In welk land goedkoper leven ?
Re: In welk land goedkoper leven ?
Alleen de eerste. Mijn pensioen zit een stuk boven het bedrag dat ik noemde. Vandaar dat ik voorlopig hier kan blijven.
Iets zegt mij dat dit een lokkertje is maar ik ga eens meedoen.
Ik ken niet veel mensen die elders goedkoper gaan leven en die spijt hebben dat ze uit België weg zijn.
Ik ken er meerdere die over hun vertrek zeer tevreden of zelfs gelukkig zijn.
Hier "kunnen" blijven : niet iedereen ziet dat zo. Ik zou blij zijn om het hier af te "kunnen" trappen.
Ik ken niet veel mensen die elders goedkoper gaan leven en die spijt hebben dat ze uit België weg zijn.
Ik ken er meerdere die over hun vertrek zeer tevreden of zelfs gelukkig zijn.
Hier "kunnen" blijven : niet iedereen ziet dat zo. Ik zou blij zijn om het hier af te "kunnen" trappen.
Ja dat klopt. Ik ken er ook wel wat die in Portugal en Spanje wonen. Veel mensen zijn wat terughoudend omdat ze denken dat de gezondheidszorg daar minder goed is maar ik weet eigenlijk niet of dat klopt.
Persoonlijk zou ik wel niet in Zuid-Spanje gaan wonen want het begint daar echt wel te warm te worden.
Wat bedoel je met lokkertje? Denk je dat ik lieg over het bedrag? Ik had een leidinggevende functie bij een overheidsbedrijf dus ik krijg een mooi pensioen. Maar om de factuur van de vergrijzing te kunnen blijven betalen mogen ze van mij gerust de pensioenen plaffoneren op 2500 euro.
Persoonlijk zou ik wel niet in Zuid-Spanje gaan wonen want het begint daar echt wel te warm te worden.
Wat bedoel je met lokkertje? Denk je dat ik lieg over het bedrag? Ik had een leidinggevende functie bij een overheidsbedrijf dus ik krijg een mooi pensioen. Maar om de factuur van de vergrijzing te kunnen blijven betalen mogen ze van mij gerust de pensioenen plaffoneren op 2500 euro.
Ik zit al een paar maanden te denken om een bestelwagen te kopen en daar mee rond te trekken.
Het huis waar ik in woon heeft behoefte aan zeer grote werken en daar heb ik totaal geen zin in.
In plaats van dat bedrag uit te geven kan ik ongeveer 10 - 12 jaar ver van hier gaan verblijven waar het altijd goed weer is en waar de stress van het leven meer slaapt dan wakker is.
De ene piste is rondreizen en verplaatsen kost ook geld.
Het tweede is vestigen en dat heeft dan weer andere plus en min - eigenschappen.
Het huis waar ik in woon heeft behoefte aan zeer grote werken en daar heb ik totaal geen zin in.
In plaats van dat bedrag uit te geven kan ik ongeveer 10 - 12 jaar ver van hier gaan verblijven waar het altijd goed weer is en waar de stress van het leven meer slaapt dan wakker is.
De ene piste is rondreizen en verplaatsen kost ook geld.
Het tweede is vestigen en dat heeft dan weer andere plus en min - eigenschappen.
Je verhuist beter niet naar het buitenland (tijdelijk of permanent) omdat dat goedkoper zou zijn, maar omdat je zin hebt om even elders te gaan wonen. Het is effectief een zeer waardevolle ervaring, zeker in wat verder gelegen landen, maar uiteindelijk is elke bestemming die je ligt, een goede bestemming.
Fixeer je dus best niet al te veel op de prijs. Hou de kosten binnen de perken, maar ga vooral naar ergens waar je graag een langere tijd wilt verblijven. Start eventueel met één of meerdere maanden.
Fixeer je dus best niet al te veel op de prijs. Hou de kosten binnen de perken, maar ga vooral naar ergens waar je graag een langere tijd wilt verblijven. Start eventueel met één of meerdere maanden.
Dank voor het delen van je ideeën. Dat lijkt me een goed advies.
Ik wil graag ergens anders gaan wonen maar het mag me niet meer geld kosten dan hier. Dan zou ik het verspilling vinden.
Ik wil graag ergens anders gaan wonen maar het mag me niet meer geld kosten dan hier. Dan zou ik het verspilling vinden.
Die landen zijn niet moeilijk te vinden met de huidige prijzen in België.
Daar komt nog bij: minder (of vaak geen) kosten om te verwarmen.
Als je in België in je eigen woning kan blijven wonen en als je niet te veel op café, restaurant, weekendjes op b&b gaat, kan je erg spaarzaam leven.Finny10 schreef: ↑
Dan wordt het wel saai.
De landen waar ik aan denk : wel de meeste maanden van het jaar de airco aan
Valt wel mee hoor, je went er snel aan. En je hebt in b.v. Spanje of Portugal niet allen het zuiden hoor, er is ook het noorden met een gematigd klimaat.haelewyn schreef: ↑26 augustus 2024, 22:13Als je in België in je eigen woning kan blijven wonen en als je niet te veel op café, restaurant, weekendjes op b&b gaat, kan je erg spaarzaam leven.Finny10 schreef: ↑
Dan wordt het wel saai.
De landen waar ik aan denk : wel de meeste maanden van het jaar de airco aan
Ook Hongarije en Tsjechië zijn overigens mooie en erg goedkope landen.
Appelen met appelen vergelijken en peren met peren natuurlijk, maar ik ben wel zeer benieuwd "waar, wanneer en in wat" de landen die je hier opnoemt goedkoper zijn dan België? Op welke criteria is dit gebaseerd?Finny10 schreef: ↑26 augustus 2024, 18:44Canarische eilanden totale vergelijkbare leven 35% goedkoper dan in België.
Totale kosten van leven goedkoper t.o.v. België (en dan laat ik landen als Rusland, Belarus en andere landen waar je niet wilt wonen buiten beschouwing): Finland, Oostenrijk, Duitsland, Zweden, Italië, UK, Malta, Griekenland, sPANJE, Slovenië, Portugal, Estland, Letland, Kroatië, Tsjechië, Hongarije, Bulgarije, Roemenië, Albanië etc.
Alleen de prijzen van de huisvesting al. Kijk maar eens om iets te kopen of te huren in Stockholm, Rome, Milaan, Athene, Malaga, de Canarische Eilanden... En laat dat nu de grootste kost zijn om te starten.
Verder heb ik een vriend in de buurt van Stockholm wonen en lijken de prijzen voor energie, horeca, supermarkten, restaurants, koffiebars,... ook niet echt lager te liggen dan hier. Het mediaan loon in Zweden zal ook wel hoger liggen, wat in het Zuiden dan weer niet het geval is. Vraag is of je met een Belgisch pensioen wat een pak lager ligt, ver zal komen.
Je kan natuurlijk ook altijd ver van de bewoonde wereld gaan wonen in de velden of op een berg, daar zal het wellicht goedkoper zijn. Maar dat is ook in België het geval. In Zichen-Zussen-Bolder zullen de prijzen voor huisvesting, voeding, kleding... lager liggen dan in de grootsteden en bepaalde gemeenten. Of daar dan veel te beleven valt en het er überhaupt te krijgen is, is een ander vraag. Kan zijn dat je dan 50km moet rijden eer je een winkel tegenkomt.
Ik vind het net leuk om zo weinig mogelijk mensen te zien. Ik ben nogal mensenschuw. De meeste zijn onuitstaanbaar. De grote steden zijn inderdaad duur in de landen die jij opnoemt. Als je naar het platteland gaat krijg je veel meer waar voor je geld dan hier. In Italië kon je tot voor kort huizen kopen voor 1 euro. Maar daar is het me te warm in de zomer.
Je kan het daar niet vergelijken met BE of dit forum, vind ik.
Hoe verder van hier, hoe minder ik de mensen versta, des te minder heb ik er last mee.
En ook wel al eens : hoe vreemd ik er ook voor hen uitzie (als vreemdeling valt niemand me daar lastig), niemand die komt vragen of ik echt wat mankeer of doe alsof.
Mensen kunnen daar even dom zijn dan hier maar je hebt er gewoon minder last van.
In een Belgische pub in Beijing vallen de Belgen me ineens nog mee bv.
Maar ik begrijp je. Op het Chinese platteland verblijven voor een maand kan enorm rustig en rustgevend zijn. Misschien niet voor altijd.
Hoe verder van hier, hoe minder ik de mensen versta, des te minder heb ik er last mee.
En ook wel al eens : hoe vreemd ik er ook voor hen uitzie (als vreemdeling valt niemand me daar lastig), niemand die komt vragen of ik echt wat mankeer of doe alsof.
Mensen kunnen daar even dom zijn dan hier maar je hebt er gewoon minder last van.
In een Belgische pub in Beijing vallen de Belgen me ineens nog mee bv.
Maar ik begrijp je. Op het Chinese platteland verblijven voor een maand kan enorm rustig en rustgevend zijn. Misschien niet voor altijd.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 26 augustus 2024, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.