In welk land goedkoper leven ?
Re: In welk land goedkoper leven ?
Na deze tirade lijkt het me duidelijk dat je het zoveelste alter-ego bent.Samsara schreef: ↑28 augustus 2024, 00:35Moeilijk gaat ook. Waar een wil is is een weg.
De taal leren is u aanpassen.
Iets wat de meeste Belgen in België ook verwachten trouwens, dat geïmigreerden in België zich hier aanpassen en de landstalen beheersen. Of dat nu moeilijk is voor die mensen of niet.
Best grappig, want anderzijds zijn veel Belgen die naar het buitenland verkassen veel minder streng voor zichzelf en komen ze in bv Spanje niet veel verder dan ''Hola, un cerveza por favor''.
Maar Kwakkie wil toch ver van de beschaafde wereld wonen, ver van alle mensen. Dan is het misschien ook niet echt nodig om de lokale taal te spreken. Voor iemand die mensen die in Brussel wonen ratten noemt, is het inderdaad best dat die ver weg van iedereen gaat wonen. Een racistische misantroop wil denk ik niemand in zijn buurt hebben.
Fun fact: Weet wel dat in dat geval jij de buitenlander bent, en misschien dus wel in de lokale bevolking hun ogen aanzien wordt als "een rat".
Wat jij van mij denkt interesseert me niet.
Ik ga ook eens beginnen gebruik maken van de negeerlijst dat lijkt me een leuke tool om ongewensten op te parkeren.
Er zijn trouwens ratten in alle vormen en kleuren. Je hebt de muskusrat, de bruine rat, de zwarte rat, de beverrat, de woelrat, enz.
Ik dacht dat ook en ik denk dat hier vaak.
Maar volgens sommigen is dat zever.
Met de inhoud ben ik het met Samsara wel eens maar ik denk dat Kwakkie ook wel een bereisd mens is die in het zuiden van Portugal niet in plat Antwerps gaat vragen : "edde gaai boewnen in tomatsaas ?" / "sprikte gaai aeantwaerps ?"
In sommige gevallen is het zeker zever. Dat kan ik persoonlijk bevestigen. Maar dat belet niet dat het soms misschien wel zal kloppen. Met simpele veralgemeningen zit je begrijpelijkerwijs meestal naast de waarheid. Maar van Samsara geloof ik het ook niet.
Portugees spreek ik niet maar wel goed Duits, Engels, Frans en uiteraard Nederlands. Zweeds en Noors versta ik redelijk goed, spreken daar moet ik nog op oefenen. Afzonderlijke woorden gaat maar samenhangende zinnen maken is moeilijker.
Wanneer ik op reis ga naar ergens waar de taal mij vreemd is probeer ik sowieso de basis uitdrukkingen te memoriseren. Met een simpele dank u, alstublieft, excuseer en wat standaardzinnen zoals "kunt u mij de dichtstbijzijnde supermarkt aanwijzen" in de plaatselijke taal te prevelen krijg je al respect en zijn de mensen sneller bereid om je te helpen.
Ik spreek "cash"; nergens problemen meer gehad; iedereen verstond mij.Kwakkie schreef: ↑28 augustus 2024, 19:59Portugees spreek ik niet maar wel goed Duits, Engels, Frans en uiteraard Nederlands. Zweeds en Noors versta ik redelijk goed, spreken daar moet ik nog op oefenen. Afzonderlijke woorden gaat maar samenhangende zinnen maken is moeilijker.
Wanneer ik op reis ga naar ergens waar de taal mij vreemd is probeer ik sowieso de basis uitdrukkingen te memoriseren. Met een simpele dank u, alstublieft, excuseer en wat standaardzinnen zoals "kunt u mij de dichtstbijzijnde supermarkt aanwijzen" in de plaatselijke taal te prevelen krijg je al respect en zijn de mensen sneller bereid om je te helpen.
Ja, dat is het nieuwe esperanto meen ik.Sammy2 schreef: ↑28 augustus 2024, 20:02Ik spreek "cash"; nergens problemen meer gehad; iedereen verstond mij.Kwakkie schreef: ↑28 augustus 2024, 19:59
Portugees spreek ik niet maar wel goed Duits, Engels, Frans en uiteraard Nederlands. Zweeds en Noors versta ik redelijk goed, spreken daar moet ik nog op oefenen. Afzonderlijke woorden gaat maar samenhangende zinnen maken is moeilijker.
Zover ben ik ook.
In de verste bestemmingen behelp ik me met een paar standaardzinnen te leren.
"Ik wil graag dit kopen" in de lokale taal en dan een foto van google afbeeldingen of gewoon aanwijzen.
In sommige landen : "kan je me daarop een korting geven".
En de gewone rimram : dankuwel, goeiendag, sorry, ...
In echt toeristische bestemmingen is de wil om te kopen vaak voldoende om een positieve vibe te creëren.
Als je ergens gaat wonen vind ik het vanzelfsprekend dat je de taal leert.
Voor een reis van enkele weken is iedereen tevreden als je wat basisuitdrukkingen kent. En als ze niet tevreden zijn... elders gaan zeker ?
Er zal een mooie foutmarge zijn en vaak zit je dan misschien mis.
Echter.. het "systeem" bestaat niet alleen uit veralgemeningen. Ook uit objectieve overeenkomsten zoeken. En een stuk buikgevoel.
Je zit op dit forum met heel veel mensen die verdwijnen... en dan weer terugkomen.
Recyclage. Het is een groen idee en groen is 'in'.
Er wordt al eens een nick extra gemaakt want je weet nooit wanneer je die kan gebruiken. Etc.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
In het deel van Spanje waar ik verblijf merk je echt wel dat de mensen het zeer op prijs stellen als je je best doet in hun talen en niet direct begint in het Engels, Frans of Russisch te praten. Een dom voorbeeld was in het gemeentehuis, de persoon voor mij was ook een buitenlander, begon direct in het Engels en ze spraken enkel Spaans tegen hem waarna hij het is afgedruipt. Ik deed een warme en plaatselijke begroeting in het Spaans waarna ik tevens in het Spaans mij verontschuldigde voor het feit dat ik de taal niet machtig ben. Daarop kreeg ik direct de vraag of ik Frans of Engels sprak waarna er een andere collega bijgehaald werd die mij perfect heeft geholpen. Je moet gewoon respect tonen en niets voor gratuit nemen zoals velen doen.
Andere prijzen voor toeristen ben ik er nog nooit tegen gekomen behalve bij de banken. Als niet residentieel inwoner betaal ik 160 euro/ jaar voor mijn bankrekening terwijl deze voor een inwoner gratis is; maar dat is dan ook alles.
Wel zijn er veel toeristenvallen, maar dan enkel omdat deze geen moeite doen. Een simpel voorbeeld is de bus, ik betaal 0,63 euro/ rit, toeristen die geen moeite doen betalen tot 4,5 euro/ rit; niet omdat er afzonderlijke prijzen zijn maar omdat ze daar een buskaart hebben die overal te koop is en aangegeven in alle talen, koop je die natuurlijk niet moet je achteraf niet zagen ...
Op de plaatselijke markten ben je misschien iets goedkoper als je Spaans praat, heb dat toch al enkele malen ondervonden dat ze je als toerist iets anders behandelen maar zeer minimaal. Een voorbeeld, een kg appelsienen kost 1 euro en je hebt als toerist 960 gram, dan zullen ze je al snel een euro aanrekenen; spreek je Spaans doen ze er een appelsien bij en rekenen ze je een euro aan; zeer minimaal verschil dus wat me wel al veel extra appelsienen en ander fruit heeft opgeleverd ...
Andere prijzen voor toeristen ben ik er nog nooit tegen gekomen behalve bij de banken. Als niet residentieel inwoner betaal ik 160 euro/ jaar voor mijn bankrekening terwijl deze voor een inwoner gratis is; maar dat is dan ook alles.
Wel zijn er veel toeristenvallen, maar dan enkel omdat deze geen moeite doen. Een simpel voorbeeld is de bus, ik betaal 0,63 euro/ rit, toeristen die geen moeite doen betalen tot 4,5 euro/ rit; niet omdat er afzonderlijke prijzen zijn maar omdat ze daar een buskaart hebben die overal te koop is en aangegeven in alle talen, koop je die natuurlijk niet moet je achteraf niet zagen ...
Op de plaatselijke markten ben je misschien iets goedkoper als je Spaans praat, heb dat toch al enkele malen ondervonden dat ze je als toerist iets anders behandelen maar zeer minimaal. Een voorbeeld, een kg appelsienen kost 1 euro en je hebt als toerist 960 gram, dan zullen ze je al snel een euro aanrekenen; spreek je Spaans doen ze er een appelsien bij en rekenen ze je een euro aan; zeer minimaal verschil dus wat me wel al veel extra appelsienen en ander fruit heeft opgeleverd ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Heb je voordelen in Spanje met een Spaanse bankrekening ? Interesseert me wel want ik zit soms ook in dat geval in een ander land.voorheenCP1234 schreef: ↑28 augustus 2024, 20:48 Andere prijzen voor toeristen ben ik er nog nooit tegen gekomen behalve bij de banken. Als niet residentieel inwoner betaal ik 160 euro/ jaar voor mijn bankrekening terwijl deze voor een inwoner gratis is; maar dat is dan ook alles.
In Malaga : gewoon in het station je treinticket kopen en je bankkaart of creditcard gebruiken. Het is erg makkelijk.voorheenCP1234 schreef: ↑28 augustus 2024, 20:48 Wel zijn er veel toeristenvallen, maar dan enkel omdat deze geen moeite doen. Een simpel voorbeeld is de bus, ik betaal 0,63 euro/ rit, toeristen die geen moeite doen betalen tot 4,5 euro/ rit; niet omdat er afzonderlijke prijzen zijn maar omdat ze daar een buskaart hebben die overal te koop is en aangegeven in alle talen, koop je die natuurlijk niet moet je achteraf niet zagen ...
Op de bus heb ik met Mastercard betaald op het voertuig zelf. Ook erg makkelijk en inderdaad veel goedkoper dan een buskaart voor toeristen kopen.
Ook de sim voor toeristen zou ik in het buitenland eens extra bekijken. Het kan best zijn als je een gewoon tariefplan (ik neem bijna altijd prepaid) aanschaft heeft dat vaak meer voordelen die je van pas komen EN een langere geldigheid van de kaart zodat je ze op een volgende vakantie nog eens kan gebruiken.
Dit laatste gaat niet over Spanje maar het is meer algemeen.
Interessant. En het alter-ego van wie dan wel?Kwakkie schreef: ↑28 augustus 2024, 07:55
Na deze tirade lijkt het me duidelijk dat je het zoveelste alter-ego bent.
Wat jij van mij denkt interesseert me niet.
Ik ga ook eens beginnen gebruik maken van de negeerlijst dat lijkt me een leuke tool om ongewensten op te parkeren.
Er zijn trouwens ratten in alle vormen en kleuren. Je hebt de muskusrat, de bruine rat, de zwarte rat, de beverrat, de woelrat, enz.
Je hebt idd ratten in alle vormen en kleuren. Ook verschillende soorten zoals wilde ratten en tamme ratten. Zeer intelligente dieren trouwens. Wat we helaas niet van alle mensen kunnen zeggen. En nee dat is geen persoonlijke aanval maar een algemene vaststelling.
Jouw uitspraak van mensen die in Brussel wonen ratten te noemen vond ik niet kunnen en stoorde me. En dat heb ik dan ook geuit. Verder was er niks persoonlijks naar u gericht in mijn bericht, het was algemeen.
Proficiat. Dat zijn heel wat talen. Ik beheers er een pak minder.Kwakkie schreef: ↑28 augustus 2024, 19:59Portugees spreek ik niet maar wel goed Duits, Engels, Frans en uiteraard Nederlands. Zweeds en Noors versta ik redelijk goed, spreken daar moet ik nog op oefenen. Afzonderlijke woorden gaat maar samenhangende zinnen maken is moeilijker.
Niet iedereen heeft een talenknobbel dus ik begrijp het wel dat niet iedereen even taalvaardig kan zijn.
Wanneer je een moedertaal leert, of meerdere talen als kind, gaat dat veel vlotter en is het nogal makkelijk om te verwachten dat iemand anders ook je taal spreekt of leert spreken. Maar taal is het meest onlogische wat er bestaat. Allemaal verschillend en vaak eerder uitzonderingen met regels dan andersom.
Mijn vriend die in Zweden woont beheerst de Zweedse taal trouwens niet.
Hij verstaat wel een en ander maar spreken kan hij niet. In zijn werkomgeving spreekt iedereen Engels en in Stockholm lukt het voor hem ook perfect in het Engels. Dat motiveert hem niet om Zweeds te leren.
Sommige landen zijn wel chauvinistischer dan andere, of gewoon minder taalvaardig door een mindere kwaliteit van het onderwijs. In zuiderse landen zoals Spanje, Griekenland, Turkije bv is het niveau van andere talen vrij laag en beheersen ze meestal enkel hun landstaal. In Noord-Afrika daarentegen spreken ze vaak vlot Arabisch, Frans en Engels.
Onlangs was ik nog eens op de Meir in Antwerpen. In een kledingwinkel vroeg ik aan de verkoopster of ze me kon helpen. Haar antwoord was: ''Sorry, I don't speak Dutch. Can you speak English please.''
Tariefplannen voor toeristen zijn vaak duurder dan lokale tariefplannen, dat klopt.haelewyn schreef: ↑28 augustus 2024, 22:52 Ook de sim voor toeristen zou ik in het buitenland eens extra bekijken. Het kan best zijn als je een gewoon tariefplan (ik neem bijna altijd prepaid) aanschaft heeft dat vaak meer voordelen die je van pas komen EN een langere geldigheid van de kaart zodat je ze op een volgende vakantie nog eens kan gebruiken.
Dit laatste gaat niet over Spanje maar het is meer algemeen.
Altijd een lokale pre-paid kaart kopen wanneer je op reis bent.
Tegenwoordig ook veel e-sim card aanbieders. Ook interessant om te checken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.