Meerwaardebelasting van 10% op aandelen
TIP
Re: Meerwaardebelasting van 10% op aandelen
Zal wel niet lukken in dit landje, waar iedere politicus zo nodig een eigen wetje/regeltje moet maken, onzinnig of niet. Daar legt hij eer mee in bij de eigen achterban, (denkt hij/zij).pukkie007 schreef: ↑14 augustus 2024, 12:11Als sommige banken hun TOB nog niet eens onder de knie hebben, dan vrees ik wel voor een knoeiboel. Er moet asap werk gemaakt worden van een vereenvoudigd wetboek. Alle dagen lees en hoor je kafka-verhalen, schande anno 2024.iejoor schreef: ↑14 augustus 2024, 11:36
De administratie van de meerwaarde op aandelen hoeft geen knoeiboel te zijn.
De brokers houden nu toch al deze administratie bij. Zij houden de transacties bij en de taksen die zij van de rekening inhouden. Bij bijkomende aankoop wordt die data gewoon ook bijgehouden. Bij verkoop van aandelen volstaat een printoutje van de gegevens, desnoods verwerkt, en dat is het.
Het zal iets kosten, maar die bankkost en btw mag je zeker mee aanrekenen.
Maar inderdaad, belastingen heffen is niet besparen.
Deze regelbrij is gewoon niet meer te overzien, kost geld en maakt alles alleen maar slechter.
En vanaf wanneer zou dat in werking kunnen treden? Als ze nu zouden zeggen bijvoorbeeld vanaf 1/01/2025, dan gaat iedereen toch hun groene aandelen meteen verkopen en terugkopen en zo belastingvrij de winst verzilveren? Of zullen ze dit retrospectief toepassen?
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Wat denk je zelf? Wat levert het meeste op?DonDraper schreef: ↑14 augustus 2024, 12:40 En vanaf wanneer zou dat in werking kunnen treden? Als ze nu zouden zeggen bijvoorbeeld vanaf 1/01/2025, dan gaat iedereen toch hun groene aandelen meteen verkopen en terugkopen en zo belastingvrij de winst verzilveren? Of zullen ze dit retrospectief toepassen?
In dit land kan alles. Ze doen het ook rustig met terugwerkend kracht. Wat moeten ze met 0% obligaties b.v.? Geen rente ontvangen, geen winst op de oorspronkelijk uitgiftekoers?DonDraper schreef: ↑14 augustus 2024, 12:40 En vanaf wanneer zou dat in werking kunnen treden? Als ze nu zouden zeggen bijvoorbeeld vanaf 1/01/2025, dan gaat iedereen toch hun groene aandelen meteen verkopen en terugkopen en zo belastingvrij de winst verzilveren? Of zullen ze dit retrospectief toepassen?
Al dat soort dingen maakt het alleen maar ingewikkeld. Veel ambtenaren nodig om alles te controleren, bij te houden etc.
Waarom niet gewoon een 10% vermogenswinst belasting, met in totaal 1 vrije som van b.v. 10 .000 of 15.000 euro.
Geen R.V., T.O.B. en al die onzin meer.
-
- Hero Member
- Contacteer:
VermogensWINSTbelasting is technisch erg moeilijk, denk ik en zal niet veel eerlijker zijn dan het vermogen op zich te belasten.
Het oorspronkelijke plan om de Taks op effectenrekeningen (vanaf 1 mio) te verhogen is simpeler. Alleen Conner wil meer, veel meer.
Hopelijk spreekt BDW eens goed door onder 4 ogen met Conner. Zo van: "Maandag ga ik naar Flipke zeggen dat gij het weeral beter weet en dus kunt gij het veld in!"
Dan verbrandt hij zijn pollen en zal het op 13 okt danig tegenvallen voor de sp-a hoor.
Het oorspronkelijke plan om de Taks op effectenrekeningen (vanaf 1 mio) te verhogen is simpeler. Alleen Conner wil meer, veel meer.
Hopelijk spreekt BDW eens goed door onder 4 ogen met Conner. Zo van: "Maandag ga ik naar Flipke zeggen dat gij het weeral beter weet en dus kunt gij het veld in!"
Dan verbrandt hij zijn pollen en zal het op 13 okt danig tegenvallen voor de sp-a hoor.
Goed idee.spaarfreakje schreef: ↑14 augustus 2024, 13:29 VermogensWINSTbelasting is technisch erg moeilijk, denk ik en zal niet veel eerlijker zijn dan het vermogen op zich te belasten.
Wat zou die “vrijstelling bij herinvestering” inhouden…. ?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Een belasting op vermogen zou zelfs veel eerlijker zijn, echt vermogen is traditioneel generatiegebonden in ons land - er zijn er bitter weinig die vanaf 0 zijn gestart. Bijkomend tref je met een belasting op meerwaarde mensen die hun vermogen nog aan het opbouwen zijn.spaarfreakje schreef: ↑14 augustus 2024, 13:29 VermogensWINSTbelasting is technisch erg moeilijk, denk ik en zal niet veel eerlijker zijn dan het vermogen op zich te belasten.
Het oorspronkelijke plan om de Taks op effectenrekeningen (vanaf 1 mio) te verhogen is simpeler.
Ook een taks op enkel effectenrekeningen boven 1 miljoen is te kort door de bocht: ik heb 1 miljoen aandelen en huur een huis / mijn buur heeft een huis van 1 miljoen en geen aandelen.
Maar het zijn nog nota's - dus richtinggevend.
Ik heb verschillende aandelen al 25+ jaar in bezit. Good luck om daar de meerwaarde van te bepalen
Gelukkig praten ze nog niet over de meerwaarde op edelmetaal
Gelukkig praten ze nog niet over de meerwaarde op edelmetaal
Jullie doen hier alsof Belgie het eerste land zou zijn met een belasting op winsten... eerder het laatste...
Als alle andere landen ter wereld dit kunnen, kan België dit toch ook?
Dus ik denk niet dat er zoveel problemen zullen zijn.
Als alle andere landen ter wereld dit kunnen, kan België dit toch ook?
Dus ik denk niet dat er zoveel problemen zullen zijn.
En diegenen die het wel van 0 hebben opgebouwd en al heel veel belasting betaald hebben? Is dat wel eerlijk?contextbinder schreef: ↑14 augustus 2024, 14:24Een belasting op vermogen zou zelfs veel eerlijker zijn, echt vermogen is traditioneel generatiegebonden in ons land - er zijn er bitter weinig die vanaf 0 zijn gestart. Bijkomend tref je met een belasting op meerwaarde mensen die hun vermogen nog aan het opbouwen zijn.spaarfreakje schreef: ↑14 augustus 2024, 13:29 VermogensWINSTbelasting is technisch erg moeilijk, denk ik en zal niet veel eerlijker zijn dan het vermogen op zich te belasten.
Het oorspronkelijke plan om de Taks op effectenrekeningen (vanaf 1 mio) te verhogen is simpeler.
Ook een taks op enkel effectenrekeningen boven 1 miljoen is te kort door de bocht: ik heb 1 miljoen aandelen en huur een huis / mijn buur heeft een huis van 1 miljoen en geen aandelen.
Maar het zijn nog nota's - dus richtinggevend.
-
- Hero Member
- Contacteer:
In Nederland zijn ze al teruggefloten, omdat ze er een fictieve opbrengst hanteerden.
Idd, HOE doen ze het elders? Heb ik nog niet op Google kunnen vinden. Iemand een link?
Kijk eens bij de US, die hebben daarvoor een goed systeem meen ik. Capital Gain Tax.spaarfreakje schreef: ↑14 augustus 2024, 14:51In Nederland zijn ze al teruggefloten, omdat ze er een fictieve opbrengst hanteerden.
Idd, HOE doen ze het elders? Heb ik nog niet op Google kunnen vinden. Iemand een link?
In Europa:
Country Top Marginal Capital Gains Tax Rate Additional Comments
United Kingdom (GB) 20% -
Ukraine (UA) 19.5% Capital gains are subject to PIT.
Turkey (TR) 0% Shares that are traded on the Stock Exchange and that have been held for at least one year are tax-exempt (two years for joint stock companies).
Switzerland (CH) 0% Capital gains on movable assets such as shares are normally tax-exempt.
Sweden (SE) 30% -
Spain (ES) 28% -
Slovenia (SI) 0% Capital gains rate of 0% if the asset was held for more than 15 years (rate up to 25% for periods less than 15 years).
Slovakia (SK) 0% Shares are exempt from capital gains tax if they were held for more than one year and are not part of the business assets of the taxpayer.
Romania (RO) 10% -
Portugal (PT) 28% PIT applies if the assets were held for less than one year.
Poland (PL) 19% -
Norway (NO) 37.84% Capital gains are taxed at a 22% rate. A multiplier of 1.72 before taxation applies to gains from the sale of shares.
Netherlands (NL) 33% Net asset value is taxed at a flat rate of 33% on a deemed annual return (the deemed annual return varies by the total value of assets owned).
Moldova (MD) 6% Capital gains are taxed at 50% of the PIT rate.
Malta (MT) 0% Transfers of shares listed on recognized stock exchanges are usually exempt from PIT.
Luxembourg (LU) 0% Capital gains are tax-exempt if a movable asset (such as shares) was held for at least six months and is owned by a non-large shareholder. Taxed at progressive rates if held <6 months.
Lithuania (LT) 20% Capital gains are subject to PIT, with a top rate of 20%.
Latvia (LV) 20% -
Italy (IT) 26% -
Ireland (IE) 33% -
Iceland (IS) 22% -
Hungary (HU) 15% Capital gains are subject to flat PIT rate at 15%.
Greece (GR) 15% -
Germany (DE) 26.38% Flat 25% tax on capital gains, plus a 5.5% solidarity surcharge.
Georgia (GE) 0% Capital gains from shares held for more than two years is generally exempt from PIT.
France (FR) 34% Flat 30% tax on capital gains, plus 4% for high-income earners.
Finland (FI) 34% -
Estonia (EE) 20% Capital gains are subject to PIT.
Denmark (DK) 42% Capital gains are subject to the normal PIT rate.
Czech Republic (CZ) 0% Capital gains included in PIT but exempt if shares of a joint stock company were held for at least three years (five years if limited liability company).
Cyprus (CY) 20% -
Croatia (HR) 12% -
Bulgaria (BG) 10% Capital gains are subject to flat PIT rate at 10%.
Belgium (BE) 0% Capital gains are only taxed if they are regarded as professional income.
Austria (AT) 27.5%
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat zou ik oplossen door een 'Bijzondere Bijdrage op de aankoop/bezit van vastgoed boven de 500 000 €contextbinder schreef: ↑14 augustus 2024, 14:24 ...
...
Iets anders waar ze schijnbaar ook niet aan denken is 'het verhuren van meer dan 1 vastgoed als beroepsactiviteit beschouwen'.