In welk land goedkoper leven ?
Re: In welk land goedkoper leven ?
Dit zijn de officieële kosten van het leven in die landen. Dus het totale pakket van alle criteria in vergelijkbare omstandigheden. Dus je moet niet als tourist de touristische plaatsen waar je misschien ooit ben geweest gaan vergelijken met normale plaatsen hier.Samsara schreef: ↑26 augustus 2024, 22:30Appelen met appelen vergelijken en peren met peren natuurlijk, maar ik ben wel zeer benieuwd "waar, wanneer en in wat" de landen die je hier opnoemt goedkoper zijn dan België? Op welke criteria is dit gebaseerd?Finny10 schreef: ↑26 augustus 2024, 18:44
Canarische eilanden totale vergelijkbare leven 35% goedkoper dan in België.
Totale kosten van leven goedkoper t.o.v. België (en dan laat ik landen als Rusland, Belarus en andere landen waar je niet wilt wonen buiten beschouwing): Finland, Oostenrijk, Duitsland, Zweden, Italië, UK, Malta, Griekenland, sPANJE, Slovenië, Portugal, Estland, Letland, Kroatië, Tsjechië, Hongarije, Bulgarije, Roemenië, Albanië etc.
Alleen de prijzen van de huisvesting al. Kijk maar eens om iets te kopen of te huren in Stockholm, Rome, Milaan, Athene, Malaga, de Canarische Eilanden... En laat dat nu de grootste kost zijn om te starten.
Verder heb ik een vriend in de buurt van Stockholm wonen en lijken de prijzen voor energie, horeca, supermarkten, restaurants, koffiebars,... ook niet echt lager te liggen dan hier. Het mediaan loon in Zweden zal ook wel hoger liggen, wat in het Zuiden dan weer niet het geval is. Vraag is of je met een Belgisch pensioen wat een pak lager ligt, ver zal komen.
Je kan natuurlijk ook altijd ver van de bewoonde wereld gaan wonen in de velden of op een berg, daar zal het wellicht goedkoper zijn. Maar dat is ook in België het geval. In Zichen-Zussen-Bolder zullen de prijzen voor huisvesting, voeding, kleding... lager liggen dan in de grootsteden en bepaalde gemeenten. Of daar dan veel te beleven valt en het er überhaupt te krijgen is, is een ander vraag. Kan zijn dat je dan 50km moet rijden eer je een winkel tegenkomt.
Je kunt bij een vriend in Stockholm zijn geweest en de horeca (en vooral drank) duur hebben gevonden. Maar wat je misschien niet weet is dat de stroom gratis is in Noorwegen en de bouwgrond (buiten stockholm) maar een fractie is van de prijzen hier. Idem het bouwen van een huis, daar of hier, etc.
Het huis van ene Staf Coppens in Zweden stond bijvoorbeeld te koop voor 426.000 euro. Meer dan 300m2 bewoonbare oppervlakte, meer dan 5000m2 grond en zelfs een eigen aanlegsteiger voor boten. De simpelste piepkleine nieuwbouw kost hier al meer dan 400k.
Zoals ik zei: ver van de bewoonde wereld gaan wonen is overal goedkoper, ook in België...Finny10 schreef: ↑26 augustus 2024, 23:04Dit zijn de officieële kosten van het leven in die landen. Dus het totale pakket van alle criteria in vergelijkbare omstandigheden. Dus je moet niet als tourist de touristische plaatsen waar je misschien ooit ben geweest gaan vergelijken met normale plaatsen hier.Samsara schreef: ↑26 augustus 2024, 22:30
Appelen met appelen vergelijken en peren met peren natuurlijk, maar ik ben wel zeer benieuwd "waar, wanneer en in wat" de landen die je hier opnoemt goedkoper zijn dan België? Op welke criteria is dit gebaseerd?
Alleen de prijzen van de huisvesting al. Kijk maar eens om iets te kopen of te huren in Stockholm, Rome, Milaan, Athene, Malaga, de Canarische Eilanden... En laat dat nu de grootste kost zijn om te starten.
Verder heb ik een vriend in de buurt van Stockholm wonen en lijken de prijzen voor energie, horeca, supermarkten, restaurants, koffiebars,... ook niet echt lager te liggen dan hier. Het mediaan loon in Zweden zal ook wel hoger liggen, wat in het Zuiden dan weer niet het geval is. Vraag is of je met een Belgisch pensioen wat een pak lager ligt, ver zal komen.
Je kan natuurlijk ook altijd ver van de bewoonde wereld gaan wonen in de velden of op een berg, daar zal het wellicht goedkoper zijn. Maar dat is ook in België het geval. In Zichen-Zussen-Bolder zullen de prijzen voor huisvesting, voeding, kleding... lager liggen dan in de grootsteden en bepaalde gemeenten. Of daar dan veel te beleven valt en het er überhaupt te krijgen is, is een ander vraag. Kan zijn dat je dan 50km moet rijden eer je een winkel tegenkomt.
Je kunt bij een vriend in Stockholm zijn geweest en de horeca (en vooral drank) duur hebben gevonden. Maar wat je misschien niet weet is dat de stroom gratis is in Noorwegen en de bouwgrond (buiten stockholm) maar een fractie is van de prijzen hier. Idem het bouwen van een huis, daar of hier, etc.
Heb vrienden in Athene wonen en die hun huurprijs is gelijkaardig met de huurprijs van een appartement in een van de grootsteden in België.
Of de stroom gratis is in Noorwegen dat weet ik niet. Stockholm ligt namelijk in Zweden en die vriend daar betaalt toch wel voor zijn energie. Ik had het ook niet over de toeristische plaatsten, maar over het leven van die vriend. Die woont niet in het centrum van Stockholm, wel in de provincie,waar er helaas al niets meer te beleven valt. Om te shoppen, een stukje taart, een koffie, supermarkt, etc. moet hij wel degelijk naar de stad. Ik baseer me dus op zijn levenskost en de prijzen van het vastgoed. En dat vind ik algemeen gezien niet echt goedkoper dan dat van mij. Nogmaals, als je helemaal in the middle of nowhere gaat wonen zal de situatie uiteraard anders zijn.
Tja, zoals ik hier al verschillende malen schreef: helemaal in het hol van Pluto
Er is een reden waarom hij het verkocht, om dichter te gaan wonen bij een stad.
Zoek maar eens op wat je voor 426.000 euro hebt in Stockholm.
Zoek meteen maar eens op wat je hebt voor 426.000 in Brussel.
Dat hij daar dan blijft wonen.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Voor mij een reden om niet naar het buitenland te verkassen
https://www.hln.be/geld/christoff-wil-h ... ~aa63ceba/
https://www.hln.be/geld/christoff-wil-h ... ~aa63ceba/
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Je hebt mensen die naar het buitenland verhuizen en daar tussen de Belgen willen gaan zitten. Ik zou er net alles aan doen om niet tussen de Belgen te zitten
En zoals ik zei, voor mij is het net een meerwaarde om zover mogelijk van andere mensen te zitten. Elk zijn goesting.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Benidorm kunnen we dan al zeker schrappen?
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Hoofdsteden zijn altijd duur. Ik was bv. verbaasd over de prijzen van huishuur in Tirana (Albanie). Gemiddeld over de 500 euro voor een klein appartement. Dat cijfer zie ik ook op die website waar hier eerder over gepost werd, 'numbeo'. Dat zakt dan wel naar 350 buiten het stadscentrum.
Op het platteland zal je er niet veel appartementje vinden.
Hoe mensen dat daar betalen met een doorsnee loon is me een raadsel.
Hetzelfde raadsel als hoe mensen met een staatspensioen hier in Antwerpen pf Brussel iets kunnen huren.haelewyn schreef: ↑27 augustus 2024, 09:40 Hoofdsteden zijn altijd duur. Ik was bv. verbaasd over de prijzen van huishuur in Tirana (Albanie). Gemiddeld over de 500 euro voor een klein appartement. Dat cijfer zie ik ook op die website waar hier eerder over gepost werd, 'numbeo'. Dat zakt dan wel naar 350 buiten het stadscentrum.