Koopwaardige aandelen
TIP
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Koopwaardige aandelen
Het verhaal van Alphabet is nog steeds heel mooi; maar er zijn HEEL veel onzekerheden naar de toekomst en dat is iets waar zeer sterk naar moet worden gekeken; enkele zijn:
- hoelang gaat hun gewone "google" zoekmotor nog relevant zijn
- blijft youtube Nr1 of gaan Tik/Tof of andere ze van de troon stoten
- gaat hun AI model de race winnen of tenminste een Topspeler worden/ blijven en kan dit de inkomsten van de gewone "google" zoekengine overtreffen
- blijven de Cloud klanten trouw of zullen de marges steeds meer onder druk komen te staan, aanbieders genoeg
Ik heb bij Alphabet het gevoel dat er niet één van hun divisies echt "veilig" is en dat ze daardoor een heel hoog risico hebben wat niet wil zeggen dat het geen topbedrijf is dat nog een gigantisch opwaarts potentieel kan hebben of de uiteindelijke winnaar kan worden gewoon dat er hier veel meer ? zijn ...
- hoelang gaat hun gewone "google" zoekmotor nog relevant zijn
- blijft youtube Nr1 of gaan Tik/Tof of andere ze van de troon stoten
- gaat hun AI model de race winnen of tenminste een Topspeler worden/ blijven en kan dit de inkomsten van de gewone "google" zoekengine overtreffen
- blijven de Cloud klanten trouw of zullen de marges steeds meer onder druk komen te staan, aanbieders genoeg
Ik heb bij Alphabet het gevoel dat er niet één van hun divisies echt "veilig" is en dat ze daardoor een heel hoog risico hebben wat niet wil zeggen dat het geen topbedrijf is dat nog een gigantisch opwaarts potentieel kan hebben of de uiteindelijke winnaar kan worden gewoon dat er hier veel meer ? zijn ...
En vooral: kan dit aan dezelfde marge als hun huidige zoekengine. AI modellen vergen enorme recurrente kosten. AI toepassingen zijn leuk en indrukwekkend, maar zijn momenteel niet gebaseerd op (even) een duurzaam bedrijfsmodel.voorheenCP1234 schreef: ↑25 juli 2024, 18:09 - gaat hun AI model de race winnen of tenminste een Topspeler worden/ blijven en kan dit de inkomsten van de gewone "google" zoekengine overtreffen
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Stond vandaag juist bij HLN in het nieuws dat ChatGPT een zoekmachine op de markt gaat brengen die dus een directe concurrent voor Google gaat worden; één onzekerheid is er dus al een feit geworden en zal dus wel degelijk een negatieve impact hebben.sintorama schreef: ↑26 juli 2024, 09:13En vooral: kan dit aan dezelfde marge als hun huidige zoekengine. AI modellen vergen enorme recurrente kosten. AI toepassingen zijn leuk en indrukwekkend, maar zijn momenteel niet gebaseerd op (even) een duurzaam bedrijfsmodel.voorheenCP1234 schreef: ↑25 juli 2024, 18:09 - gaat hun AI model de race winnen of tenminste een Topspeler worden/ blijven en kan dit de inkomsten van de gewone "google" zoekengine overtreffen
We hebben allemaal gezien met Yahoo hoe snel het bergaf kan gaan, toch ook iets om in het achterhoofd te houden.
Ik blijf er alvast van af omdat ik indirect er in belegd ben via oa. IWDA en dergelijke, maar er zelf aandelen van kopen vind ik te riskant wat weeral niet wil zeggen dat het geen goede belegging zal blijven maar met zoveel vraagtekens pas ik.
Onzekerheid wordt altijd gereflecteerd in de waardering.
Beetje “off topic” maar gisteren een reclamefolder in de brievenbus gekregen van Compounding Quality. Hij lijkt het naast zijn artikels voor HLN wel te menen. De deze folder ging over de Nederlandstalige versie namelijk “De kwaliteitsbelegger”.
Na die aankondiging ging het aandeel Alphabet meteen weer 3% lager. De hele manier WAAROP we informatie raadplegen kan wel eens gaan veranderen. Wanneer je een vergelijking maakt tussen de verschillende search-engines dan mag Google wel het grootste aandeel hebben, maar wat heb je eraan als we binnen 5 jaar geen search-engines meer gebruiken (behalve voor zeer specifieke zaken)? Google wilt vooral zijn marktaandeel in de search-engines versterken door AI in te schakelen om beter resultaten op te leveren, maar de uiteindelijke doelstelling van Google is om Search in stand te houden en hun advertentie-model te behouden. Iets wat voor concurrenten (die nog niet winstgevend zijn) helemaal anders ligt. Howard Marks beschrijft dit als de "complancency & arrogance" van gevestigde bedrijven die de kiemen bevatten voor een crisis.voorheenCP1234 schreef: ↑26 juli 2024, 14:28 Stond vandaag juist bij HLN in het nieuws dat ChatGPT een zoekmachine op de markt gaat brengen die dus een directe concurrent voor Google gaat worden; één onzekerheid is er dus al een feit geworden en zal dus wel degelijk een negatieve impact hebben.
We hebben allemaal gezien met Yahoo hoe snel het bergaf kan gaan, toch ook iets om in het achterhoofd te houden.
Voor mij is Alphabet dan ook eerder een value-bedrijf dan een groeibedrijf, maar de waardering reflecteert dit nog niet. Het is nog steeds een speler om rekening mee te houden, maar gezien de risico's zeker geen koopje.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik blijf dat persoonlijk allemaal met de nodige korrels zout nemen. Een bevraging van ChatGPT verbruikt gemiddeld 5x meer energie dan een zoekopdracht in Google. Hoe meer we met z'n allen naar AI gaan schuiven, hoe meer energie een issue gaat worden. Ik betwijfel dan ook dat de zuivere google-zoekopdracht zomaar gaat vervangen worden...
Dat klopt, maar... Vergelijk Google met een spoorlijn die de W-kust met de O-kust van de VS verbindt. Die spoorweg kan exuberante bedragen innen voor het gebruik ervan, er is immers geen andere spoorweg. Niemand is zo gek om een 2de spoorweg aan te leggen vlak naast de bestaande. Immers, stel dat je de 2de spoorweg zou exploiteren door genoegen te nemen met de helft van de winst van de bestaande spoorweg. Dan zou de bestaande spoorweg zijn prijs ook kunnen verlagen tot op het niveau dat het niet meer rendabel is voor de 2de spoorweg. De eerste spoorweg heeft namelijk een cashbuffer, terwijl de 2de spoorweg zich nog eerst diep in de schulden moet steken. Nog voor de spoorweg er goed en wel ligt is de 2de spoorweg al failliet want het is duidelijk dat zij nooit rendabel kunnen worden. Nadat de 2de spoorweg failliet is kan het eerste bedrijf zijn prijzen terug verhogen en weer de originele marge halen. Dit is het principe van "the winner takes it all" waarin ook Google opereert. Om die reden is er niemand die die 2de spoorweg ooit aanlegt.
Nu, deze redenering gaat maar op totdat er ook snelwegtransport ontstaat, of vliegtuigen, of pijpleidingen etc. Dan komt heel dat model toch onder druk te staan. Het maakt in dat geval zelfs geen hol uit dat de vliegtuigmaatschappijen met flinterdunne marges werken. Als die daar tevreden mee zijn dan haalt dit vroeg of laat toch marktaandeel weg van de spoorlijn. Het verschil zit hem erin dat die nieuwe infastructuur sowieso wordt aangelegd, met een ander initieel doel. Maar die zal uiteindelijk ook ingezet worden om de spoorlijn te beconcurreren. Wilt dat zeggen dat die spoorlijn failliet gaat? Geenszins, maar de marges komen wel onder druk te staan, en daar anticipeert de markt op. En terecht
Nu, deze redenering gaat maar op totdat er ook snelwegtransport ontstaat, of vliegtuigen, of pijpleidingen etc. Dan komt heel dat model toch onder druk te staan. Het maakt in dat geval zelfs geen hol uit dat de vliegtuigmaatschappijen met flinterdunne marges werken. Als die daar tevreden mee zijn dan haalt dit vroeg of laat toch marktaandeel weg van de spoorlijn. Het verschil zit hem erin dat die nieuwe infastructuur sowieso wordt aangelegd, met een ander initieel doel. Maar die zal uiteindelijk ook ingezet worden om de spoorlijn te beconcurreren. Wilt dat zeggen dat die spoorlijn failliet gaat? Geenszins, maar de marges komen wel onder druk te staan, en daar anticipeert de markt op. En terecht
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
ChatGPT wil een "normale" zoekmachine op de markt brengen om de concurrentie aan te gaan, het meer verbruik is in deze dus niet van tel; enkel de bekendheid zal een rol spelen. Hoe meer mensen ChatGPT zullen gebruiken voor specialere doelen hoe sneller ze ook hun "standaard" zoekmachine gaan gebruiken.Pieter1985 schreef: ↑29 juli 2024, 10:30 Ik blijf dat persoonlijk allemaal met de nodige korrels zout nemen. Een bevraging van ChatGPT verbruikt gemiddeld 5x meer energie dan een zoekopdracht in Google. Hoe meer we met z'n allen naar AI gaan schuiven, hoe meer energie een issue gaat worden. Ik betwijfel dan ook dat de zuivere google-zoekopdracht zomaar gaat vervangen worden...
En moest deze betere zoekresultaten geven, kan het snel gaan?
Tenzij je dankzij AI 5x minder zoekopdrachten moet lanceren om tot bij het gewenste resultaat te komen...Pieter1985 schreef: ↑29 juli 2024, 10:30 Ik blijf dat persoonlijk allemaal met de nodige korrels zout nemen. Een bevraging van ChatGPT verbruikt gemiddeld 5x meer energie dan een zoekopdracht in Google. Hoe meer we met z'n allen naar AI gaan schuiven, hoe meer energie een issue gaat worden. Ik betwijfel dan ook dat de zuivere google-zoekopdracht zomaar gaat vervangen worden...
Dat ai direct geeft wat je wilt, daar zijn we ook nog niet. Dus daar stel je ook vervolgvragen die ook steeds 5 keer meer verbruiken.
Op de VRT sprak men nog niet zo lang geleden dat het gemiddeld 25 keer meer energie kost om tot jouw zoekresultaat te komen.
Dit zal in de toekomst ook efficiënter worden maar dat kunnen ze evengoed dan ook gaan implementeren in Google.
Google zelf zit ook mee in de ai race en heeft volgens mij een voorsprong aan data. Men werkt meer en meer aan ai learning via video aangezien de data voor te trainen te beperkt is, Google heeft dan met YouTube een mooie bron.
Op de VRT sprak men nog niet zo lang geleden dat het gemiddeld 25 keer meer energie kost om tot jouw zoekresultaat te komen.
Dit zal in de toekomst ook efficiënter worden maar dat kunnen ze evengoed dan ook gaan implementeren in Google.
Google zelf zit ook mee in de ai race en heeft volgens mij een voorsprong aan data. Men werkt meer en meer aan ai learning via video aangezien de data voor te trainen te beperkt is, Google heeft dan met YouTube een mooie bron.
-
- Full Member
- Contacteer:
Voor mij is Google momenteel een bedrijf dat zijn zaakjes op orde heeft en zeer goed weet waarmee het bezig is. OpenAI daarentegen komt bij mij over als een jonge startup die goud in handen heeft en die nu in het wilde weg zijprojectjes opstart om zoveel mogelijk te cashen.
Ik hoop dat ik fout ben, maar ik zou persoonlijk Google nog niet direct afschrijven. Wordt vervolgd.
Ik hoop dat ik fout ben, maar ik zou persoonlijk Google nog niet direct afschrijven. Wordt vervolgd.
Dat is net de manier waarop reuzen worden geveld. Niet door een andere mastodont, maar door een kleine, snelle startup die niets te verliezen heeft en zich kan toeleggen op slechts 1 opdracht.
Ik schrijf google ook niet af, maar enige voorzichtigheid lijkt me nu wel geboden. Het is voor het eerst dat de moat van google onder druk komt te staan. De voorheen oninneembare geachte burcht lijkt toch kwetsbaarheden te tonen. In de technologie is elke voorsprong slechts tijdelijk. Dat is voor google niet anders.
Ik schrijf google ook niet af, maar enige voorzichtigheid lijkt me nu wel geboden. Het is voor het eerst dat de moat van google onder druk komt te staan. De voorheen oninneembare geachte burcht lijkt toch kwetsbaarheden te tonen. In de technologie is elke voorsprong slechts tijdelijk. Dat is voor google niet anders.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Een beetje hoe het met Kodak is afgelopen. Niet door concurrenten, maar door nieuwe technologie (in casu digitale fotografie).
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Over Paypal gesproken: 10% omhoog na goede resultaten...Rise schreef: ↑25 juli 2024, 13:53 "Search is geen groeimotor meer"
*checks notes*
Search revenue +14%
"Search is geen groeimotor meer"
Spaargids in a nutshell. I'm out I guess
Momenteel 21x de winst voor dit jaar. Maar na twee kwartalen gigantisch de verwachtingen kloppen ondanks $25 miljard Capex is blijkbaar nog steeds niet iedereen overtuigd. Prima, dan lonen die buybacks nog meer.
Of koop Visa dat half zo snel groeit en 25% duurder is. Betaalvolumes en transacties stijgen sneller bij Paypal btw. Maar Visa is een topbedrijf want de multiple is 26 en Paypal is rommel want de multiple is 12.
Allen nog veel sterke returns gewenst!