De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Ik volg je helemaal en deel je mening, maar ik zit aan de andere kant ook met behoorlijke vragen hoe houdbaar sommige van die dingen zijn (en daar is een risico opslag voor mij voor gerechtvaardigd). Recent het Google monopoly trail, en wie weet wat komt er allemaal nog voor sommige van de grootste techbedrijven.Rise schreef: ↑8 augustus 2024, 00:10Zwaar vertekend beeld door massieve Capex voor AI infrastructuur. Trek die eraf en je krijgt al heel andere multiples. Bij Amazon bijvoorbeeld is de price/TTM operating cash flow nog nooit zo laag geweest. Binnen 5 jaar is AWS alleen al de huidige market cap waard. Marges van Amazon retail zijn nog steeds heel laag en die van AWS blijven stijgen. Als de retailmarge stijgt naar de marges van Walmart, Amazon International winstgevend wordt en de AI Capex cyclus achter de rug is, zit je op een wip en een knip aan $125 miljard FCF, en ze doen nog niet eens buybacks.gpv1 schreef: ↑5 augustus 2024, 15:01 Dit zijn toch geen multiples waaraan ik zou kopen:
De FCF-verwachtingen van analisten zullen wellicht ook geen rekening houden met een recessie.
De consensus estimates heb ik verminderd met uitgaven à la 'Payments for taxes related to net share settlement of equity awards' uit de kasstroomtabellen van het voorbije boekjaar.
bron FCF consensus estimates: S&P Capital IQ
Google gaat dit jaar evenveel Capex spenderen als de 25 grootste beursgenoteerde olie- en gasbedrijven van de VS, samen. Om maar even te illustreren over wat voor waanzinnige bedragen het gaat. Google, Amazon en Meta zijn alledrie (in die volgorde) koopwaardig en imo laat je hier als quality-belegger een opportuniteit schieten met zo'n hoge cashpositie. Alle indexbeleggers kopen nu (door hun weging in de index) vooral big tech, en er wordt steeds meer en meer passief belegd. Welke aandelen profiteren daar op termijn het meest van?
Als er iets is dat je van 2020/2022 zou moeten hebben geleerd is het dat big tech altijd wint. In 2021 waren de waarderingen zogezegd véél te hoog want "lage rente zorgt voor hogere waardering van toekomstige cashflows"/TINA en dat was niet duurzaam. Rente stijgt, big tech crasht, en 1,5 jaar later staat letterlijk elk big tech bedrijf op ATH's. Al anderhalf jaar hoor je regelmatig "de indexen worden hoog gehouden door big tech", "bijna alle winst van de S&P komt van een handjevol bedrijven" etc. Nu krijgen we ondanks fantastische kwartaalrapporten een correctie in de schoot geworpen en opnieuw denkt iedereen dat alles overgewaardeerd is. Mja. This time it's different zeker?
Ook vraag ik mij af hoe lang iets als OS/Windows houdbaar is, nu alles meer naar Cloud gaat. Het zou mij niet verbazen dat een OS binnen middellange termijn irrelevant gaat worden, omdat alles via webbrowser/app gaat, en de gemiddelde gebruiker geen OS meer te zien krijgt.
Ook ben ik er al jaren van verbaasd dat Microsoft zulke fikse bedragen kan vragen voor een product zoals Office 365. Ik zit zelf in de IT dus ik zie hoeveel en wat een kantoorgebruiker bij ons van het Office pakket gebruikt (en dat is minder dan je denkt). En als je dan de maandelijke bedragen ziet die daar voor betaald worden... als aandeelhouder ben ik daar heel blij mee, maar is het houdbaar.
Tja! Allez... Echt?
Daar zit hem net het probleem. Dat die investeringen ook zullen opleveren aan dezelfde marges als wat het bedrijf in het verleden heeft kunnen doen, is een stelling, geen zekerheid.
Inderdaad, en daarin zie ik eerder een risico dan een opportuniteit. Wat we de voorbije dagen zagen noem ik zelfs geen correctie.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Heel houdbaar denk ik.Galactic schreef: ↑8 augustus 2024, 08:32 Ook ben ik er al jaren van verbaasd dat Microsoft zulke fikse bedragen kan vragen voor een product zoals Office 365. Ik zit zelf in de IT dus ik zie hoeveel en wat een kantoorgebruiker bij ons van het Office pakket gebruikt (en dat is minder dan je denkt). En als je dan de maandelijke bedragen ziet die daar voor betaald worden... als aandeelhouder ben ik daar heel blij mee, maar is het houdbaar.
Windows zal dan ook meer en meer naar de cloud gaan en betreft Office zie ik naast bedrijven nu ook steeds meer en meer mensen overstappen naar de betalende 365 versie.
Zelfs ik die nooit voor software betaal begin soms te twijfelen wanneer ze me weer Onedrive proberen op te dringen.
Scholen, universiteiten draaien allemaal op Office365.
Ik zie de macht van Microsoft jaarlijks vergroten i.p.v. verkleinen.
Inderdaad. Er was een jaar of 15 geleden een verdienstelijke poging van Google om een web-based alternatief op de markt te brengen voor office. Echter, MSFT heeft bijgebeend en ingehaald. De office365 is gewoon... goed. Er is geen beter alternatief. Deze knikkers zijn verdeeld.
Wat betreft OS: ik denk niet dat Windows nog de grote melkkoe is voor MSFT, maar ik kan verkeerd zijn.
Wat betreft OS: ik denk niet dat Windows nog de grote melkkoe is voor MSFT, maar ik kan verkeerd zijn.
Zoals verwacht, weer een guitig dagje vandaag. Goed om met index futures te spelen.
Mijn percepties op basis van wat ik allemaal heb gelezen de voorbije dagen.
2 factoren zijn momenteel de oorzaak van de daling van de beurzen :
- De carry trade : veel beleggers, vooral uit de VS hebben de goedkope Yen gebruikt om leningen aan te schaffen in Yen en daarmee aandelen te kopen (vooral tech aandelen).
- > De Japanse regering heeft recent de rente verhoogd en duidelijk gemaakt dat ze een sterkere Yen wenste waardoor de Yen begon te stijgen : paniek bij beleggers die hun leningen in Yen moesten terugbetalen, verkoop van (tech) aandelen om de leningen te sluiten. Wall Street en Nikkei meeste aangetroffen. De rest volgt.
- De FED : de economie is er slechter aan toe dan eerst voorzien en de FED had al eerder moeten ingrijpen. Zal nu pas in September zijn en paniek bij beleggers dat dit veel te laat is om de economie te redden.
De carry trade is bijna voorbij. Analisten verwachten dat de meerderheid van de "grote" leningen al afgesloten zijn of de komende dagen zal gebeuren. Paniek is voorbij maar beleggers wachten verder af.
De FED is "zwaar" onder druk, vooral de paniek op de beurzen heeft niet geholpen. De FED zal eerder moeten ingrijpen dan september.
2 factoren zijn momenteel de oorzaak van de daling van de beurzen :
- De carry trade : veel beleggers, vooral uit de VS hebben de goedkope Yen gebruikt om leningen aan te schaffen in Yen en daarmee aandelen te kopen (vooral tech aandelen).
- > De Japanse regering heeft recent de rente verhoogd en duidelijk gemaakt dat ze een sterkere Yen wenste waardoor de Yen begon te stijgen : paniek bij beleggers die hun leningen in Yen moesten terugbetalen, verkoop van (tech) aandelen om de leningen te sluiten. Wall Street en Nikkei meeste aangetroffen. De rest volgt.
- De FED : de economie is er slechter aan toe dan eerst voorzien en de FED had al eerder moeten ingrijpen. Zal nu pas in September zijn en paniek bij beleggers dat dit veel te laat is om de economie te redden.
De carry trade is bijna voorbij. Analisten verwachten dat de meerderheid van de "grote" leningen al afgesloten zijn of de komende dagen zal gebeuren. Paniek is voorbij maar beleggers wachten verder af.
De FED is "zwaar" onder druk, vooral de paniek op de beurzen heeft niet geholpen. De FED zal eerder moeten ingrijpen dan september.
Een daling van 10% is toch doodnormaal en vindt - wat is het- eens om de 2 jaar plaats. Vanwaar al die ongerustheid? Top-to-bottom spreken we trouwens nog altijd maar over een percent of 8.
De vraag is of de daling al voorbij is of net nog moet gaan komen?
https://finance.yahoo.com/news/harris-a ... 31653.html
Ik vermoed dat we nog wel wat verder zakken.karine schreef: ↑8 augustus 2024, 10:00De vraag is of de daling al voorbij is of net nog moet gaan komen?
https://finance.yahoo.com/news/harris-a ... 31653.html
Ik denk het niet.
Binnenkort gaan Jerome, Christine, en die Japanner, samen nog eens konkelfoezen in hun barak in Jackson Hole.
https://www.kansascityfed.org/research/ ... symposium/
Het zou me niet verbazen dat ze daar nogmaals afspreken the fight against inflation is not over en 'de markt' nog wel even kan wachten op verlaging van de rente.
In ieder geval is dat pas 26 aug.Arkimedes schreef: ↑8 augustus 2024, 10:52Ik denk het niet.
Binnenkort gaan Jerome, Christine, en die Japanner, samen nog eens konkelfoezen in hun barak in Jackson Hole.
https://www.kansascityfed.org/research/ ... symposium/
Het zou me niet verbazen dat ze daar nogmaals afspreken the fight against inflation is not over en 'de markt' nog wel even kan wachten op verlaging van de rente.