Ethias tak 21 - 3,20% vanaf 20k
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
Re: Ethias tak 21 - 3,20% vanaf 20k
Ja, Schoolmeester of is het verkoper van brol heb geen les van u te krijgen.VincentVega schreef: ↑19 juli 2024, 16:55 Het gaat er uiteindelijk maar om dat iedereen snapt dat je die 3,20% van een zo goed als risicoloos tak 21 product totaal niet kan vergelijken met de 9% van een risicovolle lening (crowd lending). Beiden hebben dan ook een totaal ander risicoprofiel.
En de gulden regel is: hoe hoger het risico, hoe hoger de rente (en vice versa).
Natuurlijk gelukkig is er een iemand die het allemaal veel beter weet.
Volgende week nog wat heel hoog risico Tax shelter kopen kwestie belastingen wat te optimaliseren.
Och ja, investeer niet in alles wat zomaar voorbij komt.
Estate Guru believer.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Zoals je zelf wil, ieder zijn mening.platin schreef: ↑19 juli 2024, 19:34Ja, Schoolmeester of is het verkoper van brol heb geen les van u te krijgen.VincentVega schreef: ↑19 juli 2024, 16:55 Het gaat er uiteindelijk maar om dat iedereen snapt dat je die 3,20% van een zo goed als risicoloos tak 21 product totaal niet kan vergelijken met de 9% van een risicovolle lening (crowd lending). Beiden hebben dan ook een totaal ander risicoprofiel.
En de gulden regel is: hoe hoger het risico, hoe hoger de rente (en vice versa).
Natuurlijk gelukkig is er een iemand die het allemaal veel beter weet.
Volgende week nog wat heel hoog risico Tax shelter kopen kwestie belastingen wat te optimaliseren.
Och ja, investeer niet in alles wat zomaar voorbij komt.
Nog een prettig weekend en geniet van het zonnetje
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Nog een kleine aanvulling, al mijn eitjes liggen niet in een mand zoals in Tak.VincentVega schreef: ↑19 juli 2024, 19:41
Zoals je zelf wil, ieder zijn mening.
20.000 is dus bijv. gespreid over 20 mandjes.
Soms noemt men dat al eens risico spreiding.
Natuurlijk de tijd om die 20 k in de mandjes te leggen kan een paar maanden overgaan.
Dus niet rap rap 20 k aan kruimels.
Dus dat heel hoog risico volgens u is heel relatief als men aan spreiding doet.
Het heel grote probleem is dat het altijd rap moet gaan, tot groot jolijt van de verkopers.
Ook een zonnig weekend gewenst.
Estate Guru believer.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Goed dat je tenminste het principe van spreiding toch al kent.platin schreef: ↑20 juli 2024, 10:10Nog een kleine aanvulling, al mijn eitjes liggen niet in een mand zoals in Tak.VincentVega schreef: ↑19 juli 2024, 19:41
Zoals je zelf wil, ieder zijn mening.
20.000 is dus bijv. gespreid over 20 mandjes.
Soms noemt men dat al eens risico spreiding.
Natuurlijk de tijd om die 20 k in de mandjes te leggen kan een paar maanden overgaan.
Dus niet rap rap 20 k aan kruimels.
Dus dat heel hoog risico volgens u is heel relatief als men aan spreiding doet.
Het heel grote probleem is dat het altijd rap moet gaan, tot groot jolijt van de verkopers.
Ook een zonnig weekend gewenst.
Tot hiertoe had je daarover niks gezegd. Spreiding reduceert het globale risico maar het blijft een feit dat het individuele risico bij crowd lending een stuk hoger ligt dan een tak21 product. Ik heb enkel aan andere lezers duidelijk willen maken dat je de rendementen van beide producten dan ook niet met elkaar mag vergelijken. Dat is appelen met peren vergelijken. Crowd lending komt niet in de plaats van tak21 maar is een totaal ander product.
Ikzelf spreid natuurlijk ook: ik heb zowel spaarboekjes, obligaties, tak21 en tak23 , etf’s, individuele aandelen enz …
Als het gaat om 20k zou ik echter niet spreiden over 20 mandjes, dat lijkt me een te laag bedrag om over zo veel producten te spreiden.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Dit is eigenlijk een hele goede optie. 3,136 % netto, als onze regering er verder met zijn tengels af blijft. En je hebt er 8 jaar geen omzien naar. Wat is de bedoeling van dat 9e jaar ? Is dat voor iemand duidelijk ? Maar na 8 jaar en 1 dag kan je zonder kosten weg ?
Naar welk mailadres kan je mailen om dat via mail te regelen? Gewoon info@ethias.be ? Ik ben al lang klant, ze hebben al mijn gegevens, ik heb ook geen zin om nog langs het kantoor te moeten gaan.
Naar welk mailadres kan je mailen om dat via mail te regelen? Gewoon info@ethias.be ? Ik ben al lang klant, ze hebben al mijn gegevens, ik heb ook geen zin om nog langs het kantoor te moeten gaan.
Netto is dat 2,95% en niet 3,136% want je er moet van de opbrengst de taks van 2% aftrekken.mver schreef: ↑22 juli 2024, 13:29 Dit is eigenlijk een hele goede optie. 3,136 % netto, als onze regering er verder met zijn tengels af blijft. En je hebt er 8 jaar geen omzien naar. Wat is de bedoeling van dat 9e jaar ? Is dat voor iemand duidelijk ? Maar na 8 jaar en 1 dag kan je zonder kosten weg ?
Dat extra jaar kan betekenen dat je 0% krijgt het laatste jaar. En dan wordt het gemiddeld rendement natuurlijk veel lager.
Het is dus zaak om het contract op te zeggen na 8 jaar en 1 dag. En ik zou daarvoor een afspraak maken met iemand in een ethiaskantoor.
Ik denk ook dat dat 9e jaar zo bedoeld is. Hopen dat de mensen dat vergeten en daar dan een slecht rendement geven.Tissik9 schreef: ↑22 juli 2024, 19:32Netto is dat 2,95% en niet 3,136% want je er moet van de opbrengst de taks van 2% aftrekken.mver schreef: ↑22 juli 2024, 13:29 Dit is eigenlijk een hele goede optie. 3,136 % netto, als onze regering er verder met zijn tengels af blijft. En je hebt er 8 jaar geen omzien naar. Wat is de bedoeling van dat 9e jaar ? Is dat voor iemand duidelijk ? Maar na 8 jaar en 1 dag kan je zonder kosten weg ?
Dat extra jaar kan betekenen dat je 0% krijgt het laatste jaar. En dan wordt het gemiddeld rendement natuurlijk veel lager.
Het is dus zaak om het contract op te zeggen na 8 jaar en 1 dag. En ik zou daarvoor een afspraak maken met iemand in een ethiaskantoor.
En je zit inderdaad met dat verminderd kapitaal. Eigenlijk heb je voor die 8 jaar dan maar 2,886 % rendement per jaar. En dan moet je nog hopen dat onze regering daar nog acht jaar zijn hebberige pollen afhoudt!
Volgens de info die ik heb kan je idd na 8jaar & 1 dag zonder kosten & zonder RV te moeten betalen op de gekapitaliseerde interesten weg. Actuarieel rendement komt dan volgens mij op 2,94% Nu betaal je 20 400 (20 000 inleg + 400 verzekeringstaks). In 2032 kan je opvragen en krijg je 25 731,65 euro terug. Uiteraard kan regering de fiscaliteit aanpassen, maar dat is een onzekere factor voor elk type belegging. Je wordt schriftelijk op de hoogte gebracht van de rentevoet in jaar 9. Het is dan aan u om te beslissen of je: opvraagt, laat verder open of intekent op een nieuwe tak 21 binnen ethias waardoor de verzekeringstaks zou wegvallen (aldus de info die ik verkreeg, heb hier zelf geen ervaring mee dus weet niet of dit klopt). Als jaar 9 het minimum van 0% zou opleveren en je vergeet op te vragen dan kom je uit op circa 2,61%.
Uiteraard verdient Ethias hier achter en uiteraard zullen er producten te vinden zijn met een veel hoger rendement (met dank voor de suggesties hierin). Maar m.i biedt dit aanbod- binnen zijn categorie - de hoogste rentevoet die ik momenteel vind en is dus vanuit dat oogpunt - voor de liefhebbers van het genre - het overwegen waard.
Uiteraard verdient Ethias hier achter en uiteraard zullen er producten te vinden zijn met een veel hoger rendement (met dank voor de suggesties hierin). Maar m.i biedt dit aanbod- binnen zijn categorie - de hoogste rentevoet die ik momenteel vind en is dus vanuit dat oogpunt - voor de liefhebbers van het genre - het overwegen waard.
Ik kan de uitleg van Dieteren bevestigen. Had het in een email gevraagd, waarom het bv. niet 8 jaar en 1 dag loopt.
(Ik citeer nog een stukje uit het antwoord: "Indien men contract van 8 en 1dag zou hebben. Dan is het contract op einddatum. En gaat men bij overdracht van de reserve binnen Ethias terug opnieuw de 2% taks dienen te betalen.")
Men kan dus vrij kiezen, wat zeker niet slecht is.
(Ik citeer nog een stukje uit het antwoord: "Indien men contract van 8 en 1dag zou hebben. Dan is het contract op einddatum. En gaat men bij overdracht van de reserve binnen Ethias terug opnieuw de 2% taks dienen te betalen.")
Men kan dus vrij kiezen, wat zeker niet slecht is.
Is dan enkel het 9-jarige plan (3,20%) interessant en niet het 3-jarige (3,10%)?
Ik zie enkel verschil dat er bij het 3-jarige nog een aanvullende overlijdensdekking verplicht is, maar ik vind niet meteen welke kost dit met zich meebrengt.
Ik zie enkel verschil dat er bij het 3-jarige nog een aanvullende overlijdensdekking verplicht is, maar ik vind niet meteen welke kost dit met zich meebrengt.
Zie eens op Spaargids.be:
https://www.spaargids.be/sparen/tak-21.html?p=3
De overlijdings dekking is waarschijnlijk afhankelijk van de leeftijd, vandaar geen vast bedrag...denk ik...
Ideaal hou je hem 8 jaar, dan is er ook geen belasting verschuldigd (en ook geen overlijdings dekking nodig om dit te vermijden).
Wel een topper !
https://www.spaargids.be/sparen/tak-21.html?p=3
De overlijdings dekking is waarschijnlijk afhankelijk van de leeftijd, vandaar geen vast bedrag...denk ik...
Ideaal hou je hem 8 jaar, dan is er ook geen belasting verschuldigd (en ook geen overlijdings dekking nodig om dit te vermijden).
Wel een topper !
Misschien schaft de nieuwe regering die tak 21 wel meteen af.
Wie gelooft Ethias nog. Weet je nog wel: 4,21% levenslang. Haha
Niet zozeer afschaffen is het probleem, maar ik denk wel dat het een legitieme bedenking is dat over de komende 8 jaar de vermogensfiscaliteit herdacht zal worden, waardoor inkomensten uit die TAK21-producten misschien niet meer afzonderlijk belast zullen worden. Zou eigenlijk wel logisch zijn.
Je zit er wel een tijd aan vast. En incl. inflatie verdien je er niet echt aaan.