Wat na staatsbon?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Wat na staatsbon?
Een nul coupon op 8 jaar aan 79,37% zal (zonder kosten) al genoeg zijn voor die 26% ...vortex schreef: ↑25 mei 2024, 08:41 20.000 inleg minus 2% verzekeringstaks wordt 19.600 netto inleg, 8 jaar aan 3,2% kapitalisatie levert dan 25.217 op, vrij van RV, of 26% op 8 jaar. Ter vergelijking, daar moet je al een nul coupon obligatie op 8 jaar aan 73% voor vinden. Plus tak21 valt onder de deposito garantie, obligaties niet
De vaak gemaakte fout: om 20% winst te hebben op een nul-obligatie moet je de obligatie kopen aan 80%. Nope! 83,5% is voldoende om 20% te stijgen.
Zo moet een aandeel dat 20% daalt met 25% stijgen om terug op het oude niveau te komen.
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Het is bijna zover....benieuwd of er nog nieuwe acties komen?
Ik heb ook al telefoon gehad van Argenta ...
Of ik in september geen interesse had in een Tak21 , 2.58% - 8jaar
Ben vergeten vragen of die 2.58% voor of na de aftrek van alle kosten was
Of ik in september geen interesse had in een Tak21 , 2.58% - 8jaar
Ben vergeten vragen of die 2.58% voor of na de aftrek van alle kosten was
Laatst gewijzigd door KV op 21 augustus 2024, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Staatslening is niet te verkrijgen bij Argenta
De komende staatsbon op een jaar zal waarschijnlijk iets van een 3% bruto, 2,10% netto zijn. Ook niet echt om over naar huis te schrijven, lijkt mij. Het beste product dat ik heb zien passeren, is nog steeds de 8-jarige TAK21 van Ethias.
Laatst gewijzigd door pmu op 21 augustus 2024, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Full Member
- Contacteer:
Men moet het mij dringend eens goed uitleggen want ik snap het nut van die staatsbon op 1 jaar niet goed. Momenteel krijg ik nog steeds 2.85% interest op mijn spaarrekeningen. De kans lijkt mij vrij klein dat die 2.85% het komende jaar dermate gaat instorten dat je met de staatsbon beter af gaat zijn...
Mij lijkt die kans juist heel groot, je kan er van op aan dat de er volgende maand al een ECB rente verlaging zal plaatsvinden, tussen dit en één jaar verder kan die rente met gemak 1% lager staan. De rentes op spaarboekjes zullen de dalende rente veel sneller volgen dan toen centraal banken de rente verhoogden. Het enige waar je zeker van bent is de getrouwheidsrente zolang de getrouwheidsperiode loopt.Pieter1985 schreef: ↑21 augustus 2024, 11:27 Men moet het mij dringend eens goed uitleggen want ik snap het nut van die staatsbon op 1 jaar niet goed. Momenteel krijg ik nog steeds 2.85% interest op mijn spaarrekeningen. De kans lijkt mij vrij klein dat die 2.85% het komende jaar dermate gaat instorten dat je met de staatsbon beter af gaat zijn...
-
- Full Member
- Contacteer:
De getrouwheidspremie bedraagt 1.80%, die kan ik desgewenst nog voor een jaar vastklikken. De basisrente zal inderdaad wel zakken, maar dat die binnen het jaar onder 0.30% zou duiken, lijkt mij vrij onwaarschijnlijk.
Idd. Pieter1985 de getrouwheidspremie van 1,80% heb je vast voor 1 jaar maar vergeet niet dat de kans groot is dat er vanaf volgend jaar ingevolge de nieuwe regeringsmaatregelen 30% roerende voorheffing ook op spaarrekeningen zal geheven worden. Welliswaar wel met algemene "vrijstellingskorf voor alle spaarproducten", maar hou er toch wel rekening mee.
Als je de getrouwheid voor een jaar kunt vastklikken ben je zeker van die 1,8%, zie wel dat je daarvoor geen lopende periode onderbreekt en zo opgebouwde getrouwheid verliest en vergeet de 15% RV niet in rekening te brengen indien je boven de vrijstelling komtPieter1985 schreef: ↑21 augustus 2024, 11:58 De getrouwheidspremie bedraagt 1.80%, die kan ik desgewenst nog voor een jaar vastklikken. De basisrente zal inderdaad wel zakken, maar dat die binnen het jaar onder 0.30% zou duiken, lijkt mij vrij onwaarschijnlijk.
-
- Full Member
- Contacteer:
Daar is vandaag nog niks over geweten, laat staan afgeklopt door de heren onderhandelaars. Voor hetzelfde geld worden de spelregels rond de staatsbon ook gewijzigd door de nieuwe regering.pereboom schreef: ↑21 augustus 2024, 12:14 Idd. Pieter1985 de getrouwheidspremie van 1,80% heb je vast voor 1 jaar maar vergeet niet dat de kans groot is dat er vanaf volgend jaar ingevolge de nieuwe regeringsmaatregelen 30% roerende voorheffing ook op spaarrekeningen zal geheven worden. Welliswaar wel met algemene "vrijstellingskorf voor alle spaarproducten", maar hou er toch wel rekening mee.
Het niet onderbreken van de lopende periode is zowat het enige waarop je moet letten als je getrouwheidspremie wil hebben. Da's net de essentie van de getrouwheidspremie.vortex schreef: ↑21 augustus 2024, 12:19 Als je de getrouwheid voor een jaar kunt vastklikken ben je zeker van die 1,8%, zie wel dat je daarvoor geen lopende periode onderbreekt en zo opgebouwde getrouwheid verliest en vergeet de 15% RV niet in rekening te brengen indien je boven de vrijstelling komt
En mijn spaarrekening is helaas niet van die omvang dat ik boven de 1960€ aan interesten kom.
Ik ben ook aan het kijken naar de Ethias Tak21.
Als ik het goed begrijp is het dus het best om na 8jaar en 1 dag goed te kijken welke rente ze geven in het laatste jaar en minimum 20400 euro te storen. Die 400 euro is de initiële taks..
De interesten worden gekapitaliseerd.
Het is enkel zeer lastig dat dit enkel in een kantoor kan afgesloten worden, terwijl er geen afspraken mogelijk zijn....
De overlijdensdekking is me ook niet helemaal duidelijk. Dit heeft een meerkost.
Maar bij een TAK21 kan je toch altijd een begunstigde opgeven? Daarvoor hoef ik toch geen overlijdensdekking af te sluiten?
Copy/paste van hun eigen website:
Als ik het goed begrijp is het dus het best om na 8jaar en 1 dag goed te kijken welke rente ze geven in het laatste jaar en minimum 20400 euro te storen. Die 400 euro is de initiële taks..
De interesten worden gekapitaliseerd.
Het is enkel zeer lastig dat dit enkel in een kantoor kan afgesloten worden, terwijl er geen afspraken mogelijk zijn....
De overlijdensdekking is me ook niet helemaal duidelijk. Dit heeft een meerkost.
Maar bij een TAK21 kan je toch altijd een begunstigde opgeven? Daarvoor hoef ik toch geen overlijdensdekking af te sluiten?
Copy/paste van hun eigen website:
De verzekerde overlijdt voor het einde van het contract
De spaarreserve wordt uitgekeerd aan de aangeduide begunstigde(n).