Afhandeling schade van buur aan mijn auto door familiale verzekering
Afhandeling schade van buur aan mijn auto door familiale verzekering
Dit is de eerste keer dat ik in deze situatie zit, en ik vraag me echt af hoe normaal dit is:
- Schade onvrijwillig toegebracht door buurman aan mijn wagen
- Aangifte gedaan bij familiale verzekering KBC van buurman
- Offerte laten maken bij carossier
- KBC vraagt voor extra expertise en deze laten uitvoeren
- Beslist om schade te laten maken, carossier is op de hoogte van bovenstaande expertise en situatie.
- Factuur werd blijkbaar naar mij gestuurd en niet naar verzekering KBC
- Zeer weinig communicatie van KBC hoe dit verloopt. Na 5 maanden krijg ik een bericht dat ze mij een bedrag gaan storten maar dit is exclusief de franchise van buurman. Blijkbaar moet hij de franchise aan mij doorstorten.
Wat een omslachtige situatie, en ik sta nu al maanden met een openstaande factuur bij de carossier.
Waarom wordt de factuur niet gemaakt aan de verzekeringsmaatschappij ipv via mij. Hoezo moet mijn buurman zijn franchise aan mij storten en gaat dit niet via zijn verzekering.
Ook waarom duurt dit ondertussen al een half jaar?
Was het tevens mogelijk dat ik de schade niet liet herstellen maar het volledige bedrag als vergoeding kon krijgen?
Ik krijg echt 0 info van KBC, enkel standaard mailtjes met 'we zoeken het uit'.
Is dit echt een normale gang van zaken?
- Beslist om schade te laten maken, carossier is op de hoogte van bovenstaande expertise en situatie.
- Zeer weinig communicatie van KBC hoe dit verloopt. Na 5 maanden krijg ik een bericht dat ze mij een bedrag gaan storten maar dit is exclusief de franchise van buurman. Blijkbaar moet hij de franchise aan mij doorstorten.
Wat een omslachtige situatie, en ik sta nu al maanden met een openstaande factuur bij de carossier.
Waarom wordt de factuur niet gemaakt aan de verzekeringsmaatschappij ipv via mij. Hoezo moet mijn buurman zijn franchise aan mij storten en gaat dit niet via zijn verzekering.
Was het tevens mogelijk dat ik de schade niet liet herstellen maar het volledige bedrag als vergoeding kon krijgen?
Re: Afhandeling schade van buur aan mijn auto door familiale verzekering
Zo worden alle aansprakelijkheidsdossiers afgehandeld. De verzekeraar van de aansprakelijke betaalt de schadevergoeding na aftrek van de vrijstelling van zijn klant.
Indien je een rechtsbijstand zou hebben, kun je die inschakelen om de vrijstelling te recupereren. Ik snap dat het omslachtig is maar het is nu eenmaal zo.
Indien je een rechtsbijstand zou hebben, kun je die inschakelen om de vrijstelling te recupereren. Ik snap dat het omslachtig is maar het is nu eenmaal zo.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ach je woont in België hè. En dan nog verzelerd bij KBC ook.....michaelb schreef: ↑22 augustus 2024, 16:17 Dit is de eerste keer dat ik in deze situatie zit, en ik vraag me echt af hoe normaal dit is:
Ga eens praten met de slachtoffers van de watersnoodramp in wallonië in 2021.
Zlfs daar zijn nu nog ruim 2.000 dossiers nog niet afgewerkt.
Trouwens beter verzekeren via een onafhankelijke verzekeringsagent, dan iets bij een bank verzekeren.
Niet elke hersteller werkt samen met de verzekeraar.
Ik ben verzekerd bij Yzzu..
Na en bij de aangifte meld ik bij welke hersteller ik mijn wagen binnen breng.
Verzekering stuurt een mail naar de hersteller .
Hersteller stuurt de faktuur naar de verzekering.
Heb nog nooit iets moeten betalen..
Wij hebben ook een gelijkaardige situatie gehad (iemand die onze brievenbus omvergereden had). De verzekeringen waren maar enkel goed in het afsluiten van het dossier (want schade zat net onder franchise). Na terug heropenen van het dossier (op onze vraag), en na een tijd doodse stilte, hebben we advies gevraagd bij de politie op wat we recht hadden. Met het antwoord van de politie zijn we dan naar de verzekeraar gegaan, toen ging het ineens snel om te betalen.
Het bedrag hebben wij volledig via de verzekering gehad. Ik vermoed dat de chauffeur (die de brievenbus stukgemaakt had) aan zijn verzekeraar het bedrag dan heeft moeten betalen.
Het bedrag hebben wij volledig via de verzekering gehad. Ik vermoed dat de chauffeur (die de brievenbus stukgemaakt had) aan zijn verzekeraar het bedrag dan heeft moeten betalen.
Maar dan heb je een omnium. Hier gaat het over een tussenkomst via de familiale verzekering van de veroorzaker van de schade.ludo schreef: ↑26 augustus 2024, 19:36 Niet elke hersteller werkt samen met de verzekeraar.
Normaal gezien had je de schade onmiddellijk moeten aangeven aan je eigen autoverzekeraar.
Jouw verzekeraar betaalt dan de door jou geleden schade aan jou.
En verder zal je verzekeraar zich tot de familiale van je buur richten en regelen ze alles onder mekaar.
Zo hoef jij helemaal geen maanden te wachten.
De franchise is ten laste van je buurman. Als hij problemen maakt om dit aan jou door te storten, kan je vragen om tussenkomst van je rechtsbijstand (als je die hebt). Meestal wordt dat bij een autoverzekering bijgenomen.
Dit soort ervaring heb ik zelf al meegemaakt en dat kwam allemaal snel in orde.
En verder zal je verzekeraar zich tot de familiale van je buur richten en regelen ze alles onder mekaar.
Zo hoef jij helemaal geen maanden te wachten.
De franchise is ten laste van je buurman. Als hij problemen maakt om dit aan jou door te storten, kan je vragen om tussenkomst van je rechtsbijstand (als je die hebt). Meestal wordt dat bij een autoverzekering bijgenomen.
Dit soort ervaring heb ik zelf al meegemaakt en dat kwam allemaal snel in orde.
Nee,, Géén omnium.NS2SN schreef: ↑26 augustus 2024, 20:00Maar dan heb je een omnium. Hier gaat het over een tussenkomst via de familiale verzekering van de veroorzaker van de schade.ludo schreef: ↑26 augustus 2024, 19:36 Niet elke hersteller werkt samen met de verzekeraar.
De verzekeraar gaat voort op het aanrijdingsformulier wie er aansprakelijk is.
Tot een bepaald bedrag maakt het niet uit wie er aansprakelijk is "" RDR-Regeling ""
Boven dat RDR-Regeling bedrag betaald de verzekering van de tegenparty de schade aan mijn verzekering.
https://www.verzekeringen.be/autoverzek ... r-regeling
Lijkt me logisch.lch schreef: ↑26 augustus 2024, 19:42 Wij hebben ook een gelijkaardige situatie gehad (iemand die onze brievenbus omvergereden had). De verzekeringen waren maar enkel goed in het afsluiten van het dossier (want schade zat net onder franchise). Na terug heropenen van het dossier (op onze vraag), en na een tijd doodse stilte, hebben we advies gevraagd bij de politie op wat we recht hadden. Met het antwoord van de politie zijn we dan naar de verzekeraar gegaan, toen ging het ineens snel om te betalen.
Zelf ook gehad dat iemand door de draad mijn hof in reed.
Offerte herstel incl beplanting haag naar mijn verzekeringsagent op gestuurd en volledige bedrag + 10% op mijn rekening gekregen.
Zij zoeken het wel uit met de verzekering van de schuldige tegenpartij.
Offerte herstel incl beplanting haag naar mijn verzekeringsagent op gestuurd en volledige bedrag + 10% op mijn rekening gekregen.
RDR kan hier niet van toepassing zijn. Je zit met een familiale verzekering en een autoverzekering. De buurman kan de schade niet met een motorvoertuig veroorzaakt hebben want dan zou je het niet kunnen aangeven aan de familiale verzekering.
Je haag en beplanting was verzekerd via je brandverzekering. Die 10% is je indirect verlies (typisch voor brandverzekering). Hier heeft TS geen zaakschadeverzekering waardoor hij het allemaal moet uitzoeken met de tegenpartij .Finny10 schreef: ↑26 augustus 2024, 21:35 Zelf ook gehad dat iemand door de draad mijn hof in reed.
OK thx.NS2SN schreef: ↑26 augustus 2024, 21:42Je haag en beplanting was verzekerd via je brandverzekering. Die 10% is je indirect verlies (typisch voor brandverzekering). Hier heeft TS geen zaakschadeverzekering waardoor hij het allemaal moet uitzoeken met de tegenpartij .Finny10 schreef: ↑26 augustus 2024, 21:35 Zelf ook gehad dat iemand door de draad mijn hof in reed.
Klopt, maar ik heb geen omnium of rechtsbijstand, dus moet ik zelf blijkbaar alles in het werk te stellen om de schade vergoed te krijgen.Nefertari schreef: ↑26 augustus 2024, 20:16 Normaal gezien had je de schade onmiddellijk moeten aangeven aan je eigen autoverzekeraar.
Laatst gewijzigd door michaelb op 27 augustus 2024, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.