Ethias tak 21 - 3,20% vanaf 20k
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Ethias tak 21 - 3,20% vanaf 20k
Is 3,20% bruto dan zo interessant op een kapitaliserende belegging op een termijn van 8 jaar?
+1
Redelijke termijn waarvan je globaal gezien toch onder de inflatie zal zitten.
Alternatieven met verzekerde kapitalen zijn er echter niet.
of het zouden al de verzekerde kapitalen van A+ moeten zijn van Look & fin waar je naar toe gaat in het crowdlending
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Er zijn op dit moment geen (?) veilige, vastrentende alternatieven die 3% netto opleveren, ook niet wanneer je naar overheidsobligaties met een lage coupon op zoek gaat.
De vraag is eerder of je op zoek bent naar een financieel product waarbij je geld 8 jaar vaststaat aan een rendement dat ongeveer de inflatie dekt, en niets meer. Maar indien dit wel het geval is, lijkt deze TAK21 mij een goede keuze.
De vraag is eerder of je op zoek bent naar een financieel product waarbij je geld 8 jaar vaststaat aan een rendement dat ongeveer de inflatie dekt, en niets meer. Maar indien dit wel het geval is, lijkt deze TAK21 mij een goede keuze.
Het is niet alleen die 3,2%, voor mij past dit product perfect in mijn successieplanning. Door de mogelijkheid om de begunstigde bij overlijden zelf te kiezen, besparen mijn nabestaanden met dit product 24% aan successierechten.
Kan je dit eens uitleggen, want er moeten natuurlijk ook erfenisrechten betaald worden bij de uitkering.besparen mijn nabestaanden met dit product 24% aan successierechten
Ik ga niet in detail gaan, maar als ik niets doe en ik kom te overlijden, dan zal mijn dochter op mijn nalatenschap 27% successierechten moeten betalen omdat ze in de hoogste schijf van > 250K zal vallen. Als ik met een tak21, zoals deze bij Ethias, mijn kleinkinderen als begunstigde bij overlijden aanduid, dan betalen zij per kleinkind maar 3% tot 50K ipv mijn dochter 27% dat is een verschil van 24%. (als ze per kleinkind minder dan 12500€ erven, moeten ze zelfs geen successierechten betalen)
Laatst gewijzigd door Torro op 25 augustus 2024, 13:51, 3 keer totaal gewijzigd.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Dan moet je al minstens 5 kleinkinderen want het tarief van 3% geldt tot een bedrag van 50K en dat van 27% pas vanaf 250k.Torro schreef: ↑25 augustus 2024, 13:29Ik ga niet in detail gaan, maar als ik niets doe en ik kom te overlijden, dan zal mijn dochter op mijn nalatenschap 27% successierechten moeten betalen omdat ze in de hoogste schijf van > 250K zal vallen. Als ik met een tak21, zoals deze bij Ethias, mijn kleinkinderen als begunstigde bij overlijden aanduid, dan betalen zij per kind maar 3% tot 50K ipv mijn dochter 27% dat is een verschil van 24%.
Los daarvan, als je geen tak21 hebt en je dochter gewoon de nalatenschap verwerpt ten voordele van haar kinderen (jouw kleinkinderen) dan gaat ook alles naar de kleinkinderen en genieten zij van dezelfde aanslagvoet van 3%.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Neen, waarom 5 kleinkinderen? Zelfs 1 kleinkind is genoeg. Op alles wat je boven de 250K kan weg halen doe je winst. Het is ook niet de bedoeling dat alles naar de kleinkinderen gaat.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Dan moet je er een verzekeringsgift van maken. Dan zijn schenkingsrechten van toepassing ipv successierechten maar ben je het ook kwijt want gegeven is gegeven (behalve indien je bijzondere voorwaarden opneemt). Maar dan je het net zo goed aan je dochter schenken …
Inderdaad, schenkingen heb ik ook al gedaan, maar deze tak21 verzekering heb ik genomen met de bedoeling het geld zelf terug te ontvangen op het einde van het contract. Maar moest ik toch overlijden binnen de 8 jaar, dan gaat het geld naar mijn kleinkinderen en indien de regels niet veranderen betalen zij dan toch minder successierechten dan moest het naar mijn dochter gaan.
Het is wel een belegging die zekerheid biedt in vergelijking met een echte belegging in zaken zoals aandelen...
Ik lees hier ook dat dit de inflatie juist dekt. Klopt voor de situatie vandaag. Je zit natuurlijk wel op 8 jaar te kijken als je de lange versie neemt. Niemand zegt dat de inflatie volgend jaar nog 3% is. Kan meer, kan minder zijn. Maar ik denk dat veel mensen gokken op minder, en op daling van de interestvoeten van de centrale banken en dus ook van de spaarrekeningen.
Ik heb alleszins een afspraak bij Ethias.
Zoals altijd: een diverse portefeuille
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Het is vooral de lange looptijd die me dwars zit: ik blokkeer mijn geld niet graag voor 9 jaar (of 8 jaar en 1 dag).Rob1992 schreef: ↑26 augustus 2024, 09:46Het is wel een belegging die zekerheid biedt in vergelijking met een echte belegging in zaken zoals aandelen...
Ik lees hier ook dat dit de inflatie juist dekt. Klopt voor de situatie vandaag. Je zit natuurlijk wel op 8 jaar te kijken als je de lange versie neemt. Niemand zegt dat de inflatie volgend jaar nog 3% is. Kan meer, kan minder zijn. Maar ik denk dat veel mensen gokken op minder, en op daling van de interestvoeten van de centrale banken en dus ook van de spaarrekeningen.
Ik heb alleszins een afspraak bij Ethias.
Zoals altijd: een diverse portefeuille
Los daarvan, de andere banken bewegen ook. Santander (3,20% op 1 jaar) was al gekend, nu ook ING (3,8% bruto op 1 jaar + 0.2% voor wie vooraf geregistreerd was).