Ervaringen met Saxo Bank
TIP
Re: Ervaringen met Saxo Bank
Ja, het is inderdaad buitengewoon irritant.Barryke schreef: ↑8 augustus 2024, 23:42Ik heb vandaag gewoon gebeld, de eerste keer nog rustig, om te vragen welke documenten ik nog moest aanleveren want dat ik ze al aangeleverd had.EarthNvstr1 schreef: ↑8 augustus 2024, 22:54
Misschien wek je gewoon argwaan door de manier waarop je reageert terwijl dat helemaal nergens voor nodig is ?
Vervolgens heb ik de documenten opnieuw opgestuurd, en een paar uur later werd mijn rekening “beperkt”, als dank.
De tweede keer heb ik dus minder rustig gebeld omdat ze mijn rekening half geblokkeerd hadden en er dus geen stortingen meer konden toekomen. En dat terwijl ik de dag voordien een overschrijving in dollar had uitgevoerd die elk moment bij hen kon toekomen. Een mens zou voor minder een beetje zenuwachtig zijn. Gaan ze die $9900 dan terugsturen? Dan kan ik daarna weer kosten betalen om ze daar te krijgen.
Misschien maak ik mij druk om niets. Maar ik blijf erbij, prettig is het niet. En ik ben van nature nogal snel gestresseerd.
Wil je geen problemen met kyc? Ga dan naar Keytrade. Daar heb ik al tienduizenden euro’s van en naartoe gestuurd en nog nooit één vraag gekregen. Zo was het tot voor kort altijd bij elke bank en zou het moeten zijn. Bij een binnenlandse overschrijving van dezelfde rekeninghouder moeten ze toch geen vragen stellen.
20k naar Saxo en ze vragen al “Hela, waar komt dat geld vandaan? Leg eens uit”. Echt, jongens toch. Laat ons eens gerust. We hebben al zorgen genoeg.
Ik ben dan misschien wel even boos op het systeem van Saxo, ik ben wel heel erg tevreden (voorlopig) over de klantendienst. Twee keer meteen iemand aan de lijn die vriendelijk, behulpzaam en bekwaam was.
Ook wel leuk om te horen dat ik niet de enige ben die problemen heeft met kyc.
Ook wel leuk om te horen dat ik niet de enige ben die problemen heeft met kyc.
Troost je, Barryke, ik heb vorige herfst hetzelfde aan de hand gehad.
Saxo vond zoveel? Dat kan niet voor een particulierke!
Twee maanden heb ik met hen heen en weer gecommuniceerd, via hun ticketsysteem.
Dat ze beter weten dan ik waar het vandaan komt door eens in mijn historiek van Binck Bank te kijken, volstond niet.
Ik heb zelfs loonfiches en mijn aanslag van de belastingen moeten bezorgen alvorens ze mijn account wilden deblokkeren (ik kon in die periode alleen nog verkopen, niet meer kopen).
Wanneer je bv stort van een gezamenlijke rekening naar een Saxo rek op naam nemen ze het geld bv niet aan.JOKER247 schreef: ↑9 augustus 2024, 00:12Maar waarom dan geld storten van een rekening die niet op eigen naam staat???? En wat is dan je tegenrekening? Wel op eigen naam?karine schreef: ↑8 augustus 2024, 23:33 Bij Saxo zijn ze wel heel streng op stortingen en zeker wanneer het geld van een rekening komt die niet op eigen naam staat. Ook al vaker problemen mee gehad en een hoop stress. Van de andere kant kan je het ook positief bekijken dat ze toch stevige controle houden op het geld dat er binnenkomt.
Gouden regel bij Saxo, zorg eerst dat de rekening vanwaar het geld staat gekoppeld is met de tegenrekening en dan is er geen probleem. Indien niet storten ze het geld gewoon terug.
Lijkt me logisch.karine schreef: ↑9 augustus 2024, 09:49Wanneer je bv stort van een gezamenlijke rekening naar een Saxo rek op naam nemen ze het geld bv niet aan.
Gouden regel bij Saxo, zorg eerst dat de rekening vanwaar het geld staat gekoppeld is met de tegenrekening en dan is er geen probleem. Indien niet storten ze het geld gewoon terug.
Hoezo ?JOKER247 schreef: ↑9 augustus 2024, 10:18Lijkt me logisch.karine schreef: ↑9 augustus 2024, 09:49 Wanneer je bv stort van een gezamenlijke rekening naar een Saxo rek op naam nemen ze het geld bv niet aan.
Ik kan naar KBC, BNP, Argenta, Keytrade, enz, van gelijk welke rekening geld er naartoe sturen zonder problemen of dat zij dat gaan blokkeren.
Misschien zijn ze in Denemarken strenger daarop.
-
- Newbie
- Contacteer:
Bij mij was er wél dus een probleem, ondanks een gekoppelde tegenrekening op mijn naam. Altijd maar vragen om bewijsstukken waarmee ik de herkomst van mijn geld kon aantonen. Steeds maar dezelfde documenten opsturen, 3 of 4 keren na elkaar en dan nog "restricties" krijgen op mijn rekening met dreigberichten over gedwongen afsluiting ervan. Het ging ook niet bepaald om vele 100.000en euro.karine schreef: ↑9 augustus 2024, 09:49
Wanneer je bv stort van een gezamenlijke rekening naar een Saxo rek op naam nemen ze het geld bv niet aan.
Ik begrijp dat men geld van witwassen wil opsporen, maar ik vind het niet aangenaam om mijn aanslagbiljet van de inkomstenbelasting op te sturen en andere documenten van mijn inkomsten , naar wildvreemden die meer met die documenten kunnen doen dan alleen dat witwassen tegengaan. Ze krijgen immers een groot inzicht in mijn financieën. Mag ik toch nog een beetje privacy ten opzichte van een commerciële en dan nog deels Chinese organisatie?
Volledig akkoord, op dat vlak vind ik ook dat ze veel te ver gaan.couchsurfer schreef: ↑9 augustus 2024, 12:22 Ik begrijp dat men geld van witwassen wil opsporen, maar ik vind het niet aangenaam om mijn aanslagbiljet van de inkomstenbelasting op te sturen en andere documenten van mijn inkomsten , naar wildvreemden die meer met die documenten kunnen doen dan alleen dat witwassen tegengaan. Ze krijgen immers een groot inzicht in mijn financieën. Mag ik toch nog een beetje privacy ten opzichte van een commerciële en dan nog deels Chinese organisatie?
Of hebben ze slechte ervaringen of zijn ze op de vingers getikt, ik weet ook niet wat erachter zit.
Saxo bank is inderdaad op de vingers getikt:
"Begin februari ontving de bank twaalf dwangbevelen van de Deense financieeltoezichthouder FSA, leert het jaarverslag. De FSA verplicht de bank haar antiwitwasprocedures te verbeteren, die daar omgerekend bijna 17 miljoen euro voor moet opzijzetten."
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/s ... 40191.html
Zaak dus opgelost.J Lawieck schreef: ↑10 augustus 2024, 18:40Saxo bank is inderdaad op de vingers getikt:
"Begin februari ontving de bank twaalf dwangbevelen van de Deense financieeltoezichthouder FSA, leert het jaarverslag. De FSA verplicht de bank haar antiwitwasprocedures te verbeteren, die daar omgerekend bijna 17 miljoen euro voor moet opzijzetten."
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/s ... 40191.html
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Full Member
- Contacteer:
Natuurlijk niet, wat er daar gebeurd is compleet illegaal en tegen de rechtsregels.EarthNvstr1 schreef: ↑11 augustus 2024, 10:17Dus omdat ze eens "op de vingers getikt" zijn, is wat ze doen plots wel allemaal ok ?!?
Zelf ben ik ook, sinds een week, slachtoffer van de wanpraktijken die daar op dit moment gaande zijn bij Saxobank... rekening geblokkeerd, zonder reden of verdere uitleg, terwijl gevraagde informatie uitgebreid geleverd werd en op tijd.
Dat ze de vragen mogen stellen waartoe ze verplicht zijn ter voorkoming van fraude is vanzelfsprekend, mogelijk mogen ze zelfs vragen wat ze willen, of je daar dan op moet antwoorden is een andere zaak, op de verplichte vragen uiteraard wel.
Maar dan het vervolg zoals al meerdere, duidelijk mensen die niks misdaan hebben, hebben mogen ondervinden... het blokkeren van de rekening.
Ik heb er wat over zitten opzoeken en wat blijkt...
banken mogen de rekening blokkeren !
ECHTER...
dit enkel onder bepaalde voorwaarden
ten eerste moet er sprake zijn van verdenking van fraude
en ten tweede moet dit, eigenlijk nogal vanzelfsprekend daar je plots niet meer aan je eigen geld kunt, gemeld worden aan de eigenaar van de rekening. Dat je rekening dus wordt geblokkeerd omdat de bank je verdenkt van fraude.
We leven in een digitale tijd zodat je een melding op de inbox van je rekening, een e-mail of een telefoongesprekje, Saxobank in de mogelijkheid stelt je ONMIDDELIJK na de blokkering op de hoogte te stellen dat je verdacht wordt van fraude en ze daarom je rekening blokkeren.
Zoals Barryke, JOKER en ikzelf meemaken is hiervan allemaal geen sprake !
Ten eerste die verdenking van fraude:
Saxo werkt met een tegenrekening, in mijn geval Deutsche Bank. Die tegenrekening moet dus al door Deutsche Bank zelf gecontroleerd worden op fraude. Daarenboven staat Deutsche Bank zelf onder toezicht van de belgische én europese toezichthouder of ze de hen opgelegde regels naleven. DUBBEL toezicht al dus op het geld dat van de tegenrekening wordt overgeschreven naar Saxo. HET MINSTE wat je dan redelijkerwijs mag verwachten is een vermoeden van onschuld. NIKS DAARVAN BIJ SAXO !
Meer nog... Saxo KAN helemaal de bron van herkomst niet nagaan van het geld dat op hun beleggingsrekening verschijnt, dat kan enkel de bank van de tegenrekening. Saxo kan enkel voortgaan op de geleverde informatie van de klant. Enkel als die klant als herkomst van zijn vermogen vermeld 'van zwart geld' kan Saxobank in principe uitgaan van fraude.
Enkel een verandering van grootte of regelmaat van overschrijvingen zou Saxo kunnen aanhalen als vermoeden tot fraude, maar lijkt mij een VEEL TE ZWAK ELEMENT. Iedereen kan geld opsparen of plots meer willen investeren, een vraag of dit het geval is moet voldoende zijn voor Saxo. Als ze dan nog twijfelen moeten ze de zaak overleveren aan het Openbaar Ministerie, die toegang kan vragen tot alle banken over de herkomst van dat geld.
Ten tweede het inlichten van de klant:
De policy in deze is bij Saxobank héél simpel, je wordt gewoonweg NIET INGELICHT. Compleet tegen de regels van de financiële sector ter bescherming van de rechten van de klant in.
Ik heb bij Saxobank mijn gegevens geupdate zoals het hoort, daar extra gevraagde informatie geleverd zoals het hoort. Gevolg... rekening wordt geblokkeerd... verder geen enkele uitleg van de kant van Saxo.
Klantendienst gecontacteerd, gingen het zo snel mogelijk doorgeven. Verder niks meer van gehoord. Onmiddelijk begin van de week ook klacht ingediend tegen de gang van zaken... niks antwoord op gekregen. Vrijdag, dus nieuwe brief naar de klachtendienst daarover, benieuwd wanneer ze daarop gaan antwoorden. Ik ga zoals JOKER geen 2 maanden zitten wachten met mijn geblokkeerde rekening.
Allemaal HEEL SLECHTE ZAAK voor Saxo natuurlijk want ze zijn daartoe VERPLICHT als ze een rekening blokkeren. Allemaal dingen om zorgvuldig te bewaren als externe partijen gaan ingeschakeld worden om de gang van zaken onder de loop te nemen.
Naar wat ik ervan terugvind is Saxobank zijn boekje ver te buiten aan het gaan.
Wordt vervolgd...
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik heb me ook al zitten afvragen...
weet het management van die bank dat er daar bij Saxo regels gewoon aan de laars gelapt worden. Want dat is helemaal niet zeker.
Je mag ervan uitgaan dat topmensen van een bank ook weten wat er wel en niet mag ten opzichte van een klant.
Mogelijk is gewoon van bovenop opgelegd STRENG toe te zien op fraude.
Medewerkers op lagere echelons kennen al die regels niet en passen dit naar hun goeddunken toe. Als er dan slecht toezicht is van bovenaf gaan er dingen fout, zoals nu. Uiteindelijk is dit wel de fout van zij die toezicht moeten houden uiteraard, maar als die niet voldoende gebeurd en klachten blijven steken bij lagere echelons is dat een mogelijkheid.
Er zullen er daar bij de dienst die rekeningen KAN blokkeren misschien tussenzitten die vroeger in de lagere school altijd invulden 'politieagent' bij het opstel 'wat wil je later worden'. Er moet maar 1 rotte appel in de mand zitten die gemachtigd is een rekening te blokkeren, gefustreerd dat 'm z'n gedroomde jobke niet heeft bereikt (terecht want om bij een bank te werken is ie ook niet geschikt) en zich nu God de Almachtige waant omdat hij rekeningen KAN blokkeren en nu denkt k zal eens wat KLANTEN GAAN PESTEN, want dat werd me gevraagd.
In mijn geval is dat een klant die al sinds 2007 bij Binckbank zat en nooit een probleem heeft gehad, totdat ze door Saxo werd overgenomen ! Al eens duizenden euro overgeschreven tussen eigen rekeningen bij Saxo dat nooit aankwam. WEKEN EN WEKEN heeft dat geduurd na talloze klachten en uiteindelijk het dreigement Ombudsfin in te schakelen en klacht te gaan indienen bij de politie wegens diefstal.
weet het management van die bank dat er daar bij Saxo regels gewoon aan de laars gelapt worden. Want dat is helemaal niet zeker.
Je mag ervan uitgaan dat topmensen van een bank ook weten wat er wel en niet mag ten opzichte van een klant.
Mogelijk is gewoon van bovenop opgelegd STRENG toe te zien op fraude.
Medewerkers op lagere echelons kennen al die regels niet en passen dit naar hun goeddunken toe. Als er dan slecht toezicht is van bovenaf gaan er dingen fout, zoals nu. Uiteindelijk is dit wel de fout van zij die toezicht moeten houden uiteraard, maar als die niet voldoende gebeurd en klachten blijven steken bij lagere echelons is dat een mogelijkheid.
Er zullen er daar bij de dienst die rekeningen KAN blokkeren misschien tussenzitten die vroeger in de lagere school altijd invulden 'politieagent' bij het opstel 'wat wil je later worden'. Er moet maar 1 rotte appel in de mand zitten die gemachtigd is een rekening te blokkeren, gefustreerd dat 'm z'n gedroomde jobke niet heeft bereikt (terecht want om bij een bank te werken is ie ook niet geschikt) en zich nu God de Almachtige waant omdat hij rekeningen KAN blokkeren en nu denkt k zal eens wat KLANTEN GAAN PESTEN, want dat werd me gevraagd.
In mijn geval is dat een klant die al sinds 2007 bij Binckbank zat en nooit een probleem heeft gehad, totdat ze door Saxo werd overgenomen ! Al eens duizenden euro overgeschreven tussen eigen rekeningen bij Saxo dat nooit aankwam. WEKEN EN WEKEN heeft dat geduurd na talloze klachten en uiteindelijk het dreigement Ombudsfin in te schakelen en klacht te gaan indienen bij de politie wegens diefstal.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bwa, ik zou het niet direct weten hoor.the_bishop schreef: ↑11 augustus 2024, 15:36Natuurlijk niet, wat er daar gebeurt is compleet illegaal en tegen de rechtsregels.EarthNvstr1 schreef: ↑11 augustus 2024, 10:17
Dus omdat ze eens "op de vingers getikt" zijn, is wat ze doen plots wel allemaal ok ?!?
Het probleem is vooral dat de rechtsregels niet concreet zijn en elke instelling dus naar eigen goeddunken dingen moet implementeren.
Vervolgens bekijkt de authoriteit wat ze er van vinden en dan worden ze bv. "op de vingers getikt".
Mogelijks is dit een adequaat startpunt voor wie zich wil verdiepen in de wetgeving:
https://economie.fgov.be/nl/themas/fina ... wassen-van
Edit: als je er al van uit kunt gaan dat Saxo de Belgische wetgeving volgt voor haar Belgische klanten ...
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 11 augustus 2024, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tja ... zolang "de business draait" bij Saxo gaat niemand daar wakker liggen van uw of Pierke zijn probleem vrees ik.
Dat hele gedoe met die documentatie van ETFs was voor mij er ook al ver over bv., lag het management van Saxo daar wakker van ? Denk het niet.