In welk land goedkoper leven ?
Re: In welk land goedkoper leven ?
Dan wel ter plaatse een valies kopen hé... (of gratis lenen?)
Inderdaad , ik kom nog steeds ruim toe met 1100 euro/maand. Morgen geef ik mijn twaalfduizendste euro dit jaar bij de Aldi uit. Consuminderen is de toekomst.
Laatst gewijzigd door Brembos op 6 november 2023, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Een jaar of 15 geleden iemand tegengekomen die +/- 5-6 maanden als IT-er op freelance basis in België of Nederland werkte. De rest van het jaar woonde hij in Malta (winterperiode). Geen idee of hij dat nog doet. Zo te zien is het daar ondertussen ook wat duurder geworden.
Dat het leven goedkoop of duur is hangt niet af van het land waar je woont maar van je eigen consumptiegedrag.
Als je hier eigenaar van je huis bent en elders moet gaan huren wordt dat al moeilijker te compenseren door goedkoop eten en drinken.
--KNIP--
--KNIP--
Heeft iemand hier nog ideeën over ?Piepenolleken schreef: ↑28 april 2023, 18:09 In welk land kan je goedkoper leven dan in België en liefst in die mate dat je er daar je huishuur uithaalt ?
Waar kan je bv nog een klein appartement of studio huren voor 400 euro of minder ? Dat zou m.i. de beslissende factor kunnen zijn om een land echt goedkoper te maken om te leven.
Alle ideeën zijn uiteraard welkom.
Ik nodig je dan toch eens uit om mee te gaan eten (of zelf iets klaar te maken) in Zwitserland en Polen.
Als de rekening gelijk is betaal ik het etentje.
Canarische eilanden totale vergelijkbare leven 35% goedkoper dan in België.haelewyn schreef: ↑26 augustus 2024, 18:23Heeft iemand hier nog ideeën over ?Piepenolleken schreef: ↑28 april 2023, 18:09 In welk land kan je goedkoper leven dan in België en liefst in die mate dat je er daar je huishuur uithaalt ?
Waar kan je bv nog een klein appartement of studio huren voor 400 euro of minder ? Dat zou m.i. de beslissende factor kunnen zijn om een land echt goedkoper te maken om te leven.
Ik nodig je dan toch eens uit om mee te gaan eten (of zelf iets klaar te maken) in Zwitserland en Polen.
Als de rekening gelijk is betaal ik het etentje.
Totale kosten van leven goedkoper t.o.v. België (en dan laat ik landen als Rusland, Belarus en andere landen waar je niet wilt wonen buiten beschouwing): Finland, Oostenrijk, Duitsland, Zweden, Italië, UK, Malta, Griekenland, sPANJE, Slovenië, Portugal, Estland, Letland, Kroatië, Tsjechië, Hongarije, Bulgarije, Roemenië, Albanië etc.
Kosovo, Georgië, Thailand, Hongarije, Polen, er zijn zoveel landen waar het goedkoper leven is dan hier.
Het is inderdaad een goed idee om hier je pensioen te ontvangen en elders op te doen. Zeker voor mensen met een relatief laag pensioen, laat ons zeggen, minder dan 2200 euro is dit een goed idee.
Het is inderdaad een goed idee om hier je pensioen te ontvangen en elders op te doen. Zeker voor mensen met een relatief laag pensioen, laat ons zeggen, minder dan 2200 euro is dit een goed idee.
En het is daar niet zo'n beetje goedkoper!Kwakkie schreef: ↑26 augustus 2024, 19:08 Kosovo, Georgië, Thailand, Hongarije, Polen, er zijn zoveel landen waar het goedkoper leven is dan hier.
Ik ken er heel wat die al weg zijn met hun pensioen.
Minder dan 2200 euro ? Voor zowat alle niet-ambtenaren dus.
Sommigen kennen blijkdaar de realiteit niet goed.
Een pensioen van 2200 euro? Daar zou ik van dromen!
Mijn bruto-pensioen zit daar een heel stuk onder, laat staan mijn netto-pensioen. (Zo ook dat van mijn man).
Een pensioen van 2200 euro? Daar zou ik van dromen!
Mijn bruto-pensioen zit daar een heel stuk onder, laat staan mijn netto-pensioen. (Zo ook dat van mijn man).
Idem hier. Ik ga daar ongeveer 35 procent mogen afdoen :-)
Maar al bij al ben ik daar dik tevreden mee.
Maar al bij al ben ik daar dik tevreden mee.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zie (vanaf) pagina 1.haelewyn schreef: ↑26 augustus 2024, 18:23Heeft iemand hier nog ideeën over ?Piepenolleken schreef: ↑28 april 2023, 18:09 In welk land kan je goedkoper leven dan in België en liefst in die mate dat je er daar je huishuur uithaalt ?
Daar was ik zelf ook al op gekomen.
Alleen begint het idee me meer en meer te zeggen
Dit was een manier om het onderwerp weer omhoog te halen he..
Alleen begint het idee me meer en meer te zeggen
Dit was een manier om het onderwerp weer omhoog te halen he..