Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Vergelijking met kodak gaat volgens mij niet op. Kodak is pas zeer laat beginnen te investeren in digitale fotografie en liep eigenlijk de markt achterna.
Google is al lang aan het investeren in AI en is één van de voorlopers in de markt.
Voorlopig zie ik het verdienmodel van Alphabet (nog) niet onder druk staan (integendeel zelfs volgens de cijfers). Voorlopig is het ook zo dat de nieuwe ai search minder goed is in informatie te zoeken dan het oude Google.
Wie de winnaar zal zijn in de toekomst weet ik niet maar dat risico heb je bij veel andere bedrijven ook.
Google is al lang aan het investeren in AI en is één van de voorlopers in de markt.
Voorlopig zie ik het verdienmodel van Alphabet (nog) niet onder druk staan (integendeel zelfs volgens de cijfers). Voorlopig is het ook zo dat de nieuwe ai search minder goed is in informatie te zoeken dan het oude Google.
Wie de winnaar zal zijn in de toekomst weet ik niet maar dat risico heb je bij veel andere bedrijven ook.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Mooie vergelijking al vind ik het niet 100% van tel in het geval van Google omdat er al meerdere "treinverbindingen" liggen naast die van Google, ze worden alleen niet zoveel gebruikt. Denk ook dat de kost op zich van een goede search engine te maken niet zo groot is maar de kost om hem aan een groot publiek te introduceren en "populair" te maken veel groter. Anderzijds ligt daar ook het gevaar voor Google, met al de sociale media de dag van vandaag moeten er maar een paar influencers zeggen dat Google passé is en dat ze engine X gebruiken en die laatste heeft direct een horde volgers.Gudrun schreef: ↑29 juli 2024, 11:22 Dat klopt, maar... Vergelijk Google met een spoorlijn die de W-kust met de O-kust van de VS verbindt. Die spoorweg kan exuberante bedragen innen voor het gebruik ervan, er is immers geen andere spoorweg. Niemand is zo gek om een 2de spoorweg aan te leggen vlak naast de bestaande. Immers, stel dat je de 2de spoorweg zou exploiteren door genoegen te nemen met de helft van de winst van de bestaande spoorweg. Dan zou de bestaande spoorweg zijn prijs ook kunnen verlagen tot op het niveau dat het niet meer rendabel is voor de 2de spoorweg. De eerste spoorweg heeft namelijk een cashbuffer, terwijl de 2de spoorweg zich nog eerst diep in de schulden moet steken. Nog voor de spoorweg er goed en wel ligt is de 2de spoorweg al failliet want het is duidelijk dat zij nooit rendabel kunnen worden. Nadat de 2de spoorweg failliet is kan het eerste bedrijf zijn prijzen terug verhogen en weer de originele marge halen. Dit is het principe van "the winner takes it all" waarin ook Google opereert. Om die reden is er niemand die die 2de spoorweg ooit aanlegt.
Nu, deze redenering gaat maar op totdat er ook snelwegtransport ontstaat, of vliegtuigen, of pijpleidingen etc. Dan komt heel dat model toch onder druk te staan. Het maakt in dat geval zelfs geen hol uit dat de vliegtuigmaatschappijen met flinterdunne marges werken. Als die daar tevreden mee zijn dan haalt dit vroeg of laat toch marktaandeel weg van de spoorlijn. Het verschil zit hem erin dat die nieuwe infastructuur sowieso wordt aangelegd, met een ander initieel doel. Maar die zal uiteindelijk ook ingezet worden om de spoorlijn te beconcurreren. Wilt dat zeggen dat die spoorlijn failliet gaat? Geenszins, maar de marges komen wel onder druk te staan, en daar anticipeert de markt op. En terecht
Als ik mijn centen zou moeten steken in één van de "Big Five" zou Alphabet/ Google toch echt wel mijn allerlaatste keuze zijn ! Zou tussen Microsoft en Amazon gaan.
En aan welke waardering noteren die 2?
Als die nieuwe technologie dan AI is, dan vind ik Google daar minstens een heel goede tweede op het vlak van LLMs (Large Language Models, waarop ChatGPT en Gemini gebouwd zijn), maar staan ze wel op één als het over RL (Reinforcement Learning, gebruikt door DeepMind) gaat. De combinatie van beide kan vuurwerk opleveren.Charlesvdw schreef: ↑30 juli 2024, 15:50 Een beetje hoe het met Kodak is afgelopen. Niet door concurrenten, maar door nieuwe technologie (in casu digitale fotografie).
Op langere termijn zou ik ook verwachten dat hun TPUs door hun energie efficiëntie Google toelaten om searches goedkoper uit te voeren dan de concurrentie, die vooral NVIDIA GPUs gebruikt.
Dit betekent niet dat ze het onderspit niet kunnen delven, maar de vergelijking met Kodak vind ik helemaal kromgetrokken.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
+1Qwan schreef: ↑31 juli 2024, 00:47Als die nieuwe technologie dan AI is, dan vind ik Google daar minstens een heel goede tweede op het vlak van LLMs (Large Language Models, waarop ChatGPT en Gemini gebouwd zijn), maar staan ze wel op één als het over RL (Reinforcement Learning, gebruikt door DeepMind) gaat. De combinatie van beide kan vuurwerk opleveren.Charlesvdw schreef: ↑30 juli 2024, 15:50 Een beetje hoe het met Kodak is afgelopen. Niet door concurrenten, maar door nieuwe technologie (in casu digitale fotografie).
Op langere termijn zou ik ook verwachten dat hun TPUs door hun energie efficiëntie Google toelaten om searches goedkoper uit te voeren dan de concurrentie, die vooral NVIDIA GPUs gebruikt.
Dit betekent niet dat ze het onderspit niet kunnen delven, maar de vergelijking met Kodak vind ik helemaal kromgetrokken.
Je kan Google/ Alphabet inderdaad niet beschuldigen van niets te doen en te verwachten dat het geld zomaar blijft binnen stromen, in tegendeel zelfs zoals je met je voorbeelden perfect aangeeft.
De vergelijking met Kodak is, op dit moment alvast, gewoonweg absurd; kan in de toekomst natuurlijk wel zo worden maar uiteindelijk is geen enkel bedrijf safe voor eeuwig en altijd ...
Saillant detail: Kodak heeft de digitale fotografie zelf uitgevonden, maar ze wilden het niet op de markt brengen omdat dat hun hele value chain (fototoestellen, filmrolletjes, ontwikkelingscentra, afdrukken etc) zou kannibaliseren.Charlesvdw schreef: ↑30 juli 2024, 15:50 Een beetje hoe het met Kodak is afgelopen. Niet door concurrenten, maar door nieuwe technologie (in casu digitale fotografie).
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Dat klopt dan ook weer. Alphabet investeert zeer zwaar inclusief het ontwikkelen van eigen chipsets.voorheenCP1234 schreef: ↑31 juli 2024, 02:05 +1
Je kan Google/ Alphabet inderdaad niet beschuldigen van niets te doen en te verwachten dat het geld zomaar blijft binnen stromen, in tegendeel zelfs zoals je met je voorbeelden perfect aangeeft.
Misschien was investeren niet het juiste woord maar implementeren.
Volgens mij past Alphabet het volgende momenteel toe uit het artikel:
" The leadership appears humble enough to accept that disruptive innovations can come from anywhere."
"must then be willing and agile enough to embrace innovations."
Vlug na de lancering van Chatgtp zijn ze hun AI producten ook gaan lanceren en momenteel gebruiken ze in de VS al hun AI search in de google resultaten.
Dat is toch een zeer groot verschil met Kodak waardoor het verhaal volgens mij volledig anders is momenteel.
Volgens mij past Alphabet het volgende momenteel toe uit het artikel:
" The leadership appears humble enough to accept that disruptive innovations can come from anywhere."
"must then be willing and agile enough to embrace innovations."
Vlug na de lancering van Chatgtp zijn ze hun AI producten ook gaan lanceren en momenteel gebruiken ze in de VS al hun AI search in de google resultaten.
Dat is toch een zeer groot verschil met Kodak waardoor het verhaal volgens mij volledig anders is momenteel.
Ik zie dat er weer een enorme hoop onzin en kwakzalverij verkocht is de laatste dagen, dus kom me toch nog maar eens moeien met enkele KWALITATIEVE opmerkingen. Misschien verdien je er nog geld mee.
11,1x FCF, 9% market cap is net cash, 9% buyback yield. Ja, je leest het goed: het aandeel is vandaag aan $64 goedkoper dan vorige week aan $59. Ik schreeuw al meer dan een half jaar dat dit een pure kwantitatieve nobrainer is en dat die absurde doemdenkerij over de marktpositie van Paypal totaal ongefundeerd is. Het ziet er naar uit dat ik EINDELIJK gelijk krijg.
Paypal verhoogde gisteren dus de outlook voor 2024 voor de tweede keer dit jaar. Q2 update was niets minder dan GIGANTISCH boven verwachtingen. Een profetisch forumlid schreef hier eind 2023 al dat de toen uitgegeven "teleurstellende outlook" in een "transitiejaar" een classic case of sandbagging was, waarbij de outlook bewust heel conservatief en met veel onzekerheid wordt afgegeven om de CEO een vliegende start te geven (en goddamn die heeft hij gekregen). De "analisten" (lol) verwachtten een kleine winstdaling met EPS van $0.98. Ze rapporteren $1.19 (+36% YoY). Total Payment Volume +11%, omzet +9%, operating margin 231 bps gestegen naar 18,5%, kosten -1%, transaction margin $ +8% (snelste groei in deze cruciale metric sinds 2021, de verwachting was +1%...), moet er nog goed nieuws zijn?
WANT DAT IS ER
Outlook FCF $5 - > $6 miljard voor het volledige jaar
Share buybacks 'approx.' $5 - > $6 miljard voor het volledige jaar. Ze hadden eind Q2 al 5,4% van de uitstaande aandelen begin dit jaar geschrapt. We zijn intussen augustus, dus sinds begin Q3 is er al weer voor een half miljard dollar ingekocht aan bodemkoersen.
Er staat $18,3 miljard cash op de balans (ook iets meer schulden dus daarom net cash klein beetje lager)
De share buybacks gaan omhoog. De stock based compensation begint te dalen. In combinatie met de (voor een NASDAQ-bedrijf) unieke eerlijke inclusie van SBC in de winstcijfers getuigt dat van een duidelijke omslag in good governance-cultuur en aandacht voor de aandeelhouder. De kapitaalallocatie is top tier met 110% van FCF in share buybacks, geen verleiding om naar een dividenduitkering te gaan aan zo'n lage koersen. Duidelijke focus op efficiëntie en groei in de core business, en versterken van het bestaande netwerk. Geen fantasietjes over M&A of dure marketingcampagnes.
Over Apple Pay:
Laatste voorzetje:
Eind 2024 nog 1 miljard shares outstanding met $6 miljard FCF aan een FCF-multiple van 16x geeft $96 per aandeel oftewel 50% upside. Dat is dan nog conservatief gezien shares outstanding waarschijnlijk lager uitkomt en de FCF nog iets hoger. Ze calculeren de verwachte impact van Fastlane bewust nog niet in om Q3 opnieuw een earnings beat te rapporteren, calling it now. Een multiple van 16 is daarnaast ook heel laag voor een bedrijf dat zijn FCF net YoY +40% ziet gaan en daarna verdere groei verwacht en een hoge nettokaspositie meesleurt.
Positie is momenteel 37% vd portefeuille, was eerst van plan om na resultaten sowieso een klein beetje winst te nemen om meer Alphabet te kopen, maar na dit rapport verkoop ik voorlopig niets.
Na de tweede outlookverhoging dit jaar en resulterende koersreactie van een magere +8,6% gisteren zijn die cijfers als volgt:Rise schreef: ↑26 juni 2024, 21:30 Zoetis verkocht en gewisseld naar Paypal, 34% positie nu. Dying on this hill. 12x FCF, 11% market cap is net cash, >8% buyback yield en tegelijkertijd (versneld) groeien en kosten drukken... Kan zo toch niet blijven duren gvd jongens toch.
Keerzijde is natuurlijk dat ze afgelopen kwartaal weer voor (hopelijk veel) meer dan 1,5 miljard aandelen hebben kunnen inkopen aan bradeerprijzen.
11,1x FCF, 9% market cap is net cash, 9% buyback yield. Ja, je leest het goed: het aandeel is vandaag aan $64 goedkoper dan vorige week aan $59. Ik schreeuw al meer dan een half jaar dat dit een pure kwantitatieve nobrainer is en dat die absurde doemdenkerij over de marktpositie van Paypal totaal ongefundeerd is. Het ziet er naar uit dat ik EINDELIJK gelijk krijg.
Paypal verhoogde gisteren dus de outlook voor 2024 voor de tweede keer dit jaar. Q2 update was niets minder dan GIGANTISCH boven verwachtingen. Een profetisch forumlid schreef hier eind 2023 al dat de toen uitgegeven "teleurstellende outlook" in een "transitiejaar" een classic case of sandbagging was, waarbij de outlook bewust heel conservatief en met veel onzekerheid wordt afgegeven om de CEO een vliegende start te geven (en goddamn die heeft hij gekregen). De "analisten" (lol) verwachtten een kleine winstdaling met EPS van $0.98. Ze rapporteren $1.19 (+36% YoY). Total Payment Volume +11%, omzet +9%, operating margin 231 bps gestegen naar 18,5%, kosten -1%, transaction margin $ +8% (snelste groei in deze cruciale metric sinds 2021, de verwachting was +1%...), moet er nog goed nieuws zijn?
WANT DAT IS ER
Outlook FCF $5 - > $6 miljard voor het volledige jaar
Share buybacks 'approx.' $5 - > $6 miljard voor het volledige jaar. Ze hadden eind Q2 al 5,4% van de uitstaande aandelen begin dit jaar geschrapt. We zijn intussen augustus, dus sinds begin Q3 is er al weer voor een half miljard dollar ingekocht aan bodemkoersen.
Er staat $18,3 miljard cash op de balans (ook iets meer schulden dus daarom net cash klein beetje lager)
De share buybacks gaan omhoog. De stock based compensation begint te dalen. In combinatie met de (voor een NASDAQ-bedrijf) unieke eerlijke inclusie van SBC in de winstcijfers getuigt dat van een duidelijke omslag in good governance-cultuur en aandacht voor de aandeelhouder. De kapitaalallocatie is top tier met 110% van FCF in share buybacks, geen verleiding om naar een dividenduitkering te gaan aan zo'n lage koersen. Duidelijke focus op efficiëntie en groei in de core business, en versterken van het bestaande netwerk. Geen fantasietjes over M&A of dure marketingcampagnes.
Over Apple Pay:
Ook voor het aantal active accounts is er voor het tweede kwartaal op rij terug groei (+0,4%) nadat die sinds 2022 in dalende lijn waren."If we narrow down into desktop/web which is 40% to 50% of all checkout, we see no degradation in our share over the past four years. We have held share despite competition," CEO Alex Chriss said in a call with analysts, responding to a question about the increasing adoption of Apple Pay.
Een voorbeeld van hoe gatachterlijk analisten zijn (en de ongeïnformeerde massa die hun sentimentgedreven narratief klakkeloos overneemt zonder enige kennis van zaken):"We returned the company to transaction margin growth, we returned the company to consumer user growth, we significantly improved profitability of Braintree and we are accelerating Venmo. We are operating from a position of strength, delivering for our customers and focusing on long-term profitable growth," Chief Executive Alex Chriss said in a statement
Aandeel is spotgoedkoop en je kan letterlijk niks vinden in dat kwartaalrapport om commentaar op te geven. PERFECT rapport voor Alex Chriss en zijn team tot nu toe.For the third quarter, PayPal anticipates high-single-digit growth in adjusted earnings per share. The FactSet consensus of 98 cents implied that analysts were expecting an almost 25% decline in adjusted EPS for the third quarter.
Laatste voorzetje:
Eind 2024 nog 1 miljard shares outstanding met $6 miljard FCF aan een FCF-multiple van 16x geeft $96 per aandeel oftewel 50% upside. Dat is dan nog conservatief gezien shares outstanding waarschijnlijk lager uitkomt en de FCF nog iets hoger. Ze calculeren de verwachte impact van Fastlane bewust nog niet in om Q3 opnieuw een earnings beat te rapporteren, calling it now. Een multiple van 16 is daarnaast ook heel laag voor een bedrijf dat zijn FCF net YoY +40% ziet gaan en daarna verdere groei verwacht en een hoge nettokaspositie meesleurt.
Positie is momenteel 37% vd portefeuille, was eerst van plan om na resultaten sowieso een klein beetje winst te nemen om meer Alphabet te kopen, maar na dit rapport verkoop ik voorlopig niets.
Je kan de mening van anderen afschilderen als kwakzalverij. Maar het zou je niet slecht doen om af en toe eens te kijken naar wat anderen zeggen over je favoriete aandelen.
Op basis van je posts vind ik dat je vaak te weinig oog hebt voor de zwaktes van je aandelen en dat je vooral op zoek gaat naar informatie/cijfers die je veronderstellingen bekrachtigen (confirmation bias).
Op basis van je posts vind ik dat je vaak te weinig oog hebt voor de zwaktes van je aandelen en dat je vooral op zoek gaat naar informatie/cijfers die je veronderstellingen bekrachtigen (confirmation bias).
Nja. Over die Paypal... Je somt daar een heleboel dingen op die zeker hout snijden, maar anderzijds zijn dit voor de hand liggende zaken. Het zin geen zaken die jij weet, maar de markt (alle actieve beleggers, klein en groot, amateur en professioneel tesamen) niet. Volgens de redenering zou het aandeel nu eigenlijk al een hele hoop hoger moeten koersen. En toch is dat niet het geval. Dus misschien... zou het kunnen... dat er andere zaken zin die de markt kent, maar waar jij geen oog voor hebt?
Waarom heeft de hele markt het fout, behalve jij?
Zelf houd ik me liever afzijdig van dit soort speculatie met extreem volatiele aandelen zoals Paypal. Er was een breed gedragen dipje in de tech-aandelen, dus in het geval ik zou willen kopen dan zou ik eerder de hele tech-markt kopen en mij geen zorgen hoeven te maken of het nu alphabet is of MS die met de prijzen gaat lopen. In de QQQ zit PP ook een stukje in (een halve procent ofzo).
Waarom heeft de hele markt het fout, behalve jij?
Zelf houd ik me liever afzijdig van dit soort speculatie met extreem volatiele aandelen zoals Paypal. Er was een breed gedragen dipje in de tech-aandelen, dus in het geval ik zou willen kopen dan zou ik eerder de hele tech-markt kopen en mij geen zorgen hoeven te maken of het nu alphabet is of MS die met de prijzen gaat lopen. In de QQQ zit PP ook een stukje in (een halve procent ofzo).
Heel veel tekst om eigenlijk niets te zeggen hé.
"Speculatie met extreem volatiele aandelen", als je effectief leest (en begrijpt) wat ik schreef over Q2 zie je dat Paypal in de verste verte geen speculatief aandeel is. Je weet niet waarover je spreekt kerel, dat is nu wel overduidelijk. Ben jij trouwens niet dezelfde van die discussie begin dit jaar met oa "Amazon is de Aldi van Cloud"?
Ja met jouw tips en visie ga ik zeker rekening houden
"Speculatie met extreem volatiele aandelen", als je effectief leest (en begrijpt) wat ik schreef over Q2 zie je dat Paypal in de verste verte geen speculatief aandeel is. Je weet niet waarover je spreekt kerel, dat is nu wel overduidelijk. Ben jij trouwens niet dezelfde van die discussie begin dit jaar met oa "Amazon is de Aldi van Cloud"?
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Een betere verwoording van je pretentieuze berichten had ik zelf niet kunnen verzinnen, wel goed dat je het zelf inziet ...Rise schreef: ↑31 juli 2024, 12:35 Heel veel tekst om eigenlijk niets te zeggen hé.
Over de cijfers/waardering valt niets te betwisten. MGMT lijkt ook de juiste acties te nemen, maar...Rise schreef: ↑26 juni 2024, 21:30
Een voorbeeld van hoe gatachterlijk analisten zijn (en de ongeïnformeerde massa die hun sentimentgedreven narratief klakkeloos overneemt zonder enige kennis van zaken):
Aandeel is spotgoedkoop en je kan letterlijk niks vinden in dat kwartaalrapport om commentaar op te geven. PERFECT rapport voor Alex Chriss en zijn team tot nu toe.
De hamvraag voor mij; welk % van de net profit/FCF is afkomstig van de Paypal button? Ik twijfel toch of die relevant blijft in de verre toekomst, zie er sowieso geen groei meer in.
Daarnaast is(was?) Braintree tot nog toe amper winstgevend, maar wel het snelst groeiende onderdeel van Paypal dacht ik? Al groeien ze trager dan Adyen, die wél winstgevend groeien? Ik zit overigens nog steeds in Adyen, positie wel getrimd op de weg naar boven.
Ik heb een hele tijd terug antwoorden gezocht (beperkte tijd helaas), maar geen gevonden. Vooral de winst uit Paypal button lijkt mij een belangrijke voor een eventueel 'worst case scenario' te bepalen.