In welk land goedkoper leven ?
Re: In welk land goedkoper leven ?
Via google zoeken is nooit verstandig, in het Engels ook niet in dat soort landen. Het is in die landen net als in België maar nog extremer. Als je in België niet goed zoekt (niet verder kijkt als de top 10 op Immoweb bij wijze van spreken). Dan betaal je 950 euro huur, terwijl je vergelijkbare kwaliteit ook voor 825 euro vind als je beter zoekt en/of onderhandeld. Dat appartement van jou van 500 euro (je hebt in het Engels gezocht schat vermoed ik) is ook gewoon de hoofdprijs daar (de prijs voor de toerist, buitenlander, expart etc). Als je in het krantje in de lokale taal checked zou ik er niet verbaasd van zijn dat je die kwaliteit ook vind voor 300 euro.haelewyn schreef: ↑27 augustus 2024, 09:40 Hoofdsteden zijn altijd duur. Ik was bv. verbaasd over de prijzen van huishuur in Tirana (Albanie). Gemiddeld over de 500 euro voor een klein appartement. Dat cijfer zie ik ook op die website waar hier eerder over gepost werd, 'numbeo'. Dat zakt dan wel naar 350 buiten het stadscentrum.
Op het platteland zal je er niet veel appartementje vinden.
Hoe mensen dat daar betalen met een doorsnee loon is me een raadsel.
Verder on-topic: In het buitenland gaan wonen, dan is de belangrijkste vraag, zijn er nog inkomsten uit arbeid nodig of is dat niet meer nodig. Als het niet meer nodig is en je inkomsten komen uit andere bronnen is België niet eens een duur land vind ik. Als nog wel inkomsten moet je je afvragen of het interessant is -30% te betalen terwijl je inkomsten 50% dalen omdat je daar geen werk vind
Eerste alinea : ik ben me bewust van de special price for me (toerist) en de lokale prijs. Ik maak daar vaak handig gebruik van als ik ergens op reis ga.
Ik heb mijn cijfers uit een rondvraag bij lokale inwoners (beperkt aantal) en van de website van numbeo als tegenpool.
Bij numbeo kunnen jij en ik cijfers toevoegen over de kost van het leven in een stad die je kent. Bekijk maar even voor onze eigen omgeving.. die cijfers zijn redelijk ok.
Er is in de verhuis naar een ander land ook altijd wel een element "plezier". Ik zou voor mijn plezier langere periodes in het buitenland verblijven. Dat mag ook iets kosten maar niet te veel.
@ finny : Een gemiddeld loon voor bv. een verkoopster ligt in Tirana onder de 250 euro. Iemand met een overheidspensioen in Brussel heeft het imho nog altijd makkelijker om rond te komen.
Ik heb mijn cijfers uit een rondvraag bij lokale inwoners (beperkt aantal) en van de website van numbeo als tegenpool.
Bij numbeo kunnen jij en ik cijfers toevoegen over de kost van het leven in een stad die je kent. Bekijk maar even voor onze eigen omgeving.. die cijfers zijn redelijk ok.
Er is in de verhuis naar een ander land ook altijd wel een element "plezier". Ik zou voor mijn plezier langere periodes in het buitenland verblijven. Dat mag ook iets kosten maar niet te veel.
@ finny : Een gemiddeld loon voor bv. een verkoopster ligt in Tirana onder de 250 euro. Iemand met een overheidspensioen in Brussel heeft het imho nog altijd makkelijker om rond te komen.
Volledig mee eens !VincentVega schreef: ↑27 augustus 2024, 07:40 Voor mij een reden om niet naar het buitenland te verkassen
https://www.hln.be/geld/christoff-wil-h ... ~aa63ceba/
In dergelijke casus kan u overwegen om zich in Finland te huisvesten. Men ontvangt zowaar een premie der Finse overheid dewelke tot doel heeft u aan te moedigen. Men moet zich edoch conformeren aan de geldende cultuur, onder meer door de Finse taal aantoonbaar te beheersen.
Kereltje!
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Soms is het in het buitenland enkel voor een buitenlander duur en niet voor een lokale inwoner ...
https://www.gva.be/cnt/dmf20240827_94667251
”In Portugal betaal je als toerist vaak meer dan als local, en daar heeft de horeca bepaalde trucjes voor
Waar elke toerist voor vreest, is nu ook aangetoond: restaurants en cafés laten je als toerist soms meer betalen dan als een lokale bewoner. De Portugese krant Expresso nam de proef op de som.
De Portugese krant Expresso stuurde drie verslaggevers op pad. Die constateerden dat lokale bewoners voor een snelle eenvoudige hap met drankje en dessert voor 9,90 euro afrekenen. Toeristen moesten 15 euro betalen.
Hoe dat kan? Portugezen kregen een menukaart met andere, goedkopere prijzen. De kaart voor de lokale bevolking ligt op een andere plek in het restaurant en wordt alleen tevoorschijn gehaald als het ‘eigen volk’ binnen is. Restauranthouders in de regio Lissabon hebben dan weer een systeem waarbij personeel met een knipoog of een knikje aan de man aan de kassa doorgeeft dat een hoger bedrag kan worden aangerekend.
Horecabranchevereniging AHRESP roept na de steekproef om het hardst dat dergelijk prijsbeleid illegaal is en dat niemand uit het vakgebied voorbeelden zou kennen. AHRESP is bang dat de negatieve berichten toeristen af zullen schrikken. Alleen al in Lissabon komen jaarlijks 6,5 miljoen mensen per jaar. In de stad zelf wonen 570.000 mensen.”
”In Portugal betaal je als toerist vaak meer dan als local, en daar heeft de horeca bepaalde trucjes voor
Waar elke toerist voor vreest, is nu ook aangetoond: restaurants en cafés laten je als toerist soms meer betalen dan als een lokale bewoner. De Portugese krant Expresso nam de proef op de som.
De Portugese krant Expresso stuurde drie verslaggevers op pad. Die constateerden dat lokale bewoners voor een snelle eenvoudige hap met drankje en dessert voor 9,90 euro afrekenen. Toeristen moesten 15 euro betalen.
Hoe dat kan? Portugezen kregen een menukaart met andere, goedkopere prijzen. De kaart voor de lokale bevolking ligt op een andere plek in het restaurant en wordt alleen tevoorschijn gehaald als het ‘eigen volk’ binnen is. Restauranthouders in de regio Lissabon hebben dan weer een systeem waarbij personeel met een knipoog of een knikje aan de man aan de kassa doorgeeft dat een hoger bedrag kan worden aangerekend.
Horecabranchevereniging AHRESP roept na de steekproef om het hardst dat dergelijk prijsbeleid illegaal is en dat niemand uit het vakgebied voorbeelden zou kennen. AHRESP is bang dat de negatieve berichten toeristen af zullen schrikken. Alleen al in Lissabon komen jaarlijks 6,5 miljoen mensen per jaar. In de stad zelf wonen 570.000 mensen.”
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Idem in Italië. Als je een restaurant binnen stapt en je spreekt geen Italiaans mag je zeker zijn dat je meer zal betalen dan iemand die wel Italiaans spreekt.
Juist maar jammer genoeg is het Fins in tegenstelling tot het Zweeds of Noors een moeilijke taal voor Nederlandstaligen om te leren.Rhijnvis schreef: ↑27 augustus 2024, 10:58In dergelijke casus kan u overwegen om zich in Finland te huisvesten. Men ontvangt zowaar een premie der Finse overheid dewelke tot doel heeft u aan te moedigen. Men moet zich edoch conformeren aan de geldende cultuur, onder meer door de Finse taal aantoonbaar te beheersen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik heb dat altijd al vermoed. Doen ze dat ook in de supermarkten ? Moet niet zo moeilijk zijn, je geeft de locals een klantenkaart die recht geeft op korting, en de toeristen niet. Weet iemand of dat echt gebeurt ?VincentVega schreef: ↑27 augustus 2024, 15:07 Soms is het in het buitenland enkel voor een buitenlander duur en niet voor een lokale inwoner ...
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Mijn Lidl app werkte alvast niet in Portugal
In bv. Thailand doen ze daar totaal zo geheimzinnig niet over, als er verschil in prijs is.
Dan staat er gewoon, bv. om in een museum te gaan een bordje met de prijs voor Thai en non Thai.
Dat alles voor iedereen gelijk moet zijn is een principe dat niet overal in de wereld telt.
Dan staat er gewoon, bv. om in een museum te gaan een bordje met de prijs voor Thai en non Thai.
Dat alles voor iedereen gelijk moet zijn is een principe dat niet overal in de wereld telt.
Vooral in de niet-westerse wereld komt dat voor maar daar komen ze er tenminste eerlijk voor uit.
Hier begint het stilaan omgekeerde vormen aan te nemen.
Hier begint het stilaan omgekeerde vormen aan te nemen.
Ik weet wel en zeker dat het allang gebeurt. In Engeland ook, 1 menu kaart voor de inboorlingen en 1 voor de toeristen in Z-Engeland.Charlesvdw schreef: ↑27 augustus 2024, 21:41Ik heb dat altijd al vermoed. Doen ze dat ook in de supermarkten ? Moet niet zo moeilijk zijn, je geeft de locals een klantenkaart die recht geeft op korting, en de toeristen niet. Weet iemand of dat echt gebeurt ?VincentVega schreef: ↑27 augustus 2024, 15:07 Soms is het in het buitenland enkel voor een buitenlander duur en niet voor een lokale inwoner ...
In toeristische plaatsen in Nederland ook in de winkels.
In supermarkten is het nu wat moeilijker geworden i.v.m. de barcodes.
Vorig jaar ook al meegemaakt in een restaurant. We kregen een kaart zonder prijzen.
Gevraagd of we een kaart met prijzen konden krijgen.
Antwoord: we krijgen ze zo van de brouwer zonder prijzen.
Na enig aandringen kwam het volgende antwoord: als u nu bestelt, dan zal ik straks wel even zoeken of ik nog ergens een kaart met prijzen heb.
In supermarktketens denk ik niet dat het gebeurt, toch niet in het geniep. Maar bijvoorbeeld in het VK kun je enkel een Tesco Clubcard (klantenkaart) krijgen als inwoner, en zonder die klantenkaart zijn vele producten duurder. Maar men is daar wel gewoon transparant over.
Het volgende gebeurt ook:pmu schreef: ↑27 augustus 2024, 22:44 In supermarktketens denk ik niet dat het gebeurt, toch niet in het geniep. Maar bijvoorbeeld in het VK kun je enkel een Tesco Clubcard (klantenkaart) krijgen als inwoner, en zonder die klantenkaart zijn vele producten duurder. Maar men is daar wel gewoon transparant over.
sommige supermarktketens zijn met hun winkels net over de Nederlandse grens met een aantal produkten duurder dan hun winkel 10 à 15 km verder Nederland in.
Dit omdat de Belgen voor die produkten toch al nog hogere prijzen gewend zijn.
Moeilijk gaat ook. Waar een wil is is een weg.Kwakkie schreef: ↑27 augustus 2024, 21:34Juist maar jammer genoeg is het Fins in tegenstelling tot het Zweeds of Noors een moeilijke taal voor Nederlandstaligen om te leren.Rhijnvis schreef: ↑27 augustus 2024, 10:58
In dergelijke casus kan u overwegen om zich in Finland te huisvesten. Men ontvangt zowaar een premie der Finse overheid dewelke tot doel heeft u aan te moedigen. Men moet zich edoch conformeren aan de geldende cultuur, onder meer door de Finse taal aantoonbaar te beheersen.
De taal leren is u aanpassen.
Iets wat de meeste Belgen in België ook verwachten trouwens, dat geïmigreerden in België zich hier aanpassen en de landstalen beheersen. Of dat nu moeilijk is voor die mensen of niet.
Best grappig, want anderzijds zijn veel Belgen die naar het buitenland verkassen veel minder streng voor zichzelf en komen ze in bv Spanje niet veel verder dan ''Hola, un cerveza por favor''.
Maar Kwakkie wil toch ver van de beschaafde wereld wonen, ver van alle mensen. Dan is het misschien ook niet echt nodig om de lokale taal te spreken. Voor iemand die mensen die in Brussel wonen ratten noemt, is het inderdaad best dat die ver weg van iedereen gaat wonen. Een racistische misantroop wil denk ik niemand in zijn buurt hebben.
Fun fact: Weet wel dat in dat geval jij de buitenlander bent, en misschien dus wel in de lokale bevolking hun ogen aanzien wordt als "een rat".
In België zijn er toch ook vaak kortingen voor de lokale bevolking die toeristen niet hebben.
Ga je naar de supermarkt dan heb je meestal een klantenkaart. Delhaize geeft 10% korting op bepaalde producten, Albert Heijn heeft een bonuskaart. Daarnaast krijg je ook nog gepersonaliseerde kortingen in je app of via mail. Dat krijgen de toeristen hier ook niet, dus betalen ze meer in de supermarkt voor hetzelfde.
Idem dito voor kunst en cultuur. In Antwerpen heb je de A-kaart en de museumpas, in Gent en andere Vlaamse provincies heb je de UITpas en in Brussel de Paspartoe-pas. Daarmee kan je voor een gereduceerd tarief naar culturele centra, musea, concerten,...
Als je in de postcodes woont waar een museum, een cultureel huis, muziekcentrum,... gelegen is krijg je als lokale bewoner vaak ook een korting.
Als je naar de markt gaat en je spreekt de taal kan je vaak ook wel wat onderhandelen over de prijs. Beheers je de taal niet dan is dat al wat moeilijker.
Zo kan ik nog wel even doorgaan...
Gepersonaliseerde prijzen in de horeca in België, daar heb ik geen weet van.
Er is natuurlijk ook een verschil in beleving tussen een toerist op vakantie zijnde en emigreren naar een land en er bewoner te zijn.
In dat laatste geval leer je het land echt kennen en blijf je niet in die toeristische zones hangen.
Ga je naar de supermarkt dan heb je meestal een klantenkaart. Delhaize geeft 10% korting op bepaalde producten, Albert Heijn heeft een bonuskaart. Daarnaast krijg je ook nog gepersonaliseerde kortingen in je app of via mail. Dat krijgen de toeristen hier ook niet, dus betalen ze meer in de supermarkt voor hetzelfde.
Idem dito voor kunst en cultuur. In Antwerpen heb je de A-kaart en de museumpas, in Gent en andere Vlaamse provincies heb je de UITpas en in Brussel de Paspartoe-pas. Daarmee kan je voor een gereduceerd tarief naar culturele centra, musea, concerten,...
Als je in de postcodes woont waar een museum, een cultureel huis, muziekcentrum,... gelegen is krijg je als lokale bewoner vaak ook een korting.
Als je naar de markt gaat en je spreekt de taal kan je vaak ook wel wat onderhandelen over de prijs. Beheers je de taal niet dan is dat al wat moeilijker.
Zo kan ik nog wel even doorgaan...
Gepersonaliseerde prijzen in de horeca in België, daar heb ik geen weet van.
Er is natuurlijk ook een verschil in beleving tussen een toerist op vakantie zijnde en emigreren naar een land en er bewoner te zijn.
In dat laatste geval leer je het land echt kennen en blijf je niet in die toeristische zones hangen.