Extra inkomsten realiseren dmv een ETF
TIP
Extra inkomsten realiseren dmv een ETF
Om met 100k een maandelijks extra inkomen van 200€ te realiseren dacht ik aan een investering in Xtrackers MSCI World ESG UCITS ETF (XZW0).
Ik zou dan ieder jaar de "winst" of een gedeelte ervan (minimaal dus 12x200=2400€) verkopen, dat bedrag parkeren en mezelf elke maand 200€ uitbetalen.
Is dat een goed idee?
Is (XZW0) daarvoor een geschikt product?
Uiteraard zijn andere suggesties welkom.
Ik zou dan ieder jaar de "winst" of een gedeelte ervan (minimaal dus 12x200=2400€) verkopen, dat bedrag parkeren en mezelf elke maand 200€ uitbetalen.
Is dat een goed idee?
Re: Extra inkomsten realiseren dmv een ETF
Wat in jaren dat er een (groot) verlies is?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb die 200€ niet persé nodig maar vind het leuk om mezelf regelmatig een extraatje te gunnen.
Desgevallend wacht ik tijdens verliesperiodes tot de hemel weer opklaart.
Tijdens positieve periodes kan ik ook extra reserve opbouwen.
Volgens Morningstar zou het 3 jaar geannualiseerd rendement van XZW0 7,95% zijn en voor 5 jaar 13,48.
Ok, dat zijn geen garanties voor de toekomst, dat besef ik wel.
Desgevallend wacht ik tijdens verliesperiodes tot de hemel weer opklaart.
Tijdens positieve periodes kan ik ook extra reserve opbouwen.
Volgens Morningstar zou het 3 jaar geannualiseerd rendement van XZW0 7,95% zijn en voor 5 jaar 13,48.
Ok, dat zijn geen garanties voor de toekomst, dat besef ik wel.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zoek eens naar "safe withdrawal rate".plemmens schreef: ↑13 augustus 2024, 16:49 Om met 100k een maandelijks extra inkomen van 200€ te realiseren dacht ik aan een investering in Xtrackers MSCI World ESG UCITS ETF (XZW0).
Is dat een goed idee?
Wat je wil doen, lijkt me alvast niet onrealistisch.
Ik zou wel breder gaan qua aandelen.
Geen ESG om te beginnen en "echt de hele wereld" (MSCI ACWI IMI index).
Eventueel ook een deel vastrentend.
Zou enkele maanden wachten en dan ineens meer eruit halen, anders kosten voor iedere 200 Euro.Zelfs bij een goedkope broker is dat in verhouding tot die 200Euro dan meer dan 1% al valt het in absolute bedragen wel goed mee.
Laatst gewijzigd door simonvb op 13 augustus 2024, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Is dit niet exact een voorbeeld van waarom er dividend bestaat?
Neem iets met ongeveer 2,4% netto dividend, dat kan niet moeilijk te vinden zijn.
Af en toe misschien aan te passen als je meer of minder per maand wil.
Probleem opgelost.
Neem iets met ongeveer 2,4% netto dividend, dat kan niet moeilijk te vinden zijn.
Af en toe misschien aan te passen als je meer of minder per maand wil.
Probleem opgelost.
Bedankt voor de reacties mannen ... en voor je positieve suggestie EarthNvstr1
Termijnrekening vind ik dan weer te veel veiligheid.
Zoals al gemeld, ik zou er niet iedere maand wat uithalen maar eerder ieder jaar.
100k zit nu in een aandeel en daar wil ik owv koersrisico vanaf.
Termijnrekening vind ik dan weer te veel veiligheid.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarom geen accumulerende ETF als je de 200€ toch niet nodig hebt ? Zo betaal je geen roerende voorheffing. Met een ETF gebaseerd in bv. Ierland heb je lage kosten. Als je dan geld nodig hebt kan je enkele delen verkopen.
Waarom simpel als moeilijk ook mogelijk is.
Estate Guru believer.
Is dat niet wat ik in mijn eerste bericht voorstelde?
Vraag was of Xtrackers MSCI World ESG UCITS ETF (XZW0) wat toch een ACC ETF is, daarvoor een geschikt middeltje was.
Die vraag werd duidelijk beantwoord door "EarthNvstr1" en zijn suggesties om geen ESG te kiezen en WW te gaan ga ik volgen.
Ik moet hem trouwens ook nog bedanken voor zijn "safe withdrawal rate" opmerking.
-
- Full Member
- Contacteer:
Fiscale optimalisatie is uiteraard belangrijk en je moet je huiswerk maken, maar soms zijn we misschien net iets teveel gefocust op de bruto winst i.p.v. op het netto gedeelte. Met 100K in die ETF lijkt een jaarlijkse netto opbrengst van 2400€ me zeker realistisch. Als je daardoor je financieel doel bereikt, vergeet dan wat je aan onroerende voorheffing hebt afgedragen en geniet van je opbrengst.