Regeringsvorming 2024
Re: Regeringsvorming 2024
Denk jij, sorry, geloof jij, dat wij op de ingeslagen weg kunnen verdergaan? Alsmaar meer schulden, almaar meer "genieters", al maar minder werkwilligen, al maar meer belastingen, al maar meer rechten, al maar minder plichten... Wat is jouw plan eigenlijk? Heb jij een plan, of ben jij één van de velen die niet "kunnen" werken?haelewyn schreef: ↑22 augustus 2024, 19:19 Ik vind het zo'n klucht als dat plan voor Brussel van jaren geleden.
Enorm veel blabla. Niks boemboem.
Mij lijkt bdw en zijn clubje in de basis goeie ideeën te hebben, soms. Ook veel slechte. Maar als het op uitwerking, plannen, eveneens compromissen aankomt, lijken het me meer fantasten die er niet veel van terecht brengen.
Getrouw aan het cliché voor Antwerpen: veel nek, minder in 't koppeke.
Wat er op tafel lag een superplan noemen :
Rechtzetting : er zijn in Antwerpen ook fijne, normale, goede mensen te vinden. Het cliché gaat niet altijd op.
Laatste stuk heb ik al vaak besproken. Te vaak..Sammy2 schreef: ↑22 augustus 2024, 19:56 Denk jij, sorry, geloof jij, dat wij op de ingeslagen weg kunnen verdergaan? Alsmaar meer schulden, almaar meer "genieters", al maar minder werkwilligen, al maar meer belastingen, al maar meer rechten, al maar minder plichten... Wat is jouw plan eigenlijk? Heb jij een plan, of ben jij één van de velen die niet "kunnen" werken?
We hebben het in dit topic over het grotere plaatje. Niet over haelewyn. Dan moeten we het ook over Sammy en alle anderen hebben ?
Mijn plan : ik moet er geen hebben. Ik doe niet aan politiek en ben dus niet verkozen.
Wil je mijn mening echt kennen ?
Denk ik dat we zo verder kunnen gaan ? Neen. Ik denk dat er onpopulaire maatregelen moeten komen en dat het niet anders kan. Liefst zag ik dat niemand wordt ontzien (ook : haal het geld waar het zit), bevoordeel bedrijven om hier een vestiging uit te breiden of starten, zelfs dar er meer belastingen moeten komen (niet veel want we zitten aan de grens voor velen) EN besparingen met 1000 x meer aandacht voor het geld dat de staat uitgeeft. Als je -verdomme- ziet hoe ze nog altijd met geld SMIJTEN. Daar moeten we in de eerste plaats besparen.
Als je gaat besparen zoals in Griekenland verandert er immens veel. Dan schilderen we geen oversteekplaatsen meer de komende jaren en rijdt geen enkele overheidsdienst nog met een nieuwe auto de komende 15 jaar. In GR rijden nog politievoertuigen rond in nieuwstaat die al 15 jaar niet meer gemaakt worden.
De regering die die forse ingrepen gaat doen wordt de volgende keer afgestraft.
Ik denk dat we mogelijk ook onder Europese druk gaan moeten komen om OVERAL te (kunnen) besparen.
Dat stuk "besparen" leek mij enorm mager in dat superplan.
Een stap in de goede richting is niet genoeg. We hebben geen maand achterstand op de betaling van een creditcard. We zitten voor generaties in de schuld.
Wat ik zelf wil bijdragen ? Evenveel als een ander. Ik wil werken voor zover ik het kan. Ik wil daarbij niet benadeeld worden tov een jobstudent of een gepensioneerde die bijklust. Superplan : uitbreiding van dat discriminerend supersysteem. Slechte keuze !
Maar eerlijk gezegd : gezien de publieke opinie zich tegen mij keert (dat helpt) denk ik er ook over om mijn geld elders te gaan opleven. Ik kan beginnen rentenieren als ik dat wil.
Was het superplan een plan dat tabula rasa ging maken? In geen honderd jaar !!!!
Was het een goed plan ? Het was lichtjes lauw. Niet eens lichtjes warm. Eigenlijk was het een schande ... maar 10 - 15 procent van Vlaanderen aanbidt elke keutel die bdw op straat legt.
Was het een plan waar iedereen gelijk was ? Totaal niet !
Was het een plan op zijn Grieks (bewezen resultaat) ? Voor geen 30 procent !
27 jaar hard gewerkt en VEEl belastingen betaald.
Nu 2+ jaar gestopt, buik van vol en we zullen wel zien wat die “drastische maatregelen” qua besparing zullen inhouden op inactieven
Antwoord = niet veel.
En zoals ik al eerder zei, gooit BDW nu de handdoek in ring. Goede zaak, slechte zaak, eerlijk gezegd geen flauw idee…
Nu 2+ jaar gestopt, buik van vol en we zullen wel zien wat die “drastische maatregelen” qua besparing zullen inhouden op inactieven
Antwoord = niet veel.
En zoals ik al eerder zei, gooit BDW nu de handdoek in ring. Goede zaak, slechte zaak, eerlijk gezegd geen flauw idee…
Met het meeste hier, zo niet alles kan ik het alleen maar geheel eens zijn.haelewyn schreef: ↑22 augustus 2024, 20:46Laatste stuk heb ik al vaak besproken. Te vaak..Sammy2 schreef: ↑22 augustus 2024, 19:56 Denk jij, sorry, geloof jij, dat wij op de ingeslagen weg kunnen verdergaan? Alsmaar meer schulden, almaar meer "genieters", al maar minder werkwilligen, al maar meer belastingen, al maar meer rechten, al maar minder plichten... Wat is jouw plan eigenlijk? Heb jij een plan, of ben jij één van de velen die niet "kunnen" werken?
We hebben het in dit topic over het grotere plaatje. Niet over haelewyn. Dan moeten we het ook over Sammy en alle anderen hebben ?
Mijn plan : ik moet er geen hebben. Ik doe niet aan politiek en ben dus niet verkozen.
Denk ik dat we zo verder kunnen gaan ? Neen. Ik denk dat er onpopulaire maatregelen moeten komen en dat het niet anders kan. Liefst zag ik dat niemand wordt ontzien (ook : haal het geld waar het zit), bevoordeel bedrijven om hier een vestiging uit te breiden of starten, zelfs dar er meer belastingen moeten komen (niet veel want we zitten aan de grens voor velen) EN besparingen met 1000 x meer aandacht voor het geld dat de staat uitgeeft. Als je -verdomme- ziet hoe ze nog altijd met geld SMIJTEN. Daar moeten we in de eerste plaats besparen.
Als je gaat besparen zoals in Griekenland verandert er immens veel. Dan schilderen we geen oversteekplaatsen meer de komende jaren en rijdt geen enkele overheidsdienst nog met een nieuwe auto de komende 15 jaar. In GR rijden nog politievoertuigen rond in nieuwstaat die al 15 jaar niet meer gemaakt worden.
Ik denk dat we mogelijk ook onder Europese druk gaan moeten komen om OVERAL te (kunnen) besparen.
Een stap in de goede richting is niet genoeg. We hebben geen maand achterstand op de betaling van een creditcard. We zitten voor generaties in de schuld.
Wat ik zelf wil bijdragen ? Evenveel als een ander. Ik wil werken voor zover ik het kan. Ik wil daarbij niet benadeeld worden tov een jobstudent of een gepensioneerde die bijklust. Superplan : uitbreiding van dat discriminerend supersysteem. Slechte keuze !
Maar eerlijk gezegd : gezien de publieke opinie zich tegen mij keert (dat helpt) denk ik er ook over om mijn geld elders te gaan opleven. Ik kan beginnen rentenieren als ik dat wil.
Was het superplan een plan dat tabula rasa ging maken? In geen honderd jaar !!!!
Was het een goed plan ? Het was lichtjes lauw. Niet eens lichtjes warm. Eigenlijk was het een schande ... maar 10 - 15 procent van Vlaanderen aanbidt elke keutel die bdw op straat legt.
Bedankt dat je over mij spreekt.haelewyn schreef: ↑22 augustus 2024, 20:46Laatste stuk heb ik al vaak besproken. Te vaak..Sammy2 schreef: ↑22 augustus 2024, 19:56 Denk jij, sorry, geloof jij, dat wij op de ingeslagen weg kunnen verdergaan? Alsmaar meer schulden, almaar meer "genieters", al maar minder werkwilligen, al maar meer belastingen, al maar meer rechten, al maar minder plichten... Wat is jouw plan eigenlijk? Heb jij een plan, of ben jij één van de velen die niet "kunnen" werken?
- Te veel ambtenaren? Vollledig mee eens. Kijk eens de verhouding na per taalgewest. In Wallonie en Brussel zijn er verhoudingsgewijs veel te veel ambtnaren. Bekijk ook eens de ontwikkeling in Vlaanderen; iedem dito.
- Griekenland is nog geen haar verbetererd. Bewijs eens het tegendeel.
- Begin niet bij te klussen; laat anderen eens eindelijk werken!
- Waar zijn die partijen die zegden: "Zij zullen werken voor ons pensioen"? Wie en waar zijn deze?
- Superplan??? Wie heeft dit zo omschreven? Welke gek gebruikt deze begrippen? De pers? OK, kan ik inkomen.
Bedankt dat wij communiceren.
Over Griekenland :
"""Greece’s economic outlook has improved notably. After a strong post-pandemic recovery, economic activity remained robust with real GDP growth projected at 2.3 percent in 2023 and 2.1 percent in 2024"""" (info IMF)
""""""Since Greece emerged from the bailout in 2018 it has revived its banking system and has relied solely on debt markets for its borrowing needs. In 2022, it paid off the IMF two years ahead of schedule. Calm is largely restored.""""""" (Reuters)
Maar nog altijd op plaats 4 wereldwijd in 2022. België stond in 2017 op nummer 16.
""""""At the end of 2023, 13 out of 27 EU countries reported debt to GDP ratios higher than 60.0 %, while five EU countries recorded debt to GDP ratios of more than 100.0 %: Greece recorded the highest debt to GDP ratio at 161.9 %, followed by Italy (137.3 %), France (110.6 %), Spain (107.7 %) and Belgium (105.2 %).""""" (Info EU)
Over het superplan... dat komt van de "supernota"
https://www.demorgen.be/snelnieuws/form ... ~baebb27c/
"""Greece’s economic outlook has improved notably. After a strong post-pandemic recovery, economic activity remained robust with real GDP growth projected at 2.3 percent in 2023 and 2.1 percent in 2024"""" (info IMF)
""""""Since Greece emerged from the bailout in 2018 it has revived its banking system and has relied solely on debt markets for its borrowing needs. In 2022, it paid off the IMF two years ahead of schedule. Calm is largely restored.""""""" (Reuters)
Maar nog altijd op plaats 4 wereldwijd in 2022. België stond in 2017 op nummer 16.
""""""At the end of 2023, 13 out of 27 EU countries reported debt to GDP ratios higher than 60.0 %, while five EU countries recorded debt to GDP ratios of more than 100.0 %: Greece recorded the highest debt to GDP ratio at 161.9 %, followed by Italy (137.3 %), France (110.6 %), Spain (107.7 %) and Belgium (105.2 %).""""" (Info EU)
Ik hoef geen links extreme Pravda te verwerken.haelewyn schreef: ↑22 augustus 2024, 21:53 Over Griekenland :
Vertaal eens zelf en wat jij daarvan verstaat en begrijpt. Iedereen kan hier posten in het engels, nederlands, chinees, timboektoe dialect.
Ik zie geen communistische bronnen. Jij wel ?
Ik kan van De Tijd niet veel quoten want ik raak er niet op.
Is dat Engels niet duidelijk ? Leest voor mij zo makkelijk als Nederlands...
Samenvatten : Griekenland heeft zijn schulden vroeger afgelost dan gevraagd, aan het IMF.
Griekenland heeft nog altijd erg veel lopende schulden en is in Europa nog altijd het zwarte schaap op dat vlak.
De economie heeft zich na covid in Griekenland erg goed hersteld en de vooruitzichten zijn goed.
Nederlandse tekst :
https://www.eumonitor.eu/9353000/1/j9vv ... ccj7o2p7ug
Ik kan van De Tijd niet veel quoten want ik raak er niet op.
Is dat Engels niet duidelijk ? Leest voor mij zo makkelijk als Nederlands...
Samenvatten : Griekenland heeft zijn schulden vroeger afgelost dan gevraagd, aan het IMF.
Griekenland heeft nog altijd erg veel lopende schulden en is in Europa nog altijd het zwarte schaap op dat vlak.
De economie heeft zich na covid in Griekenland erg goed hersteld en de vooruitzichten zijn goed.
Nederlandse tekst :
https://www.eumonitor.eu/9353000/1/j9vv ... ccj7o2p7ug
Laatst gewijzigd door haelewyn op 22 augustus 2024, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
+1 Ik vind dat haelewyn vele goede argumenten aanhaalt !Finny10 schreef: ↑22 augustus 2024, 21:13Met het meeste hier, zo niet alles kan ik het alleen maar geheel eens zijn.haelewyn schreef: ↑22 augustus 2024, 20:46
Laatste stuk heb ik al vaak besproken. Te vaak..
Ik vind ook dat:
- de vele voordelen aan bedrijven ( een kat vindt in dat kluwen haar kittens niet terug ) die geen extra jobs opleveren moeten verdwijnen om deze vrijgekomen gelden te herverdelen om de arbeidskosten op personeel te doen dalen
- waar waren de grote en noodzakelijke besparingen in dit superplan ?? zaken die men direct zou kunnen doen als: senaat afschaffen, provincies binnen 5 jaar, halveren van het aantal parlementsleden, partijfinanciering of waarom geen hetere topics als subsidies aan geloofsgemeenschappen of ontwikkelingshulp waar niets tegenover staat zoals het terugnemen van uitgewezen of criminele landgenoten
- dat men eens denkt aan belastingen die wij in het buitenland ook betalen maar buitenlanders hier niet zoals een wegenvignet om op onze wegen te rijden; ok dit zouden wij ook moeten betalen maar kan men dan van de reeds bestaande wegenbelasting aftrekken
- dotaties aan het koningshuis, behalve de discussie of we een koning nodig hebben laten we het eens over de kost hebben als we bekijken hoe rijk deze familie wel is !
- verplichte gemeentelijke fusies zodat gemeentes groot genoeg zijn om alles zelf te kunnen doen en dan kunnen we direct de geldverslindende intercommunales afschaffen
- organisatoren van grote evenementen die niet behoren tot de non-profit ( denken we aan festivals of bv. voetbalwedstrijden in 1A ) deels laten meebetalen aan de kosten van ordehandhaving
MAAR vooral, en dit zal de fouten van het verleden niet rechtzetten maar wel de toekomst vrijwaren, GEEN cent uitgeven die je niet hebt ! Per direct een begroting in evenwicht; hoe, tijdelijk, pijnlijk dit ook kan worden want anders komen we er nooit uit !
Make Spaargids " Great Again ! "
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
In Vlaanderen werkt 25% van de actieven voor de overheid, in Wallonië is dat 33%. Daar is dus 1 op de 3 werkenden een ambtenaar
Je zou dus kunnen zeggen: verminder het aantal ambtenaren in Wallonië met 8% naar 25%. Maar dat zou dan vermoedelijk weer slecht zijn voor de werkloosheidscijfers in Wallonië …
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Verlaag het met ruim 24% bedoel je waarschijnlijk!VincentVega schreef: ↑22 augustus 2024, 22:32In Vlaanderen werkt 25% van de actieven voor de overheid, in Wallonië is dat 33%. Daar is dus 1 op de 3 werkenden een ambtenaar
Je zou dus kunnen zeggen: verminder het aantal ambtenaren in Wallonië met 8%. Of nog beter verhoog het aantal actieven
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
8% van alle actieven of 24% van het aantal ambtenaren vanzelfsprekend …Finny10 schreef: ↑22 augustus 2024, 22:35Verlaag het met ruim 24% bedoel je waarschijnlijk!VincentVega schreef: ↑22 augustus 2024, 22:32
In Vlaanderen werkt 25% van de actieven voor de overheid, in Wallonië is dat 33%. Daar is dus 1 op de 3 werkenden een ambtenaar
Je zou dus kunnen zeggen: verminder het aantal ambtenaren in Wallonië met 8%. Of nog beter verhoog het aantal actieven
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik vind het bashen op ambtenaren, zolang die een meerwaarde hebben, persoonlijk maar ongepast.
Wel moet men het statuut van ambtenaar afschaffen en moeten dit gewoon werknemers worden met dezelfde voorwaarden als in de privé !
Alleen zo zal men kunnen zien wat het voordeligste is in bepaalde gevallen, het zelf laten doen door een werknemer in overheidsdienst of het uitbesteden aan de privé.
Wel moet men het statuut van ambtenaar afschaffen en moeten dit gewoon werknemers worden met dezelfde voorwaarden als in de privé !
Alleen zo zal men kunnen zien wat het voordeligste is in bepaalde gevallen, het zelf laten doen door een werknemer in overheidsdienst of het uitbesteden aan de privé.
Make Spaargids " Great Again ! "
Ik heb nog ideeën hoor, als je zou vragen: hoe moet het dan WEL zijn.
- Ik ben voor de eigen volk eerst regel. Wie hier niet absoluut noodzakelijk is moeten we ook geen cadeaus geven. Wie niet bijgedragen heeft aan het systeem moet geen cadeaus krijgen. Geef mensen wel iets naargelang hun bijdragen uit het verleden aan het systeem.
- versterk het rekenhof. Draai elke euro van de overheid zes keer om en jaag hem vier keer door een x Ray machine
- Daardoor gaan misbruiken die er zijn aan het licht komen en weggefilterd worden. Gooi te dure overheidsmanagers eruit. Ik geloof niet dat zij ooit hun geld waard zijn.
- Stop alle grote openbare werken voor minimum 5 jaar. Stop niet met onderhoud aan bestaande infrastructuur.
- Raak voor mijn part niet aan gezondheidszorg... maar wie hier niet bijgedragen heeft >> minimum gezondheidszorg of enkel levensnoodzakelijke tussenkomsten
- Maak wel alle niet - noodzakelijke ingrepen en hulp aan buitenlanders (ook NL) duurder. Als wij moeten inspringen voor de GZ van een ander land moet dat ook betaald worden.
- In plaats van lulkoekerij / stigmatiseren, laat mensen begrijpen hoe we ervoor staan, wat we moeten besparen, wat de vooruitzichten zijn. Maak een jaarlijks zwartboek lesmateriaal voor iedereen.
- werkloosheid : schaf het systeem voor goedkope, bevoordeelde of gesubsidieerde arbeid af. Mensen laten werken door de staat te laten betalen is volksverlakkerij.
Richt een systeem op zoals in NL maar meer doorgedreven ivm zzp'ers.
Simpel gezegd : laat mensen toe om goedkope vennootschapjes / met niet te veel dure oprichtingskosten of bv een eenmanszaak te starten. Bescherm die mensen tegen uitbuiterij genre postNL.
- Gezien de huidige internationale toestand : versterk het leger en zorg dat zo veel mogelijk materiaal in BE gemaakt wordt.
Zorg ervoor dat alles wat in BE gemaakt wordt op een of andere manier voordelig bij de gebruiker belandt.
Stop met in openbare aanbestedingen Belgische fabrikanten te benadelen. Doe het omgekeerde.
Koop bv voor iedere openbare dienst een in België gemaakte Volvo als er dan toch iets moet gekocht worden.
Rust omgekeerd de politie niet uit met een audi Q7. Dat moet met een Duster ook lukken.
Haal deze investeringen weg bij lagere niveaus en laat ook die rekeningen nakijken bij het rekenhof..
- Belast hogere lonen en hogere pensioenen zwaarder.
- Voordelen als auto + tankkaart zijn onrechtvaardig en mogen afgeschaft worden. Of iedereen krijgt het. Of niemand krijgt het. Aangezien dit een typisch BE systeem is >> stem dit af op andere EU landen.
Belast bv elke liter firmabrandstof nog eens met een extra taks en verhoog de taks op VAA.
Effe op 2 minuten uit mijn mouw gehaald hoor... dit is geen bestudeerd voorstel. Iedere partij in BE zou beter moeten doen maar geen enkele doet het echt.
Het meeste klinkt wederom niet slecht. Ik zou nog willen toevoegen: stop met (vrijwel) al die subsidies. Belast voetballers net als alle anderen.haelewyn schreef: ↑22 augustus 2024, 22:53Ik heb nog ideeën hoor, als je zou vragen: hoe moet het dan WEL zijn.
- Ik ben voor de eigen volk eerst regel. Wie hier niet absoluut noodzakelijk is moeten we ook geen cadeaus geven. Wie niet bijgedragen heeft aan het systeem moet geen cadeaus krijgen. Geef mensen wel iets naargelang hun bijdragen uit het verleden aan het systeem.
- versterk het rekenhof. Draai elke euro van de overheid zes keer om en jaag hem vier keer door een x Ray machine
- Daardoor gaan misbruiken die er zijn aan het licht komen en weggefilterd worden. Gooi te dure overheidsmanagers eruit. Ik geloof niet dat zij ooit hun geld waard zijn.
- Stop alle grote openbare werken voor minimum 5 jaar. Stop niet met onderhoud aan bestaande infrastructuur.
- Raak voor mijn part niet aan gezondheidszorg... maar wie hier niet bijgedragen heeft >> minimum gezondheidszorg of enkel levensnoodzakelijke tussenkomsten
- Maak wel alle niet - noodzakelijke ingrepen en hulp aan buitenlanders (ook NL) duurder. Als wij moeten inspringen voor de GZ van een ander land moet dat ook betaald worden.
- In plaats van lulkoekerij / stigmatiseren, laat mensen begrijpen hoe we ervoor staan, wat we moeten besparen, wat de vooruitzichten zijn. Maak een jaarlijks zwartboek lesmateriaal voor iedereen.
- werkloosheid : schaf het systeem voor goedkope, beoordeelde of gesubsidieerde arbeid af. Mensen laten werken door de staat te laten betalen is volksverlakkerij.
Richt een systeem op zoals in NL maar meer doorgedreven ivm zzp'ers.
Simpel gezegd : laat mensen toe om goedkope vennootschapjes / met niet te veel dure oprichtingskosten of bv een eenmanszaak te starten. Bescherm die mensen tegen uitbuiterij genre postNL.
- Gezien de huidige internationale toestand : versterk het leger en zorg dat zo veel mogelijk materiaal in BE gemaakt wordt.
Zorg ervoor dat alles wat in BE gemaakt wordt op een of andere manier voordelig bij de gebruiker belandt.
Stop met in openbare aanbestedingen Belgische fabrikanten te benadelen. Doe het omgekeerde.
Koop bv voor iedere openbare dienst een in België gemaakte Volvo als er dan toch iets moet gekocht worden.
Rust omgekeerd de politie niet uit met een audi Q7. Dat moet met een Duster ook lukken.
Haal deze investeringen weg bij lagere niveaus en laat ook die rekeningen nakijken bij het rekenhof..
- Belast hogere lonen en hogere pensioenen zwaarder.
- Voordelen als auto + tankkaart zijn onrechtvaardig en mogen afgeschaft worden. Of iedereen krijgt het. Of niemand krijgt het. Aangezien dit een typisch BE systeem is >> stem dit af op andere EU landen.
Belast bv elke liter firmabrandstof nog eens met een extra taks en verhoog de taks op VAA.
Effe op 2 minuten uit mijn mouw gehaald hoor... dit is geen bestudeerd voorstel. Iedere partij in BE zou beter moeten doen maar geen enkele doet het echt.