staatsbon herbeleggen zonder omweg bankrekening
TIP
Re: staatsbon herbeleggen zonder omweg bankrekening
Daar vrees ik voor, kijk eens naar de grafiek van de OLO op 1 jaar van de laatste maand, het zal de overheid en de banken goed uitkomen. https://www.tijd.be/markten-live/beurze ... 38572.html
Met deze cijfers zou een staatsbon op 1 jaar vandaag volgens mij ongeveer 2,85% bruto geven, is 1.995% netto
Daarom zal ik ook nooit zo'n staatsbon nemen.Torro schreef: ↑1 augustus 2024, 23:23Daar vrees ik voor, kijk eens naar de grafiek van de OLO op 1 jaar van de laatste maand, het zal de overheid en de banken goed uitkomen. https://www.tijd.be/markten-live/beurze ... 38572.html
Met deze cijfers zou een staatsbon op 1 jaar vandaag volgens mij ongeveer 2,85% bruto geven, is 1.995% netto
De staat zal de marktrente geven minus de commissie vergoeding die banken krijgen voor de distributie. In het geval van de eenjarige staatsbon is dat de Belgische OLO rente op één jaar. Die rente is momenteel aan het zakken, wellicht omdat de markt in september een ECB rente aanpassing verwacht. Die 3,1% bruto van BNP zal dus vrij zeker meer opbrengen dan de volgende staatsbon, toch zijn er argumenten om toch voor de staatsbon te kiezen, bv:
-Bij een verdere rente daling van de korte termijn (zeer waarschijnlijk), zal de staatsbon boven pari gaan noteren, vervroegd verkopen kan dan interessant zijn, denk maar aan de Leterme bon destijds. Een termijnrekening of kasbon kan je zonder kleerscheuren niet vervroegd verkopen.
Of het slim is om nu nog voor de korte termijn (één jaar) te gaan is natuurlijk een andere kwestie. De kans is groot dat de korte termijn rente over één jaar aanzienlijk lager zal staan, het geld dat dan vrij komt zal aan een lager tarief herbelegd worden. Denk dat je nu beter voor de wat langere termijn kiest en anticipeert op een verdere rente daling.
BTW; in een markt met dalende rentes moet je geen zero coupons kopen, wel obligaties met een hoge coupon, die gaan namelijk vlot boven pari bij dalende rente terwijl zero coupons nooit meer boven pari zullen gaan (is trouwens de reden waarom banken die zero coupons ondanks het verlies dat ze er op hebben toch op de markt brengen)
vortex schreef: ↑2 augustus 2024, 07:05De staat zal de marktrente geven minus de commissie vergoeding die banken krijgen voor de distributie. In het geval van de eenjarige staatsbon is dat de Belgische OLO rente op één jaar. Die rente is momenteel aan het zakken, wellicht omdat de markt in september een ECB rente aanpassing verwacht. Die 3,1% bruto van BNP zal dus vrij zeker meer opbrengen dan de volgende staatsbon, toch zijn er argumenten om toch voor de staatsbon te kiezen, bv:
-Bij een verdere rente daling van de korte termijn (zeer waarschijnlijk), zal de staatsbon boven pari gaan noteren, vervroegd verkopen kan dan interessant zijn, denk maar aan de Leterme bon destijds. Een termijnrekening of kasbon kan je zonder kleerscheuren niet vervroegd verkopen.
Of het slim is om nu nog voor de korte termijn (één jaar) te gaan is natuurlijk een andere kwestie. De kans is groot dat de korte termijn rente over één jaar aanzienlijk lager zal staan, het geld dat dan vrij komt zal aan een lager tarief herbelegd worden. Denk dat je nu beter voor de wat langere termijn kiest en anticipeert op een verdere rente daling.
BTW; in een markt met dalende rentes moet je geen zero coupons kopen, wel obligaties met een hoge coupon, die gaan namelijk vlot boven pari bij dalende rente terwijl zero coupons nooit meer boven pari zullen gaan (is trouwens de reden waarom banken die zero coupons ondanks het verlies dat ze er op hebben toch op de markt brengen)
En boven pari betaal je dan weer 30% R.V. over de winst.
Ik kreeg zonet telefoon van BNP Paribas met de vraag of ik terug wil intekenen op een termijnrekening bij hen? Ik vroeg hen naar het netto-rendement.
De man aan de telefoon zei van 'het is eigenlijk onze beleggingsadviseur die dit allemaal kan vertellen, ik zal een telefonische afspraak met hem inplannen. Ik kan je alleen zeggen dat er best wat interesse in dat product is en we vermoedelijk ook iets vroeger dit product gaan afsluiten'.
Heel vreemd dat die man mij dit zegt, ik denk niet dat dat informatie is dat je moet delen met je klant maar goed.
Zoals ik begrijp gaat het dus om 3,10% bruto. Op zich wel interessant, want dat is 2,80% netto. Dus heb dan maar ingestemd op die telefonische afspraak.
De man aan de telefoon zei van 'het is eigenlijk onze beleggingsadviseur die dit allemaal kan vertellen, ik zal een telefonische afspraak met hem inplannen. Ik kan je alleen zeggen dat er best wat interesse in dat product is en we vermoedelijk ook iets vroeger dit product gaan afsluiten'.
Heel vreemd dat die man mij dit zegt, ik denk niet dat dat informatie is dat je moet delen met je klant maar goed.
Zoals ik begrijp gaat het dus om 3,10% bruto. Op zich wel interessant, want dat is 2,80% netto. Dus heb dan maar ingestemd op die telefonische afspraak.
Ik denk dat het om een kasbon gaat, en 3,1% (-30% RV) is 2,17% netto en niet 2,8% netto.
Eerst moet je nog een bruto rente zien te krijgen van 3% : 0,7 = 4,29%. Dan nog de kosten en 0,12% taks. Dan nog 30% over de koerswinst.
Wat voor veilige obligatie had je op het oog in zo'n geval t.o.v. een 0% optie met 3% netto?
-
- Full Member
- Contacteer:
Buiten die 3,1% kasbon van BNP is er voorlopig nog niet veel concreet aanbod van banken om de staatsbon miljarden binnen te halen. OLO 1jaar momenteel 3% en dalend...
-
- Full Member
- Contacteer:
Zou eens kunnen wat je nu krijgt op termijnrekeningen en kasbons meer zal zijn of hetgeen ze gaan geven als de staatsbons vrijkomen,
Denk dan vooral aan de 3,30% bij Santander en Medirect. Wat is jouw mening?
Die kans lijkt mij reëel, met huidige OLO 1jaar zal de staatsbon 2,7 a 2,8% geven, banken zullen daar misschien met 0,2 of 0,3% boven gaan tenzij er een onderlinge concurrentie uitbarst maar daar ziet het niet naar uit.Gwendoline1 schreef: ↑16 augustus 2024, 13:16 Zou eens kunnen wat je nu krijgt op termijnrekeningen en kasbons meer zal zijn of hetgeen ze gaan geven als de staatsbons vrijkomen,
Denk dan vooral aan de 3,30% bij Santander en Medirect. Wat is jouw mening?
Het is netto 2,05% bij BNP op een kasbon van zowel 1 als 2 jaar.
Ik heb gezegd dat ze hun de uitleg mogen besparen, aangezien ik bij MeDirect al 2,55% op een spaarboekje heb.
Die beleggingsadviseur zei 'Je moet natuurlijk wel weten dat een kasbon 100% veilig is en andere beleggingen dat mogelijk niet zijn'. Euuuhhmm, een spaarboekje?
Daar was hij me ook kwijt. Heb hem een fijne werkdag gewenst en afgelegd.
Ik heb gezegd dat ze hun de uitleg mogen besparen, aangezien ik bij MeDirect al 2,55% op een spaarboekje heb.
Die beleggingsadviseur zei 'Je moet natuurlijk wel weten dat een kasbon 100% veilig is en andere beleggingen dat mogelijk niet zijn'. Euuuhhmm, een spaarboekje?
-
- Full Member
- Contacteer:
Het zou normaal 2.17% netto moeten zijn, want is 3,10% bruto, of komen er nog kosten bij? Of misschien proberen ze de mensen die ze opbellen nog ietsje minder te geven...Kevva schreef: ↑22 augustus 2024, 00:06 Het is netto 2,05% bij BNP op een kasbon van zowel 1 als 2 jaar.
Jammer dat ze niet van meer mensen zulke reacties krijgen.