvezel.. dat netwerk blijft bestaan dus. 5G kan nog niet zonder glasvezel..
Glasvezel uitbouwen tot aan de huisaansluiting is de logische stap.
5G meer capaciteit (!) Dan glasvezel ? Eerst zien en dan geloven voor mij.
Glasvezel tot 400 Gbit / s.
5G is theoretisch maximum 20 Gbit / s.
Dat zegt niet alles.... Je moet ook een aantal verbindingen kunnen halen.
Penetratie in gebouwen is met 5G niet van de baan dus voor velen niet bruikbaar.
Glasvezel ... Je kan een kabel of meer per straat trekken.
Eén zendlocatie dient nog altijd voor een gebied. Niet voor een straat.
Imho : 5G is geen vervanger van glasvezel. Enkel een aanvulling. KPN bv schijnt het daar al mee eens te zijn.
Telenet gaat zijn glasvezel tot in huis tot 1Gbps aanbieden, via de coax is 1Gbps ook al mogelijk met ONEup. Een 4k HD streamen vereist 25Mbps, kijk je tegelijk naar 10 verschillende 4k streams, zit je nog maar aan 250Mbps, om maar te zeggen dat 1Gbps belachelijk veel is voor een particuliere aansluiting. Met andere woorden fiber tot in huis is geen noodzaak, de coax is meer dan snel genoeg voor 99% van de particuliere aansluitingen, er gaat maar een heel kleine markt voor zijn terwijl het een gigantische investering is. En nog iets, het is niet omdat de klant een 1Gbps aansluiting heeft, dat data providers of streamers die bandbreedte aan één connectie gaan toestaan. Met een auto die 350km/h kan ben je in een stadscentrum geen seconde sneller dan een fietser.
Dat 5G nog ver van bruikbaar is en dat daar ook de nodige investeringen voor nodig zijn is vanzelfsprekend maar toch ligt de toekomst in mobiel internet. Als de lokale internet providers geen degelijk 5G kunnen aanbieden gaan ze uit de markt geduwd worden door globale aanbieders zoals Starlink enz
Dat 5G nog ver van bruikbaar is en dat daar ook de nodige investeringen voor nodig zijn is vanzelfsprekend maar toch ligt de toekomst in mobiel internet. Als de lokale internet providers geen degelijk 5G kunnen aanbieden gaan ze uit de markt geduwd worden door globale aanbieders zoals Starlink enz
Dat we die hogere snelheid niet nodig hebben, daar ben ik het met je eens.
Ik heb zelf nog een START abonnement bij Proximus en voor mij is dat zonder twijfel allemaal snel genoeg en ik heb daar zelfs nog overschot.
Ik denk dat het netwerk van alle operatoren oud aan het worden is.
Elektriciteitsnet, Coax, telefoon tweedraad : allemaal voorbij zijn verheidsdatum.
Datanetwerken zitten daar bovenop soms (plaatselijk) aan hun limiet.
Het is logisch dat ze het huidige netwerk gaan vervangen door een snellere variant.
Die kabel in de grond steken zal wat meer kosten (voor de kabel zelf) maar het capaciteitsprobleem is er alleszins mee opgelost.
De klassieker (dagelijkse kost) waar de aannemer de kabel oversnijdt is wel wat moeilijker te repareren bij glasvezel maar ik veronderstel dat ze daar al technieken voor ontwikkeld hebben zonder dat daar vier mensen een dag aan werken.
Starlink : de satellietjes zouden in 90 minuten een rondje rond de wereld maken wat momenteel betekent dat je geen stabiele verbinding zonder uitval moet verwachten. Daar moet wel nog veel aan gedaan worden, maar je kan verwachten dat er daar groei en verbetering zal blijven.
""Starlink adverteert dat de service snelheden kan behalen van 50 Mb/s tot 150 Mb/s, met een vertraging van 20 tot 40ms op de meeste locaties. Ze geven echter ook aan dat er korte periodes zullen zijn waarin er helemaal geen verbinding is.--------
Volgens de indicatieve prijs van Starlink zal de service bij de lancering US$139 per maand gaan kosten, waarmee je onbeperkt internet hebt. Maar dat zijn niet de enige kosten die erbij komen kijken, want je hebt ook een ontvanger nodig die US$709 kost en waarvoor je ook nog eens US$100 verzendkosten moet betalen.
"" (finder.com)
5G via satelliet is echt nog redelijk verre toekomst.
Over je visie over de redelijk verre toekomst : Ik heb er mijn idee over maar ik zou niet durven dingen uitsluiten of de toekomst voorspellen. Voor Starlink denk ik dat het nog veraf is dat iedereen daar zou kunnen op aansluiten. Ik denk dat ze die capaciteit gewoon niet kunnen leveren.
Ik zou er zelf niet willen van dromen om vast in handen te zitten van E. Musk. Ik moet van die man niet veel hebben.. ook zijn producten niet.
Ik heb zelf nog een START abonnement bij Proximus en voor mij is dat zonder twijfel allemaal snel genoeg en ik heb daar zelfs nog overschot.
Ik denk dat het netwerk van alle operatoren oud aan het worden is.
Elektriciteitsnet, Coax, telefoon tweedraad : allemaal voorbij zijn verheidsdatum.
Datanetwerken zitten daar bovenop soms (plaatselijk) aan hun limiet.
Het is logisch dat ze het huidige netwerk gaan vervangen door een snellere variant.
Die kabel in de grond steken zal wat meer kosten (voor de kabel zelf) maar het capaciteitsprobleem is er alleszins mee opgelost.
De klassieker (dagelijkse kost) waar de aannemer de kabel oversnijdt is wel wat moeilijker te repareren bij glasvezel maar ik veronderstel dat ze daar al technieken voor ontwikkeld hebben zonder dat daar vier mensen een dag aan werken.
Starlink : de satellietjes zouden in 90 minuten een rondje rond de wereld maken wat momenteel betekent dat je geen stabiele verbinding zonder uitval moet verwachten. Daar moet wel nog veel aan gedaan worden, maar je kan verwachten dat er daar groei en verbetering zal blijven.
""Starlink adverteert dat de service snelheden kan behalen van 50 Mb/s tot 150 Mb/s, met een vertraging van 20 tot 40ms op de meeste locaties. Ze geven echter ook aan dat er korte periodes zullen zijn waarin er helemaal geen verbinding is.--------
Volgens de indicatieve prijs van Starlink zal de service bij de lancering US$139 per maand gaan kosten, waarmee je onbeperkt internet hebt. Maar dat zijn niet de enige kosten die erbij komen kijken, want je hebt ook een ontvanger nodig die US$709 kost en waarvoor je ook nog eens US$100 verzendkosten moet betalen.
"" (finder.com)
5G via satelliet is echt nog redelijk verre toekomst.
Over je visie over de redelijk verre toekomst : Ik heb er mijn idee over maar ik zou niet durven dingen uitsluiten of de toekomst voorspellen. Voor Starlink denk ik dat het nog veraf is dat iedereen daar zou kunnen op aansluiten. Ik denk dat ze die capaciteit gewoon niet kunnen leveren.
Ik zou er zelf niet willen van dromen om vast in handen te zitten van E. Musk. Ik moet van die man niet veel hebben.. ook zijn producten niet.
Het zal niet voor direct zijn, maar voor 1 Gbps tot aan het huis zal er wel een use-case zijn hoor. Voor de gemiddelde gebruiker de +/-10 jaar nog niet. Voor 5G niet vergeten, er is een bepaalde bandbreedte die door veel meer gebruikers verdeelt moet worden, zeker in steden. Terwijl voor kabel en/of fiber er een kabel bij gelegd kan worden, heb je in de lucht beperktere opties. Het is niet allemaal doom en gloom in de telecom hoor. Maar het is wel een sector die de booming dagen al heeft gehad. Nu zal daar eerder een beperkte groei zijn, het is een beetje zoals de unilevers en proctor en gambles. Beperkte trage groei of stagnatie. Daar zijn ondertussen de koersen op aangepast. Het negativisme zit er bij de meeste wel ongeveer in.
Waar zijn de vertrekkers naartoe gegaan.
En Starlink is heden al een heel ander verhaal.

Estate Guru believer.
Ik wil ook wel weten waar die vertrekkers naartoe gegaan zijn.
Verder heb ik ook de indruk dat Telenet zich daar niet al te veel van aantrekt. Ze hebben wellicht andere verdienmodellen dan enkel individuele gebruikers.
Verder heb ik ook de indruk dat Telenet zich daar niet al te veel van aantrekt. Ze hebben wellicht andere verdienmodellen dan enkel individuele gebruikers.
ik ging over op APP TV Light van TV Vlaanderen voor €9,95/pm
Waarschijnlijk zijn de recente vertrekkers voor een stuk naar base wat dan eigenlijk een broekzak - vestzak operatie is maar alleen wat goedkoper.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Vanmorgen had Telenet al meer dan 120 000 klanten verloren volgens het HLN artikel, nu nog maar 25 000; ze hebben dus 100 000 nieuwe klanten erbij op één dag; niet slecht ...
HLN, toch zo'n betrouwbare bron met nog echte journalisten die opzoekwerk doen voor ze iets publiceren ...

HLN, toch zo'n betrouwbare bron met nog echte journalisten die opzoekwerk doen voor ze iets publiceren ...

Make Spaargids " Great Again ! "