Meerwaardebelasting van 10% op aandelen
TIP
Re: Meerwaardebelasting van 10% op aandelen
Ja, voor geld waar al eerder belasting op betaald werd vind ik het veel.B7H4long schreef: ↑17 augustus 2024, 18:28En vindt je dat veel?piejer schreef: ↑17 augustus 2024, 17:52 Tja, volgens ons mateke betalen "de rijken" nog niet evenredig genoeg.
==================
Beleggers spijzen schatkist met recordbedrag
De opbrengst van de roerende voorheffing, een belasting op rente-inkomsten en dividenden, is in het eerste halfjaar van 2024 gestegen naar een record van 3,9 miljard euro.
het is misschien 2% van de inkomsten van de staat ; 4% als je het extrapoleert naar een volledig jaar.
Wat natuurlijk fout is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Altijd maar kappen op de oudere werknemers die al vele jaren op de teller hebben we zullen binnen 30 jaar nog eens klappen..VTEC schreef: ↑17 augustus 2024, 19:17 Waarom durft er niemand HET probleem benoemen?
Niet de gezondheidszorg, niet de werklozen, niet de kinderbijslag, maar de pensioenlasten.
Die gijzelen alle uitgaven en het wordt er niet beter op de komende jaren. Zeker met al die ambtenaren die afvloeien. Het feit dat we geen kapitalisatie maar een repartitie systeem hebben wordt de wal die het schip zal laten zinken.
.
Wij hebben samen 3 kinderen, allen tieners en goede studenten. Geen wil er later in België blijven studeren/wonen… spreken vloeiender Engels dan Nederlands bij wijze van spreken.
Het gras is niet altijd groener etc heb ik hen gezegd maar dat zet weinig zoden aan de dijk. Profitariaat versus meritocratie, als je ouders je een topstart in het leven kunnen geven zou ik het ook wel weten en mijn biezen pakken.
Ik kap op niemand hoor…
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik denk dat BDW nogal veel toegegeven heeft aan Conner ivm meerwaarde-taks en wellicht bijkomend nog het belasten van de werkelijke huurinkomsten...
Nu schijnt MR dat teveel te vinden...
Vanaf middernacht zit BDW met MR apart te onderhandelen.
Ik denk wel dat het goed komt door bvb voldoende aftrekken te voorzien, zodat Vooruit wel symbolisch kan scoren maar dat de totale belastingdruk maar zeer beperkt toeneemt.
Het wordt spannend vannacht
Vroeg of laat moet hij ook iets communautair binnen halen. Ik vrees dat enkel arbeidsmarktbeleid gaat lukken, hoewel gezondheid moet ook. Vooruit gaat zich daar niet meer kunnen tegen verzetten... MR zal daar mss ook moeilijk over doen maar dat is voor september
Nu schijnt MR dat teveel te vinden...
Vanaf middernacht zit BDW met MR apart te onderhandelen.
Ik denk wel dat het goed komt door bvb voldoende aftrekken te voorzien, zodat Vooruit wel symbolisch kan scoren maar dat de totale belastingdruk maar zeer beperkt toeneemt.
Het wordt spannend vannacht
Vroeg of laat moet hij ook iets communautair binnen halen. Ik vrees dat enkel arbeidsmarktbeleid gaat lukken, hoewel gezondheid moet ook. Vooruit gaat zich daar niet meer kunnen tegen verzetten... MR zal daar mss ook moeilijk over doen maar dat is voor september
ik vraag me af of ze bij Fod Financien die dual income tax van Van Peteghem al hebben voorbereid ?
Indien ja dan zouden we die belasting volgend jaar reeds in onze aangifte kunnen krijgen....
Indien ja dan zouden we die belasting volgend jaar reeds in onze aangifte kunnen krijgen....
Ik zou zeggen dat het toch een én-én-verhaal is:VTEC schreef: ↑17 augustus 2024, 19:17 Waarom durft er niemand HET probleem benoemen?
Niet de gezondheidszorg, niet de werklozen, niet de kinderbijslag, maar de pensioenlasten.
Die gijzelen alle uitgaven en het wordt er niet beter op de komende jaren. Zeker met al die ambtenaren die afvloeien. Het feit dat we geen kapitalisatie maar een repartitie systeem hebben wordt de wal die het schip zal laten zinken.
- gezondheidzorg gaat gewoon teveel geld naartoe
- werklozen kan ook een leuk bedrag op bespaard worden
- kinderbijslag kan ook veel minder tot zelfs helemaal afgeschaft worden
- de hoge pensioenen moeten drastisch omlaag en beperk het pensioen in tijd (bvb 20 jaar). Dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk voor iedereen, maar het leven is dat ook niet.
De ene geeft 60% en krijgt 40%, de andere net andersom. Het is pas vanaf 75 versus 25 dat het zeer scheef zit. Als het dan nog via achterpoortjes is, dan zit het helemaal fout.
Werk genoeg aan de winkel, maar blijkbaar durft de nieuwe regering ook weer geen verantwoordelijkheid opnemen.
Natuurlijk zou allereerst eerlijkheid in het systeem prioriteit moeten zijn, maar dat is helaas alleen in utopia. De prioriteit zou echt bij efficiente overheid moeten liggen overigens, maar helaas is dat een nadel van een democratisch systeem waar iedereen mag stemmen en waar de horizon maximaal tot volgende verkiezingen is. Een soort van sociaal technocratisch bestuur zou een veel betere optie zijn. Waar burgers bijvoorbeeld stemmen op een partij met een bepaald socio economisch programma. Maar het effectieve bestuur gebeurt door bedrijfsleiders ipv advocaten en praatjesmakers.
belastingen moeten niet eerlijk zijn, belastingen moeten geld opbrengen. En dus gehoffen worden op zaken waar men moeilijk onderuit kan : arbeid, dagdagelijkse consumptie, eigen woning
-
- Sr. Member
- Contacteer:
als je op 10K 10% winst maakt en op 10K 4% verlies dan betaal je op die 600€ meerwaarde al 23,70% 'meerwaardebelasting' onder de vorm van beurstaks, zonder bijkomende meerwaardebelasting
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Beurstaks heeft niks met winst of verlies te maken: of je op die 10K nu winst of verlies maakt of niet, je betaalt steeds 0,35% beurstaks (of 350 euro).doorwinterd schreef: ↑19 augustus 2024, 14:06 als je op 10K 10% winst maakt en op 10K 4% verlies dan betaal je op die 600€ meerwaarde al 23,70% 'meerwaardebelasting' onder de vorm van beurstaks, zonder bijkomende meerwaardebelasting
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Wiskunde was precies niet het beste vak van een aantal spaargidsers.
Doorwinterd bedoelt denk ik gewoon dat je bij elke transactie sowieso al belasting betaalt en dus niet de gehele meerwaarde op zak kan steken.
Doorwinterd bedoelt denk ik gewoon dat je bij elke transactie sowieso al belasting betaalt en dus niet de gehele meerwaarde op zak kan steken.
35 lijkt mij.VincentVega schreef: ↑19 augustus 2024, 16:34Beurstaks heeft niks met winst of verlies te maken: of je op die 10K nu winst of verlies maakt of niet, je betaalt steeds 0,35% beurstaks (of 350 euro).doorwinterd schreef: ↑19 augustus 2024, 14:06 als je op 10K 10% winst maakt en op 10K 4% verlies dan betaal je op die 600€ meerwaarde al 23,70% 'meerwaardebelasting' onder de vorm van beurstaks, zonder bijkomende meerwaardebelasting
Inderdaad, dit moet je in het voorbeeld 4 keer betalen wat t.o.v. 600 euro reeds een aanzienlijke taxatie is!
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Klopt, moet 35 euro zijn (ipv 350 euro) per transactie, dus in totaal 140 euro. Sorry ...
Los daarvan, zelf als je 2x 10K met verlies verkoopt, moet je ook die 140 euro betalen (bovenop je verlies dat je al geleden hebt).
Blijft mijn mening dat beurstaks helemaal niets met meerwaarde te maken heeft. Het is en blijf een transactietaks (berekend op het totaalbedrag van de transactie en niet op de meerwaarde) en is verschuldigd ongeacht of je nu winst (bij meerwaarde) of verlies maakt (of hoeveel winst of verlies je maakt).
Je kan ook een voorbeeld verzinnen waarbij je 10K belegt en verkoopt met 1% winst (of 100 euro) en ook nog eens 10K belegt en verkoopt met 0,1% winst (of 40 euro). Dan zou je kunnen concluderen dat je aan 100% belast wordt.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid