Umicore
TIP
Re: Umicore
Umicore is bij mij (en wsl nog veel andere beleggers) ook alsmaar een kleiner percentage van de portefeuille aan het worden.
Ondertussen gaat de koers van Umicore steeds verder achteruit.
Ze zouden beter de batterij-afdeling verkopen voor één symbolische Euro.
Als ze dat niet doen, dan kan Umicore nog een centjesaandeel worden omdat de verliezen van de batterij-afdeling véél groter zijn dan de winsten van de andere afdelingen.
Ze zouden beter de batterij-afdeling verkopen voor één symbolische Euro.
Als ze dat niet doen, dan kan Umicore nog een centjesaandeel worden omdat de verliezen van de batterij-afdeling véél groter zijn dan de winsten van de andere afdelingen.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Heb deze ook in bezit ... Het zijn oa. aandelen als deze die me zo gelukkig maken met men IWDA en S&P500 ETF's.
Een daling maar direct herstel terwijl bij aandelen als een Umicore het maar blijft dalen ...
En te zeggen dat het nog een aanrader was van onze TOP-expert Paul D'Hoore; dat ze dien zijn smoelwerk nog op tv durven laten zien zegt veel ...
Een daling maar direct herstel terwijl bij aandelen als een Umicore het maar blijft dalen ...
En te zeggen dat het nog een aanrader was van onze TOP-expert Paul D'Hoore; dat ze dien zijn smoelwerk nog op tv durven laten zien zegt veel ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Als je vandaag nog altijd een positie UMI hebt (en dus waarschijnlijk op dik verlies staat) is dat 100% eigen schuld dikke bult. Je kon uitstappen aan €19 toen Vortex postte over de lijken die uit de kast gingen vallen. Je kon verkopen op €17 toen dat nieuws van ACC kwam. Je kon uitstappen aan €15 bij het winstalarm dat je van ver zag aankomen. Je was gewaarschuwd, dit topic staat er vol van.Rise schreef: ↑5 juni 2024, 07:05Koers inmiddels verder gezakt naar €17,3. Wat een dumpster fire is dit toch geworden. Hoop van harte dat de meeste forumleden zijn uitgestapt want dit gaat jarenlang dood geld blijven imo."Umicore wordt geconfronteerd met tegenslag bij ACC, zijn op een na belangrijkste klant van batterijmaterialen. Die remt de bouw van nieuwe accufabrieken af en wil meer inzetten op een goedkope batterijtechnologie waarvoor de Antwerpse materialengroep niets kan leveren."
Nu goed, the past is the past. Wat met de toekomst? Bij de HY24 stond dit te lezen:
Komende twee jaar niet eens breakeven en voor returns hoger dan kosten kan je nog wachten tot 2028-2030. Op basis van het track record van Umicore zou ik voorzichtig zijn met voorspellingen over het einde van dit decennium.Within this scenario, Umicore anticipates that Battery Materials’ EBIT will remain below break-even levels in 2025 and 2026, and returns above the cost of capital are expected to be achieved in the last years of this decade.
Het andere deel van de business doet het vooralsnog oké qua cashflows, maar die tak groeit niet meer. Daarbij moeten ze met die cashflows eerst de gigantische schuldenput van battery materials zien te dempen.
Dus: stagnerende core business die de schuldenberg van hun geflopt batterij-avontuur moet afbetalen. Geen ruimte voor share buybacks, onzeker dividend en slechte vooruitzichten. Ik vind het aandeel aan €11 op zijn best fair geprijsd, ik zie het na ex-dividend vlotjes onder de €10 gaan. Structureel herstel in de koers zie ik komende jaren niet gebeuren. Best of luck aan diegenen die er jammer genoeg nog inzitten, of zelfs durven bijkopen.
Wie aandelen heeft moet zijn portefeuille af en toe wat onderhouden, zoals wie een tuin heeft.voorheenCP1234 schreef: ↑14 augustus 2024, 22:31 Heb deze ook in bezit ... Het zijn oa. aandelen als deze die me zo gelukkig maken met men IWDA en S&P500 ETF's.
Als Umicore er nu nog in zit, dan heb je het onkruid niet op tijd gewied denk ik.
Ik heb verkocht aan 22 euro. Mijn totaalverlies met Umicore is zo’n 30%. Nog altijd te veel, het had maar 20% mogen zijn, maar goed, het bloeden is wel gestelpt.
Als je een tuin wil zonder onderhoud kan je inderdaad beter IWDA kopen. Dan wordt het onderhoud voor jou gedaan.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Het is niet omdat de leiding bij Umicore wat verkeerde beslissingen heeft genomen dat het ineens "onkruid" is, Apple was vroeger ook bijna failliet; is dat dat ook onkruid in uw ogen ?? Kort door de bocht vind ik.Barryke schreef: ↑15 augustus 2024, 17:12Wie aandelen heeft moet zijn portefeuille af en toe wat onderhouden, zoals wie een tuin heeft.voorheenCP1234 schreef: ↑14 augustus 2024, 22:31 Heb deze ook in bezit ... Het zijn oa. aandelen als deze die me zo gelukkig maken met men IWDA en S&P500 ETF's.
Als Umicore er nu nog in zit, dan heb je het onkruid niet op tijd gewied denk ik.
Ik heb verkocht aan 22 euro. Mijn totaalverlies met Umicore is zo’n 30%. Nog altijd te veel, het had maar 20% mogen zijn, maar goed, het bloeden is wel gestelpt.
Als je een tuin wil zonder onderhoud kan je inderdaad beter IWDA kopen. Dan wordt het onderhoud voor jou gedaan.
Maar met de jaren wil ik nog steeds een zeer groene tuin ( letterlijk ) maar veel minder werk dus is een IWDA steeds meer iets voor mij.
Make Spaargids " Great Again ! "
Als Umicore geen onkruid is in uw portefeuille, wat dan wel? Op 3 jaar tijd meer dan 80% gezakt, en dat terwijl de beurzen het goed deden.
Op een gegeven moment moet je wieden, klein onkruid kan je nog makkelijk verwijderen. Niemand vindt dat een fijne klus.
Apple, ik neem aan dat je 1997 bedoelt? Toen was het waarschijnlijk ook onkruid ja. Maar dat is het sindsdien niet meer geweest volgens mij.
IWDA is een prima keuze voor een onkruidvrije (of onkruidarme?) tuin zonder werk.
Op een gegeven moment moet je wieden, klein onkruid kan je nog makkelijk verwijderen. Niemand vindt dat een fijne klus.
Apple, ik neem aan dat je 1997 bedoelt? Toen was het waarschijnlijk ook onkruid ja. Maar dat is het sindsdien niet meer geweest volgens mij.
IWDA is een prima keuze voor een onkruidvrije (of onkruidarme?) tuin zonder werk.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Content dat ik van die brol vanaf ben. Onlangs verkocht met mega verlies.
Ik heb wel gezien bij Nyrstar tot wat een slecht management in staat is.voorheenCP1234 schreef: ↑15 augustus 2024, 21:39 Het is niet omdat de leiding bij Umicore wat verkeerde beslissingen heeft genomen dat het ineens "onkruid" is, Apple was vroeger ook bijna failliet; is dat dat ook onkruid in uw ogen ?? Kort door de bocht vind ik.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Hmmm waarom blijft Umicore toch deel uit maken van Holdings. Waarom zijn/waren deze beheerders niet zo slim om dit te zien en blijven ze ? halsstarrig umicore aanhouden?
Of is er straks een platina gouden toekomst ?
Of is er straks een platina gouden toekomst ?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Slim.Orakel van Brakel schreef: ↑2 september 2024, 21:00Ik ben al effe aan het overstappen van aandelen naar ETF's. Telkens als ik iets verkoop, komt er IWDA of CSPX in de plaats. Losse aandelen koop ik niet meer.
Umicore weer -4.5% vandaag. Gelukkig zijn de beleggers van Bolero weer trouw op post om al die verkooporders van de grote jongens op te vangen. “Buy till we die” hoor je ze haast denken. (80% kooporders)
Exact 15 jaar (sept' 09) geleden kon je dit aandeel aan dezelfde prijs kopen. Mooi deeltje van de gespreide portefeuille op lange termijn.
In 1,5 jaar tijd verdubbelde toen de marktwaarde om vanaf dan eigenlijk 5 jaar wat zijdelings te verhandelen. De zittenblijvers werden in februari '16 beloond met een fenomenale koersstijging van 200% met hoogtepunt in de zomer van '18, 400% winst... jawadde dadde. Het kon niet op want in de zomer van '21 waren de zakken nog niet vol genoeg en deed m'n er nog een schepje bovenop. Sindsdien gaat het enkel maar bergaf.. tot waar we nu zitten. En zo is de cirkel rond.
Op dit moment zal het nog moeten opletten of het doet het jaar slechter af als de teloorgang tijdens de financiële crisis.
Ohja, niet te vergeten dat vadertje staat zich inkocht voor 270 miljoen euro van ons belastinggeld aan 22 euro/stuk. Yikes!
In 1,5 jaar tijd verdubbelde toen de marktwaarde om vanaf dan eigenlijk 5 jaar wat zijdelings te verhandelen. De zittenblijvers werden in februari '16 beloond met een fenomenale koersstijging van 200% met hoogtepunt in de zomer van '18, 400% winst... jawadde dadde. Het kon niet op want in de zomer van '21 waren de zakken nog niet vol genoeg en deed m'n er nog een schepje bovenop. Sindsdien gaat het enkel maar bergaf.. tot waar we nu zitten. En zo is de cirkel rond.
Op dit moment zal het nog moeten opletten of het doet het jaar slechter af als de teloorgang tijdens de financiële crisis.
Ohja, niet te vergeten dat vadertje staat zich inkocht voor 270 miljoen euro van ons belastinggeld aan 22 euro/stuk. Yikes!
Idem hier. Mijn ETF portefeuille heeft me al veel meer rendement opgeleverd dan mijn losse aandelenportefeuille.Orakel van Brakel schreef: ↑2 september 2024, 21:00Ik ben al effe aan het overstappen van aandelen naar ETF's. Telkens als ik iets verkoop, komt er IWDA of CSPX in de plaats. Losse aandelen koop ik niet meer.